Du skjønner at du er på tynn is nå, ikke sant? Ok, la oss si at det er Staten som er roboteier. Staten tar inntektene fra produksjonen og fordeler den ut til befolkningen. Minner mistenkelig om noe kommunistisk?Det er roboteierne som eier robotene.
Beundringsverdig at du gidder, PP, men bortkastet energi. Innehaverne av robotene vil selvsagt sørge for at inntektene bokføres i lavskattland.^ Jasså, så høye inntekter skal skattlegges kraftig?
Beundringsverdig at du gidder, PP, men bortkastet energi. Innehaverne av robotene vil selvsagt sørge for at inntektene bokføres i lavskattland.^ Jasså, så høye inntekter skal skattlegges kraftig?
De skattlegges kraftig i dag. Målet må være så lavt som mulig (men ikke lavere).^ Jasså, så høye inntekter skal skattlegges kraftig?
Det er langt fra sant, å være åtte timer på jobb er ikke nødvendigvis det samme som å være åtte timer på jobb. For å ta et eksempel: En dyktig/effektiv programmerer kan ofte løse oppgaver ti ganger eller mer raskere enn en middelmådig. Produktivitetsforskjellen mellom to som gjør samme jobb er gjerne en faktor 10 eller høyere i den yrket. Derfor fokuserer bedriftene som utvikler software veldig sterkt på hjemmeoppgaver og praktisk problemløsning i sine ansettelsesprosesser. Skal du jobbe i et softwarefirma får du en ukelang hjemmeoppgave etter at du er ferdig med (det første) jobbintervjuet. Så evnen til å yte (som i være produktiv) er sterkt varierende fra person til person. Veldig sterkt. Liksom en bamse på 150kg kunne lempe veldig mye mer pukk i gruvene for hundre år siden, enn en spjæling på 60kg kunne. De kan begge yte etter evne, men er svært langt fra å yte det samme.De fleste yter vel stort sett det samme idag men får ulikt betalt.
Rødts store mål er "et klassesløst samfunn: en verden der alle mennesker er like mye verdt – og der grunnprinsippet er «yte etter evne, få etter behov». Dette kaller vi i Rødt kommunisme".
jeg har aldri helt greid å forstå hvorfor dette får folk til å se rødt.
Fordi den eneste måten man faktisk har fått til at folk yter etter evne helt uavhengig av motytelse på, har vært gjennom drakonisk maktbruk. Og derfor har alle historiens kommunistiske land vært preget av arbeidsleirer/straffeleirer, angiveri, hemmelig politi med massiv voldsutøvelse (KGB, Stasi...) og så videre. Og selv da var korrupsjonen massiv.
Det meste av Sovjetunionens råvare- og industriproduksjon kom fra GULag’er, altså gjennom tvangsarbeid. Det er eneste måten å få til «yte etter evne, få etter behov» på i praksis. Så ja, det er gode nok grunner til å se rødt. Samfunnet er klasseløst og alle er like mye verdt, når vi alle er i lenker.
nok en gang; hvorfor skal disse frikobles fra hverandre?
Det gjer noko med folk å få trygd i staden for løn. Og det er demoraliserande.Å opprette masse unødvendige arbeidsplasser i offentlig sektor bare for å holde folk i arbeid? Og det de skal sysselsettes med er å kontrollere handlingene til (og gjøre livet vanskelig for) de som skaper verdiene? Nei, da er det mye bedre at de får betalt for å ikke gå på jobb.Såleis er det også ei velgjerning å bygge opp eit feitt byråkrati som kontrollerer handlingane til ymse aktørar i ålmenta, og samstundes halde folk i arbeid er kanskje ikkje så dumt?
Jeg er enig i det, i hvert fall med dette NAV vi har i dag. Hva med borgerlønn?Det gjer noko med folk å få trygd i staden for løn. Og det er demoraliserande.
Man yter nødvendigvis ikke noe mindre selv om man ikke er like dyktig som sidemannen.Det er langt fra sant, å være åtte timer på jobb er ikke nødvendigvis det samme som å være åtte timer på jobb. For å ta et eksempel: En dyktig/effektiv programmerer kan ofte løse oppgaver ti ganger eller mer raskere enn en middelmådig. Produktivitetsforskjellen mellom to som gjør samme jobb er gjerne en faktor 10 eller høyere i den yrket. Derfor fokuserer bedriftene som utvikler software veldig sterkt på hjemmeoppgaver og praktisk problemløsning i sine ansettelsesprosesser. Skal du jobbe i et softwarefirma får du en ukelang hjemmeoppgave etter at du er ferdig med (det første) jobbintervjuet. Så evnen til å yte (som i være produktiv) er sterkt varierende fra person til person. Veldig sterkt. Liksom en bamse på 150kg kunne lempe veldig mye mer pukk i gruvene for hundre år siden, enn en spjæling på 60kg kunne. De kan begge yte etter evne, men er svært langt fra å yte det samme.De fleste yter vel stort sett det samme idag men får ulikt betalt.
Derfor har vi lønnsarbeid. Folk tar utdanning, finner ut hva de kan og selger sitt arbeid eller sin produktivitet mot en motytelse i form av lønn. Det har et iboende egenansvar om å være produktiv. Kommunistene vil avvikle lønnsarbeidet og erstatte det med et system hvor alle «yter etter evne og får etter behov». Men ingen har greid å lage et fungerende system som fungerer på den måten, annet enn tvangsarbeid. Aldri.
Hva skal lønnsarbeidet erstattes med? Kan noen fra Rødt eller andre «moderne» kommunistiske/sosialistiske partier svare på det, så hadde det vært stor stas. Uten at jeg holder pusten.
Den norske bedriftsskatten er relativt lav. Problemet er at virtuelle prosesser som regel kan outsources til land der den (og lønningene) er enda lavere eller ikke-eksisterende. Eller den fysiske delen av produksjonen flyttes. Eller overskuddet flyttes til slike land, for eksempel gjennom kunstig internprising, noe som skjer i stor skala.De skattlegges kraftig i dag. Målet må være så lavt som mulig (men ikke lavere).^ Jasså, så høye inntekter skal skattlegges kraftig?
Men så er vel heller ikke bilene det primære verdiforslaget i det konseptet der. Jeg er enig i at Marx trenger å oppdateres for en tjenesteytende verden basert på virtuelle verdikonsepter.At arbeiderne eier produksjonsmidlene betyr i seg selv ingenting. Se på Uber, det er ikke de som eier bilene som blir rike der.
Og så er det f.eks formueskatten, en veldig lite treffsikker skatt som riktignok vil treffe roboteiere ganske kraftig.Den norske bedriftsskatten er relativt lav.
Jeg vet ikke hvorfor du tror jeg er en slags anarkokapitalist. Jeg vil ikke ha 0 stat - men jeg er overbevist om at statsbyråkratiet kan slankes ganske betraktelig, og at samfunnet vil bli bedre av det. Effektivitet i offentlig sektor, etter å ha bodd i dette landet i 39 år og vært nødt til å forholde meg til offentlig sektor ganske mange ganger, vil jeg konstatere at her er det mye å gå på. ABE-reformen er et bra tiltak i så henseende, men jeg syns de kunne tatt hardere i.Kapitalisme uten stat er et race to the bottom for 90% av befolkningen, ref også Arves innlegg over. Dette har litt for mange av liberalistene ikke forstått. I hvert fall ikke de dummeste av de, og det er uforståelig at de klarer å selge inn slike ideer til en stor del av den velgermassen som vil bli hardest rammet dersom slike ideer blir gjennomført.
Rødt er jo massivt mye større enn Liberalistene, så idéen om å avvikle kapitalismen selger mye bedre enn idéen om å avvikle staten (Rødt vil vel ikke avvikle staten, selv om kommunismens grunnidé består av nettopp det).Kapitalisme uten stat er et race to the bottom for 90% av befolkningen, ref også Arves innlegg over. Dette har litt for mange av liberalistene ikke forstått. I hvert fall ikke de dummeste av de, og det er uforståelig at de klarer å selge inn slike ideer til en stor del av den velgermassen som vil bli hardest rammet dersom slike ideer blir gjennomført.
Det er du sikkert ikke. Min forundring går mer på at de blåblå skal konkurranseutsette stadig mer samtidig som de lover å redusere byråkratiet, noe som er like umulig som å bygge veier uten å betale for de. At det kan slankes mange steder; sikkert mulig. Samtidig må det offentlige ta på seg stadig flere oppgaver i et stadig mer komplekst samfunn. Og ja; veksten i offentlig sektor er bekymringsverdig.Jeg vet ikke hvorfor du tror jeg er en slags anarkokapitalist. Jeg vil ikke ha 0 stat - men jeg er overbevist om at statsbyråkratiet kan slankes ganske betraktelig, og at samfunnet vil bli bedre av det. Effektivitet i offentlig sektor, etter å ha bodd i dette landet i 39 år og vært nødt til å forholde meg til offentlig sektor ganske mange ganger, vil jeg konstatere at her er det mye å gå på. ABE-reformen er et bra tiltak i så henseende, men jeg syns de kunne tatt hardere i.
Tja. Jeg oppfatter både Venstre og FrP som knallharde liberalister (bare se på Sandbergs siste utspill), og åpenbart også deler av (men langt fra alt) Høyre.Rødt er jo massivt mye større enn Liberalistene, så idéen om å avvikle kapitalismen selger mye bedre enn idéen om å avvikle staten (Rødt vil vel ikke avvikle staten, selv om kommunismens grunnidé består av nettopp det).
Det er jo fullstendig meningsløst. Venstre er sosialliberale og FrP kan vel best beskrives som nykonservative. Se på de alternative budsjettforslagene de har kommet med i opposisjon, statens utgiftsside er fortsatt langt høyere enn i så og si alle andre land i verden.Tja. Jeg oppfatter både Venstre og FrP som knallharde liberalister (bare se på Sandbergs siste utspill), og åpenbart også deler av (men langt fra alt) Høyre.Rødt er jo massivt mye større enn Liberalistene, så idéen om å avvikle kapitalismen selger mye bedre enn idéen om å avvikle staten (Rødt vil vel ikke avvikle staten, selv om kommunismens grunnidé består av nettopp det).
H, V og Frp er liberale partier, tidvis liberalistiske. Men de er også partier som opererer trygt innenfor den samfunnsmodellen vi har, sosialdemokratiet. Derfor er de langt mer sentrumsorienterte enn Rødt er.Tja. Jeg oppfatter både Venstre og FrP som knallharde liberalister (bare se på Sandbergs siste utspill), og åpenbart også deler av (men langt fra alt) Høyre.Rødt er jo massivt mye større enn Liberalistene, så idéen om å avvikle kapitalismen selger mye bedre enn idéen om å avvikle staten (Rødt vil vel ikke avvikle staten, selv om kommunismens grunnidé består av nettopp det).
Retorikken der man kaller vanlige bedrifter for "velferdsprofitører" og antagoniserer alt som er privat, har jo allerede fått fotfeste langt inn i Arbeiderpartiet, og befolkningen/opinionen.Det som er mer problematisk er om idéene om å avvikle kapitalismen, og retorikken der det private næringslivet og de som legger grunnlaget for vår velstand fremstilles som onde busemenn, er noe som får fotfeste i befolkningen. .
Nåja. Synes at visse oppgaver er et samfunnsansvar.Retorikken der man kaller vanlige bedrifter for "velferdsprofitører" og antagoniserer alt som er privat, har jo allerede fått fotfeste langt inn i Arbeiderpartiet, og befolkningen/opinionen..Det som er mer problematisk er om idéene om å avvikle kapitalismen, og retorikken der det private næringslivet og de som legger grunnlaget for vår velstand fremstilles som onde busemenn, er noe som får fotfeste i befolkningen. .
Eit svært interessant spørsmål. Liberalisme, kommunisme, kapitalisme - uansett ideologi må det styring til. Og denne må vere demokratisk og "gjennomsiktig", slik at ein unngår plutokrati, ekspertstyre (https://www.sv.uio.no/arena/english...tions-2015/holst-hva-er-ekspertstyre-nst.html) korrupsjon og anna svineri.Rødt er jo massivt mye større enn Liberalistene, så idéen om å avvikle kapitalismen selger mye bedre enn idéen om å avvikle staten (Rødt vil vel ikke avvikle staten, selv om kommunismens grunnidé består av nettopp det).Kapitalisme uten stat er et race to the bottom for 90% av befolkningen, ref også Arves innlegg over. Dette har litt for mange av liberalistene ikke forstått. I hvert fall ikke de dummeste av de, og det er uforståelig at de klarer å selge inn slike ideer til en stor del av den velgermassen som vil bli hardest rammet dersom slike ideer blir gjennomført.
Kapitalismen må åpenbart reguleres, det har vel så og si alle forstått. Men avvikles? Uten at noen kan gi et godt svar på hva den skal erstattes med? Og sett i lys av hvordan tidligere forsøk har endt opp? Det fremstår som galematias.
Ja, eg har hatt høve til å kike utdanninga av barnehagelærarar i korta dei siste åra, og den kompetansen dei har, er svært viktig. Å erstatte desse med tilfeldige folk frå gata er eit avgjerande bevis på at barnehageeigar har fullstendig feil fokus på kva dei driv med.Angående diskusjonen om private barnehager:
«Kunnskapsbarnehagene» i Espira-kjeden har innført ansettelsesstopp for fagarbeidere og pedagoger med høy ansiennitet, avslører internt dokument.
https://www.dagbladet.no/nyheter/ba...arbeidere---avslorende-og-opprorende/71117677
Bl.a.
I februar i år gikk det ut et internt skriv til barnehagene i Espira-kjeden, en av de største, private barnehagekonsernene i Norge.
Skrivet omhandler rekruttering til barnehagene og beskjeden til barnehagelederne er klar: De gjennomsnittlige lønnskostnadene hos de ansatte må ned.
For å få til dette skal en ikke lenger rekruttere fagarbeidere til barnehagene. Ansatte i barnehagene som ønsker å ta fagbrev vil ikke få opprykk av stilling og lønn, slås det fast i skrivet som Dagbladet har fått tilgang til.
Videre heter det at barnehagene skal styre unna ansatte med høy ansiennitet. Årsaken som oppgis er den nye bemanningsnormen som gjelder fra august i år.
Dagbladet er kjent med at brevet har vakt oppsikt blant barnehageansatte og at Fagforbundet er kontaktet.