NAS: ReadyNAS vs. Synology

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Heisann

Starter denne tråden i håp om input i form av anbefalinger/erfaringer o.l. vedr disse (likeverdige) konkurrentene.

Begge har modeller i 2-3.000 klassen, men etter hva jeg kan lese meg til online, er at modellene til 4-5.000 har langt kraftigere cpu og kan levere mye høyere overføringshastighet, pluss flere muligheter pga disse (for eks transkoding av video til bærbare enheter for å nevne noe).

I budsjettklassen har jeg sett Netgear Readynas NV+ og Synology DS411j. Mens nå har jeg mer og mer sansen for Netgear Readynas Ultra 4 og Synology DS410 og DS 411+.

Readynas har en svært enkel måte å sette i disker på, mens hos Synology er det mer jobb (demontering)
Readynas har noe som heter RAID-X og RAID-X2 som ser bra ut, mens Synology sin RAID 5 leverer svært bra overføringshastighet.
Synology har nettopp sluppet ny software til sine nas, som hvisnok skal være svært bra, mens readynas har litt gammeldags software.

Alle inputs blir satt pris på.. siden jeg snart må bestemme meg.. I går kveld slokna min Samsung 1.5TB(!) eksterndisk, med 1.3TB med sortert innhold, samlet over flere år (TV serier primært, i HD). Nå er det lagring med redundans som gjelder!!!! Det blir ikke gratis, men nå er tiden inne.

mvh Kai
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Hei!

Bruker en DS209+ til musikk, den har innebygd Wimp og Spotify-tjenester og medfølgende Squeeze Server. Utrolig enkel å sette opp, og et fabelaktig UI i forhold til ReadyNAS. Bruker en ReadyNAS til Bilder, video og dokumentbackup, denne funker helt fint den også, men DS'en er, etter min mening, adskillig mer elegant og også litt mer lydløs hjemme hos meg.

Ellers ingen problemer med noen av dem i forhold til ytelse og stabilitet.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Takk trex! Flott med innspill fra noen som faktisk har produkter fra begge leirer. Brukte morgentimene til å lese tester av flere kandidater, og selv om at budsjettet står i fare for å bli sprengt i fillebiter, ser den mest aktuelle ut til å være Synology DS411+. Denne har dualcore cpu, 1gb ram m.m. og med RAID5 på 4 x 2Tb disker, vil jeg få tilgjengelig 6Tb med redundant lagring, og svært god overføringshastighet... kan med Gigabit nett oppnå oppimot 100mb pr sek. Dette er en del bedre enn 20mb pr sek på en usb eksterndisk....

Et par av konklusjonene jeg har funnet idag:
http://www.tweaknews.net/reviews/synology_ds411+/index9.php
http://www.bigbruin.com/content/synologyds411_14
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Har en ReadyNas NVX nå som jeg er storfornøyd med. Kjører den i Raid2 som har fungert ypperlig sålangt. Hastigheter på ca 60-70 MB/s er mer enn nok for meg. Har aktivert Upnp Serveren og streamer sømløst deriblant til en PS3 som står på min sønns rom. I tillegg har jeg lastet ned Squeezeserveren som forsyner filer til min Squeezebox radio som står på kjøkkenet det hele fungerer overraskende bra, styrer hele showet med min Iphone med Ipeng appen. I tillegg streames HD film direkte fra Nas til stue TV`en der vi ser en film engang iblant, alt av bilder er også lagret på serveren.
Bruker i tillegg ReadyNaen innebygd software for å ta backup av Lossless filene til en ekstern WD disk som står koplet direkte i enheten.

Vet ikke helt åssen jeg har klart meg uten Nas disk tidligere, dette er jo en genial løsning ! ;D

Hadde en billig Synology disk før dette og den fungerte greit utenom overføringshastigheten som var heller dårlig men dette var p.g.a en meget slapp prosessor. Os`et var egentlig veldig bra.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
kaap skrev:
....kan med Gigabit nett oppnå oppimot 100mb pr sek. Dette er en del bedre enn 20mb pr sek på en usb eksterndisk....
Det er temmelig stor forskjell på 20 og 100 mb/sek når du skal flytte en Tb.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Har ikke USB2 en maks overføringshastighet på 30MB/s ? Har aldri klart å få noe mer ihverfall ...

---

Kable hele nettverket med Gigabyte støtte så blir det hele litt morsommere :D
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
johnnygrandis skrev:
...
Hadde en billig Synology disk før dette og den fungerte greit utenom overføringshastigheten som var heller dårlig men dette var p.g.a en meget slapp prosessor. Os`et var egentlig veldig bra.
Stærkeste kandidat fra Netgaer (som jeg nesten bestilte i høst på tilbud), er Ultra 4 har singel core Atom på 1.67Ghz, mens DS411+ har en dual core på 1.67. Begge har 1gb ram. Det skiller ca 400kr disse to.

Ultra 4 med sin RAID-X2 ble som sagt nesten bestilt, men det som stadig nevnes i de dusinvis av tester jeg leser er at "managment" systemet som synology slapp for sine produkter i sommer er det beste på markedet pr idag. Derimot har Netgear svært praktisk hotswap av disker, mens på synology må apparatet slås av og fram med skrutrekker.

Ikke sikkert jeg kommer til bedre konklusjon er at disse to er likeverdige, og magefølelsen på bestemme :|

mvh Kai
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Ser jo mye har skjedd når det gjelder prosessor størrelsen siden jeg kjøpte min NVX- den er dog på 1Ghz fra intel såvidt jeg husker.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har en ReadyNas Ultra6 med 6 2TB disker. Svinger helt utmerket. Klarer i overkant 100MB overføringshastighet.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
bambadoo skrev:
Har en ReadyNas Ultra6 med 6 2TB disker. Svinger helt utmerket. Klarer i overkant 100MB overføringshastighet.
Hvilke disker har du ?
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Som trådstarter er det kanskje på sin plass å skrible ned resultatet av NAS jakten...

Det ble (som nevnt i mitt-anlegg-tråden) faktisk ingen av de som ble nevnt i startinnlegget her. Grunnet en svært bra pris på storebroren til 411+ (som allerede var i dyreste laget), fant jeg ut at det ville være verdt det å legge i noen hundrelapper til, og få DS1010+ :) Denne har yttligere en diskplass (5) og en mye tøffere utseende som bonus :p I tillegg kan denne utvides med en boks av samme utseende, men uten all hardwaren.. DX510. Denne kan kobles til, og admin av 1010+, og gi totalt 10 disker til rådighet.

Gikk for samme disker som bambadoo, seagate 2TB LP, 5 stk. i Raid 5 får jeg ca 7.2tb. Så langt har jeg klart å fylle 19% av dette :) Overfører jeg fra en kjapp disk, oppnår jeg tett på 100mb i sek.

Nå gjennstår det bare å trekke cat 6 ned til kjellern, og sette NAS'n der. Gb switch er allerede på plass :)

mvh Kai
 
Topp Bunn