Jeg bygger min pre med noe gain. Ganske sikker på at det er en lydmessig fordel å ha litt "sprett" også i en preamp som skal drive kabler og slikt. Har hørt endel diy - preamper nå, og det er klart at på noen slike må man behandle volumkontrollen som fontanellen på en nyfødt baby. Blir for høy gain et problem så er det vel flere ting du kan gjøre:
Gitterchoke : Blir ikke det litt smør på flesk med TVC?
Nytt inngangs trinn på EL34 ampen : Endel arbeid men helt sikkert artig og lærerikt
Dempeledd: kjip løsning, og burde være unødvendig.
Utgangstrafo med stepdown: dyrt, men da slipper man også koblingskondis.
Nytt utgangssteg i cd spillern som designes til 1v ut: Sjekk Mbares tråd, han er fornøyd for tiden han.
Synes du overdriver det med følsomheten til CB kretsen litt. Her hos meg har den fungert utmerket med alle preampene som har vært innom. Det er vel en god indikator i seg selv.
Jeg lager meg en preamp med litt gain, slik det er vanlig å lage preamper, og så tar jeg fatt i problemene ettersom de manifesterers seg. Slik tror jeg man jobber frem gode løsninger å leve med. Tid og innsats vil det kreve, men skulle vi ungått det er hifibutikken løsningen. Om fem - ti prosjekter frem i tid har vi kanskje noe av den kontrollen Jan, Hans, Slarsen og andre har på det tekniske, om puggingen også får litt prioritet.
Mitt tips er utg.trafo, men så fikk jeg også mine svinebillig. Tråd om "Thai preamp" kommer snart.
ELLER:
http://www.nj7p.org/Tube4.php?tube=37, men da skal du få det artig fremover. Slarsens versjon spiller som en drøm og skjemaet er tilgjengelig.