Nextgentel har deaktivert SPDIF for alle sine kunder

oisteinth

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Vet ikke om dette er rett forum, men er det noen andre som er plaget av at Nextgentel har deaktivert SPDIF lydutgangen?? Dette informeres det ikke om på deres nettsted. Dette er det "ingenting å gjøre med" i følge kundeservice. Nuvel, man kan jo bytte til f.eks. Get..? Skjønner ikke rasjonalet for beslutningen om å stenge SPDIF lyd ut fra dekoderne.

oisteinth

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Chat med kundeservice hos Nextgentel

Hei,

Jeg hører at SPDIF nylig har blitt deaktivert på TV-dekoderne, detter er det ingen informasjon om på nettet (heller det motsatte). Hvorfor?

Christian (Nextgentel): Hei, et lite øyeblikk så skal jeg undersøke saken her.

Oistein: Takk

Christian: det er deaktivert som du sier. Har forhørt meg for å finne mer info om det men vet det er blitt deaktivert av de som kjører selve tv løsningen på høyt plan. Er ikke noe vi kan gjøre med det.

Oistein: Det er en fundamental endring av funksjonaliteten på det dere tilbyr, regner med at dere får mange tilbakemeldinger. Det er vel mange kunder som kjører digitalt rett i en DA-konverter og kun bildet via HDMI... de vil fra nå av ikke ha noe lyd i sitt stereoanlegg. Meget merkelig beslutning, hva er grunnen?

Christian: skjønner problemet. hvorfor det er gjort vet jeg ikke, er bare info vi har fått om at dette er deaktivert. Har prøvd og forhøre meg litt men er ikke noe mer info.

Oistein: ok - kan jeg få kontaktinfo til høyere hold, altså beslutningstaker? Det må finnes en grunn for dette. Dere har som sagt fjernet en viktig funksjonalitet. Dette kommer IKKE frem på deres webside, her står det fortsatt at dekoderne har SPDIF og toslink http://www.nextgentel.no/privat/tv/informasjon/dekoder/

Oistein: Jeg er meget fornøyd med Nextgentel, men dette kan gjøre at jeg må stoppe mitt abonnement og gå over til GET

Christian: Komponents utgangen er disablet pga krav fra innhold leverndør (vil anta dette vil si de vi har avtale med som feks viasat, canal+ osv) uten at jeg sitter med dette spesifikt så vil jeg tro at dette har med kopi av lyd og gjøre uten at jeg vet med sikkerhet. Men det er i alle fall svaret jeg kom fram til her.

Oistein: Takk du har vært behjelpelig, ikke misforstå. I så fall vil jeg tro at GET heller ikke har aktiv SPDIF utgang, men dette skal jeg sjekke ut.

Christian: Det har jeg ikke oversikt over. Og avtalene er nok "noe det samme" men er nok små forskjeller også. hør med de du kan jo være greit å vite for din del i alle fall.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
oisteinth skrev:
Oistein: Takk du har vært behjelpelig, ikke misforstå. I så fall vil jeg tro at GET heller ikke har aktiv SPDIF utgang, men dette skal jeg sjekke ut.

Jeg får spdif ut av den aller billigste "get box"-en som står hjemme, i alle fall.

nudiebear

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.07.2008
Antall liker
1
Dazed skrev:
oisteinth skrev:

Jeg får spdif ut av den aller billigste "get box"-en som står hjemme, i alle fall.

Samme her. Digitalt ut føles påkrevd for min del fra denne boksen.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.023
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
En av de gode avgjørelsene jeg gjorde for noen år siden. Gjøre meg ferdig med nextgentel. Makan.

N

nb

Gjest
bambadoo skrev:
En av de gode avgjørelsene jeg gjorde for noen år siden. Gjøre meg ferdig med nextgentel. Makan.
Det er deilig når en telefonselger ringer meg fra nevnte firma og kunne si - uten å lyve - at jeg har lovet meg selv dyrt og hellig for mange år siden at jeg aldri igjen skal være kunde av nevnte firma.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Forbrukerinspektørene hadde for noen år siden en undersøkelse om hvem som hadde de mest misfornøyde kundene. Såvidt jeg husker "vant" Jysk, med Nextgentel på sølvplass.

S

Stereo_Mono

Gjest
Mulig det finnes en grei vei rundt dette problemet for noen av dere.

Om du har en moderne TV med digital ut kan du ta lyden ut digitalt derfra.
Vi har totalt 4 HDMI kilder (inkl HD dekoder fra Canal Digital) på vår Sony flatskjerm og bruker Toslinken ut derfra til DACen. En stor fordel med det er 100% synk på lyd og bilde.
Moderne flatskjermer har ofte noen frame forsinkelse pga bilde-prosesseringen og jeg har tidligere sett at hvis du kobler dekoder direkte til DAC er det ikke 100% leppesynk med TV bildet.

En annen fordel med å gjøre det slik er at du bruker bare en inngang på DACen.

oisteinth

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
digiman skrev:
Mulig det finnes en grei vei rundt dette problemet for noen av dere.

Om du har en moderne TV med digital ut kan du ta lyden ut digitalt derfra.
Vi har totalt 4 HDMI kilder (inkl HD dekoder fra Canal Digital) på vår Sony flatskjerm og bruker Toslinken ut derfra til DACen. En stor fordel med det er 100% synk på lyd og bilde.
Moderne flatskjermer har ofte noen frame forsinkelse pga bilde-prosesseringen og jeg har tidligere sett at hvis du kobler dekoder direkte til DAC er det ikke 100% leppesynk med TV bildet.

En annen fordel med å gjøre det slik er at du bruker bare en inngang på DACen.
Det er absolutt et godt råd, takk for at du deler det. Problemet mitt er at DAC'en har flere SPDIF RCA innganger, men kun 1 stk toslink (TV'n har kun toslink). Ellers hadde det vært en glimrende løsning. Kanskje jeg må få meg en splitter med flere toslink inn og en ut.

Topp Bunn