Negativ eller positiv effekt av åpen lettvegg i front

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg har et lagringsproblem, har en del tomme pappesker til hifi'n. Satt og tenkte mens jeg lyttet til musikk, så slo tanken meg: hva om jeg setter opp en lettvegg i front, en ca 2,5 meter bred lettvegg 60cm ut i rommet (rommet er 4,4m bredt 6,5 meter langt). Altså en vegg som går fra gulv til tak men som er åpenen i sidene? Vil dette få negative konsekvenser for akustikken i rommet, ingen påvirkning eller vil det ha positiv effekt. Kan det f.eks. hjelpe på bass peakene jeg har? Ville vært perfekt for lagring av pappesker etc bak ;)

(Ha meg unnskyldt for dårlige tegninger, er smelt sammen på iPad)
 

Vedlegg

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har du trøbbel med bassen så er det vel en naturlig tanke å lage denne veggen av 100mm akustikkplater (himlingsplater) som er så populært å henge på veggene?
Det vil forsåvidt hjelpe på førsterefleksjonene også, så det kan jo være at det hjelper på mer enn bare bassen. Ihvertfall sammenlignet med en naken vegg.
Tradisjonelle lettvegger som er hule har forresten en tendens til å resonere i bassen. Det er ikke så kult.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Har du trøbbel med bassen så er det vel en naturlig tanke å lage denne veggen av 100mm akustikkplater (himlingsplater) som er så populært å henge på veggene?
Det vil forsåvidt hjelpe på førsterefleksjonene også, så det kan jo være at det hjelper på mer enn bare bassen. Ihvertfall sammenlignet med en naken vegg.
Tradisjonelle lettvegger som er hule har forresten en tendens til å resonere i bassen. Det er ikke så kult.
Hmm - ikke så dum ide! :)
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Dette blir i så fall et såpass stort tiltak at det helt klart hadde vært spennende å se noen før- og etter-målinger av både frekvensrespons og etterklangsverdier. Og sikkert en del andre ting som jeg ikke vet hva heter.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Tror først jeg ville laget en hyllekonstruksjon som er flyttbar, den kan du jo sette inn til en evt. vegg senere. Dersom lyden blir nevneværdig påvirket, så har du mulighet til flytte litt på den for å bestemme hvor veggen skal stå. Eller kjøp noe som er egnet på IKEA feks
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det vil ha litt negative konsekvenser akustisk og sette opp en lettvegg.

Hvis du må ha plass til pappesker, så lag heller en gardin som du trekker foran. Da kan du også kombinere det med litt akustiske tiltak bak gardinen. Lage bassfeller langs gulvet, hvor vegg møter tak og i hjørnene. Men brukes porøst materiale, så er 20 cm tykkelse et absolutt minimum for god effekt. Helst bør det være tykkere.
 
Topp Bunn