NITTY GRITTY Modell 1.0

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Er det noen som kjenner til NITTY GRITTY Vinyl vaskerene? Fungerer disse? Har fått tilbud om å kjøpe en eldre modell 1.0. Noen som vet hva disse kostet ny? Sikkert kjekt å ha om det funker.

Mvh
Kjetil

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.912
Torget vurderinger
1
Sv: NITTY GRITTY Modell 1.0

Kjetil_M skrev:
Er det noen som kjenner til NITTY GRITTY Vinyl vaskerene? Fungerer disse? Har fått tilbud om å kjøpe en eldre modell 1.0. Noen som vet hva disse kostet ny? Sikkert kjekt å ha om det funker.

Mvh
Kjetil
Jeg disponerer en NG Basic, en helt manuell sak; den virker, og tidvis er det nødvendig å vaske plater, særlig bruktplater; men det er og forblir usedvanlig kjedlig å vaske ;D

mvh
KJ

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen

Jeg disponerer en NG Basic, en helt manuell sak; den virker, og tidvis er det nødvendig å vaske plater, særlig bruktplater; men det er og forblir usedvanlig kjedlig å vaske ;D

mvh
KJ
Takk for svar!
Platene mine er ekstremt velholdt , men jo det hender jeg kjøper meg en brukt LP.
Da kan det jo helt klart være en fordel! Gjør denne noe med statisk også? Er det dyrt å kjøpe renseveske m.m?

Mvh
Kjetil

O

om.s

Gjest

Kjetil_M skrev:

mvh
KJ
Takk for svar!
Platene mine er ekstremt velholdt , men jo det hender jeg kjøper meg en brukt LP.
Da kan det jo helt klart være en fordel! Gjør denne noe med statisk også? Er det dyrt å kjøpe renseveske m.m?

Mvh
Kjetil
Her er noen betraktninger ang NG.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,6183.0.html

Bruker VPI konsentrat med batterivann fra den lokale besinstasjonen og en dråpe Yes (Zalo) en slik flaske med konmsentrat koster vel ca 2-300 Kr hos AudioArt + vannet til noen tiere literen.
En platevasker er ett must, og blandt de beste xtra kjøpene jeg har gjort til vinylen, men så har jeg og handler endel bra brukt og billig vinyl, bytter en innerpåsen etter hver vask og kanskje ett nytt plastikk cover så har du en så godt som ny plate i mange år til...

mvh

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen

Bruker VPI konsentrat med batterivann fra den lokale besinstasjonen og en dråpe Yes (Zalo) en slik flaske med konmsentrat koster vel ca 2-300 Kr hos AudioArt + vannet til noen tiere literen.
En platevasker er ett must, og blandt de beste xtra kjøpene jeg har gjort til vinylen, men så har jeg og handler endel bra brukt og billig vinyl, bytter en innerpåsen etter hver vask og kanskje ett nytt plastikk cover så har du en så godt som ny plate i mange år til...

mvh
Da tror jeg at det bare er å klemme til her. Så får jeg vel unne meg en tur på brukt platebutikk å kjøpe noen nye(brukte) plater også. Det er kjekt å ha en unnskyldning! Må jo ha noe å prøve den på også ;D
Takker for nyttig info!

Mvh
Kjetil

O

om.s

Gjest

Kjetil_M skrev:

mvh
Da tror jeg at det bare er å klemme til her. Så får jeg vel unne meg en tur på brukt platebutikk å kjøpe noen nye(brukte) plater også. Det er kjekt å ha en unnskyldning! Må jo ha noe å prøve den på også ;D
Takker for nyttig info!

Mvh
Kjetil
Her er det nok bare å slå til ja om maskinen er bra, skulle det ellers være noe vil jeg tro Vidar hos AudioArt er mer enn behjelpelig...

Lykke til!

mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.912
Torget vurderinger
1

Takk for svar!

Mvh
Kjetil
[/quote]
Med våtvask vil du få en utladding av statisk elektrisitet, men litt avhengig av om du bruker antistatisk vaskemiddel, så vil det ikke forhindre gjenoppbygging av statisk elektristet. På den andre siden så har jeg en mistanke om at mye av det vi oppfatter som støy fra statisk elektrisitet ved vinylsnurring egentlig er støv og urenheter i vinylen. Det viktigste tiltaket mot statisk elektrisitet er å sørge for en luftfuktighet over ca. 40 pst. relativ (trur eg det var), dvs. luftfukter og/eller planter dersom du har et tørt bomiljø. Luftrenser for å redusere partikkelinnholdet i luften kan også fære kjekt å ha.

mvh
KJ

O

om.s

Gjest

KJ skrev:
Det viktigste tiltaket mot statisk elektrisitet er å sørge for en luftfuktighet over ca. 40 pst. relativ (trur eg det var), dvs. luftfukter og/eller planter dersom du har et tørt bomiljø. Luftrenser for å redusere partikkelinnholdet i luften kan også fære kjekt å ha.

mvh
KJ
På El-kjøp finner man Venta luftvasker/renser, disse er kaldfordampende og selvregulerende med tanke på luftfuktigheten, meget praktisk og fin sak, tar svevestøv og små partikler, samtidig som blomster og møbler opprettholder en god fuktighet.
Ingen dyre filterbytter, selv går det med en 4-6 ltr vann om dagen beroende på årstiden, samt noen anti alge/bakterie kjemikaler for å hindre sopp og annet uønsket.

mvh

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen

Jeg kjøpte "Nittyen". Og har fått den, jeg er utrolig fornøyd med den. Dette var nok et kupp!
Takk for hjelp folkens!
Mvh
Kjetil

O

om.s

Gjest

Kjetil_M skrev:
Jeg kjøpte "Nittyen". Og har fått den, jeg er utrolig fornøyd med den. Dette var nok et kupp!
Takk for hjelp folkens!
Mvh
Kjetil
Hey hey, hyggelig lesning, snart innser du også at dette drøyde det for lenge med å få i hus, den er jo blitt uunnværlig, iaf var/er det slik for meg ;) ;D .....

mvh

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen

Jeg var på brukt vinyl sjappe og kjøpte en stabel med klassisk på vinyl som var veldig støvete og fettete. Kjørte disse på N.G og de var så god som ny. Den ene måtte kjøres 2 ganger, men så var den strøken. Utrolig gøy.

Mvh
Kjetil

O

om.s

Gjest

Man har jo faktisk fått ett helt nytt marked å handle musikkpå ved anskaffelsen av en slik maskin, selv holder jeg på å vaskegjennom en raskt voksende samling vinyl, man kjenner seg fornøyd når man kan handle brukt plater for 20-30 Kr og bytter man innerpåsen etter vask (veldig godt tips!!) og nytt pvc cover har man en "ny" skive for under 50 lappen ;D ;D

Ble i så godt humør av dette at jeg legger ved ett tilsvarende bilde av min Mini Pro 2 (Cocobolo SE) som har jobbet for meg idag også....

Ett eget støvdeksel ble anskaffet her for en tid tilbake, det hele er så delikat at det aldri er noe snakk om fjerne maskinen fra hovedstua, nydelig ;D..

mvh

O

om.s

Gjest

Kjetil_M skrev:

Mvh
Kjetil
Ble litt nysgjerig her nå, er det denne du har anskaffet deg?

mvh

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5

Gratulerer Kjetil med en god investering for fremtiden. Som om.s skriver er en platevasker et uunnværlig. Du vil ikke angre. Jeg har skrevet det før, men jeg gjentar meg selv: En platerensemaskin er min beste investering. 8)

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen

om.s skrev:
Kjetil_M skrev:

Mvh
Kjetil
Ble litt nysgjerig her nå, er det denne du har anskaffet deg?

mvh
Jepp det er den, men en eldre modell!

Takk for det Lars:) Tror selv at dette var en lur invistering.
Mvh
Kjetil

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0

Grattis med en av dine beste bedre-lyd-opplevelses-kjøp.
Du kommer til å elske den ;D

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen

stg skrev:
Grattis med en av dine beste bedre-lyd-opplevelses-kjøp.
Du kommer til å elske den ;D
[size=15pt]Tusen takk for det :)[size=10pt]

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.593
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Og der kom det sannelig en ramlende gjennom døra mi også: Rettnok en spiller ny "Basic" fra Audioart, og et par hundre poser fra NG. Kunne selvsagt ikke vente til i kveld, så her vaskes det vinyl for harde livet. Den første; Brahms dobbelkonsert med Rostropovitch, Oistrakh og Szell, ble ihvertfall spillbar for første gang på flere år, selv om den nok må få en omgang eller to til. Samtidig dukket det også opp en ubrukt Shure M95ED; så nå får den gamle Dualen kjørt seg!

Bernt K

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
berxter skrev:
Og der kom det sannelig en ramlende gjennom døra mi også: Rettnok en spiller ny "Basic" fra Audioart, og et par hundre poser fra NG. Kunne selvsagt ikke vente til i kveld, så her vaskes det vinyl for harde livet. Den første; Brahms dobbelkonsert med Rostropovitch, Oistrakh og Szell, ble ihvertfall spillbar for første gang på flere år, selv om den nok må få en omgang eller to til. Samtidig dukket det også opp en ubrukt Shure M95ED; så nå får den gamle Dualen kjørt seg!

Bernt K
Grattis Bernt! Den er bare helt fantastisk. Kos deg med "nye" plater.
Mvh
Kjetil

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.593
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Maskina er framifrå, den. Så fikk jeg et lite spørsmål oppe i hodet mitt: Hva skal jeg bruke som rensevæske når det jeg fikk med fra herren hos Audioart er tomt? Jeg blandet meg en dosis med batterivann, ca 20% sterkt brennvin ( man er da trønder..) og noen dråper Zalo, som jeg har sett anbefalt andre steder. I direkte sammenligning med stoffet som fulgte med er det ingen tvil om at Audioarts varer fukter platene langt bedre/ væska sprer seg mye mer. Jeg behøver altså en "wetting agent" for å spre gugga utover. Før i verden fantes Kodak Photoflow som inneholdt:
30-40 Water (007732-18-5)
37 Ethylene glycol (000107-21-1)
25-30 p-tert-octylphenoxy polyethoxyethyl alcohol (009002-93-1)
Working solution:
> 99 Water ( 007732-18-5)
< 0.5 Ethylene glycol (000107-21-1)
< 0.5 p-tert-octylphenoxy polyethoxyethyl alcohol (009002-93-1)
------------------------------------------------------
Hva av alt dette var vætingsstoffet? Dersom det var etylenglykolen er jo det ikke noe problem, hvis det er denne octylphenoxypolyehoxyethylalkoholen blir det straks verre.

Noen tips?

Bernt K

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
457
Torget vurderinger
4
VPI-konsentrat blandet med rensa vann og 10-15% isopropanol fungerer utmerket.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.593
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det betinger at du kjøper VPI-konsentrat...

Bernt K

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
457
Torget vurderinger
4
Æh, høres logisk ut det. Det hadde jeg ikke tenkt på, men jeg synes kanskje du bør kjøpe det sjæl 8)

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.593
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Argh! Passert 50 og kan ikke mine pronomener! OK, da: Det betinger at JEG kjøper VPI-konsentrat. Jeg hadde faktisk forhåpninger om at noen hadde tips slik at jeg kunne gjøre meg uavhengig av hifipushere...

Bernt K

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
457
Torget vurderinger
4
Hva med å bruke et ubestemt pronomen, da er du safe ;)

Topp Bunn