neste prosjekt rørpre

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.108
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    psud inneholder specs for 6x4, men om forsinkelsen er innbakt tror jeg ikke...

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    Forsinkelsen (før røret starter å trekke strøm) er for så vidt uinteressant for det som skjer i selve strømforsyningen. Det som kan være interessant er at et likeretterrør ikke starter å lede strøm momentant (som en SS-diode) men at strømtrekket bygger seg gradvis opp. Dette kan, til en viss grad, simuleres ved å bruke "soft start" funksjonen i simulatoren. Denne er fiksert til 500mS, noe som er raskt i forhold til mange likeretterrør.
    Jeg logget en gang forløpet i 6D22S og det røret hadde en soft-start-periode på nesten 10 sekunder (etter en forsinkelse på ca 20 sekunder).

Jan E Veiset

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.108
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    simuleringen er gjort med softstart, uten blir stigningen brattere...

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    simuleringen er gjort med softstart, uten blir stigningen brattere...
    Det virker ikke slik på grafen du presenterte. ???
    Nå er det vanskelig å se inndelingen på tidsaksen (men ripple-frekvensen indikerer en del). Ved soft start burde du ikke hatt fullt trykk fra staren av, slik du tydeligvis har, siden IL1 spretter opp etter noen millisekunder på grafen din.

Jan E Veiset

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.108
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Mye mulig du har rett Jan E.simuleringen ble gjort på dataen hjemme.På laptoppen her er softstart aktivert .Det kan godt være den ikke er det hjemme ;)

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.108
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Etter endel nettleting og vingling mellom forskjellige løsninger , var det på høy tid å skjære igjennom å bestemme seg.Det viste seg at tribute i tillegg til volumkontrollen kunne levere choke til choke input(50ma 10H) samt chokes (25ma,20H x2) Dermed splitter jeg b+ etter den første choken.I tillegg får jeg også en powertrafo fra Tribute .Disse jernene måler alle 6x8 cm og leveres potted og "powdered coated".Prisen for chokes og powertrafo ble 300 euro.I tillegg skal jeg benytte en egen trafo til den ene gødekretsen .Skal legge ut en skisse når jeg har fått alle specs og arbeidet ut den endelige løsningen for poweret.antatt leveringstid er 3 uker og dermed er det på tide å mekke et chassis i mellomtiden :)

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Dette tror jeg blir bra Vega! (Jeg er meget svak for "potted" trafoer ;D). Hvor mange mA er powertrafoen på? En ting jeg bare må anbefale deg med en gang er å ha nettbrytern på frontplaten. I alle mine tidl. diy forsterkere har jeg lagt den på baksiden for å slippe å legge nettstrøm gjennom chassis, men det er så bekvemt å ha denne brytern foran på den nye pre-ampen at det bare må nevnes ;)

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.108
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Ser poenget.Imidlertidig har jeg tenkt at det må være en god ting å skille poweret fra signaldelen så godt det er mulig i en kasse.Jeg har tenkt å få laget en aluplate hos www.rudmekanikk.no .tanken er å få den levert bukket i begge ender slik at front topp og bakstykke er i ett.Siden jeg har erfart gleden ved å lage chassis helt selv, er det ikke et must å gjøre alt på egen hånd nå. ;D. dermed overlater jeg alle hull til vannsagen på rud.(Det er fanden meg nok hull på jobben. ;D.)Så skal jeg lage sidevangene i tre og beise og lakke som på swinging ladies.Trafoer og chokes blir plassert i bakkant på topplaten og tanken er å skille powerdelen fra signaldelen med en solid alu plate som understøtter aluplaten rett foran jernene og lager et eget "rom" til poweret.så har jeg tenkt om ikke endelig bestemt å føre signal inn og ut på sidevangene.slik at power og signal del er best mulig adskilt.Dermed havner på knappen bak på topplaten.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Disse trafoene er ikke så tunge at "bærebjelker" er nødvendig om du bruker 2mm alu. Selv på et stort chassis vil det bære helt fint. Tror heller ikke alu skjermer så godt internt. Da kan du bruke kobber eller jern og få bedre effekt, tror jeg. Det vil uansett være godt nok at trafoene står over chassis, og kanskje vil de ha en skjerm internt siden de er "potted". Har du spurt Tribute om det? Tror det er vel så viktig med god layout og kabling, for å unngå støy.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.108
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det er mye mulig at platen holder uten alu "tverrstag". Det kan også godt være at Skjermeffekten er marginal.Men trafoen til bare glød kan festes til denne, likeså kondiser og dermed unngår jeg unødvendige skruer gjennom topplaten og sideplaten.Er vel slik at ledningsføringens layout er vesentlig mhp støy.Nå er det som alltid mange veier til målet og når jeg har laget et utkast til layout er forslag til forbedringer og kjeft for dumme valg veldig velkomment.Får specs på jernene på e post ganske snart og da kommer det vel for en dag hvordan det er smart å plassere de.Nødv innbyrdes avstand, hvor godt skjermet de er etc

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.237
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Andreas skrev:
    En ting jeg bare må anbefale deg med en gang er å ha nettbrytern på frontplaten. I alle mine tidl. diy forsterkere har jeg lagt den på baksiden for å slippe å legge nettstrøm gjennom chassis, men det er så bekvemt å ha denne brytern foran på den nye pre-ampen at det bare må nevnes ;)
    Du kan jo ha selve bryteren bak og unna følsomme kretser, mens selve betjeningen sitter på fronten. Ofte brukt i kommersiell elektronikk.
    Lang, tynn ting i plast sørger for overføringen når du trykker på med pekefingeren :)

calpin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2008
    Antall liker
    0
    He he vega 65

Ha du reknet ut vekten på hele systemet ;D

Tviler på at det er mange rundt deg som har tyngre effekttrinn..

Audiomix skrev:
    Du kan jo ha selve bryteren bak og unna følsomme kretser, mens selve betjeningen sitter på fronten. Ofte brukt i kommersiell elektronikk.
    Lang, tynn ting i plast sørger for overføringen når du trykker på med pekefingeren :)
    Eller kontaktor/relé koplet sammen med rørbasert tidsforsinkelse (samma hva rør du sku ha liggende)

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.108
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Lang tynn plastdings muligens ok det.Vekt???? aner ikke .Føles ok at det veier litt. tror ikke det er så voldsomt.Men om interiørpolitiet Synes den blir for tung til å flytte på alene så er det å betrakte som en bonus og en grei og nødvendig sikkerhetforanstaltning ;D

calpin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2008
    Antall liker
    0
    vega65 skrev:
    Lang tynn plastdings muligens ok det.Vekt???? aner ikke .Føles ok at det veier litt. tror ikke det er så voldsomt.Men om interiørpolitiet Synes den blir for tung til å flytte på alene så er det å betrakte som en bonus og en grei og nødvendig sikkerhetforanstaltning ;D
    Du behøver kun å opplyse om isolasjonsgrad og spenning, så er akkurat den biten problemfri ;D

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.108
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Mens jeg venter på datasheets fra tribute som jeg trenger for å gi poweret sin endelige utforming, har jeg kikket litt på katodefølgeren.For noen sider siden la jeg ut en skisse fra tubecad, med tilhørende verdier for en simulering.Nå ser jeg at om b+ er 250v og rin 300 ohm, rk 10,2kohm og jeg øker rl fra opprinnelig verdi 50k ohm til f eks 390k ohm så kan jeg benytte en kondensator med lavere uf verdi ved utgangen.Det jeg ikke har klart å finne ut av er hvilke regler som gjelder når en skal bestemme verdien av rl.Tilsynelatende gir simulatoren et bedre resultat for oppsettet med RL= 390k ohm.Men ligger det noen uhumskheter på lur her?En annen ting jeg har sett forslag om å erstatte rk med en choke.fordeler ulemper her?

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.237
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    vega65 skrev:
    En annen ting jeg har sett forslag om å erstatte rk med en choke.fordeler ulemper her?
    Noen mener de hører en positiv forskjell ;)
    En konkret fordel er at en choke gir minimalt med DC spenningsfall.
    I forhold til en motstand er en choke stor, tung og dyr. Velg den rekkefølgen som passer best. En motstand er frekvensmessig absolutt lineær i det området vi jobber. Der kommer en choke til kort. Men jeg sier ikke at det ikke kan bli bra :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.165
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    min erfaring er at i alle sammenhenger der en motstand kan byttes ut med en choke,får man mere og bedre klang
    imo
    mvh

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.108
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Nåvel .Jeg setter nok inn motstand i første omgang, choke i stedet for katoderesistor kan være aktuelt å prøve ut. Når konstruksjonen har spilt en stund.Tanken er å sette av plass til slikt og annet. spørsmålet rundt motstanden RL og kondensatoren på utgangene er egentlig det mest presserende....

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.237
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    LMC skrev:
    min erfaring er at i alle sammenhenger der en motstand kan byttes ut med en choke,får man mere og bedre klang
    imo
    mvh
    Jo da. Du har fått det til Leif :)
    Det viktigste i startfasen er å sette av plass til fremtidige utskeielser.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.108
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Nå kom det en hyggelig servicemann og da har jeg ikke annet å gjøre enn å vente på at han skal få skravlet seg ferdig...
    KUA på strømmen.Et fiklete FE å håndtere eller ;D
    ALTSÅ:
    Q=1/RDC X roten av( L/C)
    I utgangspunktet er tanken å lage et choke input filter og jeg har simulert i psud2 med choke inputchoke 10H, c1 10uF og splitt av b+ i b1+ b2+.Der er choke 20H i hver av disse og 1x 30uF .deretter et rc ledd 1k ohm 50 uf.
    Nåvel om vi ser på det første LC leddet:(antatt verdiRDC 300 Ohm,Forhåpentligvis er den lavere)

Q=1/300 x roten av(10H/0,00001F)= 3,33

Nåvel om jeg øker kondisverdien til 50 uF blir Q=1,49

om jeg setter c1 til 100uF blir Q= 1.054.
    Samtidig øker peak ved oppstart IL1 til 200ma.
    Det er jo en grense for hvor høy peak choken kan like.Tribute oppga at peak (jeg hadde beregnet med C1 lik 10uF) på 120ma ved oppstart var uproblematisk.
    Men det er nok ikke ønskelig med en vesentlig høyere peak.

Fres (LF):1/(2 x pi x roten av (L x C )
    ved L=10H og 10uF får vi:

1/(2 x 3,14 x roten av (10H x 0,00001F)= 15,9

Tja hvilken medisin er påkrevet her da?
    En løsning er jo seff å sette en høyere verdi for c1, men noe av tanken var jo å gjøre et lc filter etterfulgt av 2 b+ grener med lc-rc hver seg, og bruke lite C og mye L.
    Og selvfølgelig er det mulig å putte en liten c foran L.Men det føles akkurat nå som en "nederlagsløsning" Den vil stå der og minne meg at jeg var en Q til å regne.
    En annen ting :her er beregnet i et ledd i en kjede er det en riktig innfallsvinkel ?For en har vel ikke så flaks at dette henger sammen med det som kommer etter på en slik måte at de kranke tallene Nulles ut?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.108
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Etter å ha lett etter en formel for å beregne Q der en har med flere lc ledd å gjøre, og uten å funnet en slik formel.tenkte jeg det kunne være greit å gjøre den forenkling å summere leddene til et.Men jeg aner ikke om det er korrekt:
    motstandsverdier choker og r1 er i serie:300+ 300+1000 ohm =1600 ohm.kondensatorer i parallell er ikke som motstander i parallell , men som motstander i serie:10h+20h:
    altså:Q=1/1600 x roten av (30H/0,00009F)=0,36 Men som sagt aner ikke om dette er korrekt heller.
    Fres=1/6,28 xRoten av (30H x 0,00009H)= 3,06
    Tja hva sier de klokere hoder, (og om noen er beskjedne på egne vegne kom også igjen)

calpin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2008
    Antall liker
    0
    Nå sitter jeg med barne TV på full fyring her, og tenker litt dårlig, men du kan ikke uten
    videre addere etter serie/parallell regler ved flere ledd.

I så tilfelle må alle choker komme i serie, og så alle kondisser. Ikke helt tilfelle vel :-*

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.108
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Etter ganske mye leting etter info vedr problemstillingen m Q valgte jeg å "behandle" hver lc ledd i poweret for seg med tanke på Q.Så fant jeg også ut at chokenes toleranse for peak I ved påslag var mye større enn jeg trodde.Dermed ble det noen endringer i poweret.Jeg har også puslet ferdig en løsning for katodefølgeren:Hermed presenteres HANS et passivt "linjetrinn".Semantisk litt snurrig at HANS er så passiv, han skal jo betjene to "Swinging Ladies".Denne (altså denne) Hans er av det makelige slaget og overlater jobben til damene ;D.
    Navnet passer bra: siden en annen Hans foreslo at jeg burde kikke på en løsning med et buffertrinn før og etter den induktive volumkontrollen.Og siden utgangspunktet mitt var H(ar) A(llerede) N(ok) S(ignalforsterkning).
    Nåvel skissen viser hva jeg har kommet frem til.Om noe ble feil er jeg glad for kommentarer.Noen fakta:
    TVCèn har ac motstand 20K ved 20hz derfor str på kondis i første katodefølger.En kondensator på f eks 0,1uF har en reaktans ved 20hz på 80K.Spenningsdeleren kondensator/Tvc bestemmer str på denne kondensatoren og for ikke å få barbert amplituden ved 20hz må jeg opp i str på denne kondisen.
    Vacuumstate er raske som fy superregulatorene ble bestillt forrige fredag og kom til tollen i forgårs.Tribute blir flaskehalsen hva gjelder start skruing.Han er hyggelig men ikke særlig rask :mad:.

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.237
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Med negativt gain og en slik strømforsyning bør det ikke komme noe annet ut av denne "forsterkeren" enn Musikk :)

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    For å ta det grunnleggende først: Begge katodefølgerne på skjemaet kjøres uten aktiv forspenning og det vil fungere veldig dårlig. Kort sagt: du har 0 volt på gitteret og i utgangspunket 0 volt på katoden, mens hele forsyningsspenningen ligger over røret. Du vil, når røret blir varmt og starter å lede, få et lite spenningsfall over katodemotstanden (noen få volt) og det er alt du har til rådighet for spenningssving på utgangen. I tillegg vil røret arbeide i et særdeles ulineart område og forvrengningen vil bli veldig høy.

Det er i utgangspunket flere måter å konstruere en velfungerende CF på a) enten skaffe til veie positiv forspenning til gitteret eller b) la katoden arbeide mot en negativ referanse. Begge disse metodene har sine fordeler/ulemper, i det første tilfellet må du innføre en koblingskondensator på inngangen (for å blokkere for DC), i det andre tilfellet må du redesigne strømforsyningen.
    Et godt utgangspunkt for en katodefølger er at katodespenningen er i området halve forsyningsspenningen, det vil gi mulighet for lineart spenningssving på utgangen.

Så mitt råd er ikke uventet: rykk tilbake til start..

Jan E Veiset

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.237
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Litt ompuss Vegard ;)
    Fanges ikke det som Jane påpeker opp i simmuleringen du har gjort?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.108
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk Jane for at du følger med.Da jeg simulerte denne i tube cad forholdt jeg meg bare til bildet på skjermen.Og selv om jeg leste endel før jeg begynte på dette , og så at det er en god regel å sørge for at katodespenningen ligger i området 1/2 forsyningsspenning,( Og jeg har også sett på hvordan dette kan gjøres), så var dette borte fra bevisstheten .Sløvt ,flaut og dumt.Men siden jeg har innvilget meg selv en solid tabbekvote i et læreprosjekt, som dette , tar jeg det med godt humør.I barndommens monopol var det bedre å trekke kortet rykk tilbake til start enn det hvor det stod Gå direkte i fengsel. ;D

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.108
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Her er resultatet av en smulebearbeidng.Har ikke beregnet str på caps på inngangene til katodefølgerene.Hans :til ditt spørsmål om ikke simulatoren fortalte meg :joda det stod jo seff under resultater vgdc=0.snakk om å være sløv.Nå skal katodespenningen være ca 1/2 av forsyningsspenningen.Jane du brukte uttrykket:" det mest grunnleggende først"Dermed antar jeg at det er noe mer som er ufornuftig/galt? forhåpentligvis ikke i divisjonen rykk tilbake til start, kanskje bare "rykk to plasser tilbake"? ;D

Vedlegg

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    Det er ingen ting som indikerer at "Deres hus og hytte brenner". ;)

Men du bør kontrollere primærinduktansen i TVC-en. Denne induktansen vil danne et resonansfenomen sammen med koblingskondensatoren på 4uF. Dette vil medføre en boost i bassen hvis resonansfrekvensen havner i (nærheten av) audioområdet og resonansen bør derfor ligge godt under 20Hz.

Hva inneholder denne super regulator boksen? Hvis den gjør noe i nærheten av hva navnet tilsier så kan du muligens slakke på kravene til filtrering før denne?

Jan E Veiset

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    jane skrev:
    Hva inneholder denne super regulator boksen? Hvis den gjør noe i nærheten av hva navnet tilsier så kan du muligens slakke på kravene til filtrering før denne?

Jan E Veiset
    Tror det er et godt tips. Når man setter inn en slik vil vel ikke signalet gå i loop gjennom PSU-en, og da er det kanskje ikke så viktig om du bruker choker eller kondiser for å få ned rippel. Det er kun superreg-en som får betydning for hvordan "lyden" av preampen blir ettersom røret kun "ser" denne og ikke hva som er bak.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.108
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Superregulatoren ble bestillt litt på impuls må jeg tilstå.fra www.vacuumstate.com .Jeg merket meg at produsent anførte at denne ikke erstatter likeretter eller filter.Om en kan forenkle poweret, og klare seg med mindre rippel pga denne vet jeg ikke.Om resultatet av litt tankearbeid/innspill fra dere resulterer i noen deler til overs, vel så skal jeg altids finne noe å bruke de til.her er skjemaet til superreg. Tror forøvrig at Hans kan si noe mer om denne.Når det gjelder primærinduktans.Jeg har en spesifikasjon for induktans i TVC den er 150H.Er det denne du mener?hvordan beregner en om det blir trøbbel i forhold til kondensator 4 uF?

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Formel for frekvensgang i filter finner du i MJ. Kan dem ikke på rams.
    Super -reg er ikke oppgitt med specs i forhold til maks rippel inn, og hvilke krav man stiller er jo også helt avhengig av hvordan man skal bruke den, men kanskje Hans eller noen av SS gutta kan si noe om hvor mye den undertrykker rippel. Da vil du vite litt mer om hvor mye du må filtere før supern for å ikke ha for mye rippel inn til røret.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.108
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Vedr resonansfrekvens og mulig boost i bass.MJ er hjemme men ved hjelp av en oppklarnende kopp kaffe : er det ikke f=1/2 x pi x sqrt(L x C) altså
    1/6,28 x sqrt(150 x 0,000004) og da blir det:6,5hz.Og siden det er et stykke under 20 om jeg nå har regnet riktig: er det greit?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.108
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    TTT. :mad:Men om det ikke dukker opp noen forsinkelser kommer jerna fra tribute og chassie platen i hus rundt neste helg.Selv om det er gøy å planlegge og prøve å lære ting og tang, så er jo rosinen i pølsa å skru og lodde det hele sammen.Jeg fikk rudmekanikk til å klippe bøye og hulle en 2mm aluplate slik at topp front og bakstykke er i ett og har mens jeg venter laget sidepaneler i eik som er beiset og lakket.I går loddet jeg sammen den ene superregèn og det duket opp et spørsmål som jeg ikke fant svar på i medfølgende byggeveiledning.Det står beskrevet at en skal kople B+ og glød til angitte punkter på printet.Det som byggeveiledningen ikke sier noe om, er hvorvidt superreg er avhengig av at også glødestrømmen kjøres gjennom den, noen som vet?
    I tilfelle må jeg likerette og filtrere glødestrømmen...

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.237
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Står det noe om gløding i teksten til den regulatoren da ???
    Dette er en regulator for høyspenning. Strømtrekket er begrenset til ca 100mA (tror jeg), men både spenning og strøm kan variere over et stort område ved å bytte FET transistorene og sørge for kjøling.
    Men glødespenningen skal så langt jeg vet ikke innom den regulatoren.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.108
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Nå tok jeg ikke med meg "manualen" på jobben så sitatet blir ikke ordrett og seff jeg kan ha misforstått noe.Men det står noe slikt som :"connect B+ to the high volage terminals and the low voltage to ..."Så står det noe om at kvaliteten på b+ etter regulatoren er avhengig av ripple på glødestrømmen"Og det var dette som gjorde meg usikker.kanskje lurt å sende en mail til vacuumstate?(Med "manualen" Foran meg ;D)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.237
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Har en kopi. Skal sjekke. Fant ikke noe galt der da jeg så gjennom sist.

Hal3101

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.02.2003
    Antall liker
    0
    Han refererar til direkteglødde røyr som 300B osv. der kvaliteten av B+ regulert er avhenging av rippel på glødingen - som AC/DC gløding men og rippel på den likeretta DC glødinga kan ha noko å seia for resultatet.

TorH

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    Nå tok jeg ikke med meg "manualen" på jobben så sitatet blir ikke ordrett og seff jeg kan ha misforstått noe.Men det står noe slikt som :"connect B+ to the high volage terminals and the low voltage to ..."Så står det noe om at kvaliteten på b+ etter regulatoren er avhengig av ripple på glødestrømmen"Og det var dette som gjorde meg usikker.kanskje lurt å sende en mail til vacuumstate?(Med "manualen" Foran meg ;D)
    Regulatoren bruker en lav spenning 12-36V som forsyning til opampen som står som comperator i shunt-regulatoren. Hvis du har 12VDC glødespenning kan du bruke denne til formålet. Nå husker ikke jeg om du bruker 12VDC til gløding? Hvis ikke må du skaffe til veie en annen spenningskilde for å forsyne kretsen.

vega65 skrev:
    Superregulatoren ble bestillt litt på impuls må jeg tilstå.fra www.vacuumstate.com .Jeg merket meg at produsent anførte at denne ikke erstatter likeretter eller filter.Om en kan forenkle poweret, og klare seg med mindre rippel pga denne vet jeg ikke.Om resultatet av litt tankearbeid/innspill fra dere resulterer i noen deler til overs, vel så skal jeg altids finne noe å bruke de til.her er skjemaet til superreg. Tror forøvrig at Hans kan si noe mer om denne.
    Rent teknisk sett har "The SuperReg" veldig høy undertrykkelse av ripple siden inngangssiden består av en CCS. Så sånn sett kan du nok slakke på kravet til filtrering.

Jan E Veiset

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn