Nedtur i aksjemarkedet snart?

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
For meg så virker det som aksjemarkedet er tett ved toppen nå, mulig det fortsatt er noe å gå på, men nå tror jeg tiden er inne for fond sparere å gå ut.

Hva tror dere?

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
tja hvem vet... Men en ting som er sikkert er at om folk tror toppen er nådd og begynner å selge unna i stor skala så vil det gå ned.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Er det noen bestemt grunn til at aksjemarkedet skulle ha nådd toppen nå? Høyst sannsynlig skrus renta opp med 0.25%-poeng ved neste sentralbankmøte, slik at intensjonene om 1% økning i år innfris. Men er dette nok til å dempe veksten på Olso børs? Jeg tror ikke forsiktig renteøkning i seg selv er nok. Internasjonale forhold spiller nok mer inn enn de begrensede virkemidlene vi har i forhold til privatøkonomien.

Det er mer sannsynlig at nedgang i internasjonal økonomi vil resultere i nedgang i børsverdi. Særlig oljeprisen som er kunstig høy nå gir bra tall for flere av børslokmotivene. Men er det noe som umiddelbart tyder på nedgang i oljeprisen?

Selv om Oslo børs har hatt en stor økning og slått flere rekorder, betyr ikke dette at en nedgang er i vente umiddelbart. Det har vært spådd stopp i veksten i boligmarkedet siden 2000. Min ikke helt kvalifiserte oppfatning er at det må skje en endring internasjonalt for at vi skal gå på en stor smell nå, eller drastiske skattemessige lovendringer, som f.eks gjeninnføring av boligskatt og korreksjon av ligningsverdi. Hmmm, kanskje vi ikke er så langt unna nedgang likevel?

Knut

O

OldBoy

Gjest
For meg så virker det som aksjemarkedet er tett ved toppen nå, mulig det fortsatt er noe å gå på, men nå tror jeg tiden er inne for fond sparere å gå ut.

Hva tror dere?
Nå skal jo en rekke bedrifter etablere OTP (obligatorisk tjenestepensjon) i løpet av 2006. En stor del av de pengene finner nok veien til aksjebørsen.  

Skal jeg gjette, blir det en fortsatt dans rundt gullkalven i hvert fall ut 2006. Så får vi bare krysse fingrene og håpe det beste.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Aksjemarkedet har vel alltid hatt tradisjon for å gå litt opp og ned og av og til ikke bare litt heller, så de pengene man eventuelt investerer i aksjer og fond bør ikke være penger man er helt avhengig av. Men hvis man ser på et 100-års perspektiv har det vel vært jevn, god stigning, og med avkastning ganske mye bedre enn renter. Men man må også være oppmerksom på at man tar en sjanse og ikke bare risikerer å vinne men og å tape.
For noen år siden da det fantes noe som het AMS satte vi inn 10 000 kr 3 år på rad, så ble det plutselig en skikkelig nedtur og pengene var på det verste ikke verdt mer enn 15 000 kr. Men vi lot nå bare pengene stå der, og sakte men sikkert gikk det oppover igjen og nå er de verdt over 60 000.
Hvis man kan unnvære en liten sum hver måned og plassere disse i fond ( i motsetning til de som putter de på en spilleautomat eller røyker de opp) tror jeg nok at det kan bli et bra resultat til slutt, så lenge man har litt is i magen i dårlige tider. Og om man velger å spre det over forskjellige fond både geografisk og bransjer , så skal det godt gjøres å tape alt.
Jeg ser i alle fall ikke mørkt på det, men nå er ikke jeg noen aksjemegler… på den annen side så ser det ikke ut som de har peiling de heller.
Tragisk at disse damene kaster vekk livet sitt med å være leketøy for dustete mannfolk, når de kunne gjort god karriere på andre områder.
;)

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Det virker bare på meg som at det kommer en smell snart. Tradisjonelt kommer det i oktober, men syns bare det virker som jappefaktoren er ganske høy om dagen.

Og jeg vet at når du begynner å lese om aksje tips på treningsforum og alle mulige steder, da er vel enden nær..

K

kbwh

Gjest
Er vi sentralister mange nok til å starte et krakk hvis vi selger? Det kunne vært moro. Makt til haifainerdene!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Foreslår at lionstar spør disse velutdannede damene: http://www.dagbladet.no/dinside/2006/05/11/465941.html Det blir sikkert en opplysende og hyggelig samtale! :D:D;D
Fortsatt sånn at aksjemeglere fortjener lønna...?

Honkey
Det er ikke vanskelig å slå fondsforvalterne i perioder hvor børsen går så det suser. Men den dagen børsen stuper endrer det bildet seg ganske raskt.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja, la oss håpe på et sammenbrudd! Jeg er kun eksponert i oljeselskaper nå(og der går det så det griner) - så en kraftig nedgang i tech og andre sektorer med et påfølgende massivt sammenbrudd i boligmarkedet(jeg skal snart kjøpe hus igjen) hadde vært strålende!

Nå blir jo Vollvik snart tatt for inside-handel, det kan være en start ;)

O.

K

kbwh

Gjest
Et sånt superkrakk som for 18 år siden er kankje ikke så kjekt. Hvordan skal staten kunne redd bankene dene gangen siden de eier dem allerede?

La det gå opp og ned i verden, men ikke krakke. Seriøst.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Vi (altså staten) tjente godt på bankkrisen på 80-tallet, på bekostning av de som måtte selge boligene sine, og de som hadde bank-aksjer.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Seriøst..det er jeg helt enig i. Ingen av oss er tjent med at det går til helvete. Sannsynligheten for at det skjer er vel heller liten...men vi får nok en korreksjon av noe slag, for det er en smule feberhett for tiden! Og litt vel mange nordmenn som kjører Cayenne :D

O.
Et sånt superkrakk som for 18 år siden er kankje ikke så kjekt. Hvordan skal staten kunne redd bankene dene gangen siden de eier dem allerede?

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0

La oss ikke tenke 18 år tilbake, da var det en helt annen situasjon, nei la oss tenke tilbake til 1929, det hadde vært noe, og situasjonen ligner faktisk mer ;D

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Hva tror dere?
Dersom fondssparerne fremdeles har en tidshorisont på 5 år eller mer, så bør de ikke det. Historisk sett så gir fondssparing en mye høyere avkastning enn bank. (Bolig kan være et alternativ)

Er det noen bestemt grunn til at aksjemarkedet skulle ha nådd toppen nå? Høyst sannsynlig skrus renta opp med 0.25%-poeng ved neste sentralbankmøte, slik at intensjonene om 1% økning i år innfris. Men er dette nok til å dempe veksten på Olso børs? Jeg tror ikke forsiktig renteøkning i seg selv er nok. Internasjonale forhold spiller nok mer inn enn de begrensede virkemidlene vi har i forhold til privatøkonomien.

Det er mer sannsynlig at nedgang i internasjonal økonomi vil resultere i nedgang i børsverdi. Særlig oljeprisen som er kunstig høy nå gir bra tall for flere av børslokmotivene. Men er det noe som umiddelbart tyder på nedgang i oljeprisen?
Nå er det en gang slik at markedets forventninger er priset inn i aksjekursene. Det vil si at dersom renten går opp slik som er forventet – så vil ikke dette påvirke kursene. Det er altså endringer i forhold til hva som er forventet som påvirker kursene – eks sentralbanksjefen sier at renten trolig må raskere opp, eller at Opec har produsert og kommer til å produsere mer olje enn forventet.

Og det er helt klart internasjonale konjunkturer og oljepris som påvirker Oslo børs mest.

Selv om Oslo børs har hatt en stor økning og slått flere rekorder, betyr ikke dette at en nedgang er i vente umiddelbart. Det har vært spådd stopp i veksten i boligmarkedet siden 2000. Min ikke helt kvalifiserte oppfatning er at det må skje en endring internasjonalt for at vi skal gå på en stor smell nå, eller drastiske skattemessige lovendringer, som f.eks gjeninnføring av boligskatt og korreksjon av ligningsverdi. Hmmm, kanskje vi ikke er så langt unna nedgang likevel?

Knut
Boligskatt og økt likningsverdi vil gi et noe høyere skattetrykk, men trolig lite egnet til å gjøre noe nevneverdig med boligprisene. Boligprisene er i veldig stor grad bestemt av renten – folk har stort sett et gitt beløp de kan bruke på bolig i året. Litt banalt kan man si at har man 100 000,- tilgjengelig årlig så kan man handle for 1 mil dersom renten er 10%, 2 mil dersom den er 5% og 4 mil er som renten er 2,5%.

Aksjemarkedet har vel alltid hatt tradisjon for å gå litt opp og ned og av og til ikke bare litt heller, så de pengene man eventuelt investerer i aksjer og fond bør ikke være penger man er helt avhengig av. Men hvis man ser på et 100-års perspektiv har det vel vært jevn, god stigning, og med avkastning ganske mye bedre enn renter. Men man må også være oppmerksom på at man tar en sjanse og ikke bare risikerer å vinne men og å tape.
For noen år siden da det fantes noe som het AMS satte vi inn 10 000 kr 3 år på rad, så ble det plutselig en skikkelig nedtur og pengene var på det verste ikke verdt mer enn 15 000 kr. Men vi lot nå bare pengene stå der, og sakte men sikkert gikk det oppover igjen og nå er de verdt over 60 000.
Hvis man kan unnvære en liten sum hver måned og plassere disse i fond ( i motsetning til de som putter de på en spilleautomat eller røyker de opp) tror jeg nok at det kan bli et bra resultat til slutt, så lenge man har litt is i magen i dårlige tider. Og om man velger å spre det over forskjellige fond både geografisk og bransjer , så skal det godt gjøres å tape alt.
Jeg ser i alle fall ikke mørkt på det, men nå er ikke jeg noen aksjemegler… på den annen side så ser det ikke ut som de har peiling de heller.
Tragisk at disse damene kaster vekk livet sitt med å være leketøy for dustete mannfolk, når de kunne gjort god karriere på andre områder.
;)
Synes du svartmaler litt når du krever et 100 års perspektiv. Hvis du har 6-7 års perspektiv er det ingen perioder i nyere historie (inkluderte krakket i 29) som har gitt negativ avkastning. Derimot bør sparerne spre risikoen sin på flere fond, bransjer og land og spare med fast månedlig trekk. Når det er mindre enn 5 år igjen av sparehorisonten bør man trappe ned aksjeandelen.

Det viktigste er å velge fond som har lave provisjonskostnader og en passende risikoprofil. Ingen aksjefond i hele verden har over tid greid å slått aksjeindeksene.

Det er ikke vanskelig å slå fondsforvalterne i perioder hvor børsen går så det suser. Men den dagen børsen stuper endrer det bildet seg ganske raskt.
Dette skjønner jeg ikke….

Nå eier vel staten mindre av bankene i dag, enn den gangen. I tillegg har nye regler gjort at bankenes krav til soliditet har økt.

La oss ikke tenke 18 år tilbake, da var det en helt annen situasjon, nei la oss tenke tilbake til 1929, det hadde vært noe, og situasjonen ligner faktisk mer ;D
Nå ligner vel dagens situasjon lite på både situasjonen i 1929 og i 92. Men kom gjerne med noen synspunkter.

Mvh
OMF

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Nå er det en gang slik at markedets forventninger er priset inn i aksjekursene. Det vil si at dersom renten går opp slik som er forventet – så vil ikke dette påvirke kursene. Det er altså endringer i forhold til hva som er forventet som påvirker kursene – eks sentralbanksjefen sier at renten trolig må raskere opp, eller at Opec har produsert og kommer til å produsere mer olje enn forventet.
En økning i renta vil etterhvert dempe privatlån og dempe lånelyst i næringslivet. Dette vil kunne resultere i nedgangn på Oslo børs, uansett hvor forventet det er. Men det resulterer ikke i noe krakk. Spørsmålet her var vel heller nedgang enn krakk.

Og det er helt klart internasjonale konjunkturer og oljepris som påvirker Oslo børs mest.
Vi er ganske enige.

Boligskatt og økt likningsverdi vil gi et noe høyere skattetrykk, men trolig lite egnet til å gjøre noe nevneverdig med boligprisene. Boligprisene er i veldig stor grad bestemt av renten – folk har stort sett et gitt beløp de kan bruke på bolig i året. Litt banalt kan man si at har man 100 000,- tilgjengelig årlig så kan man handle for 1 mil dersom renten er 10%, 2 mil dersom den er 5% og 4 mil er som renten er 2,5%.
Poenget mitt var at store internasjonale markedsendringer eller endring i norsk lovgivning må til for at vi skal gå på en skikkelig smell, og ikke bare en liten nedgang på børsen. På 80-tallet var nok reduksjonen i skattefradraget på lånerentene fra 100% til 28% (eller hadde den andre verdier i mellomtiden?), kombinert med rekordhøyt privatlån, en årsak til smellen. Skal vi gå på tilsvarende i dag må vi nok ha hjelp av lovendringer. Jeg mente ikke at dette skulle påvirke boligprisene direkte. Boligpriser var bare tatt med for å illustrere at det børsen ikke trenger gå nedover på lenge, selv om den slår rekorder nå.

Knut

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
En økning i renta vil etterhvert dempe privatlån og dempe lånelyst i næringslivet. Dette vil kunne resultere i nedgangn på Oslo børs, uansett hvor forventet det er. Men det resulterer ikke i noe krakk. Spørsmålet her var vel heller nedgang enn krakk.
Hei! Det du sier er i og for seg riktig, men i Norge har vi inflasjonsmål for pengepolitikken. Altså renten blir styrt etter presset i økonomien, noe som tilsier at dersom renten settes høyt så skyldes det at etterspørselen også er høy – mao bedriftene går så det suser. Så – for å snu på det – bedriftene ønsker seg en situasjon der renten settes høyt, for da er det også slik at det etterspørselen er høy.

Poenget mitt var at store internasjonale markedsendringer eller endring i norsk lovgivning må til for at vi skal gå på en skikkelig smell, og ikke bare en liten nedgang på børsen. På 80-tallet var nok reduksjonen i skattefradraget på lånerentene fra 100% til 28% (eller hadde den andre verdier i mellomtiden?), kombinert med rekordhøyt privatlån, en årsak til smellen. Skal vi gå på tilsvarende i dag må vi nok ha hjelp av lovendringer. Jeg mente ikke at dette skulle påvirke boligprisene direkte. Boligpriser var bare tatt med for å illustrere at det børsen ikke trenger gå nedover på lenge, selv om den slår rekorder nå.

Knut
Det var mange årsaker til krisen på slutten av 80 tallet/begynnelsen av 90 tallet:
- liberalisering av kredittpolitikken
- Politisk styrt rente
- Høy inflasjon
- Negativ realrente
- Brått fall i oljeprisen
- Innstramming av finanspolitikken
- Endring av penge og valutapolitikk
- Innstramming av skattesystemet
- Skyhøy realrente

Og det er såpass mange forhold som er forskjellig fra i dag at det er lite trolig at det samme skjer igjen. Et lite poeng er jo når mange frykter den høye renta igjen er jo og spørre hva som bestemmer hvordan renten skal settes – og mens vi på tidlig 80 tall hadde politisk styrte rente, også på slutten av 80 tallet og begynnelsen av 90 tallet hadde fastkurspolitikk, har vi i dag inflasjonsmål – noe som gjør at renten styres på en helt annen måte……

Mvh
OMF

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Hei! Det du sier er i og for seg riktig, men i Norge har vi inflasjonsmål for pengepolitikken. Altså renten blir styrt etter presset i økonomien, noe som tilsier at dersom renten settes høyt så skyldes det at etterspørselen også er høy – mao bedriftene går så det suser. Så – for å snu på det – bedriftene ønsker seg en situasjon der renten settes høyt, for da er det også slik at det etterspørselen er høy.
De er sikkert interessert i en balansegang :) Er kjent med inflasjonsmålet ja.

Og det er såpass mange forhold som er forskjellig fra i dag at det er lite trolig at det samme skjer igjen. Et lite poeng er jo når mange frykter den høye renta igjen er jo og spørre hva som bestemmer hvordan renten skal settes – og mens vi på tidlig 80 tall hadde politisk styrte rente, også på slutten av 80 tallet og begynnelsen av 90 tallet hadde fastkurspolitikk, har vi i dag inflasjonsmål – noe som gjør at renten styres på en helt annen måte…
Mye av det du lister opp er følger av politiske virkemidler/endringer. Jeg tror dette må til igjen for at vi skal kunne oppleve noe av det samme. Uten dette er ikke jeg redd for noe umiddelbar børskrakk eller lånekrise, el.

K

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Jepp, jeg tok feil, nå stuper det!
Oslo Børs er falt mer enn syv prosent på to dager. Dagens kursfall er det største siden 2002.

Vi får vel avvente litt til før vi slår dette fast kanskje :) Børsen er jo ikke stengt, så det er ikke sikkert dette blir den værste dagen siden 2002. Nå er ikke 2002 så veldig lenge siden, eller forbundet med noen famøse krakk.

At oljekursen har vært overdrevet høy skaper selvfølgelig litt fallhøyde, men en reduksjon i prisen burde være såpass enkelt å spå at ikke noen skulle trenge å sette kroken på døra.

Interessant å se at REC skulle falle så fort, og til under emisjonspris. De hadde jo en kursutvikling i beste .com-stil veldig nylig.

K

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Jeg får håpe det ikke var tråden min som satte igang nedturen, gikk jo ned 7% bare 2 børsdager etterpå, hehe:)

En ting som er teit, er at småaksjonærer stort sett går inn når det er på topp, og så brenner av mens det synker, det er jo alltid lurt å gå inn på bånn, som da børsen var 99 poeng i 2003, og gå ut på topp..Er liksom ingen grunn å være inne på aksjemarkedet hele tiden, det lønner seg jo som  regel på sikt, men det som er enda smartere er å bare være inne på aksjemarkedet i perioder. Og ta en gevinst er folk dårlige til, men å ta tap, det er jammen mange gode til.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Du bør nok ligge lavt i terrenget etter denne tråden ja! :)

Det er tradisjon i Norge for at småaksjonærene ikke får ta del ut utbyttefestene på børs. Særlig den siste oppgangen har rekordfå småsparere fått ta del i. Vi ble skremt av nedturen for noen år tilbake og sparer heller i "trygge" fond.

K

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Du bør nok ligge lavt i terrenget etter denne tråden ja! :)

Det er tradisjon i Norge for at småaksjonærene ikke får ta del ut utbyttefestene på børs. Særlig den siste oppgangen har rekordfå småsparere fått ta del i. Vi ble skremt av nedturen for noen år tilbake og sparer heller i "trygge" fond.

K

Det er jo klassisk da, rentene settes ned, p/e skal justeres inn for den "nye tiden", olje er i skuddet, og oslo børs overskyter solid, det er jo nærmest et lærebok eksempel det som har skjedd på børsen siden 03, på hva som skjer når rentene settes ned, og det som skjer nå når de settes opp igjen..

jeg lurer på om det var en korreksjon eller om det er starten på noe, hvis det er starten på noe, er jeg redd boligmarkedet blir neste stopp.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Jeg tror og håper at den langsomme renteøkningen som har vært startet har vært et virkemiddel for å unngå "overskyting". Jeg, i min trygge, uvitende, lekmannsverden hadde kanskje sett at denne langsomme rentejusteringen kunne kommet noe før.

Knut

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Tror ikke nødvendighvis at man skal svartmale så veldig, dette liger veldig på en korreksjon. Og har man spart jevnt og trutt i aksjer, er det faktisk ikke slikt at man har mistet alt man eier og har - derimot har man mistet oppgangen ca siden 1 april. Man har fremdeles hatt i overkant av 15% avkastning til nå i år - og det er såvidt meg bekjent  bedre enn banksparing i disse tider.

Gi børsen et par måneder, så er vi nok videre igjen....

Mvh
OMF

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.649

Hva tror dere?
Det ser i alle fall ut som magefølelsen din er i skjønneste orden :)

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
På tide å kjøpe nå da... om man er litt modig  ;)
Det er slik at hvis en vil satse annerledes som småsparer, så går det an å sette f.eks 100 tusen på teknologi aksjer, dagen etter de har fått et kraftig løft på nasdaq, og selge de når de har steget litt. Oslo børs følger ofte verden, og ligger også tidsmessig etter NY børsen. Slik går det å an å tenke etter en korreksjon, se hva som gikk mest ned, og regne med at de kommer litt opp igjen. Og da regne den % eller to du tjente, som gevinst.

Men det er farlig, akkurat nå er det litt for  tidlig å vite trenden, så jeg ville ventet, ofte i litt nærvøse tider, med nedgang, kan enkelt aksjer ta av, da mange sitter nærvøst på gjerdet og er klar for litt spekulasjon.

Jeg ville gått ut, ventet og fulgt hva trenden viste nå, fremfor å ha is i magen. Eksperter sier nærmest alltid, at en bør ha is i magen, alltid ved tidligere krakk og lignende tar de stort sett feil.. Derfor lønner det seg å sette en grense, det er bedre å ta en gevinst enn å ta et tap.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Trikset er å kjøpe når nedgangen er ferdig, ikke når den har begynt :)

Ellers sa vel OMF det eneste vi kan konkludere med foreløpig

->Tror ikke nødvendighvis at man skal svartmale så veldig, dette liger veldig på en korreksjon.

Som jeg jo er enig i.

K

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Trikset er å kjøpe når nedgangen er ferdig, ikke når den har begynt :)

K
Ja, det er viktig å ha et øye for hvordan selskaper er priset i forhold til inntjening, sett i historisk perspektiv i forhold til rente, det er slike ting som forteller når markedet er på bunn, alikevel går det an å kjøpe når markedet har passert bunnen og er i en stigende trend, fremfor å risikere at det ikke har nådd bunnen likevel.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det er slik at hvis en vil satse annerledes som småsparer, så går det an å sette f.eks 100 tusen på teknologi aksjer, dagen etter de har fått et kraftig løft på nasdaq, og selge de når de har steget litt. Oslo børs følger ofte verden, og ligger også tidsmessig etter NY børsen. Slik går det å an å tenke etter en korreksjon, se hva som gikk mest ned, og regne med at de kommer litt opp igjen. Og da regne den % eller to du tjente, som gevinst.
Jeg derimot vil anbefale alle småsparere til ABSOLUTT IKKE å gjøre det der. Det er ikke slik at alt som har vært oppe kommer opp igjen. Og det er heller ikke slik at det er en treghet du kan benytte i åpningen. En kan like gjenre bruke en kortstokk og kjøpe hvis man trekker rødt, og selge hvis man trekker svart, dartpiler eller horoskopet i Allers.

Jeg ville gått ut, ventet og fulgt hva trenden viste nå, fremfor å ha is i magen. Eksperter sier nærmest alltid, at en bør ha is i magen, alltid ved tidligere krakk og lignende tar de stort sett feil.. Derfor lønner det seg å sette en grense, det er bedre å ta en gevinst enn å ta et tap.
At det er bedre å ta en gevinst eller tap er jeg enig med deg i. MEN – dersom du som småsparer ikke tror at du har bedre kunnskap om markedet enn ”ekspertene som stort sett tar feil”, så bør du være langsiktig og ikke følge med på børsen fra dag til dag.

Ja, det er viktig å ha et øye for hvordan selskaper er priset i forhold til inntjening, sett i historisk perspektiv i forhold til rente, det er slike ting som forteller når markedet er på bunn, alikevel går det an å kjøpe når markedet har passert bunnen og er i en stigende trend, fremfor å risikere at det ikke har nådd bunnen likevel.
Nei, det er ikke slike ting som forteller når markedet er på bunn eller topp. Er markedet på bunn eller topp når et firma har en P/E 7? Eller 13? (Hvis renten er 6% - er det noen endring hvis renten stiger til 8%???)

Mvh
OMF

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Jeg derimot vil anbefale alle småsparere til ABSOLUTT IKKE å gjøre det der. Det er ikke slik at alt som har vært oppe kommer opp igjen. Og det er heller ikke slik at det er en treghet du kan benytte i åpningen. En kan like gjenre bruke en kortstokk og kjøpe hvis man trekker rødt, og selge hvis man trekker svart, dartpiler eller horoskopet i Allers.

At det er bedre å ta en gevinst eller tap er jeg enig med deg i. MEN – dersom du som småsparer ikke tror at du har bedre kunnskap om markedet enn ”ekspertene som stort sett tar feil”, så bør du være langsiktig og ikke følge med på børsen fra dag til dag.

Nei, det er ikke slike ting som forteller når markedet er på bunn eller topp. Er markedet på bunn eller topp når et firma har en P/E 7? Eller 13? (Hvis renten er 6% - er det noen endring hvis renten stiger til 8%???)

Mvh
OMF
jeg er enig i at daytrading ikke er noe for småsparere, men det fins alternativer til fond, hvis en gidder å bruke nok tid på å være oppdatert, og evner å forstå hvordan saueflokk, eller greater fool prinsippet fungerer. Det er 90% psykologi og en må jo begynne, en plass om en har noe ambisjoner.

Ellers en aksje er billigere når den har p/e på 7, med rente på 6%, sammenlignet med om den har  p/e på 7 ned et rentenivå på 8%, desverre er jo alt overpriset nå om dagen, etter min mening, og slikt billigsalg er det vel en stund siden du så?

Jeg siterer warren, da han har hatt ganske god teft tidligere: – Vi er inne i en veldig spekulativ fase. Det er ingen tvil om at markedet er veldig sårbart nå. Det er absolutt på sin plass å sette seg frem i stolen. Jeg tviler på at vi har sett toppen, den tror jeg vi ser senere i år, i beste fall i 2007, sier Warren til DN.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.430
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
jeg er enig i at daytrading ikke er noe for småsparere, men det fins alternativer til fond, hvis en gidder å bruke nok tid på å være oppdatert, og evner å forstå hvordan saueflokk, eller greater fool prinsippet fungerer. Det er 90% psykologi og en må jo begynne, en plass om en har noe ambisjoner.

Ellers en aksje er billigere når den har p/e på 7, med rente på 6%, sammenlignet med om den har p/e på 7 ned et rentenivå på 8%, desverre er jo alt overpriset nå om dagen, etter min mening, og slikt billigsalg er det vel en stund siden du så?
Ja…det finnes alternativer til fond, men jeg synes ikke det du foreslår er et godt alternativ.

Men som du sikkert vet representerer aksjekursen til et firma nåverdien av fremtidig inntjening, og siden P/E ikke sier noe om fremtidig inntjening, er det lite relevant å bruke som mål på om en aksje er høyt priset eller ikke. Men Hydro har en PE på 8,5, med rente 3,5% den må jo være grisebillig…? Løp og kjøp…? (Pan Fish 6,5, FOE 5,2)

Mvh
OMF

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Ja…det finnes alternativer til fond, men jeg synes ikke det du foreslår er et godt alternativ.

Men som du sikkert vet representerer aksjekursen til et firma nåverdien av fremtidig inntjening, og siden P/E ikke sier noe om fremtidig inntjening, er det lite relevant å bruke som mål på om en aksje er høyt priset eller ikke. Men Hydro har en PE på 8,5, med rente 3,5% den må jo være grisebillig…? Løp og kjøp…? (Pan Fish 6,5, FOE 5,2)

Mvh
OMF

nå snakker du tradisjonelle selskaper, hva var det dette lå på i dotcom tiden, fortalte ikke PE da noe om fremtidig inntjening slik markedet så det da? Og hva ligger det på nå, i itselskaper på børs? Og hvordan sier deti ngenting om fremtidig inntjening, hvis markdet har tro på at fremtidig inntjening skal bli høy sammenlignet med nåværende, vil jo PE bli høy, så forteller faktisk PE litt. Det er nå etter min mening når forventningene om fremtidig inntjening er urealistisk høye, at også pe forholdet blir unaturlig høyt over flertallet av aksjer, men det må naturligvis ses i forhold til den renta en ville fått ved bank sparing. Mindre bank rente, mindre krav til avkastning, og større vilje til å drive opp PE.

Eller se på pe i boligmarkedet, om du skulle kjøpe et en selveier leilighet for utleie og skulle regne med et vesentlig oppsving på rente siden, jeg syns ikke den generelle trenden ser god ut for boligmarkedet.

Topp Bunn