Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    medlem215396

    Gjest
    Dersom du ønsker å kjøpe brukt er demo. hos forhandlere ikke akkurat en gentlemanns taktikk. Veien å gå blir å kjøpe fra bruktbørsene, eie den en stund og eventuelt selge igjen. Deretter prøve et annet merke, inntil du mener å ha klarlagt hvilken høyttaler som passer deg og ditt rom. Det er stor forskjell på dem.

    Min erfaring etter mange års dumskap er at all verdens preamper, poweramper eller strømforsyninger hjelper lite dersom ikke høyttaleren er for deg eller rommet.
    Joda, det er forskjeller her også, men høyttaleren må "sitte".

    Som jeg har nevnt tidligere, ikke begrens hvilke høyttalere du prøver til hva andre (inkl. meg) sier/ skriver eller måtte mene, men prøv flere over tid. Det er du som skal like dem og leve med dem, ikke alle andre. Ja, det er tungt arbeid.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.301
    Torget vurderinger
    49
    Ser du har Ndx2 og SN3 Stovner.
    Har gått litt og tenkt på Nd5 Xs2 og SN3, sammenlignet du Nd5 Og Ndx2?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    For meg var en målestokk hvorvidt høyttaleren var rask nok til å henge med på naims typiske presentasjon av musikk. Noen går for sakte, rett og slett. Det blir litt som å recappe, bare i større proporsjoner. ProAc har jeg hatt og de var gode, men ikke med Naim. Det var som at de var litt rørdrevne.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Dersom du ønsker å kjøpe brukt er demo. hos forhandlere ikke akkurat en gentlemanns taktikk. Veien å gå blir å kjøpe fra bruktbørsene, eie den en stund og eventuelt selge igjen. Deretter prøve et annet merke, inntil du mener å ha klarlagt hvilken høyttaler som passer deg og ditt rom. Det er stor forskjell på dem.

    Min erfaring etter mange års dumskap er at all verdens preamper, poweramper eller strømforsyninger hjelper lite dersom ikke høyttaleren er for deg eller rommet.
    Joda, det er forskjeller her også, men høyttaleren må "sitte".

    Som jeg har nevnt tidligere, ikke begrens hvilke høyttalere du prøver til hva andre (inkl. meg) sier/ skriver eller måtte mene, men prøv flere over tid. Det er du som skal like dem og leve med dem, ikke alle andre. Ja, det er tungt arbeid.
    Enig med deg, Stover. Også enig i at du eller andre ikke kan fortelle hva som låter bra i min stue for mine ører. Men en generell oppfatning (basert på erfaringer) av om "dette fungerte ikke så godt, men dette fungerte godt" er i det minste et pek i en mulig fornuftig retning :)
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    For meg var en målestokk hvorvidt høyttaleren var rask nok til å henge med på naims typiske presentasjon av musikk. Noen går for sakte, rett og slett. Det blir litt som å recappe, bare i større proporsjoner. ProAc har jeg hatt og de var gode, men ikke med Naim. Det var som at de var litt rørdrevne.
    Skjønner. Tror også selger av disse jeg så på Finn bruker rør på de. Viktig at det er litt rappe høyttalere som henger med i svinga. Lurer på KEF R7, også ser ut som en spennende høyttaler.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Enig med deg, Stover. Også enig i at du eller andre ikke kan fortelle hva som låter bra i min stue for mine ører. Men en generell oppfatning (basert på erfaringer) av om "dette fungerte ikke så godt, men dette fungerte godt" er i det minste et pek i en mulig fornuftig retning :)
    Jeg er enig i at man kan gjøre research, det gjør jeg også ved å følge med, men faren er at gode høyttalere tas ut av vurderingen fordi andre ikke liker dem.
    Ref. min erfaring nevnt tidligere.

    Dersom jeg skal være konkret mot merker jeg har prøvd ut.
    Jeg er begeistret for Focal, lette å drive, lette å plassere, god dynamikk der de god innsikt til musikken.

    Neat er nevnt. Har ikke hørt mye fra dem, men liker det jeg har hørt. Sjekk Iota Alpha/ Explorer og Motive SX2 (finn)

    Har ellers eid Monitor Audio, Naim (utgåtte, men veldig bra), Spendor, Harbeth, Kudos, Sonus Faber, det finnes så uendelig mange andre også å velg blant.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Ser du har Ndx2 og SN3 Stovner.
    Har gått litt og tenkt på Nd5 Xs2 og SN3, sammenlignet du Nd5 Og Ndx2?
    Har ikke hørt ND5 XS2 så tør ikke uttale meg, men NDX2/ SN3 fungerer strålende. De tok over etter 282/HC/250 og selv om dette oppsettet var gammelt (henholdsvis 14 år og 5 år) så spilte det utrolig bra.

    NDX2/ SN3 er en nedgradering i forhold selvfølgelig (1/3 av prisen), men ikke så stor som jeg fryktet. Jeg har beholdt mye av egenskapene fra forrige oppsett, mistet litt innsikt/ detaljering og autoritet, men fått en "scene" og dimensjonalitet som forrige oppsett ikke hadde i samme grad.

    Med musikken på 24/7 er jeg etter 4 døgn veldig godt fornøyd med utfallet :)
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Da var det mn tur til å oppgradere.
    Jeg fikk min Polestar 2, som jeg har ventet lenge på (siden februar), forrige mandag og tok meg en tur til @Stover i Trondheim for å lytte på 282/250 setupet hans. Det overbeviste og jeg slo til. Veldig hyggelig, iøvrig :)
    Nå står boksene i stuen (inkl. NAPSC og HiCap) og spiller fantastisk. Bunn, kontroll, detaljer. Wow!
    Jeg snakket med Duet i Oslo og fikk en god pris på ND5XS2 som jeg bestilte og hentet igår. Det hele er veldig veldig bra og blir vel bare bedre som tiden går og kilden løsner opp.
    Jeg ser at IKEA-møblet jeg har ikke takler vekten, har fått en slags bananform, så jeg trenger en liten oppgradering her.
    Jeg er ikke såå keen på dedikerte hifimøbler som SolidTech eller Fraim, så lurer på hva andre herinne bruker til anleggene sine. En 50-60 talls skjenk kunne vært kul. Ellers har jeg sett på Unnu, men det blir fort 10-12000 og budsjettet er litt lavt etter de siste investeringene. Bilder mottas med takk :)
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Da var det mn tur til å oppgradere.
    Jeg fikk min Polestar 2, som jeg har ventet lenge på (siden februar), forrige mandag og tok meg en tur til @Stover i Trondheim for å lytte på 282/250 setupet hans. Det overbeviste og jeg slo til. Veldig hyggelig, iøvrig :)
    Nå står boksene i stuen (inkl. NAPSC og HiCap) og spiller fantastisk. Bunn, kontroll, detaljer. Wow!
    Jeg snakket med Duet i Oslo og fikk en god pris på ND5XS2 som jeg bestilte og hentet igår. Det hele er veldig veldig bra og blir vel bare bedre som tiden går og kilden løsner opp.
    Jeg ser at IKEA-møblet jeg har ikke takler vekten, har fått en slags bananform, så jeg trenger en liten oppgradering her.
    Jeg er ikke såå keen på dedikerte hifimøbler som SolidTech eller Fraim, så lurer på hva andre herinne bruker til anleggene sine. En 50-60 talls skjenk kunne vært kul. Ellers har jeg sett på Unnu, men det blir fort 10-12000 og budsjettet er litt lavt etter de siste investeringene. Bilder mottas med takk :)
    Grattis! Høres ut som en brukbart oppsett ;-) Hvordan IKEA-møbel bruker du?
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Grattis! Høres ut som en brukbart oppsett ;-) Hvordan IKEA-møbel bruker du?
    Takker :)
    Lurer på om det er en Bestå
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Takker :)
    Lurer på om det er en Bestå
    Ok. Jeg bruker en Kallax 1 x 4 liggende , det fungerer strålende. Plass til plater under.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Takker :)
    Lurer på om det er en Bestå
    93AEF44D-004B-4F6F-970D-46B12CC84747.jpeg
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Da var det mn tur til å oppgradere.
    Jeg fikk min Polestar 2, som jeg har ventet lenge på (siden februar), forrige mandag og tok meg en tur til @Stover i Trondheim for å lytte på 282/250 setupet hans. Det overbeviste og jeg slo til. Veldig hyggelig, iøvrig :)
    Nå står boksene i stuen (inkl. NAPSC og HiCap) og spiller fantastisk. Bunn, kontroll, detaljer. Wow!
    Jeg snakket med Duet i Oslo og fikk en god pris på ND5XS2 som jeg bestilte og hentet igår. Det hele er veldig veldig bra og blir vel bare bedre som tiden går og kilden løsner opp.
    Jeg ser at IKEA-møblet jeg har ikke takler vekten, har fått en slags bananform, så jeg trenger en liten oppgradering her.
    Jeg er ikke såå keen på dedikerte hifimøbler som SolidTech eller Fraim, så lurer på hva andre herinne bruker til anleggene sine. En 50-60 talls skjenk kunne vært kul. Ellers har jeg sett på Unnu, men det blir fort 10-12000 og budsjettet er litt lavt etter de siste investeringene. Bilder mottas med takk :)
    Takk Nolfi, ja, det var veldig hyggelig. Du er blitt eier at et flott forsterkersett, det har utrolig god synergi med Sopra No 2 og NDX2, men helt sikkert med Allae og ND5XS2 også. For min del, jeg har flere andre pågående prosjekt for tiden og det var riktig å la det gå. Bilen var forresten også flott :)

    Mht rack. Min erfaring er; sørg for å skape avstander der psu`ene skilles fra kilde og pre-/ poweramp. Hos meg stod streamer og pre til venstre i Fraim, mens psu`ene og 250 stod til høyre. Du får lytte deg frem, men hos meg gir det økt ro , bedre innsikt, og dynamikk (fæle uttrykk) sammenlignet med å stable dem oppå hverandre.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det en historisk prisliste som viser veiledende utsalgspris på Naim gear? Om det gjør, noen som har? Artig å se utvikling og hva de gamle klassikerne gikk for sammenlignet med dagens prisnivåer.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Noen la ut en oversikt over olive-priser i uk en gang i tiden her i tråden, men vet ikke hvordan jeg søker den opp
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Her kommer noen spørsmål til dere som er bevandret i å modde eldre Naim komponenter.
    Er det noen av dere som har testet å endre/fjerne 120Hz filteret (27R sammen med 47uf)? Dette ligger vel der primært for å håndtere ripple der LM317 ruller av? Med nyere regulatorer bør vel 27R kunne endres ev. fjernes?
    Ser i noe av det gamle som er skrevet rundt dette at en har endret 47uf oppover helt til rundt 100uf med hell. Hva da med 27R? Med min beskjedne erfaring rundt dette så bør vel denne endres til ca 13R (100uf) for å opprettholde filteret på 120Hz. Beholder en 27R så legger en vel fort filteret under 60Hz?
    Noen som har testet/gjort seg noen betraktninger rundt dette?
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Jeg hadde ikke nDAC, men DAC V1. Tipper nDAC er kneppet bedre, i hvert fall om jeg skal legge til grunn lovprising i alle Naim-tråder på verdensveven. Men prioriterer forsterkeri i denne omgang. Tipper neste steg vil bli en ND5 XS2 og/ eller nDAC (eller god av annet merke).
    Jeg har ikke hørt nd5 xs2, men jeg hadde nd5xs1. Jeg byttet den ut med ndac (uten psu) og det var en stor oppgradering, selv om jeg kun hadde XS-komponenter i kjeden. Nå er jo sikkert nd5xs2 bedre enn nd5xs1, men jeg synes Naim tar seg uforholdsmessig godt betalt for streamerteknologien sin. Ndac Kommer jo også til salgs i Norge for rundt 8.000 innimellom. Hadde garantert beholdt ndac hvis ikke det hadde vært fordi jeg har Forlatt meningheten og begynt med kjetterske ting som romkorreksjon, lydkort og klasse D🤣
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Jeg vurderer en Naim UnitiLite til 9000 kr. Er dette et fornuftig valg?
    Spiller noe cd og mye radio pluss Spotify.
    Send gjerne pm.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg vurderer en Naim UnitiLite til 9000 kr. Er dette et fornuftig valg?
    Spiller noe cd og mye radio pluss Spotify.
    Send gjerne pm.
    En allsidig unit, sammen med passende høyttalere. Prisen har jeg ingen formening om og om den passer for deg er det bare du som vet.
    Google deg frem på Naim UK forumet og se om du finner nyttig info/ erfaringer.

     
    • Liker
    Reaksjoner: 666
    M

    Medlem31620

    Gjest
    Naim Nac 42 kan bli en meget god forforsterker med ganske små inngrep.
    En original 42 kjøpt for noen år siden - denne har jeg dual-railet etter måten Naim gjør det på. Etter hvert er den skrudd fra hverandre flere ganger enn godt er for å teste diverse komponenter og strømforsyninger. Bildet er
    hvordan den var da den ble ble kjøpt i 2017.

    Dette bidet viser hvordan Nac 42 kan splittes på left - right channel vis.

     
    M

    medlem215396

    Gjest
    NDX2/ SN3 fungerer strålende. De tok over etter 282/HC/250 og selv om dette oppsettet var gammelt (henholdsvis 14 år og 5 år) så spilte det utrolig bra.

    NDX2/ SN3 er en nedgradering i forhold selvfølgelig (1/3 av prisen), men ikke så stor som jeg fryktet. Jeg har beholdt mye av egenskapene fra forrige oppsett, mistet litt innsikt/ detaljering og autoritet, men fått en "scene" og dimensjonalitet som forrige oppsett ikke hadde i samme grad.

    Med musikken på 24/7 er jeg etter 4 døgn veldig godt fornøyd med utfallet :)
    Det er lett å la seg rive med når noe nytt kommer inn. Allikevel, hvordan jeg opplevde musikken fra SN3 i starten har ikke endret seg veldig etter noen ukers eierskap. Beskrivelsen over stemmer veldig bra idag også, men den er nærmere innspilt nå.

    I starten opplevde jeg den som litt passiv på lave volum, der jeg måtte skru opp volumet endel for at musikken skulle åpne seg opp. Nå, etter noen ukers innspilling har det endret seg totalt. Den matcher fremdeles ikke 282/250 på punch, autoritet og det å spille uanstrengt ... selvfølgelig vil jeg si, da dette settet koster endel mer, samt at Sopra No 2 er i en prisklasse som bedre matcher sistnevnte. :)

    Høyttalerne blir stående og SN3 er klanglig helt nydelig og formidler mellomtonen og bassen i Sopra veldig bra. Jeff Buckley og "So real" gir fremdeles gåsehud. Scenen oppleves som vesentlig bedre enn jeg er vant til, bredere, dypere og musikken oppleves som mer tilstede. Har Naim tenkt nytt her? Den er veldig langt ifra flat i presentasjonen.

    Vel, jeg har mistet noe og fått noe. At den har innebygget mm riaa (veldig god) og hodetelefonforsterker passer meg fint nå, enkelt og ryddig.
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Mon tro om denne kabelen er spikeren i kista for mitt musikkanlegg en god stund fremover?

    Jeg har prøvd Chord Epic kabler med Naim endel ganger og den blir et alternativ til NAca5 og andre i samme prissegment.

    I mine ører skjer det mer dramatiske og positive endringer ved Chord Signature og oppover og ikke minst Sarum.
    Tenkte Signature DIN 5 mellom NDX og SN får være godt nok i denne omgang og den utgjør en dramatisk endring allerede fra første anslag, sammenlignet med den grå medfølgende Naimkabelen. Anbefales:)

    1B432DE3-7623-40C9-A67B-2A80F1787EB4.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

    I følge det jeg finner ut på nettet (blandt annet på Akkelis Audio) kan man bruke den gamle XP5 XS med den nye ND5 XS2. Kan noen hjelpe meg med følgende:
    1) Stemmer dette?
    2) Er det noe poeng?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Heisann

    I følge det jeg finner ut på nettet (blandt annet på Akkelis Audio) kan man bruke den gamle XP5 XS med den nye ND5 XS2. Kan noen hjelpe meg med følgende:
    1) Stemmer dette?
    2) Er det noe poeng?
    ND5 XS2 kan ikke oppgraderes med ekstern psu. Eventuell oppgradering må bli ved bruk av f. eks en forbedret ekstern dac.

    NDX, NDX2 etc kan oppgraderes med ekstern psu.
     
    Sist redigert av en moderator:

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    ND5 XS2 kan ikke oppgraderes med ekstern psu. Eventuell oppgradering må bli ved bruk av f. eks en forbedret ekstern dac.

    NDX, NDX2 etc kan oppgraderes med ekstern psu.
    Takk, du bekrefter det jeg fant ut vha litt bilde-googling.

    Nd5 xs hadde Burndy(?), den er fjernet på nd5 xs2.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Tips: Har du en ndac og mangler en streamer som støtter Roon så kan du koble til en iPhone/iPad som kan kjøre Roon. Du kan styre den direkte eller fjernstyre fra PC eller annen iPhone/iPad. Har "bare" fått den til å spille max 24/44.1, men lyden er veldig bra.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Burde kanskje nevnt at du kobler den til usb inngangen, testet med ios14/ipados14.
     

    kristofferb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2011
    Innlegg
    114
    Antall liker
    49
    Sted
    Østlandet
    Spørsmål om Uniti Atom her, bare for å være sikker på at jeg har forstått det riktig: det er ingen andre forskjeller på gammel og ny modell enn at hdmi-modul er integrert?
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Et spørsmål til dere Naim kjennere. Er nac-n 172 xs noe å satse på som pre eller er den for gammel? Bruker Harbeth C7, har en Unitiqute2 i et annet anlegg og synes Naim lyden kler høyttalerne men trenger mer bunn. Har hørt at en del eldre Naim låter bra.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Heisan. Spiller i dag med Supernait 2 på Proac Tablette 10. Står i en liten stue. Spiller veldig bra sammen. Om det er et ankepunkt så er det at blir litt hissig i diskanten. Miles Davis feks blir fort noe intenst. Bruker jeg head fi riggen min (hd600) opplever jeg dog ikke lyttetretthet.

    Har lest at Proac’ene kan være litt lyse, men produsenten hevder de er nøytrale. Hvordan opplever dere signaturen på SN2? Liker at den er analytisk, men kan den også være litt hissig?

    En stund siden nå, men kan ikke huske tilsvarende problem med Nait5i.

    Spiller nydelig ellers, men litt lei av å alltid gå over til headfi når jeg skal høre på enkelte jazz plater, eller andre plater med litt skarpe instrumenter. Så har sånn sett bestemt meg for å prøve ut enten ny elektronikk eller nye HT.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Hvilken kilde du bruker spiller inn. Deretter tenker jeg ht, rom, plassering og akustikk.
    Hvilke endringer førte til problemet?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Hovedkilde: Rega P6/Exact2/Aria. Men samme ‘problem’ også ved avspilling vis Dac. Igjen; på de fleste innspillinger låter det balansert, mens andre blir intense. Gjelder også audiofile pressinger.

    Rommet er litt krevende, men har jobbet med plassering, toe in etc for å få det så optimalt som mulig.

    Har vært et problem over tid, men har spilt mye jazz i det siste og derav mer aktuelt nå
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Skjønner, antakelig ikke et kildeproblem. Fine komponenter i hele kjeden, men skal passe rommet.

    Hos meg har sånt vært relatert til hvilke høyttalere, plassering av dem og rommet de står i. Om mulig, prøv møblering eller absorbenter i 1. refleksjonspunktene på sidene, men også bak høyttalerne.

    Prøv å redusere avstand mellom ht eller snu anlegget 90 eller 180 grader om mulig, bare for å høre utslaget.

    Låne andre ht eller forsterker før en selger/ kjøper kan også være en plan.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    takk @Stover. Tror det er marginalt å hente på akustikk, men klart noe. Derfor jeg tenker å teste ut en høyttaler eller elektronikk med signatur mer på den varme siden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn