Ønsker anbefaling Nettverkspiller, dac og pre. Hvor går veien videre....

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.065
Antall liker
16.906
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
I dag har har jeg følgende oppsett: Audio Research LS26, Audio Research dac 8/Mac mini, 2x Parasound JC1, Vienna Acoustics Mahler 1.5

Det er mye med dagens oppsett jeg setter stor pris på. Må vel sies at det heler mot det varme. Dynamisk og en enormt mektig mellomtone. Lydbildet er stort og levende. Bassen sitter som den skal. Høres på mye forskjellig musikk. Akustisk musikk låter nydelig. Men eg liker også å høre på rock/ hard rock som f eks Maiden. Der faller mitt oppsett totalt igjennom. Raske trommer, skarptromme osv høres puslete ut. henger liksom ikke med. Så hvor i mitt oppsett sliter jeg? Egentlig så skulle jeg at to oppsett, men har ikke anledning til det. Har konkludert med at fantasiske Audio Research ikke passer helt inn hos meg. Muligens litt for avrundet. Litt synd for det låter sort og flott til mye.

Så det jeg lurer i er å beholde ht og effekt, og ta et bytte på resten.

Alt en er Parasound pre(JC2) Naim dac og Naim nd5 nettverkspiller.
Alt to er Å gå for Auralic Aries, vega dac og muligens auralic taurus pre.

Vurdere også Pass Labs XP10 pre.

Har noen litt erfaringer og råd å komme med her? Vil dette kunne sparke litt liv og hurtighet i mitt oppsett? Vet at det ikke er lett å finne noe som låter perfekt til alt. Men det blir liksom litt feil å bytte musikksmak etter lydsignaturen til anlegget:)
 
Sist redigert:

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Som du selv påpeker finnes det ikke anlegg som funker bra på alt, men for å prøve å bedre der du sliter mest ville jeg byttet ut forforsterkeren din først å hørt om det gir deg nok. Begynne å komme med mange forslag til pre til deg blir nok litt bortkastet da du må ta jobben med testingen uansett, men å begynne med Pass Labs er nok sikkert ikke så dumt.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
I dag har har jeg følgende oppsett: Audio Research LS26, Audio Research dac 8/Mac mini, 2x Parasound JC1, Vienna Acoustics Mahler 1.5

Det er mye med dagens oppsett jeg setter stor pris på. Må vel sies at det heler mot det varme. Dynamisk og en enormt mektig mellomtone. Lydbildet er stort og levende. Bassen sitter som den skal. Høres på mye forskjellig musikk. Akustisk musikk låter nydelig. Men eg liker også å høre på rock/ hard rock som f eks Maiden. Der faller mitt oppsett totalt igjennom. Raske trommer, skarptromme osv høres puslete ut. henger liksom ikke med. Så hvor i mitt oppsett sliter jeg? Egentlig så skulle jeg at to oppsett, men har ikke anledning til det. Har konkludert med at fantasiske Audio Research ikke passer helt inn hos meg. Muligens litt for avrundet. Litt synd for det låter sort og flott til mye.

Så det jeg lurer i er å beholde ht og effekt, og ta et bytte på resten.

Alt en er Parasound pre(JC2) Naim dac og Naim nd5 nettverkspiller.
Alt to er Å gå for Auralic Aries, vega dac og muligens auralic taurus pre.

Vurdere også Pass Labs XP10 pre.

Har noen litt erfaringer og råd å komme med her? Vil dette kunne sparke litt liv og hurtighet i mitt oppsett? Vet at det ikke er lett å finne noe som låter perfekt til alt. Men det blir liksom litt feil å bytte musikksmak etter lydsignaturen til anlegget:)
Det burde ikke være noe i veien med elektronikken din hverken med hensyn til kraft eller kvalitet, så det jeg ville gjort var å først prøve ut noen andre høyttalere og høre hvordan det slår ut i forhold til å spille flere musikkstiler bra.
 

Tand

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
1.229
Antall liker
1.370
Du kan gjøre ganske mye med Mac minien din for å løfte lyden. Min 2011 i7 spiller i en helt annen liga nå med enkle og billige grep. Største løftet fikk jeg nok med Lineær strømforsyning (LPS) fra UpTone Audio (dette er riktignok ganske dyrt, ca 1000 USD).

Hva slags avspiller bruker du, kjører du iTunes eller en annen? Jeg bruker Amarra Sympony som har romkorreksjon, dette fungerer veldig bra!

Tommy
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.808
Antall liker
564
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Du kan bytte prøve å bytte rør i LS26'en. Byttet selv signalrør i mine forsterkere(Ear og Aesthetix). Fikk mye mer snert og klarere lyd med noen gode NOS rør.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.820
Antall liker
38.479
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Du kan bytte prøve å bytte rør i LS26'en. Byttet selv signalrør i mine forsterkere(Ear og Aesthetix). Fikk mye mer snert og klarere lyd med noen gode NOS rør.
Gode rør skal en ikke kimse av, LS26 bør kunne gjøre en god jobb i oppsettet :)

mvh
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.065
Antall liker
16.906
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Takker for gode innspill. Klart Vienna Acoustic Mahler er krevende ht å få til. Mange har slete med bommy bass. Men bassen sitter fint hos meg. Stram og kontant. Muligens andre alternativer hadde vært en ide. Samtidig så har jeg en stor stue og det koster med store high end ht. Det er mye jeg liker Mahler jeg liker så de
blir nok med meg en stund. Jeg vil heller se om jeg kan få elektronikk som drar det hele i en litt annen retning. Det låter jo flott i dag. Skulle bare hatt litt mere hurtighet og attack i mellomtonen. Er ikke milevis unna. Det er stortsett raske trommerytmer som ikke sitter. Vil også dra frem Dire straits med Brothers in arms. Der er det en skarptromme(muligens elektronisk) som låter spinkelt rart.

Det med rørbytte var en knakende god ide. Dumt jeg ikke tenkte på det før, for jeg har akkuratt takket ja til et salg av LS-26. Kjenner det stikker langt inn i hjerteroten å selge. Men valget er gjort.

Bruker Mac mini fra 2012 med oppgradert minne og ssd disk. Bruker Pure Music til avspilling av flac. Det med en Lineær strømforsyning var ingen dum ide.
Har i dag en auralic Aries som jeg tester litt ut. Må si den ikke hevet lyden noe særlig i mitt oppsett. Tenker at den ville gjort en bedre jobb sammen med Auralic vega dac. Et annen tanke er Naim nd5 sammen med Naim dac. Noen som har testet de mot en annen?

Ellers så tenker jeg at et strømfilter skal kjøpes inn. Og ja en stue er heller ikke ideell, så jeg har planer om å bygge et dedikert hifi rom.
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
887
Antall liker
433
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg tror ditt eget forslag om JC2 kan ha mye for seg. Jeg har hatt JC1 + JC2 og syntes de fungerte bra sammen, og 2 er antakelig litt i den kjappe enden. Eller som det ble sagt i testen i Stereophile "You wouldn't want to combine it with anything sounding bright" - kanskje "medisinen" du trenger.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Er egentlig Mahler egnet som rockehøyttalere? Tror det er der jeg ville begynt å se litt først hvis jeg var deg. Mitt inntrykk er at rock og metal funker best på lettdrevne systemer med følsomhet på rundt 100db eller mer, og gjerne med minimum 12" i bassen og hornladet diskant og mellomtone. Jeg kan selvsagt ta helt feil, men jeg tror det er høyttaleren som er første punkt på sjekklista hvis du vil ha metal til å låte ordentlig tøft og bøllete.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Det kan være lurt å begynne med å bytte en ting av gangen og bytte det som har mest å si for lyden, siden du vil beholde høyttalere så vil forforsterker være stede å starte. Dac og streamer er av betydelig mindre betydning for lyden og strømfilter enda mindre.
 
X

X186841

Gjest
Naim er ihvertfall ingen oppgradering. Har hatt ND5 med ekstra strømforsyning og det var ingen kjempe opplevelse for å si det sånn.

Har sammenlignet Naim NDX mot en Pro-ject streambox RS og pro-ject,n var ett skikkelig løft, mer åpen,livlig,klar og med flott driv og god bass.
Naim var driv og bass med litt lite klarhet og manglet siste snerten.

Så se om du kan få prøvd en Pro-Ject streambox RS, den imponerte til en rimelig pris.

En Pioneer U-05 ga også bra rockefot koblet rett i en VS115
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.065
Antall liker
16.906
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Nå ønsker jeg ikke et oppsett kun for rock og metall. Men ønsker å prøve å få litt mere hurtighet og snert i mellomtonen. Ønsker ikke dramatiske forandringer. Enig at det er lurt å skifte en ting om gangen. Liker bare ikke å sitte med 5 forskjellige merker. Liker at det henger litt i sammen. Slik at jc2 matcher jc1. Så kan dac og nettverkspiller matche hverandre.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.808
Antall liker
564
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Synd du selger LS26, det kunne vært mye å hente der.

Det jeg har hørt av Vienna(dog ikke Mahler) har vært veldig snilt. Men håper du kommer i mål etterhvert.
 
Topp Bunn