Neste prosjekt: Linjekilde?

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Har nå ferdigstilt mine lukkede XLS-12 konstruksjoner med godt resultat og det er på tide å begynne å planlegge litt for neste fase.. ;)

Etter en liten runde rundt på diverse DIY-fora har jeg begynt å helle i retning av en linjekilde-konstruksjon, hovedsaklig basert på ideene fra guruen innen nærfelts-linjekilder, Jim Griffin. Mye skryt av lyden fra konstruksjoner basert på hans ideer, men det hadde vært spennende å faktisk fått høre en slik løsning før man evt. går i gang. Noen som vet om et sted hvor det går an å få hørt et par linjekilder i nærheten av Oslo? Finnes det noen komersielle produkter utstilt noe sted? Noen som faktisk har bygget et par?

Det jeg ser for meg konstruksjonsmessig er omtrent som følger:
-Høyde på linjer maks 160cm, total høyde ca 185 (takhøyde kun 220 hvilket gjør at jeg skal klare meg med linjer på 154cm for å nå kravet på 70% dekning)
-12 stk. 4" Tangband av rimelig sort per linje, muligens W4-654S eller W4-616S som ligger på 16$ stk hos Parts Express. 3cm spacing gir 160cm linjehøyde
-9 stk bånddiskkanter per side. DAYTON PT2B-8 til 29$ fra PE ser rimelig lovende ut. monteres tettest mulig, gir linjelengde på 151,5cm
-Aktiv deling med Behringer DCX2496. 3-veis oppsett med XLSene i bunn opp til 100-160hz, mid opp til ca. 2500hz og bånd fra der.
-Power-tapering må til ettersom det ikke blir aktuelt å bygge med buet front. Regner med at jeg deler i 3 eller 5 grupper på hver linje med demping mot topp og bunn. Dette har jeg sett lite info om - noen som har noen formening om hvor mye demping som er optimalt og hvordan dette gjøres i praksis? Greit å ende ut med en OK impedanse for linjen totalt også...
-Bredde pr. tårn: smalest mulig. Elementene bygger totalt 19,5cm i bredden montert kant-i-kant. Legger jeg på 50mm totalt for vanger (se nedenfor) blir total bredde ca. 25cm. Det passerer vel forhåpentligvis WAF-kontrollen på bredden i hvertfall...;)

Lurte litt på å bruke eikeplater på sidene - muligens dele et par 180cm benkeplate på langs for å få to flanker til en grei pris. MDF i front og bak og MDF avstivning og avdeling innvendig. Har ikke lyst til å måtte forsenke 24 elementer - kan det være en mulighet å trekke hele fronten (rundt elementene) i sort filt for å slippe grums pga overganger mellom chassis og baffel? Eller er dette et ikke-problem på en linjekilde?

For å få ned bredde kunne det vært gunstig å bruke 3-tommere. Blir dette for pinglete, eller kan 14 3-tommere per side holde? Er forresten Tangband det mest lovende alternativet for mid-linjen? Alternativ: Kan jeg klare meg med 1/2" hobbyplater i eik til vangene for å kutte på bredden?

Som sagt, tidlig fase enda. Men det tar tid (i hvertfall for meg...) å planlegge et prosjekt av denne størrelsen, og innspill tas i mot med stor takknemmlighet! Mistenker at jeg kan komme til å trenge en del tid til å overtale madammen også - de blir ikke akkurat usynlige disse her... ;D
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Oslo Hifisenter har noen høyttalere som du kan høre på!

http://www.oslohifisenter.no/merker/adyton/imagic.htm
Se det ja! Billig var de ikke, bør helst være komponenter av bra kvalitet til den prisen. Jeg får ta en tur innom å høre på sakene når jeg kommer meg tilbake fra ferie i slutten av juli. Legger forresten merke til at de ikke har tatt'n helt ut - kun linje opp til 10k...;-)

Noen som vet om det er muligheter for å kjøpe inn elementer i Kina forresten? Skal ha 3 uker der nede nå, bl.a. i Beijing og Xiamen (som har mye produskjonsaktivitet i nærområdet). Kommer nok til å skipe hjem en del innkjøp med båt uansett - kanskje jeg kunne fått med elementer til prosjektet i samme slengen?
 

bles89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
86
Antall liker
0
Du kan jo ringe hifiklubben å spørre om de har Dali Megaline og om det er muligheter for en liten demo ;)
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Du kan jo ringe hifiklubben å spørre om de har Dali Megaline og om det er muligheter for en liten demo ;)
He he... En snøballs sjangs i helv...e for det tenker jeg... ;) Med sine 230 på sokkelesten passer de vel knapt nok inn i demorommene til klubben er jeg redd for. Er vel ikke ofte disse er å se i Norge vil jeg tro, må vel ned på fabrikken en tur for å få en demo. Noen som har pris på disse forresten? Ser at TAS oppgir 40k$, blir selv med dagens kurs litt stivt...

Til gjengjeld ser konstruksjonen mye 'riktigere' ut enn Adytons. 2 hele linjer som sitter tett nok til å unngå kamfilter-effekter og til å beholde linjen i nærfelt for hele frekvens-spekteret + elektronisk deling - bra saker!
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Til gjengjeld ser konstruksjonen mye 'riktigere' ut enn Adytons. 2 hele linjer som sitter tett nok til å unngå kamfilter-effekter og til å beholde linjen i nærfelt for hele frekvens-spekteret + elektronisk deling - bra saker!
Hvordan skal du unngå kamfiltereffekten? Forstår ikke helt hva du mener?
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Har du vurdert å lage et BESSEL array? Dette synes jeg spiller fint, bakdelen er lav impedance og tåler noe lite power.
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Hvordan skal du unngå kamfiltereffekten? Forstår ikke helt hva du mener?
Her må jeg støtte meg på Griffins white paper (http://www.audiodiycentral.com/resource/pdf/nflawp.pdf) hvor han sier at for en nærfelts linje kan en redusere kamfilter-effekter mest mulig ved å:

1) Benytte en senter til senter avstand mellom elementene i linjen på optimalt sett maks en halv bølgelengde (Gir ikke kamfilter-effekter ut til 30 grader off-axis) for alle frekvenser linjen spiller. Dvs. at ved å krysse over ved 1600hz (som jeg mener å ha sett for Megaline) kan c-c være 10,75cm hvis guideline er halv bølgelengde. Praktisk sett er dette vanskelig, og Griffins tilnærming her er at 1 bølgelengde (21,5 c-c ved 1600 eller 13,8 c-c ved 2500) er tilstrekkelig i en nærfelts lyttesituasjon som du vil ha hjemme. For høye frekvenser blir det umulig å opfylle disse kravene uten å bruke ett ubrutt bånd (line-source) for hele linjen. Blir altfor dyrt, men heldigvis er kamfilter-effekter for høye frekvenser mye mindre problematiske, og det skal derfor holde å bruke en stabel med bånd hvor avstanden mellom selve båndene gjøres minst mulig. Bruker du domer blir dette problematisk uansett...

2) Power tapering. Regner med at komersielel produkter har implementert dette, men poenget er i hvertfall at ved å la elementene i senter (lyttehøyde) få opp til 2 ganger effekten som går til topp/bunn reduseres problemene med at forsinket lyd fra topp/bunn roter til lydbildet og ødelegger imaging.

Problemet med kun et kort bånd i senter som Adyton bruker er at dette ikke vil bli en nærfeltslinje for noen praktisk lytteavstand. Det betyr at mens linjen faller 3db/meter vil diskanten falle 6db/meter. I tillegg vil diskanten ha en liten sweetspot, mens linjen vil ha en stor. Jeg vet ikke hvordan dette påvirker Adytons høyttalere i praksis, men teoretisk sett er det ikke ideelt. I tillegg har Adyton ved å la linjen gå opp til 10k definitivt sett bort fra kravet til maks 1 bølgelendges avstand i hele frekvensområdet for en gitt driver - Megaline ser mye riktigere ut.

Vet ikke helt om dette var direkte krystallklart - prøver fremdeles å få tak på de kritiske elementene i dette selv... ::)
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Har du vurdert å lage et BESSEL array? Dette synes jeg spiller fint, bakdelen er lav impedance og tåler noe lite power.
Spennende prinsipp, men er ikke dette noe upraktisk i heimen, ref;

"A Bessel array is a specially wired vertical array whose apparent vertical size varies with frequency, thereby avoiding the ragged vertical polar response of a normal vertical array. This appears to be an attractive design. However, most references to Bessel arrays fail to mention that they're only effective at listening distances equal to, or greater than, approximately ten times the array length. This makes them unsuitable for most home application, although they're used to good effect in many stage and professional systems."
(http://ldsg.snippets.org/boxes.php3)

Ser for meg at lytterommet trenger en viss utvidelse hvis jeg skal ha noen nytte av en slik oppkobling! ;)
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Den minste Bessel kobling er med 5 elementer, dette skulle funke fint til hjemmebruk.
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Det vil sikkert funke med en Bessel-array, men det virker som om de spesifikke fordelene denne konfigurasjonen gir ikke kommer før en sitter på min 10 x linjelengde.. Det betyr at jeg må sitte 14 meter unna et 1,40 array - ikke praktisk... ;)

Uansett, jeg har funnet et kit fra Kanadiske RAW accoustics som ser lovende ut. De har kombinert linje med MTM i senter og hevder å ha kommet rundt de tradisjonelle problemene knyttet til et oppsett med kun en diskant. (http://www.rawacoustics.com/)

Test: http://www.ecoustics.com/secrets/volume_13_1/raw-acoustics-ra-8-speakers-2-2006-part-1.html

kittet koster 900$ med alt eks kabinett - ikke ille. Blir jo en del ekstra med frakt og moms, men dette ser lovende ut. Det som er mest attraktivt her er en betydelig høyere WAF enn et fult linjeoppsett med to linjer per tårn.

Noen som har en formening om dette designet?
 

bles89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
86
Antall liker
0
He he... En snøballs sjangs i helv...e for det tenker jeg... ;) Med sine 230 på sokkelesten passer de vel knapt nok inn i demorommene til klubben er jeg redd for. Er vel ikke ofte disse er å se i Norge vil jeg tro, må vel ned på fabrikken en tur for å få en demo. Noen som har pris på disse forresten? Ser at TAS oppgir 40k$, blir selv med dagens kurs litt stivt...
130 000 danske kroner per høytaler på de danske hifiklubbens sider, vet ikke hva kursen på danske kr er, men det er en litt stiv pris ja :p
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Uansett, jeg har funnet et kit fra Kanadiske RAW accoustics som ser lovende ut. De har kombinert linje med MTM i senter og hevder å ha kommet rundt de tradisjonelle problemene knyttet til et oppsett med kun en diskant. (http://www.rawacoustics.com/)
Tja, dette vil jo også bli en linje/-punkthybrid, bare med en noe mykere overgang mellom prinsippene?

Forøvrig er jeg ikke så sikker på den tesen du nevner ovenfor angående et langt bånd/flere små bånd. Jeg tror man får comb-effekt uansett. Se forøvrig testen i Stereophile av BG store båndhybrid og martin Logan SL3. Man ser tydelig at utfasinger og endringer av diskantnivå som følge av avstandsvariasjoner gjelder også her.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Apropos lange og ubrutte båndelementer, kan du jo driste deg til å lage de selv? Jeg har startet et slikt prosjekt selv der jeg skal bruke et ubrutt kreppet bånd på 2 meter, u-jern og neodymmagneter. Båndet blir støttet opp bittelitt av veldig fin og luftig ull av no' slag, så den mekaniske stabiliteten blir bedre enn om båndet (Som måler 2000mm x 5mm) ikke slenger borti magnetene. Båndet lages i to lag, med et syltynt lag viskoelastisk masse mellom lagene. Dette gjør båndet fremdeles lett, jeg får to viklinger i båndet (Der strømmen selvsagt skal gå samme vei i begge viklingene, og samtidig veldig dødt membran. En prototyp virker lovende mht. frekvensgang og forvrengning.
Totalkostnaden pr. element blir vel rundt 2500 - 3000 hvis jeg får godt tilbud på neodymmagneter fra en produsent i Sverige. En trafo skal brukes for å impedanstilpasse disse elementene.

Vidar
 

rolfma

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.03.2006
Innlegg
92
Antall liker
0
Jeg har (i laang tid, faktisk) sett litt på båndelementene fra BG. For å bruke i toppen på en linjekilde med mange 4" eller 5" til mid/bass. Men jeg har aldrig hatt mulighet å lytte til disse. De går dessuten kun til ca 19khz (-3dB)? Er det noen som har noen konkrete synspunker på disse elementene? Låter de godt nok til å forsvare prisen?
Her er link til partsexpress som selger elementene:
http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cfm?&DID=7&Partnumber=264-702

mvh
Magnus
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Hørte litt på en diy-konstruksjon på Hortenmessa som brukte disse elementene. Lød forholdsvis ok under dårlige forhold. Som ovenfor nevnt så husker jeg en test av en ferdig modell(med det lengste båndet) fra BG i stereophile hvor diskantfallet var ganske markert. Det er blandt annet dette som får meg til å mistenke at kamfiltereffekten ikke er borte til tross for bruk av en lang, ubrudt lydkilde...
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Angående BG så finnes testen jeg snakker om på deres nettside, men uten målingene. http://www.bgcorp.com/reviews.read.php?article_id=15

I de tekniske dataene funnet hos Partsexpress vises det en ganske bra frekvensgang på dette elementet, men det kan leses i teksten under at denne frekvensgangen er et resultat av at elementet er brukt sammen med en notch-filter.

Dette med bruk av notch-filter på linjekilder som også spiller høyfrekvens, er noe som også Jordan anbefaler på sine minilinjekilder, som en korrigering på den dårlige summeringen/kamfiltereffekten som er tilfelle på slike linjer. Jeg er selv fristet til å prøve ut dette på mine kommende linjer med 8 X Vifa 4" fulltoner.
 

Vedlegg

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Hørte litt på en diy-konstruksjon på Hortenmessa som brukte disse elementene. Lød forholdsvis ok under dårlige forhold. Som ovenfor nevnt så husker jeg en test av en ferdig modell(med det lengste båndet) fra BG i stereophile hvor diskantfallet var ganske markert. Det er blandt annet dette som får meg til å mistenke at kamfiltereffekten ikke er borte til tross for bruk av en lang, ubrudt lydkilde...
Det er mulig - jeg har ikke faatt hoert paa disse dessverre. Hovedproblemet med disse baandene er at de sprekker budsjettet rimelig kraftig - 2 stk vil fort komme paa over 10k dessverre. Og ettersom de kun gaar opp til 18,5khz er jeg ikke helt overbevist....

Hjemmebygg av selve baandene hoeres heftig ut - for heftig for meg er jeg redd for... ::) Men, hvis noen er interessert i aa selge et ferdig bygget sett til en hyggelig pris er jo saken annerledes... ;)

PS! Sitter i Kina pt med manglende norske tegn og sporadisk nett - j.... varmt er det ogsaa... Noen som vet om en god hifi-sjappe i Xiamen eller Beijing? 8)
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Ingen egentlig fremgang dessverre - alt for mye annet som tar tid... Men litt planlegging blir det jo i ny og ne - har fundert videre på et par med slanke linjekilder basert på 8-9 5-tommere i linje og et bånd i midten (ikke direkte ulike kittet fra RAW som jeg nevnte tidligere)

Planen just nu er kabinetter på 150 høyde, 17 bredde og 35 dybde. 9 stk. Peerless SDS134 i ca. 4 liter lukket hver, og en stk Aurum Cantus G2si, G2 eller G3si med senter rundt 90-95cm. Digitalt delfilter og full-aktivt med egen amp på diskant og mellomtoner - tenke å krysse mellom 2200 og 2500, og på ca. 100 mot subbene.

Skjer vel ikke så mye på en stund tenker jeg, andre ting med høyere prioritet akkurat nå dessverre. Noen andre som har kommet noen vei med planer eller bygg av lignende konstruksjoner?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Vedrørende kamfiltereffekten så er jo dette lett visualiserbart ved å fylle en stor balje med vann, og sette i sving en "kam" bestående av mange smale lister med en viss avstand i mellom. Beveg denne frem og tilbake med varierende frekvens så ser man lett hvor og hvordan kamfiltereffekten trer inn.

Vidar
 
Topp Bunn