Nett-Streamer for TIDAL

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.626
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Hvilke Nett-Streamere for TIDAL er tilgjengelig. Trenger ikke inneholde DAC.

Jeg tror dette blir veldig interessant fremover.

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Simple audio roomplayer + har Tidal. Har kun testet den på Wimp Hifi, det fungerte helt utmerket. Regner med at det fungerer like bra på Tidal.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.626
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg er litt dårlig oppdatert på winp, tidal, deezer, qobus... Kan noen oppdatere meg?

Er ute etter en "strippet" streamer med digital ut som kan hente ned og spille av ukomprimert musikk. Ønsker ikke alt mulig av "stærsj" på den.

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Har brukt Tidal i litt over en måned på Linn Akurate DS, og det fungerer fantastisk.

Linn lager streamere i verdensklassen.

(Som Linn DS-bruker får du, selv om tjenesten offisielt ikke er lansert i Norge, to måneder gratis Tidal også.)

Hvilken prisklasse ser du på?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.626
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Pris spiller ikke så stor rolle, bare jeg får det jeg vil ha.
Ds har vel en masse jeg ikke har bruk for. Pre dac etc...

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Pris spiller ikke så stor rolle, bare jeg får det jeg vil ha.
Ds har vel en masse jeg ikke har bruk for. Pre dac etc...
Da blander du nok Linn DSM/DSI, som er en blanding av forsterker og streamer. DS er, som forkortelsen betyr, en digital streamer. De har mulighet for vdigital olumkontroll, riktignok, men det har vel alle streamere?

Om pris ikke har noen betydning, og du vil ha en enkel, men vellydende streamer, ville jeg sett på de to Linn Klimax DS Renew som finnes på bruktmarkedet nå.

Dette er det mange mener er verdens beste streamer, satt inn i et mer anonymt og enkelt kabinett. Ingen knapper.

Ett bedre streamerkjøp tørr jeg påstå at det ikke er mulig å gjøre, om man er ute etter best mulig lyd.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Raspberry Pi med Hifiberry hvis DAC ikke har USB inngang.

Med picoreplayer ,squeezeplug eller annen distro, har du en Squeezebox til under 1000 kroner, og som presterer bedre en noen av SB'ene jeg har prøvd.

En pussig ting er at Wimp/Tidal gjennom ickstream har mer funksjonalitet en Wimp's offisielle app.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.626
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Raspberry Pi med Hifiberry hvis DAC ikke har USB inngang.

Med picoreplayer ,squeezeplug eller annen distro, har du en Squeezebox til under 1000 kroner, og som presterer bedre en noen av SB'ene jeg har prøvd.

En pussig ting er at Wimp/Tidal gjennom ickstream har mer funksjonalitet en Wimp's offisielle app.
Litt fort i svingene for meg her. Ditt og datt, hva trenger jeg? Usb1.1?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.017
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hehe - spiller på raspberry med hifiberry dac til vanlig på det ene anlegget jeg :) En kilde til ca 600kr. Spiller som bare rakkern.
Bruker "runeaudio" distro. Ikke noe tidal støtte der enda men det kommer tror jeg. Spotify støtte er det riktignok.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Du trenger en jævla god dose masochist-tendenser hvis du, som er helt "grønn" på disse tingene, skal anskaffe deg en raspberry pi og streame wimp/tidal (og annet) gjennom ickstream-pluginen, som er en plugin til LMS som kjører på en eller annen NAS.

Jeg anbefaler å se vekk fra denne platformen da den er døende, uansett hva tilhengerne måtte mene.
I praksis har du 2 valg:
1. Linn sneaky DS til 10000kr eller deromkring. Den har coax-utgang til dacen din. Linn har vel dyrere streamere med digitalutgang, men dette er ihvertfall minimumen. Åpen standard.
2. Auralic Aries som koster 10000-14000. Halvåpen standard.

Begge produsentene har software som er "brukandes", men som er helt rævva på utrolig mange plan. (Stabilitetsmessig trekker Linn det lengste strået). Men det kan kun bli bedre, og integrasjonen mot tidal/wimp fungerer i dag godt nok. Linn sin implementasjon er dog åpen, slik at det vil komme tredjeparts-cp (control point) som også vil støtte denne funksjonen. F.eks Bubble Upnp til Android. Det er vel også en god sjanse for at Tidal kommer til Lumin sine spillere med tiden, og da regner jeg med det blir basert på Linn sin standard. Lumin har den soleklart beste styringsappen pr i dag, sammen med en åpen Tidal integrasjon som også funker mot Linn sine spillere, tror jeg dette blir overlegent den beste løsningen. Det blir bare spekulasjoner foreløpig, men man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at noe er på vei..

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Du trenger en jævla god dose masochist-tendenser hvis du, som er helt "grønn" på disse tingene, skal anskaffe deg en raspberry pi og streame wimp/tidal (og annet) gjennom ickstream-pluginen, som er en plugin til LMS som kjører på en eller annen NAS.

Jeg anbefaler å se vekk fra denne platformen da den er døende, uansett hva tilhengerne måtte mene.
I praksis har du 2 valg:
1. Linn sneaky DS til 10000kr eller deromkring. Den har coax-utgang til dacen din. Linn har vel dyrere streamere med digitalutgang, men dette er ihvertfall minimumen. Åpen standard.
2. Auralic Aries som koster 10000-14000. Halvåpen standard.

Begge produsentene har software som er "brukandes", men som er helt rævva på utrolig mange plan. (Stabilitetsmessig trekker Linn det lengste strået). Men det kan kun bli bedre, og integrasjonen mot tidal/wimp fungerer i dag godt nok. Linn sin implementasjon er dog åpen, slik at det vil komme tredjeparts-cp (control point) som også vil støtte denne funksjonen. F.eks Bubble Upnp til Android. Det er vel også en god sjanse for at Tidal kommer til Lumin sine spillere med tiden, og da regner jeg med det blir basert på Linn sin standard. Lumin har den soleklart beste styringsappen pr i dag, sammen med en åpen Tidal integrasjon som også funker mot Linn sine spillere, tror jeg dette blir overlegent den beste løsningen. Det blir bare spekulasjoner foreløpig, men man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at noe er på vei..
Det er jo en viss prisforskjellen her 3-600,- kontra 10-15K. Trenger ikke bruke ickstream da Wimp har nativ plug-in til LMS. Du kan kjøre LMS på Rpi med Squeezeplug. Det er ganske plug&play. Langt ifra noe machosist prosjekt. Og så om det er døende, for 600,- er det ikke noen krise om det om 5-6 år ikke lenger støttes av Wimp. ickstream plug in er foreløpig i beta stadie, men når den er moden for release, er jeg ikke redd for at støtten til Wimp skal opphøre. Fordelen med LMS er at det er open source, og har en stor tilhenger skare. Sannsynligvis vil den overleve de fleste proprietære avspillere som er på markedet idag.

Personlig ser jeg ingen grunn til å betale 50 ganger prisen for produkter som er marginalt bedre (om de i det hele tatt er det)

Topp Bunn