Nitty Gritty vaskere...

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Har sett litt på Nitty Gritty i det siste, og lurer på noen småting.

Hva er egentlig forskjellen på Mini-Pro modellene og FI-modellene? Bortsett fra at mini-pro tar begge sider av plata samtidig.

PS: Om noen har en de vil bli kvitt så tar jeg gjerne imot PM.. ;D

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.101
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Du burde heller smiske litt med sclalars tror jeg.Han er i ferd med å lage noe som gruser denne ;D

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Den tråden har jeg lest. Kanskje jeg leste for fort, men fant ikke forskjell på Mini-Pro og FI modellene der. ???

vega65 skrev:
Du burde heller smiske litt med sclalars tror jeg.Han er i ferd med å lage noe som gruser denne ;D
Tja. Har sett den, men den blir da litt stor og flere bokser? Vil helst ha en som ikke tar så jævlig mye plass, og da passa NG'ene fint. :)

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Har en Nitty Grity Basic selv og den gjør en fabelaktig jobb. Må gjøre mesteparten av jobben selv med Basicen, men vasker nok ikke mere en 30-40 plater i året på den.

Har forresten gått over til og bruke Okki Nokki renseveske fra Big Dipper blandet ut med vann fra apoteket og fungerer vel så bra som det dyre originale greiene fra Nitty Gritty. Anbefales!

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Det er i allefall en modell som kun tar singler ;)pass på at du ikke kjøper feil i ivern...fine saker dette her,kjøpte ikke du deg clearaudio smart for en tid tilbake,eller skrinla du det?

www.audioart.no

importerer.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Pengvim skrev:
Den tråden har jeg lest. Kanskje jeg leste for fort, men fant ikke forskjell på Mini-Pro og FI modellene der. ???

vega65 skrev:
Tja. Har sett den, men den blir da litt stor og flere bokser? Vil helst ha en som ikke tar så jævlig mye plass, og da passa NG'ene fint. :)
Hva koster NG?

Hva med denne? Clearaudio Smart Matrix!
http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?path=206,209&id=204

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jeg har jo smartmatrix,grei den...hadde jeg skullet kjøpe igjen,hadde det blitt nitty eller vpi...helst den siste tror nå jeg,selv om den ikke sparer noe plassmessig,disse vaskerne trenger deler innimellom,sånn sett er vpi u nikt,med egen deleliste på nett,ved å kontakte hck ang. noen småbiter til desse,kan man nok bare smære seg med tolmodighet er jeg redd,skal nå prøve,dere hører hvordand det går.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Nitty Gritty har også deleliste på hjemmesidene sine. Med priser og alt, også på "factory tune-up". ;)

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
727
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Forskjellen er vel at den billigste er helmanuel, mens de dyrere variantene har mer automatik og kan bl.a.vaske begge sidene samtidig.
I følge Vidar Sonesen hos forhandleren Audio Art vasket ikke basisvarianten noe dårligere enn de dyrere. Dette var for noen år siden, men tviler på om så mye har forandret seg.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg kan i alle fall bekrefte at basisvarianten er en utrolig god maskin. Den bråker, javel. Det gjør de alle sammen. Den er manuell, men personlig bruker jeg heller mellomlegget på plater...
Den er slett ikke like cool å ha stående framme som VPI-modellene, men for meg er det langt viktigere at den ikke forurenser den vaskede siden. NG har kun anleggsflate mot labelen, så når du har vasket begge sidene, VET du at de er rene. Ingen støvete matte som griser til det ferdige resultatet. Jeg har alltid sett på akkurat dette som viktig, derfor har jeg en NG og er ekstremt fornøyd. Bare jeg får kjøpt meg billig hørselvern på Clas Olsson nå, så er alt i orden..... ;)

O

om.s

Gjest
Pengvim skrev:

Du sa det vel egentlig selv i förste innlegget, forskjellen, enkel og/dobbel sidig vask, og kanskje noe xtra trefinish er vel det som skiller. Linken var mer ment som en pro´s and con´s tråd.

110% enig ang störrelsen, min står fremme i stua, på toppen av bokhylla som en liten skulptur og minner ikke noe om en stor stygg vinylvasker, det var ett av mine kriterier og, står den fremme er det letter å anvende den ved behov, ikke noe prosjekt som må rigges opp for hvergang, ett tips er å skaffe seg ett deksel og....

Vaskeren over er identisk med min, i finish og med deksel...

mvh

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Kan FI-modellen snurre baklengs? På Mini-Pro kan man bare snu plata så blir det tatt baklengs.. :)

S

Stover

Gjest
Den er slett ikke like cool å ha stående framme som VPI-modellene, men for meg er det langt viktigere at den ikke forurenser den vaskede siden. NG har kun anleggsflate mot labelen, så når du har vasket begge sidene, VET du at de er rene. Ingen støvete matte som griser til det ferdige resultatet. Jeg har alltid sett på akkurat dette som viktig, derfor har jeg en NG og er ekstremt fornøyd.
Fikk demonstrert en VPI 16.5 i bruk. Her ligger hele platen an.

Ved bruk av NG. Gir ikke platen etter når du vasker/ jobber litt med den? (ikke noe underlag som holder igjen)?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
jo, du har et poeng her,Stover. Det må nok utvises litt forsiktighet ved rensing av flatbrødtynne åttitallsskiver....men jeg har aldri oppfattet det som et problem.

S

Stover

Gjest
Håper ikke dette sporer av.

Når kjøper man en platevasker egentlig?

1. Når man har 1 stk. skitten plate man ikke kan spille?
2. Når man har en anseelig platesamling som har stått noen år?

Ser for meg å vaske en lp plate uten platevasker, som helt uaktuelt.

;)

O

om.s

Gjest
Stover skrev:

;)
Helt betimelig spm.

Selv kjøpte min etter å hatt en liten gjeng stående fra gamle dager, som når vinyl avspilleren har steget i kvalitet fortjente bedre arbeids betingelser, og ved brukt kjøp, det blir nesten som å kjøpe nye plater når man har kjørt de gjennom vaskeren og gitt de nye innerpose og nytt plastfoderal.

Svar på spm i forrige innlegg:

Nå kan jeg ikke svare for de manuelle, men den automatiske har en tjokks med en gummiforing på som er koblet til motoren igjen og man plasserer den i ytterkant på platen, denne er igjen fjærbelastet inn mot spindelen som skiva er lagt på, dette funker meget godt, ingen probs i det hele tatt, ingen av de nyvaskede sidene er i kontakt med noe underlag, enkelt og praktisk, samt meget bekvemt :)

mvh

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Jeg har tenkt på det helt siden jeg begynte og kjøpe vinyl igjen, men det har alltid kommet en oppgradering i veien :( Er allikevel nærme en NG nå, skal bare oppgradere forsterker.

Synes ikke man trenger mange platene for å kjøpe en, det kan man vel unne seg etter mange knallkjøp av rimelige plater? Husk innercover til de nyvaskede ;)

Stover skrev:

;)

O

om.s

Gjest
MaHa skrev:
Jeg har tenkt på det helt siden jeg begynte og kjøpe vinyl igjen, men det har alltid kommet en oppgradering i veien :( Er allikevel nærme en NG nå, skal bare oppgradere forsterker.

Synes ikke man trenger mange platene for å kjøpe en, det kan man vel unne seg etter mange knallkjøp av rimelige plater? Husk innercover til de nyvaskede ;)

Stover skrev:

;)
Ofte står man igjen med spmet om "hvorfor man ikke investerte i dette før" når den først er ihus, en av de bedre hifi investeringene all over, imho ;)

mvh

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Stover skrev:
Fordi man har en del plater, og man vil holde de rene. Hvorfor vasker man seg nedentil liksom? ;)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Begynte jo med en okki nokki,som ikke holdt mål,desverre,og gikk etterhvert til anskaffelse av en smart matrix,denne er noe bedre,men noe sier meg at det er samme produsent her(mange like deler med allikevel langt finere å hvile øyet til)

ikke hatt problemer med denne forresten..

når det gjelder møkk på underlaget,jeg bruker en serviett under,når bruktskivene er skittene,å ha en papplate som ikke er for tykk,eller en form for duk er nok smart,men opplever ikke at møkka setter seg i den nyvaska sia uansett,dersom de ikke er helt bedritene da,da kommer underlaget inn i bildet,for senere vask trengs jo ikke dette underlaget heller...alt i alt en vasker som tåler å bli vist frem,bråker ja,no helt jævlig! men kjekk å ha,brukes mye her hos meg i allefall,blitt uunnværlig siden kjøp i høst.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Pengvim skrev:
Stor ???
Størrelsen er jo gitt av LP'n.
Lars sin kan ta 10-15 plater i slengen. Det er stort det!

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg tenker størrelsen i "parkert" tilstand. Jeg har dårlig plass.. ::)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Alle vaskere bråker. Jeg trenger en tallerken med min vaskemetode, noe som diskvalifiserer de ellers kjekke NG'ene.

Det med at f.eks VPI's skumgummi-kledte tallerken skulle forurense den rene platesiden etter vask er ren og skjær overtro. Evt et billig triks fra konkurrenters side. Imo. Jeg mener jeg burde ha merket noe til det, etter sammenlagt sikkert 15 år med 17 og 16.5 og et sikkert 5-sifret antall platevasker.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Det med at f.eks VPI's skumgummi-kledte tallerken skulle forurense den rene platesiden etter vask er ren og skjær overtro.
Skumgummikledt tallerken? Min 17F og de andre VPI'ene jeg har vært borti har korkmatte....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Grå, tynn skumgummi ja. Har vel noe med alder å gjøre sikkert; har ikke studert det inngående akkurat.
Samme var det på min 17 (uten F) synes jeg å huske, men kork var visst et alternativ. Kork er det på en kompis sin 16.5, fungerer bra det også :)

Mvh Vidar P

Topp Bunn