Noen blinde !

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.927
Antall liker
2.174
Man kan ikke ha unngått den observasjonen at det å bare nevne enkelte ord her på sentralen setter full fyr i tastaturet til enkelte medlemmer. Blind.... .er et av de. Jeg må bare nevne en av egne opplevelser. På -80 tallet når kabling begynte å bli et stort tema innenfor HiFi, fikk jeg låne et sett med signalkabler av en kompis som hadde bodd i USA, de kostet visstnok over $ 200 ! Jeg var jo svært nysgjerrig forståss, med store forventninger, koblet de opp i anlegget og forskjellen var dramatisk. Jeg koblet fram og tilbake, ingen tvil. Satt og koste meg Cognac og fet musikk utover, og tok etter hvert en tur på byen i en lys sommernatt. Jeg hadde disse i anlegget i et par uker og telte på knappene om jeg skulle spørre om å få kjøpe de. Helt til jeg oppdaget at jeg hadde spilt på mine "vanlige" i to uker. De som jeg hadde kjøpt på Radioelektro, som butikken i byen min hette. Jeg var midt i et utdanningsløp innen de tekniske disipliner ("opplysningstiden") og fant jo etter hvert ut at den store forskjellen var inne i hodet mitt. Slettes ikke noe unormalt med det. Vi mennesker er svært påvirkelige og " upålitelige " som testinstrument.

Nei, jeg er ikke av den formening at det ikke er forskjell på kabler, det er det. Det kan påvises med bl.a målinger. Men en velkonstruert kabel koster ikke all verden. La ikke dette bli nok en kabeldiskusjon.

Jeg har opp igjennom årene opplevd noe ufrivillige blindtester også med andre personer som underbygger dette med hjernens "lureri". Her kommer den første.

1: STØYHAMSTEREN

For noen år siden ble jeg invitert med hjem, sammen med et par andre, hos en kar som hadde lagd seg en skikkelig "mancave" i kjelleren. Her var gromanlegget installert og med dedikerte strømkurser + akustikktiltak. Meget stasen ! Siste innkjøp var et par såkalte støyhamstere som de ble kalt, de var på den tiden hotte greier i audiofile miljø. De var fysisk sett noen små veggvorter til å sette i veggstøpselet, de hadde en diode som blinket i ny og ne, som skulle fortelle at de "spiste opp" nettstøy. Jeg var jo selvfølgelig svært skeptisk, da disse rent teknisk ikke kunne virke slik det ble påstått i brosjyren.

Nok om det, det var en flott opplevelse, masse god musikk og veldig god lyd i stova. Men eieren blei litt stressa av denne blinkinga fra disse diodene (han hadde plugga begge i, to var mye bedre enn en). En av oss foreslo å flytte de til to veggkontakter som var til rett venstre for elektronikken og flytte en liten skjenk foran. Hvilket ble gjort, eieren måtte så ut et ærend en halv times tid, og da gikk det en liten f.... i oss. Kort fortalt, i løpet av 10 minutter var begge aktuelle stikk gjort strømløse.

Da vi gikk derfra, hadde vi diskutert mye rundt bl.a disse støyhamsterne. Men han som flere andre audifile ,på den tida, fremhevet de som en stor lydforbedring til en latterlig lav pris (1000,-/stk ?). Jeg traff ham ca en mnd senere og da hadde han drevet ekstensiv testing av disse. Altså spilt både med og uten disse, gjentatte ganger. Og konklusjonen stod ved lag. Supre saker. Historien har jo et lite etterspill, men det er en helt annen historie.

Nå er ikke mitt poeng å fortelle at disse ikke har noen hørbar effekt, det vet jeg ingenting om. Bare at utfra det tekniske betviler jeg det. Det er et standpunkt jeg har på det meste, vitenskapen er en min gode følgesvenn. Men mitt hovedpoeng er nettopp igjen, hjernens evne til å "lure" oss . Det er overveldende dokumentasjon på mange områder på dette. Og det har gått, og går, stadigvekk morsomme og opplysende programserier på teve som tar for seg dette.

Derfor benyttes blindtester innenfor mange viktige og ikke fullt så viktige felt i dag. Men innenfor audiofile kretser ser det ut som om dette er helt umulig, det argumenteres med bl.a stressfaktorer osv. En jeg kjenner er utdannet sommelier ("vinekspert"), på en del av eksamen fikk han forelagt fire forskjellige glass vin han skulle klassifisere - druetype, region osv... . Tror man han var stressa eller... ?

Jeg tror man hadde fått litt mer aksept for det vi holder på med dersom flere tok innover seg det faktum at mennesket er svært påvirkelig på tvers av sansene. Og synet er faktisk på toppen av sansehierarkiet! Så kommer smak/lukt. Og sist hørsel. Det samme gjelder hukommelsen av nevnte sanser.

Minst to " lydfirma" har som slagord. Hearing is believing. Nærmere er: Seeing is believing.

More to come.

E
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Hvor kopierte du disse hendelsene? Har lest akkurat det samme ett annet sted for lenge siden [emoji848].

Den sterkeste driften her er selvfølgelig lysten til helt ubevisst å lure seg selv. Og placebo er vel den sterkeste luremusa innenfor hifi.

Men hva vil du egentlig med denne posten?
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Hvor kopierte du disse hendelsene? Har lest akkurat det samme ett annet sted for lenge siden [emoji848].

Den sterkeste driften her er selvfølgelig lysten til helt ubevisst å lure seg selv. Og placebo er vel den sterkeste luremusa innenfor hifi.

Men hva vil du egentlig med denne posten?
Tror nok nocebo effekten også er litt av en luremus innen hifi, fks rimelige høyttalere og forsterkere sin pris påvirker folks lytteintrykk på en negativ måte.
 
Sist redigert:

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.927
Antall liker
2.174
Her kommer det en til som jeg skrev et annet sted her på HFS, den er fra 2011. Den passer absolutt her. Det handler om såkalte Cryo behandlede sikringer som er et av tusener påståtte lydforbedrende produkter innen denne verdenen av skygger og speil som kalles Hiend lyd. Har endret litt på ordlyden da jeg vil holde en litt sakligere tone i denne tråden....

2. DYPRYSTE SIKRINGER

En kamerat av meg inviterte på grilling ++ på årets første sommerdager. Som innbarket high ender i den tunge enden er det stadig nye ting på gang der i gården . Han hadde kjøpt den dyreste sikringspakken av de "dypfryste" som er nevnt tidligere. Likeledes hadde han satt de inn i noe utstyr på jobben (som går kontinuerlig) slik at den foreskrevne innbrenning var ferdig.
Det ble lite musikklytting da været og rikelige mengder med gode viner med mere gjorde at vi ble sittende ute.

Etter et par dager ringte han meg, helt i hundre, han mente at disse sikringene var en av de beste investeringene han hadde gjort på lydsiden det siste året. Han nevnte spesielt det lavere støygulv (svarthet), forbedret mikrodynamikk og tredimensjonalitet. Virkningen var så umiddelbar at det slettes ikke var nødvendig å bytte tilbake til de andre sikringene, for å sammenligne ( bra !)

Det som er mest interessant her er nemlig, sikringene har ligget i skuffen min, svært langt unna hans bopel og anlegg under hans kritiske prøvelytting.

Prolog 1: Pga utstrakt reisevirksomhet fra begges side så tok det to år før vi treffes igjen, de lå fremdeles i skuffen min. Jeg vurderte å snike sikringene på plass hos ham og la det være med det. Men lot det stå til, jeg ga de til ham og fortalte historien, det ble mye latter ut av det.... .

Prolog 2: Enda et år etterpå traff jeg ham og spurte om "de dypfryste", han hadde gått en ny runde med kritisk lytting og, jo de var bedre.

Hiend er jaggu spennende !


Dr E






Hi end er jaggu spennende.

Dr E
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Gutar-- litt generøsitet i denne søte juletid.... "Lørdag hele uken.." heter det i en gammel sang.... la oss ha litt freddan' hele uken nå fram til jul.... Det er jo bare en gang i året :cool: Påske og pinse og slikt ha vi jo hvert år....
 
Sist redigert:

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Dobbel-blind og hifi - er litt som ulven og de tre små grise...(som sunget av Shubidua)

Han kan blåse - og blåse så mye han vil, men får det aldri til - for det er dollar på spill...

Hvor mye forsvandt ut vinduet (dollar fra produsenter, forretninger, blader; troverdighet og podiestatus hos bladfykene) - om alle påstander (som er mulige) vart testet dobbelblindt??
 
Topp Bunn