Nettbrett som kilde?

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.756
Sted
Nøtterøy
Har brukt pc som kilde i perioder sammen med cd spiller. Litt lei av ledninger som ligger rundt. Går det greit å bruke f.eks ett Samsung nettbrett, koble opp en ekstern hardisk til denne med mine flac filer. Og deretter la nettbrettet stå i racket viderekoblet til min dac. Og styre det hele med min iphone via bluetooth?

Er et nettbrett en grei nok avspiller?

OskarIII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2012
Antall liker
75
Sted
Nyköping
Den Samsung Note 8 som jag har vägrar läsa vare sig en 250GB SSD eller en 750GB 2,5 tums HDD, vare sig de var formaterade med Fat32 eller NTFS.
Inte heller en 160GB 2,5" HDD formaterad med fat32 med extern ström!
Däremot läser den lätt från 32GB USB-minne och 32GB SDHC minneskort, likaså att strömma film från hemnätverkets NAS.
Samsung skriver anger att 64GB är max minnesmängd för microSD-HC/XC minneskortet.

Har inga problem att söka, bläddra, kopiera eller flytta filer till och från 2TB NAS och Note8 med hjälp av Root Explorer (Note8:an är inte rootad) men det betyder att man bara kan spela en musikfil i taget.
(Har all musik på 32GB microSDHC minneskort, så känner inte till något musikspelarprogram som spelar från NAS (förutom strömma från Spotify)).

Ska du koppla surfplattan vidare till DAC, finns det bara en musikspelare som löser det, för Android, alltså att skicka ljudet digitalt via mUSB.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.extreamsd.usbaudioplayerpro
500x1000px-LL-e2fc893b_1959341_10151980095331527_1152054154_n.jpeg

Hade ett tag en Lenovo bärbar Androiddator som inte bara läste och skrev till den 750GB ntfs HDD ovan, utan också kunde driva disken utan extern ström. Så problemet ligger på Samsungs "plattornas" begränsning och inte Android.

Ett annat problem är att att Sirfplattans USB-kontakt kommer vara upptagen av USB-kabeln till DAC:en men ett 128GB minneskort borde kunna rymma en hel del låtar i FLAC-formatet.
sandisk-128-GB-micro-SD-300.jpg

Själv har jag löst det med mera low-end, genom att skicka ljudet trådlöst genom Bluetooth och har hela musiksamlingen på ett 32GB minneskort i Samsung Note8. Note8 har dessutom 16GB intern lagring.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.756
Sted
Nøtterøy
Takk Oskar. Regnet det ble et problem med bare en usb inngang.

einar007

Medlem
Ble medlem
28.06.2013
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Har brukt pc som kilde i perioder sammen med cd spiller. Litt lei av ledninger som ligger rundt. Går det greit å bruke f.eks ett Samsung nettbrett, koble opp en ekstern hardisk til denne med mine flac filer. Og deretter la nettbrettet stå i racket viderekoblet til min dac. Og styre det hele med min iphone via bluetooth?

Er et nettbrett en grei nok avspiller?
Min erfaring er at det fungerer med noen kombinasjoner, men ikke med alle.
Jeg bruker en galaxy tab s koblet til en M-Dac og med Synology NAS som fil-kilde.
Det fungerer, men Galaxy'en har et problem med å fylle på bufferet til M-DAC fort nok (tror jeg).
Det medfører at det blir en "klikkende" lyd hver gang bufferet fylles/tømmes.....blir helt uholdbart (selv om lydkvaliteten utenom klikkingen er veldig bra)

Er det eventuelt noen som har en forklaring på hvorfor tab'en ikke klarer å holde bufferet jevnt på rundt 50% ? (beklager, ikke meningen å kuppe tråden)

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Hei

Bruker Ipad som avspiller til streaming. Har overgang fra lightning til USB som jeg sender inn i en USB power hub og inn i USB dac.
Synes det låter bra. Spiller bedre enn min Mac mini som er satt opp som ren musikkpc.

Topp Bunn