NCAS500MP - hvorfor betale mer?

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.138
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Jeg har null erfaring med Class D-kort, men har bestemt meg for å enten bygge eller kjøpe et sluttrinn.
Luxman har rett og slett for dårlig basskontroll på mine nybygde Manzanitas. Disse har lav følsomhet, så Burmester 101, som er kraftigere spiller bass med mer presisjon.

Planen er å foreløbig benytte Burmester eller Luxman som pre, med balansert signal til sluttrinnet.

Hva er konsensus på alle disse forskjellige kortene? Mange hevder forskjellene er utenfor den mennesklige hørsel. Sagt på en annen måte, er det gode grunner til å bla opp og velge Nilai eller Purifi?

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
551
Torget vurderinger
1
Den modulen du nevner er vel kun for OEM og ikke til DIY-kunder?

Skal du benytte deg av begge kanalene, så må du vel ha en eller annen form for DSP/aktiv deling.

Ellers så regner jeg med at disse åpen baffel høyttalerne ikke kan spille så veldig høyt uten at de bunner i bassen. Men ved DSP så kan du jo legge til limiter og/eller highpass på de.

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.138
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Du har nok rett i det. Den jeg hadde i sikte med Ncore NC252MP var ferdigbygd av audiophonics.
Spørsmålet blir da om dette sluttrinnet, med et veldig fint kabinett, til €457,50 vil være hørbart dårligere enn la oss si DIY-kittet til diyclassd som er basert på Nilai og koster €1,225. Prisforskjellen er veldig stor.

DSP er uaktuelt. Manzanita fungerer best med passivt delefilter. Dette har vært diskutert og testet ut i en årrekke, så jeg stoler på menigheten her.
De spiller mer enn høyt nok, og de spiller virkelig bra på Burmester. Nysgjerrighet gjør at jeg har lyst til å teste både disse og Harbeth-ene på et kraftig klasse D sluttrinn. Alternativet er å kjøpe NAD C298 som er basert på Purifi, men da til en helt annen pris.

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
551
Torget vurderinger
1
Skal du benytte deg av begge kanalene, så må du vel ha en eller annen form for DSP/aktiv deling.
Det jeg mener med det innlegget er at den forsterker-modulen du nevnte er en mono 2-kanaler (400 + 100 W) og derfor trenger DSP/aktiv deling.

Jeg ville nok selv valgt den 252-ampen. Og det er av både økonomiske grunner og at jeg ikke tror jeg ville hørt forskjell, da selve lytterommet ikke er akustisk behandlet.

erikm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2005
Antall liker
66
Torget vurderinger
1
Takk for innspillet. Det var vel det jeg håpet å høre:)
Har brukt både Purifi, Nilai og nc500, har en 252 på hylla nå. Den er helt ok, den er ikke så god som de andre, men den er snillere og litt mer avrundet enn purifi. Hørbar forskjell, ja helt klart. Verdt pengene, tja det må du vurdere =)

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Antall liker
2.601
Torget vurderinger
8
Står vel en Icepower for salg her inne! Ingen av de andre klasse D gir kontrollen som denne og den har topp målinger

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.138
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Så den, hvis du sikter til den Knedal-bygde sekskanaleren? Sikkert et beist av et kraftverk, men sliter litt med mine fordommer... Innrømmer det.
Joda, jeg vet at IcePower er rå på bass - og de nye modulene nærmer seg Purifi og Ncore som musikkformidlere. Alt dette har jeg lest, ikke testet selv.

Om noen dager skal jeg i hvertfall bli kjent med NC502MP. Har aldri hatt mer effekt, men det gjenstår å se om det er noe jeg kan leve med.

Topp Bunn