Diverse Nettbutikker og varer "på lager", en bløff?

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.107
Antall liker
3.218
Torget vurderinger
1
Utpå kvelden tirsdag forrige uke bestilte jeg én vare fra en velrenommert norsk nettbutikk, og ved siden av varen står det "På lager, 1-3 dagers levering". Fredag midt på dagen får jeg mail om at varen er på vei sammen med sporingsnummer. Nå, mandag kveld er det fortsatt ikke registrert at varen er mottatt av transportør via sporingsnummeret.

Dette er bare ett mange hendelsesforløp for å illustrere.

Har inntrykk av at noen nettbutikker er ganske ryddige med hva de faktisk har på hva de har på lager og ikke, noen har til og med antall på lager og forventet ankomst hvis de ikke har på lager. Dog forventet ankomst kan ofte se ut til å være automatisk generert og flytter seg mer eller mindre hver dag. Mens andre har stort sett alt "på lager" selv om de ikke har det.

Av og til haster en bestilling mere enn andre ganger og da pleier jeg å søke igjennom flere nettbutikker får å se hvem som har varen på lager og ikke. Da er vanvittig kjedelig å bestille en vare som angivelig skal være på lager for så å vente 2-3 dager på å få en mail om at den er på vei, for så å vente enda 2-3 arbeidsdager før varen faktisk blir tatt imot av transportør. Det skal ikke ta over en uke å få avgårde en vare som er "på lager"!

Hva mener du, er greit at nettbutikker skriver at varer er på lager når de ikke er det? Hva sier lovverket om slik villedene informasjon?
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Den velrenommerte norske nettbutikken er ikke tilfeldigvis Platekompaniet?

De holdt i hvert fall på slik. Den kunne ta uker og måneder før noe tilfeldigvis dumpet ned i postkassa. Da hadde jeg enten glemt hele greia eller allerede kjøpt et sted jeg visste kunne levere.
Frustrerende ? Ja!
Ulovlig? Tvilsomt.
Er jeg fortsatt kunde hos PK ? Nope!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Tror endel butikker bruker litt forskjellige definisjoner av hva som er lager. Lokallager, sentrallager og på lager hos leverandør brukes nok litt om hverandre, ikke sikkert at vi snakker om samme land en gang. Endel nettbutikker har knapt eget lager en gang og bare tar i mot bestilling og får ikke noe fra leverandør før bestilling og helst betaling er gjennomført, og da tar det fort noen uker før forbruker får varen levert.

Noen er veldig flinke på å spesifisere slikt og har gjerne estimert leveringstid som er reell.. andre ikke så bra. Komplett er eksempel på noen som er veldig flink til å informere.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.107
Antall liker
3.218
Torget vurderinger
1
Den velrenommerte norske nettbutikken er ikke tilfeldigvis Platekompaniet?
Jeg kommer ikke til å si hvem eksempelet kommer fra, bare at det ikke er Platekompaniet, men det betyr ikke at Platekompaniet ikke driver med samme villedende informasjon.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Den velrenommerte norske nettbutikken er ikke tilfeldigvis Platekompaniet?

De holdt i hvert fall på slik. Den kunne ta uker og måneder før noe tilfeldigvis dumpet ned i postkassa. Da hadde jeg enten glemt hele greia eller allerede kjøpt et sted jeg visste kunne levere.
Frustrerende ? Ja!
Ulovlig? Tvilsomt.
Er jeg fortsatt kunde hos PK ? Nope!
Siste bestillinga mi fra PK var i mars på 5 produkter. 4 produkter var levering på lager med forsendelse innen 24t eller 1-3 dager, siste produktet med lengre leveringstid.
IRL skjedde følgende: Kun ett produkt ble sendt innen 1-3 dager, resten kom 2-3 uker etter.
Ja, det er en del misinformasjon mht lagerstatus.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Tror ikke dette er uvanlig.Handler mye med en norsk nettbutikk.Bestillte varer torsdag som var på lager,mail lørdag med sporingsnr og beskjed om at pakken var på vei.I går ettermiddag mail fra Posten om at pakken var på vei.Da først hadde de plukket den opp.Slik er det hver gang,skjønner ikke hva de skal med lagerrobot når de likevel ikke får varene avgårde.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Litt av problemet er at de fleste leverandører baserer seg på henting av transportør...Da skjer stort sett ingenting mellom fredag lunch og mandag formiddag...
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.519
Antall liker
9.669
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dette er ikke uvanlig. Hvis noen tror at for eksempel platekompaniet sitter på eget lager av alle varer de tilbyr må de tro om igjen. De er avhengig av underleverandører for mange varelinjer og at informasjonen fra de er korrekt.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.107
Antall liker
3.218
Torget vurderinger
1
Dette er ikke uvanlig. Hvis noen tror at for eksempel platekompaniet sitter på eget lager av alle varer de tilbyr må de tro om igjen. De er avhengig av underleverandører for mange varelinjer og at informasjonen fra de er korrekt.
Jeg tror ikke at alle nettbutikker har alt på lager, men da bør det komme frem at de faktisk ikke har varen på lager, men er på en sentralt lager, eller til og med på lager hos produsenten. "På lager" i mitt hode betyr på lager hos nettbutikken, ikke på et lager på andre siden av jorden. Da bør det heller stå "på fjernlager" eller "på lager hos produsenten", slik at man ikke forventer at det er på vei med transportør senest neste virkedag.

Og, transportør har fortsatt ikke mottatt noen pakke, ref første post.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.107
Antall liker
3.218
Torget vurderinger
1
Da har jeg fått svar på klagemail til nettbutikken. Varen er blitt sendt fra sentralt lager i Sverige. Interessant nok gikk det tre dager fra bestilling til den faktisk ble sendt i Sverige, noe som får meg til å tenke at den kanskje ikke var "på lager" der heller?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Har ventet i snart 2 måneder på to ulike pakker som er bestillt hos en norsk nettbutikk. Merket "på lager". Og etter kun noen dager står det at den er "innmeldt" hos Posten.

Så har tiden tikket og gått. Fikk besked om at pallen fra USA var blitt forsinket noen ganger. Det siste er at det hele skyldes Covid-19?? med litt flaks har den nå kommet til Europa, men det er vistnok vanskelig med transport til Norge. Joda "På Lager" kunne like godt bety: "ligger på månen og venter på å bli produsert"!
 
2

2xJ

Gjest
Dette finnes det et enkel svar på. Faktabasert.

Dem sender ikke ut sendingsinformasjon om dem ikke har varen på lager, "ingen" holder på slik idag av seriøse firmaer.
Det som skjer er at et sendingsnr sendes ut og og transportør får beskjed om at en kolli "er på vei".
Når transportøren skal hente denne varen hos logistikkfirmaet/leverandøren av produktet du skal ha, skal denne sjåføren scanne denne varen
som hentet. HER blir det ofte jukset for og spare tid, han skal mange ganger ikke bare hente din men kanskje flere hundre eller tusen pakker.
Da venter han heller til at dem kommer til terminal, og da er denne varen som blir sendt på "fredag" ikke registrert før mandag, kanskje tirsdag.

Dette er den mest plausible forklaringen...

At PK jukser langt mer enn dette skal jeg ikke slå under en stol....:rolleyes:

/JR
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.107
Antall liker
3.218
Torget vurderinger
1
Haha, dette er nesten morsomt. Varen som ble bestilt i norsk nettbutikk merket med "på lager", som etter klagemail skulle ha vært sendt fra sentralt lager i Sverige på fredag, ser nå ut til komme fra Polen ref. avsenders referanse via sporingsnummeret. :confused:
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Dette er ikke uvanlig. Hvis noen tror at for eksempel platekompaniet sitter på eget lager av alle varer de tilbyr må de tro om igjen. De er avhengig av underleverandører for mange varelinjer og at informasjonen fra de er korrekt.
Nei, de har sikkert ikke alle varelinjer på lager og det er sikkert slik for mange selgere på nett. Like jævlig er det kunden som blir stuck med en ordre han ikke aner når blir levert eller om den blir levert. I mellomtiden blir platen i verste fall utsolgt eller man kjøper hos en annen leverandør etter noen uker uten svar fra PK bare for noen uker senere å få PK ordren levert i tillegg. Faktum er at så lenge jeg ikke får tak i utgivelsen i en av de fysiske butikkene så er det irrelevant om jeg bestiller fra PK eller andre leverandører på nett. Hos alle du finner på fx eBay eller ser du umiddelbart om produktet er på lager og det reserveres straks du bestiller. Da gidder jeg ikke bestille noe fra PK som jeg kanskje får en eller annen gang....eller ikke.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.107
Antall liker
3.218
Torget vurderinger
1
Nå har jeg et eksempel til etterfølgelse. I går kveld bestilte jeg noen varer fra norsk nettbutikk hvor varene var merke med "på lager", i formiddag fikk jeg mail om varene var pakket og utpå ettermiddagen i dag ble de plukket opp av transportør i følge sporingsnummeret. Sånn skal det være når varen(e) er merket med "på lager"! :cool:
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.107
Antall liker
3.218
Torget vurderinger
1
Haha, dette er nesten morsomt. Varen som ble bestilt i norsk nettbutikk merket med "på lager", som etter klagemail skulle ha vært sendt fra sentralt lager i Sverige på fredag, ser nå ut til komme fra Polen ref. avsenders referanse via sporingsnummeret. :confused:
Da fikk jeg faktisk bekrefte fra kundeservice at varen som var merket "på lager" i norsk nettbutikk, ble sendt fra Polen. Teknisk sett sikkert ikke "feil", men det er strekke merkingen "på lager" uten videre forklaring litt langt, synes jeg.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.066
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Den var sikkert på et lager. Et eller annet sted. Sånn sett var det jo korrekt.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ
Topp Bunn