Her kom det tydligere frem.
Vedlegg
-
314.4 KB Visninger: 126
Det du oppnår ved å kjøre med høy spenning og strøm er i mange tilfeller noe bedre linearitet. Signalet blir da relativt mindre i forhold til grensene for hvor ting begynner å butte. For å forenkle så er det ofte enklere å behandle et gitt signal når man har 500v til rådighet enn om man bare har 50v. Simulatoren vet neppe hva du skal bruke kretsen til og hvor mye signalsving du trenger. Slikt er ofte vurderinger man må gjøre selv.vega65 skrev:Er det fordeler ved å kjøre røret så hardt her, som veier opp for dette?
Du må vel kanskje endre kondisene i samme slengen. En stund siden jeg holdt på med denne, men jeg tror at et pi-filter må avstemmes i alle komponentene. Prøv å endre den første kondisen.vega65 skrev:Da har jeg lekt litt mer med psud2.Her er resultatet:
hammond trafo 369jx:250v-0-250v/60ma/6,3v ct/2.5amp,choke hammond 1576:30h,40ma,595ohm,vmax 400v.Vet ikke om jeg har forstått psud2 riktig men ved dette oppsettetfår jeg vl1max 252,77,min 252,64 differensen 0,13v er vel rippel?om jeg setter en choke på 10h istedet øker rippel til 0,28v.Er 0,13v en akseptabel verdi ? og er det ellers noe galt her tro?
Rippel bør nok komme endel lavere, ned på mV nivå. Om rippel fra PSU blir til støy i høytalern avhenger av forsterkertrinnet. Du har jo ikke særlig gain, heller motsatt og det er jo bra. Du bør spørre deg: hva er nivået(sving) på rippel i forhold til nivået på signalet. Her bør du ha...60 - 80 -100 dB forskjell mlm støy og signal? Det er opp til deg å bestemme.vega65 skrev:.Er 0,13v en akseptabel verdi ? og er det ellers noe galt her tro?
Det er mange gale konstruksjoner her. For stor kondensator etter likeretter røret vil spise opp røret ganske fort.SvErD skrev:Første kondis må du ikke ha større enn likeretterrøret tillater. Du finner det i spec'en til røret. Kanskje 30uF? de andre kan du øke til f.eks 470uF og 100uF. Du bør bruke 2 parallelle RC filtre til slutt der, et til hver kanal.
Du må skalere riktig og så telle selv via grafen.vega65 skrev:Klarer ikke å få ut 1000 delene av psud2.254,70 inntreffer etter ca 1.5 sekund.
Du har vel hørt om "målemafiaen"vega65 skrev:men har igrunnen aldri funnet dokumentasjon til de ulike standpunktene her...
Det er det helt sikkert rent teknisk. Det jeg prøver å ymte frempå om er at mye kapasitans i filteret kanskje kan få forsterkeren til å låte litt "tung". Dette er kun basert på subjektive erfaringer fra andre diy-ere, og ingenting annet. Mye C gir lang tid før HT kommer opp. Håper Vegard kjenner rådene mine godt nok til å ta dem for det de er: basert på nokså lite erfaring og kunnskapjane skrev:Om spenningen bruker 0.5 eller 5 sekunder for å nå maks kommer vel stort sett på det samme? Jan E Veiset
Du har ikke direkte muligheten til å splitte B+ i simulatoren. Det du kan gjøre, hvis du f eks splitter B+ etter L1, er å legge inn en "Current tap" på 12mA til jord mellom L1 og R1 (og samtidig redusere strømmen til 12mA i den eksisterende). Den ekstra tappingen du legger inn representerer strømmen i den andre B+ sløyfen.vega65 skrev:Men :Jeg får ikke til å splitte opp i 2b+ i psud2.Hvor er det fornuftig å splitte.slik at det blir to b+?Neste spørsmål gjelder load seksjonen i skjemaet under.Her har jeg satt inn 24ma .I arbeidspunktet jeg definerte trekker hver 5687 12ma.er dette galt tenkt?/galt gjort?
Tror heller ikke lyd er spørsmålet der. Men kanskje varme som du nevner Hans. Leste i en tråd på diyaudio at hammond regnet med 85 °C ved full belasning i 20°C omgivelser. 85°C er varmt! At de er spesifisert til 100°C betyr kanskje at ikke isolasjonen tar skade av varmen? Nå er det mange på diyaudio som faktisk har god peiling på ting, men dette kan være verd å sjekke med en bedre kilde.Audiomix skrev:Hvis jeg ikke husker mye feil er disse Hammond trafoene spesifisert opp til over 100°C.