Newbie om amp til ESL 57

Nummen

Fersking
Ble medlem
08.07.2020
Innlegg
1
Antall liker
2
Sted
Tromsø
Heisan!

Jeg ble medlem her for en drøy time siden. Så bær med meg om jeg kommer på galt sted på feil tidspunkt. Jeg har søkt en tid på forumet, men finner ingen som har tatt opp mitt spørsmål. Om jeg tar feil, håper jeg noen kan vise meg til tråden hvor ting som dette diskuteres.

Saken er at jeg har hatt et par Quad ESL 57 i snart 30 år. De virker utmerket og er originale, men med små bruksmerker fordi de har vært med meg gjennom tre flyttinger opp gjennom årene. Bildene jeg viser her er tatt i kveld, høyttalerne er samlet i hop fordi vi er på flyttefot. De kommer til å stå i hvert sitt hjørne i en stue som er omlag femti kvadratmeter. Jeg har i og for seg alltid visst at ESL`ene var gode, men jeg har aldri hatt en forsterker god nok til å drive dem. Så de har blitt lagret. Problemet mitt er at jeg ikke er laget av penger og at jeg derfor har et budsjett. Jeg kunne tenkes å legge inn 15k i en forsterker. Det er mulig det er helligbrøde å skrive det, men jeg kommer også til å gi de digitale signaler.

Er det noen her som har noen gode forslag? Disse kommer til å stå i "finstua". Til daglig (på hjemmekontoret) går det i et system fra Genelec, som jeg synes er velbalansert og leverer greit på musikk som i utganspunktet er laget og lagret digitalt. Men, i den nye stua tenker jeg at det blir litt kontemplasjon over slikt som Goodbye Pork Pie Hat (Mingus) og Feio (Miles) og da er definisjonen viktig - mener jeg.

Så, what to do?
 

Vedlegg

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Nummen: En så stor som mulig, ny Quad slår nok ikke feil der. Engelske produsenter kan ett og annet om det som kalles SYNERGI. Så også Quad. Sist jeg sjekka lå importen her:

www.neby.no

Vil du ha en rå, men betalbar klasse A-forsterker? Søk Bladelius Brage integrert eller del settet med en brukt Idun Mk1 og Mode effekt. Disse svenske forsterkerne har større forsyninger enn 98% av ALLE verdens forsterkere og de kombinerer det med et utrolig raffinement og en ekstrem, svensk musikalitet, på linje med det beste britiske utstyret. Morten på NAT kan hjelpe, også hvis du vil ha røramp!
www.bladelius.com
www.norskaudioteknikk.no
 
Sist redigert:

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.258
Antall liker
2.495
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Hadde disse selv, en liten klasse A eller ditto rør. Beste mellomtone jeg har hørt i en høyttaler. En liten Musical Fidelity A 1 spilte jeg på i 5 år.
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
143
Ja, SYNERGI er vigtigt, allervigtigst...

Op imod 50% af ALLE komponenterne i en Quad forstærker er tilføjet, udelukkende for at skabe SYNERGI. Det er også vigtigt at lade forstærker og højttalere stå utilsluttede i rummet i op imod en uge, for at de sammen kan skabe fortrolighed og SYNERGI.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.077
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Deilige høyttalere. Angrer virkelig at jeg solgte mine for mange år siden. I denne tråden vil det dukke opp utallige forslag om kjøp av den forsterkeren som den enkelte har selv.

En utfordring med ESL 57 i et stort rom er å passe på å ikke kjøre dem for hardt. Kjører du mer enn 50 watt inn i høyttalerne så brenner du panelet og det gnistrer i stua. Da må panelet byttes. Skal du føle deg nogenlunde trygg også etter mer enn ett glass vin så bør du ha en forsterker med VU metre.

Jeg ville gått for en Accuphase på brukten. Du må nok bruke mer enn 15 K men det vil nok lønne seg i lengden.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.046
Antall liker
2.990
Torget vurderinger
2
Ikke for å være kjiip, men disse høyttalerne i 50m2, vil det bli litt puslete uansett amp ?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Final: Det trengs ikke. Sålenge du veit at øret ditt er logaritmisk i lydoppfattelse går det svært bra. Ellers er stabilitet, strømstyrke, raffinement og musikalitet nøkkelfaktorer. Og vil du unngå "hassle", kjør en mer enn velbygd transistor klasse A. Som f.eks. Brage,. Watt og watt er to forskjellige begreper. Hvorfor? Fordi den tekniske underbyggelsen av de watt som er tilgjengelig varierer sterkt fra produsent til annen.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.085
Antall liker
1.283
Du skal selvfølgelig prøve å skaffe en 303 eller, det proffessionelle alternativet, 2 stk 50E monoblokke. (sørg for å få med originale kabler/kontakter) Begge er mulige å få tak i for en rimelig penge, og er produsert for å drive nettopp denne høyttaler. Tøffe er de også.
Steen
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.077
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Svært mange har sett «lyset» når ESL 57 drives for hardt. Ikke uten grunn at senere Quad’er har sikringskretsløp. Så en små med metere er en god ide. Har levd en del år med ESL 57 så jeg mener i all beskjedenhet å ha en viss erfaringsbasert bakgrunn for egne meninger.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Selvfølgelig, er man usikker på momentan effektbruk, så...da er metere veldig greit, Final... Nettsikring kan passe på litt ekstra:) Ingen vits i å være uforsiktig.
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.447
Antall liker
2.293
Sted
Endor
Heisan!

Jeg ble medlem her for en drøy time siden. Så bær med meg om jeg kommer på galt sted på feil tidspunkt. Jeg har søkt en tid på forumet, men finner ingen som har tatt opp mitt spørsmål. Om jeg tar feil, håper jeg noen kan vise meg til tråden hvor ting som dette diskuteres.

Saken er at jeg har hatt et par Quad ESL 57 i snart 30 år. De virker utmerket og er originale, men med små bruksmerker fordi de har vært med meg gjennom tre flyttinger opp gjennom årene. Bildene jeg viser her er tatt i kveld, høyttalerne er samlet i hop fordi vi er på flyttefot. De kommer til å stå i hvert sitt hjørne i en stue som er omlag femti kvadratmeter. Jeg har i og for seg alltid visst at ESL`ene var gode, men jeg har aldri hatt en forsterker god nok til å drive dem. Så de har blitt lagret. Problemet mitt er at jeg ikke er laget av penger og at jeg derfor har et budsjett. Jeg kunne tenkes å legge inn 15k i en forsterker. Det er mulig det er helligbrøde å skrive det, men jeg kommer også til å gi de digitale signaler.

Er det noen her som har noen gode forslag? Disse kommer til å stå i "finstua". Til daglig (på hjemmekontoret) går det i et system fra Genelec, som jeg synes er velbalansert og leverer greit på musikk som i utganspunktet er laget og lagret digitalt. Men, i den nye stua tenker jeg at det blir litt kontemplasjon over slikt som Goodbye Pork Pie Hat (Mingus) og Feio (Miles) og da er definisjonen viktig - mener jeg.

Så, what to do?
Fantastisk kule høyttalere, jeg er sikker på at her ligger muligheten for mange magiske opplevelser.
Jeg har også noen høyttalere som ikke kan spille høyt, mangler dypbass, og som er fryktelig forsterker-last

men som er komplett 100% magiske, lykke til ...
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Jeg har selv et sett med ESL-57. Fantastiske høyttalere! Det er mange rykter og myter rundt ESL-57. Sannheten er at de er ganske enkle å matche med moderne forsterkere. Men det er et snag: ved 15-20 kHz er impedansen nede i 1-2 ohm, så forsterkerne må tåle kapasitiv last.

1594483488303.png


Jeg har kjørt mine Quad'er på Primare I21 og Musical Fidelity A3.2 Integrated. Begge var fin-fin match. Ved en anledning lånte jeg en Quad II Forty + en Quad rørpre. Det var magisk! Men dessverre skrekkelig dyrt. I dag bruker jeg en Grace Design m903 DAC/Pre og en Primare A30.2. Låter knallbra.

Hvis du vil lete på bruktmarkedet så ligger det to Electrcompaniet ECI-2 til hhv 5.000 og 5.500 her på Torget. På Finn ligger det en Musical Fidelity M3i til 4.500. Disse vil passe bra til ESL-57. Jeg ville holdt meg unna de klassiske Quad transistorforsterkerne (50, 303, 402 osv). Men får du tak i et sett med Quad II....
 
Topp Bunn