Høyttalere Noen centimeter og et par knepp

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
433
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Litt over to uker er gått siden mine KEF Blade ankom. Høyttalerkjøpet måtte bli et sjansespill. Kan jeg stole på den mottagelse produktet fikk i pressen? Er butikker opptatt av mine behov? Eller handler det bare om å tjene mest mulig penger? Og rommet mitt... hvordan vil Blade trives i et interiør uten gardiner, tant og fjas? - møblert av en huseier som synes at nordmenns stuer gjennomsnittlig ser ut som loppemarkeder. Også denne integrerte forsterkeren min da... Omtalt av ulike bransjemenn som alt fra totalt ubrukelig, til verdens beste integrerte forsterker.

Det er tett inntil umulig å orientere seg i det norske hifi-markedet. Bransjen er jo full av mennesker som forvalter den eneste sannhet om lyd og produkter - hver sin sannhet. "Min butikk selger bare suverene produkter", sier butikkeierne som tilføyer: "Konkurrentene har ingenting som duger".

I dag kom min nye rådgiver på utstyr og akustikk. Geir Arne Nilsen tok med seg masse kunnskap fra der hjemme i Porsgrunn. Og Mac, mikrofon, måleprogram og litt annet. Hans første målinger pekte mot frekvensgangproblemer som stemte med mine lydopplevelser de siste dagene. Mange frekvensområder mot "venstre" var undereksponerte. Den stående bølgen jeg selv oppdaget på 40 hz, satte kopper og kar i naborommet i klirrende bevegelse - "Erre jordskjelv på Østlandet nå?"

Geir Arne ønsket først å finne optimal plassering av kassene. Vi flyttet og målte og flyttet og målte. Og mitt senterpunkt i lengderetningen måtte avgå. Flytting av hele rekken ca 12 cm mot høyre, samt en litt større bevegelse - jeg hadde nær skrevet mot Oslo - men mener mot bakvegg... Det var en god start. Et par eq-knepp på min Burmester 032. Og muligens noe eieren ikke fikk med seg (bransjehemmeligheter)... Dæven røske!

NÅ ER DET BODY HER! Og denne gangen er jeg ikke i tvil. Ikke sånn lurt til å tro at det låter bra. Også gjør det ikke det allikevel.

GANILSEN - YOU'RE A GENIUS!

Burmester 032 henger med - var vi enige om. I det minste inntil ca 100 db. Og det får holde... Mine annonser her "kraftkar søkes" og "032 selges" kunne slettes. Ikke fordi jeg skal kjøre 171 watt til jeg opphører. Men fordi anlegget nå spiller bra.

Og Hifi-Mathias var med. Mopeden til talentet på 16 år med Burmester-logo i HFS-profilen sin - fant veien fra Bærum til Asker uten å ferdes på E18. Huseieren hadde instruert besøket om at her skulle det ikke skrytes av lyden for å dulle med huseieren. Blade var Mathias sin drømmehøyttaler før han kom til meg i dag. Og jeg tror eller kanskje vet, at dette ikke endret seg i løpet av dagen.

Etter dette ble Blade-eierens høyttalervalg-kvaler historie. Du verden for en lettelse! Plater og bassfeller (mere F-nøkkel dette) skal snart på plass. Jaggu var ikke anbefalingene fra butikken min ganske gode allikevel. Underveis var jeg ikke helt sikker på dette...

Så hjertelig mange-tusen-takk til både Geir, Øystein og Geir Arne. Pedanten er på vei ut av sin hifi-nevrose. Tinnitus-en er avtagende. Og snart får disse to hundene her og datteren på elleve komme seg ut i hagen så jeg får DRATT i gang. Det skal bli så deilig...
 
Sist redigert:

pak.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
488
Antall liker
157
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Härligt:)
Det är en hårfin gräns mellan katastrof och nirvana i svåra rum.
Känner igen det där...
Skönt att det blev bra då:)
De vet allt vad de pratar om där i butiken...
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Å ikke bare finne sweetspot, men også powerspot kan ta tid. Men når rette plassering endelig oppnås, vil en høytaler spille med den kraft og finesse de er laget for...rart at bare 1mm kan ha alt å si hvordan lyden låter.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Flott du ble fornøyd.

Når tiltakene er på plass gjetter jeg på at dette vil spille helt strålende! :D

Flotte høyttalere er det i allefall. Kos deg med dem. ;)


Geir Arne
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Enda litt mer velfortjent reklame til fordel for ganilsen: Etter at han hadde gjort unna sitt besøk hos trådstarter - hvilket jeg antar var dagens primære ærend, dro han videre til meg for å levere en lenge etterlengtet pakke. For å fordrive tiden mens han ventet på at rushtrafikken i Oslo skulle gi seg, spilte vi litt forskjellig musikk som ga anledning til å få hans verdifulle kommentarer på de tre anleggene mine - pluss at han var vennlig og serviceminded nok til å koble opp måleutstyret sitt enda engang denne dagen, og enda en gang til - for å gi meg håndfaste og konstruktive innspill til hvordan jeg kunne forbedre lyden min i de to hovedanleggene mine. Dette var utrolig nyttig - hjertelig takk!

Vi drev det ikke like langt som hos trådstarter - men det var heller aldri planen. Men et nyttig innblikk for meg i hvordan målinger kan gi en pekepinn på hvor skoen trykker.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Artig å lese. Plassering har så utrolig mye å si.
Keep ut the good work ganilsen. :)
 

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
905
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
God høyttalerplassering assisert av målinger er alfa omgega og undervurdert. En ting er at man kan detektere feil med øret, men å løse problemene og finne beste kompromiss kun med ørene gir skjeldent noe optimalt resultat. Det ihvertfal min erfaring. Gratulerer med nye høyttalere!
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
433
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Tusen takk, FredrikC - Gratulasjoner er stas!
 
Topp Bunn