Neste oppgradering

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Fikk som dere kanskje vet kjøpt meg en glimrende origin live aurora nå nettopp.
Budsjettet ville det desverre sånn at resten av kjeden ikke holder samme mål som spilleren.
Riggen består av:

Rega rb250
Goldring 1022
lehmann black cube statement

Hvilken av disse bør oppgraderes først?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Kjenner ikke spilleren, men den forsvarer vel en bedre arm enn 250. Ville trolig startet her og så tatt resten etterhvert som økonomien tillater det.

Mvh.
Ketil

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig med Ketil; RB250 kan lett oppgraderes på. Men i utgangspunktet virker spilleren til å være balansert "riktig vei", dvs med et godt drivverk; og det kan godt hende du vil bli overrasket over hvor stor del av lydkvaliteten drivverket signerer for.

Subsidiært hadde jeg ville beholdt det slik det er; dette er en vel en virkelig god platespiller med en god arm og pu;- og det er kanskje minst like mye glede i å kjøpe vinyl for pengene som brenner i lomma :)

Mvh Vidar P

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Origin Live utfører jo glimrende oppgraderinger av RB 250, både i form av slissing av armrøret, motvektslodd og intern/eksternkabling. Det burde tyne langt mer ytelse ut av armen enn du får i dag, og ikke koster det skjorta heller. Godt sted å starte, i alle fall. Ellers er jeg som så ofte før enig med Vidar. Bruk de fleste pengene på vinyl! Riggen din er fornuftig balansert, den. Lykke til!

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Det er stor glede i å kjøpe vinyl, og ikke minst varig glede..! Hvis ikke det er spesielle parametre du gjerne vil ha bedre ville jeg heller kjøpt vinyl, ny eller brukt.. Også kan du jo heller slå til på et kupp hvis det dukker opp noe på bruktbørsen..! ;)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Har allerede bestemt meg for hva som skal gjøres (med unntak av pu), men er rekkefølgen som er problemet.
Armen skal, når den tid kommer, sendes til OL for full oppgradering. Av Riaa trinn frister sugden enormt, men etter det jeg har lest og hørt så skal den lehmann riaaen som jeg allerede har være nesten ufattelig god til prisen. PU har jeg enda ikke bestemt meg for, men bluenote boboli frister enormt. Om den vil være en god match med resten vet jeg ikke så mye om, men pmaudio har ihvertfall tidligere brukt den på rb250 med godt resultat.
Da blir pengefordelingen sånn:
Drivverk ca 14000,-
Arm ca 6000,- (tror jeg)
PU 5500,-
Riaa ca 6000,-hvis jeg mot formodning bytter den ut med sugden. lehmann kostet 2990,-

Forstår dere sånn at jeg bør oppgradere armen først, og det er vel igrunn det som for meg også virker naturlig.
Takker for god hjelp :)

Forresten, så må dere gjerne komme med gode forslag til PU som vil passe.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Cundis skrev:
Det er stor glede i å kjøpe vinyl, og ikke minst varig glede..! Hvis ikke det er spesielle parametre du gjerne vil ha bedre ville jeg heller kjøpt vinyl, ny eller brukt.. Også kan du jo heller slå til på et kupp hvis det dukker opp noe på bruktbørsen..! ;)
Er egentlig strålende fornøyd med riggen sånn som den er. Savner fortsatt litt livlighet, men den er fortsatt ikke verken spillt inn eller justert optimalt, så mye kan skje.
Jeg vil bare ha en så "fornuftig" sammensatt rigg som det er mulig å få til.
Mulig spørsmålene mine er litt dumme, men vinyl er fortsatt ukjent land for meg. Har uendelig mye å lære. Det er der dere kommer inn ;)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Det er STOOR forskjell på uinnspilt/innspilt pickup - justert/veldig bra justert pickup/arm; min Ortofon Kontrapunkt C har akkurat begynt å åpne seg skikkelig, og forskjellen er som natt og dag..! Og den største forskjellen er nettopp livlighet og et organisk lydbilde. Så gi det litt tid du.. ;)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Hvor mange timer kan man normalt regne før en PU er ferig innspillt? Min har vel ca 30 timer nå.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
thomand skrev:
Hvor mange timer kan man normalt regne før en PU er ferig innspillt? Min har vel ca 30 timer nå.
Min erfaring tilsier et sted mellom 70 og 100 timer før den har gått seg skikkelig til..! :)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Ok. Da har jeg jo litt å se fram til :)
Thanx

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Sats på 80 til 100 innspillingtimer på pu en du.Min audionote åpna seg skikkelig etter først ca 80 timer,etter 10 var alt enda bedre..

Når det gjelder riia,ville jeg sett på asr mini til 6900,- før pruting...denne har i annen tråd her inne fått makaløst gode kritikker......Riia fra TorHauge i Danmark kan jo også være et bra alt.(fosse testa jo mc forsterkern...med strålende kritikker) Og fosse har ikke akkurat middelmådig vinylutstyr akkurat ;))

Sjekk ut ang. ASR mini før du kjøper ny riia...Jasmin fra duetaudio mk2 versjon er visstnok også sinnsyk bra ,men koster 10k...separat strømforsyning på denne da...kan sees på linken på hovedsiden ...duetaudiolink..

Har ikke originlive egne armer?Er dette ombygde regaarmer?

Mange bygger om regaarmer,feks mitchell,audionote m.fl......NOEN mener at dette ikke er noe særlig,spesiellt mannen bak Rega Roy grandy....kjenner en siom snakka med han en gang,men saken har minst fler sider med hensyn til synspungter ang. dette,bare nevner det....det har også kommen meg for øre at regaarmer som selges til "konkurrenter " for ombygging,holder en lasvere prestanda enn ded rega selger selv på sine spillere,hvorvidt dette kan diskuteres om det har betydening etter modding av annen forhandler/produsent..

En ting jeg ikke skjønner...hvordan kan et annet lodd bedre lyden....er det fordi det blir laget eksentrisk og henger under armen,kan det ha noe for seg på unipivot...for å justere vinkel sideveis,men på en rega med fast oppheng....hva er vitsen?? ???

hva med en smv arm....om noen kanskje vet om den matcher drivet ditt.

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Holder også en knapp på ASR minien. Kjøpte den selv for 1 mnd siden og er stor fornøyd. Oppgraderte fra en Musical Fidelity RIAA som jeg synes var god helt til jeg fikk den overnevte i hus. Masse justerings muligheter på gain og veldig lite støy på høy gain.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Interessant å høre....trolig den riiaen eg har hørt best kritikk om....sikkert lettsolgt som fy og,dersom en skulle ønske å oppgradere senere til den store riiaen til asr.....som koster over 30k

L

lark

Gjest
ixos_76 skrev:
En ting jeg ikke skjønner...hvordan kan et annet lodd bedre lyden....er det fordi det blir laget eksentrisk og henger under armen,kan det ha noe for seg på unipivot...for å justere vinkel sideveis,men på en rega med fast oppheng....hva er vitsen?? ???
En arm med eksentrisk lodd har lavere tyngdepunkt og er betydelig mer stabil. En arm som har tyngdepunktet midt i eller nær omdreiningspunktet er bortimot umulig å balansere så den "flyter" horisontalt. Veldig viktig på unipivot-amer, men viktig også på "vanlige" armer.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Origin Live er gøy. Drivverket mitt kan oppgraderes til "gold".

The most obvious aspect of the Illustrious/Aurora Gold is the utter coherence of rhythm, timing, dynamic variation, and musical phrasing. It’s articulation in the bass is simply unequalled. My long time reference for these qualities has been the Linn LP12. It is my reference no more. The OL combination outperformed it in every aspect of sonic and musical values, including the famed boogie factor
Sitat fra stereo times.
Dette var med en OL Illustrious arm.

EDIT: Skriveleif

B

break_out

Gjest
thomand skrev:
Origin Live er gøy. Drivverket mitt kan oppgraderes til "gold".

The most obvious aspect of the Illustrious/Aurora Gold is the utter coherence of rhythm, timing, dynamic variation, and musical phrasing. It’s articulation in the bass is simply unequalled. My long time reference for these qualities has been the Linn LP12. It is my reference no more. The OL combination outperformed it in every aspect of sonic and musical values, including the famed boogie factor
Sitat fra stereo times.
Dette var med en OL Illustrious arm.

EDIT: Skriveleif
Dette må være litt av en spiller kombo da han også påstår følgende:

"Simply stated, the Origin Live Illustrious tonearm/Aurora Gold turntable produce the best musical results of any turntable I’ve ever heard, regardless of price."

Her må det være løp og kjøp som gjelder.

Topp Bunn