NAS - QNAP 419 pluss. Hjelp til oppsett.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Skal sette opp et enkelt hjemmenettverk.
Trenger en server som fungerer både til lagring og backup. Har 2 terra med musikk, masse bilder i RAW mm. som nå ligger på diverse eksterndiscer. Har en Macbook Air og planlegger innkjøp av en stasjonær Mac. Disse skal speiles med Time-Machine. Ser for meg at den kanskje kan benyttes til mediaavspilling siden den skal stå i et mediarom med en liten hjemmekino.
Må føye på at grensesnittet skal være så enkelt som mulig.

Hva skal jeg kjøpe?

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Hvorfor ikke bare gå for en 3 tb Time Capsule, du kan kobble på USB disker hvis du trenger mer plass.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
stejorge skrev:
Hvorfor ikke bare gå for en 3 tb Time Capsule, du kan kobble på USB disker hvis du trenger mer plass.
Godt spørsmål!

Jeg er ikke helt på nett hva data gjelder så dette er sikkert et dumt spørsmål. Er ikke dette bare backup siden det bare er en disc? Min macbook air har kun 256 gb lagring, slik at jeg trenger både primærlagring og backup. Da trenger man vel flere discer? Ønsker primært en enboksløsning.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.355
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
mutz skrev:
Her var ikke mye hjelp å få ::)

Hva med denne saken?
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602464
Jeg har en Netgear ReadyNAS NVX. Den bråker såpass mye at den må stå i et annet rom enn anlegget. Det er forsåvidt OK, siden det var planen hele tiden. Jeg er ikke sikker på hvor mye Ultra 4 bråker, men den ser ut til å være bygget på samme chassis som NVX'en. Et enkelt nettsøk tyder på at den antagelig bråker like akkurat mye som en NVX, og da ville jeg ikke satt en slik i et mediarom.

Jeg opplever brukergrensesnittet som rimelig enkelt fra en PC, men jeg aner ikke om denne leker pent sammen med Mac'er eller ikke.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Anbefaler en Readynas Ultra 2. Ikke såååå kjapp, men 70MB/s er jo mer enn bra nok for de fleste. Den er meget meget stille, nesten uhørlig hos meg, og er kompatibel med time machine + masset annet snacks. Putt i 2 stk 3TB disker i Raid, og en ekstra i tilfelle den ene disken ryker, så burde du vært godt sikret.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Asbjørn skrev:
Jeg har en Netgear ReadyNAS NVX. Den bråker såpass mye at den må stå i et annet rom enn anlegget. Det er forsåvidt OK, siden det var planen hele tiden. Jeg er ikke sikker på hvor mye Ultra 4 bråker, men den ser ut til å være bygget på samme chassis som NVX'en. Et enkelt nettsøk tyder på at den antagelig bråker like akkurat mye som en NVX, og da ville jeg ikke satt en slik i et mediarom.
Noe så inn i helv.... :-X
Men bortsett fra det så virker det så langt knirkefritt, uten at jeg har erfaring med andre løsninger.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Det er vel mest praktisk - og best - å ha en NAS i kablet nettverk med DAC/Streameren og PC/Mac - for ripping - samt en trådløs router for å kunne bruke IPAD eller hva det skulle være som fjernkontroll. Og det finnes masse NAS der ute. Google litt. Qnap, Readynas, Synology etc. Jeg havnet på Synology etter masse googling. Fungerer topp hos meg :D

Mvh
Geir

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Takk for god hjelp alle sammen.

johnnygrandis skrev:
Asbjørn skrev:
mutz skrev:
Her var ikke mye hjelp å få ::)

Hva med denne saken?
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602464
Jeg opplever brukergrensesnittet som rimelig enkelt fra en PC, men jeg aner ikke om denne leker pent sammen med Mac'er eller ikke.
Den er veldig interresert i og leke med Macer...
Kan man bytte vifte til noe som ikke bråker?
Om det er mulig tror jeg at den går i bestilling.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
Alle vifter bråker, men Papst er et av de merkene som bråker minst. Sjekk hva det er plass til, størst bråker minst.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Har fallt på QNAP TS-419P. Takk Trond_B for at du satt meg på sporet. Ser ut som et trykt valg med litt mindre støy enn alternativet fra Netgear.

Så til neste spørsmål: Er det en fordel å kjøpe 4 disker med en gang? Tenker i forhold til backup mm. Blir det pes med omfordeling av filer ol. om man begynner med 2 discer og bygger ut? Alternativet er to 3TB discer eller fire 2TB discer.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.661
Sted
Holmestrand
Jeg har satt opp diverse Synologybokser både hos kunder, venner og hjemme hos meg selv. Veldig fornøyd Leveres med et enkelt backupprogram. Stabil og grei å ha med å gjøre. Kan installer server for SqueezeBox direkte på disse.
RAID hvis du velger en med flere disker.

Diverse modeller. Kan finne en som passer ditt behov.
Denne f eks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=614692
Disker etter ønske kommer i tillegg.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
xerxes skrev:
Jeg har satt opp diverse Synologybokser både hos kunder, venner og hjemme hos meg selv. Veldig fornøyd Leveres med et enkelt backupprogram. Stabil og grei å ha med å gjøre. Kan installer server for SqueezeBox direkte på disse.
RAID hvis du velger en med flere disker.

Diverse modeller. Kan finne en som passer ditt behov.
Denne f eks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=614692
Disker etter ønske kommer i tillegg.
Takker for interessen og gode råd.
Har dog bestillt QNAP TS 419P og fire WD 2TB discer. Satser på at den gjør jobben. Ser for meg raid-1 frem til eventuelle kapasitetsproblemer melder seg. Innspill på dette mottas med takk. Har ikke peiling på disse tingene, men har googlet litt og raid-1 virket mest sikker siden man da har en komplett sikkerhetskopi? Ellers virket grensesnittet rimelig enkelt , og har kompabiliteten jeg trenger så vidt jeg kan se.

PS, Helst ikke argumenter for skarpt på andre løsninger siden loddet er kastet ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.355
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
mutz skrev:
Har fallt på QNAP TS-419P. Takk Trond_B for at du satt meg på sporet. Ser ut som et trykt valg med litt mindre støy enn alternativet fra Netgear.

Så til neste spørsmål: Er det en fordel å kjøpe 4 disker med en gang? Tenker i forhold til backup mm. Blir det pes med omfordeling av filer ol. om man begynner med 2 discer og bygger ut? Alternativet er to 3TB discer eller fire 2TB discer.
På min server med RAID er det trivielt å sette inn eller bytte ut disker. Du trenger ikke engang å slå av serveren, det er bare å åpne lokket, røske ut en disk og/eller sette inn en ny, og så smekke lokket tilbake på plass, alt mens musikken streamer fra disk. Data er spredt over alle diskene med redundans, sånn at dette ikke blir noe pes i det hele tatt. Hvis du dropper inn en ny disk, vil serveren oppdage den og ta den i bruk etter hvert.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
mutz skrev:
Har dog bestillt QNAP TS 419P og fire WD 2TB discer.
Har du sjekket om disse diskene er kompatible med NAS-en? Noen "grønne" modeller er notorisk kranglete i RAID oppsett.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
På min server med RAID er det trivielt å sette inn eller bytte ut disker. Du trenger ikke engang å slå av serveren, det er bare å åpne lokket, røske ut en disk og/eller sette inn en ny, og så smekke lokket tilbake på plass, alt mens musikken streamer fra disk. Data er spredt over alle diskene med redundans, sånn at dette ikke blir noe pes i det hele tatt. Hvis du dropper inn en ny disk, vil serveren oppdage den og ta den i bruk etter hvert.
Det er perfekt :)

Class skrev:
mutz skrev:
Har dog bestillt QNAP TS 419P og fire WD 2TB discer.
Har du sjekket om disse diskene er kompatible med NAS-en? Noen "grønne" modeller er notorisk kranglete i RAID oppsett.
Ikke bra!! Ser discene jeg har bestillt ligger på listen over "Not recommended" på kompabilitetslisten.
Mange takk for tipset. Har du forslag hvilke discer jeg bør kjøpe?

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Ikke egentlig. Finn din NAS i listen, se under Consumer om pris er viktig, finn passende disk størrelse og se om det henger en note på siden.

Jeg har Seagate entreprise disker i min, disse er uforholdsmessig dyre ift. kapasitet og jeg kommer til å bytte dem ut med vanlige desktop/consumer disker når de blir fulle.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
TS vil ha noe så enkelt som mulig og du foreslår å starte fra scratch med Debian? ???

kingu

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2011
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Kjempeløsning, noe sånt jeg ville foreslått. Kraftig ARM-prosessor og helt greit hvis du er litt usikker på hvordan ting skal gjøres. Du kan sette opp NFS til mac-en din etter at du har montert og fått hardiskene opp.

(Grensesnittet til qnap har jeg ikke mye positivt å si om, og løsningen er vel kanskje mer simpel/spinkel enn "enkel"/brukervennlig. Det er jo noe tvetydige begreper. Einsteins: "enkelheten er simpelhen genial", står ved lag. Så får man håpe jeg serverer rett sitat i rett rekkefølge)

Han forklarte seg jo borti natta og jeg leste faktisk bare førstepost ;I

Med de forutsetningene som va gitt så var det ikke annet valg enn å bygge selv. Skal man ha det enkelt så må man ha valgmuligheter, eller inngå kompromiss. Qnap 419+ er fin den, men mediaavspiller er det ikke. RAID1 er ikke fullgodt offsite/mer hårete lagringsoppsett, men det er nå så som så, greit nok. Linuxdistroen på qnap holder til du faktisk skal gjøre noe annet enn qnap har satt seg fore.

Mht. mediamaskin så har du jo nå muligheter til å gå for noe ARM-basert der også, da får du det beste på begge fronter. Tenkte opprinnelig at mediaavspilling og filserver ble litt for vanskelig å få til, men siden du har delt det så går det jo ann å sette opp en wdtv-live boks eller lign.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
kingu skrev:
Kjempeløsning, noe sånt jeg ville foreslått. Kraftig ARM-prosessor og helt greit hvis du er litt usikker på hvordan ting skal gjøres. Du kan sette opp NFS til mac-en din etter at du har montert og fått hardiskene opp.

(Grensesnittet til qnap har jeg ikke mye positivt å si om, og løsningen er vel kanskje mer simpel/spinkel enn "enkel"/brukervennlig. Det er jo noe tvetydige begreper. Einsteins: "enkelheten er simpelhen genial", står ved lag. Så får man håpe jeg serverer rett sitat i rett rekkefølge)

Han forklarte seg jo borti natta og jeg leste faktisk bare førstepost ;I

Med de forutsetningene som va gitt så var det ikke annet valg enn å bygge selv. Skal man ha det enkelt så må man ha valgmuligheter, eller inngå kompromiss. Qnap 419+ er fin den, men mediaavspiller er det ikke. RAID1 er ikke fullgodt offsite/mer hårete lagringsoppsett, men det er nå så som så, greit nok. Linuxdistroen på qnap holder til du faktisk skal gjøre noe annet enn qnap har satt seg fore.

Mht. mediamaskin så har du jo nå muligheter til å gå for noe ARM-basert der også, da får du det beste på begge fronter. Tenkte opprinnelig at mediaavspilling og filserver ble litt for vanskelig å få til, men siden du har delt det så går det jo ann å sette opp en wdtv-live boks eller lign.
Takk for spydigheten kingu ;)
Det virker som du kan dette. Ser du mener QNAP 419 er uegnet som multimediamaskin. Hva legger du i det? Er det f.eks. uaktuellt å streame 1080P til en flatskjerm? Streaming av musikk kan den, så mye skjønner jeg.

Jeg har hovedsaklig kjøpt den for å dekke et behov innen lagring, deling og backup. Resten er mindre viktig. Den ekspertløsningen din tror jeg er å skyte ballen langt over mål til mitt bruk.
Hvilket RAID er å anbefale?

Håper du tar deg tid til å svare. Og da på et simpent ufagmessig språk som jeg slipper oversetter for å forstå:)

kingu

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2011
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Multimediamaskin forbinder jeg med avspilling av media, altså en klient i et forhold der NAS er filtjener (fileserver). Etter mitt skjønn er en multimediamaskin noe som i kraft av å være det som er tilknyttet lyd/display spiller av media. En filtjener er noe som serverer video/lyd til denne.
Det jeg trodde du skulle ha var begge deler i samme boks, med de hensyn det medfører.

Mitt nye forslag er å kjøpe en avspillingsboks (med samme effektgjerrige prosessorarkitektur som filtjeneren din (ARM)) av typen Western Digital wdtv live.
Da får du en lydløs og plasseringsvennlig boks uten så mye som det minste knot, (utover det å montere mappene fra filtjeneren din på avspillingsboksen så du får tilgang til dem) Enkelt grensesnitt på alle mulige måter.

Her er RAID forklart veldig bra. 5 eller 6 tror jeg passer for deg. Det handler om sannsynlighetsberegning, på et tidspunkt er det mer matnyttig å tenke på å flytte dataen over i et annet kabinett i et annet hus.

Edit: Du kan endre emnetittelen til noe som gir mer mening nå som du har en løsning i emning.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Takk for svar!
Ser beskrivelsen i første post kan misforstås på den måten ja.

Løsningen du skisserer er midt i blinken. Da blir oppsettet for multimedia slik:

NAS - ruter - avspillingsboks - TV.

På musikk ser det slik ut:

NAS - ruter - squeezebox. Her kjører jeg trådløst til squeezeboxene.

Har returnert miljødiscene som er innkopatible med serveren. Seagate barracuda er et tips som jeg tror jeg går for. De er i alle fall kompatible.

kingu

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2011
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Du redigerer førstepost?
Western sin enterprise serie er uovertruffen imo

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.364
Torget vurderinger
1
Tråd-tittel er endret etter trådstarter sitt ønske.

bjornh, moderator

Godmode

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2003
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Qnap gjør vel jobben det. Har selv en qnap TS-509 pro. Har surret og gått i et par år uten problemer. Jeg startet med 3x2 TB disker i Raid 5 og det viser seg at dette er ganske mye plass gitt :) Snaut 700 album rippet til FLAC synes jo knapt, i tillegg brukes den som TimeMachine server for huset iMac og backup sentral for jobb pc, Torrentklient (transmission er konge), sentralisert xbmc database osv. Får du behov for ting som ikke legges ut som egne pakker fra qnap kan du bruke ipkg til å installere det meste som er av standard linux programmer for x86.

Har aldri sett cpu gå særlig over noen få prosent selv om den driver med spotify avspilling, samtidig som 5-10 torrenter lastes ned og det streames 1080p video og iMacen bestemmer seg for å kjøre en timemachine backup. (nå har jeg riktignok modifisert den med 4gb ram og en core2duo cpu, men jeg er ærlig talt usikker på om det bare var tull ::) ).

Hva slags filmavspiller planlegger du å gå for? Jeg vil slå et slag for noe som kan kjøre xbmc. De typiske nettverskstreamerne ala WD TvLive, popcorn hour osv er enkle og får jobben gjort. Men de er steinalder når det kommer til brukergrensesnitt og "opplevelse".
Personlig bruker jeg pt en jailbreaket Apple Tv2 som har fått installert xbmc, men jeg planlegger å gå over til en htpc i løpet av høsten.
Passivt kjølt intel i3 m sandy bridge integrert chipset, blu-ray spiller, liten ssd disk. Her kan man få en liten, lynrask og _helt_ stille pc(ingen bevegelige deler) som er fullt fjernstyrt. Kan levere fullHD over hdmi1.4(til og med 3D støtte for de som er interessert) for overraskende lite penger. HTPC har endelig såpass mange av de kvalitetene jeg etterspør for en rimelig penge at det begynner å bli interessant å erstatte den fungerende, men noe begrensed, AppleTV2 med "full pakke". Så får ATV2 heller havne på soverummet, i kjellerstue eller noe slikt

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Takk for flott innspill Godmode.

Ser du bringer et moment inn med bruksopplevelse og nettverksstreamere.

Kjenner det rykker i lommeboka av investeringene allerede, og verre blir det om jeg skal gjennomføra alt i en smell med kvalitet i alle ledd. Hva koster en slik xbmc løsning?

Har lest litt om raid5. Tre 2TB discer er nok med denne løsningen. Penger spart 8)

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
mutz skrev:
Hva koster en slik xbmc løsning?
Jeg har en ZOTAC med SSD og 4GB RAM. Kjører Win7 32bit. Det fungerer knallbra.
Tror det kom på rundt 2500 for PC og RAM, disken hadde jeg liggende.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Det er jo høyst overkommelig.
Er det en komplisert affære å sette opp en slik sak?

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det tok vel toppen 15 minutter inkl. utpakking. En skrue for å løsne et lokk, inn med disk i ferdig spor, inn med ram, lokket på igjen.
Den har ikke optisk drev så et eksternt må til eller evt. installere OS fra minnepinne.

Bruker gigabit kablet nettverk men den har også trådløst som kanskje greier seg om det er noe som ikke trenger så stor båndbredde.

Bruker en MCE kompatibel IR mottager og Logitech programmerbar fjernkontroll med touch-skjerm, alt funker helt strålende.

Godmode

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2003
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
mutz skrev:
Har lest litt om raid5. Tre 2TB discer er nok med denne løsningen. Penger spart 8)
Var samme jeg tenkte. Når det begynner å bli fullt kan man jo bare legge til en ekstra, så slipper man unødvendige utlegg med en gang.

Class sin Zotak løsning ser jo ikke dum ut. Jeg antar dette er AMD sin konkurent til Intel Atom? Zotak(mfl) har jo diverse produkter basert på Atom og nVidia ION2 som også er ganske populære i htpc oppsett.

Jeg planlegger å bygge meg et enkelt htpc oppsett basert på Intel i3 og "Sandy Bridge" chipsetet til Intel. Dette er veldig mye kraftigere(og litt overkill) hvis man kun skal se film ol, men da slipper man unna enkelte begrensninger som Atom ol prosessorer kan støte på. Det viktigste er egentlig at fordi man har såpass mye å gå på går det an å lage helt passive løsninger(dvs uten noen vifter noe sted).

Passive kabinetter er relativt kostbare, men jeg mener det er det som skal til for å ha en løsning som ikke føles som en "pc i stua", men en dedikert medieenhet. Om du ikke er noen "datamann" som liker å klå på slikt selv(slik jeg gjør) så ser jeg at htpc.no selger endel ferdig sammensatte passive systemer. http://htpc.no/20-komplette-systemer . Ferdig sammensatt blir det jo fort litt mer kostbart, men arbeidstimer er dyrt, hehe.

K.I.S.S.S kabinettet er testet i pcworld til glimrende kritikk. Selv synes jeg det virker meget velkonstruert, men desverre ikke spesielt pent. HFX Micro M2 ser hakket bedre ut synes jeg, og har slot-in blu-ray drev som jeg synes er litt mer elegant.

Er du villig til å gjøre selve monteringsjobben får du kjøpt datakomponentene fra f.eks dustin.no for ca 2500,- så kommer det passive kabinetet i tillegg. Mulighet for å spare litt der altså.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Godmode skrev:
Class sin Zotak løsning ser jo ikke dum ut. Jeg antar dette er AMD sin konkurent til Intel Atom? Zotak(mfl) har jo diverse produkter basert på Atom og nVidia ION2 som også er ganske populære i htpc oppsett.
Jepp, om du følger lenken vil du se at det er en AMD Fusion E-350 APU med HD6310 grafikk-kontroller.

Jeg hører ikke viften går ved avspilling av HD materiale, kun litt i XBMC IU-et.

Topp Bunn