S
Slubbert
Gjest
Hvorfor eller hvordan leser du ut av mitt innlegg at jeg vil kjøre meg inn i noen ideologisk skyttergrav? Har noe annet virkelig blitt så utenkelig i disse dager?om gruvearbeiderne ble pålagt å ha med eget spett og slegge, så ville de kanskje eie produksjonsmidler og vi ville vært i nærheten av en form for sosialisme… nah, gruva eide de ikke.Det er greit å ha i mente at disse teoriene eller systemene ble utviklet i en tid der produksjonsmidlene var enten bondegårder eller fabrikker. Kapitalismen bygger på privat eierskap (over fabrikken) og lønnsarbeid (at arbeiderne får lønn for å jobbe i fabrikken uten å eie den), men sosialismen baserer seg på at arbeiderne selv skal eie fabrikken.
Feks er Ûber i så måte nærmere sosialisme enn kapitalisme, i og med at arbeiderne (sjåførene) eier produksjonsmidlene (bilene). Men de fleste vil allikevel kalle det hyperkapitalistisk. Definisjonene er fra 1800-tallet, og er ikke nødvendigvis tilpasset dagens samfunn.
det er ikke bilene, men software som nå utgjøre produksjonsmidlene. men nå er jo i tillegg ingen egentlig ansatt, men selvstendig næringsdrivende, så noen utbytting er det jo heller ikke snakk om, vil noen si.
før en kjører seg inn i ideologiske skyttergraver, så burde en tenke ut fra den basiske innsikt; på samme måte som politikken bør være under demokratisk kontroll, så bør også økonomien være det. at en snakker om at proletariatet skal eie produksjonsmidler, er i det minste i sin kjerne, en tanke om demokratisk kontroll av økonomien.
for noen av oss er sosialisme uten demokrati et uvesen.
Det med gruva er jo et godt poeng, for hva er egentlig produksjonsmidler? Ordbokdefinisjonen er "et redskap for å produsere en vare", som vil bety spettet og slegga, men politisk eller økonomisk sett er det jo som du påpeker en nokså unyttig definisjon.
Ellers er jeg også litt usikker på hva du egentlig mener med "demokratisk kontroll over økonomien". Statsbudsjettet for eksempel utarbeides jo av embetsverket, den såkalte profilpotten som politikerne styrer over er under en prosent. Og det er jeg egentlig glad for, for størsteparten av befolkningen har jo ikke kunnskaper nok om økonomi til å forvalte et statsbudsjett. Og jeg er sjeleglad for at jeg ikke har kontroll over andres økonomi enn min egen, simpelt hen fordi jeg er alt for inkompetent innen økonomi til å kunne ha det.
Skal vi alle bli økonomer, er det tanken? Eller hva betyr egentlig demokratisk kontroll over økonomien? Fordeling og kontroll er jo to vidt forskjellige ting.