Bil, båt og motorsykkel Noen der ute med erfaringer rundt Nissan Navara?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Min trofaste Mitsubishi Grandis ligger på sotteseng.

I tillegg til å være holdt sammen av rust og gaffatape, har den utviklet noen merkelige motorsymptomer. Etter 3 dager på verksted hadde de enda ikke funnet ut hvorfor den hakker på tomgang og ser ut til å ha en lekkasje fra en eller annen sylinder.

Verkstedmannen var krystallklar: "Hvis du tar denne bilen utenfor Bergensområdet, husk å ta med deg kaffe på termos, så du kan varme deg mens du venter på slepebilen."

Vel. Det var vel det. :(

Jeg vil gjerne ha en pickup, og har vurdert en Nissan Navara. Er det noen som har hatt en slik? Og i så fall, hva er erfaringene deres? Noen notoriske feil/ting man bør være obs på?

Tips tas imot med takk.

OBS: Jeg vet at det finnes andre bilmerker. I øyeblikket er det mindre interessant.

Mvh
 
C

cruiser

Gjest
Sikkert fint hvis du er av typen som har hår i ørene :)
 
C

cruiser

Gjest
Det var da jævlig til hårsår du skulle være da.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Synes verkstedets vurdering skurrer: Er dette merkeverksted? Er det en 2.5D motor? Har noen sjekket timingen på kamreima? Den kan ha tannet over en tann om den ikke er etterstrammet. Dette skjedde på en L400 2000 mod jeg kjøpte til et flytteprosjekt. Den fungerte som om den var spedalsk på tomgang. Dette skjedde akkurat ved nedbremsing til stopp. Det var ingen skade på ventiler eller motor øvrig. Ikke bra å kjøre med denne tilstanden, da kan motoren rase- Merkeverkstedet skulle ha 55 000 for reparere en unødig reparasjon. Byttet kam- og balansereimer samt strammere selv oich voilá....

Det er lett å sjekke kompresjonen i ft om det er en sylinder som er blåst. Skralle på skruen til reimskive og "kjenn" på hver sylinder.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Kjenner ikke Navarra men en fyr jeg kjenner har en Terrano.bygget i Spania. Om det finnes et fnugg av fellesskap (bruktbil) ville jeg holdt gÅtt på lÅmmebÅgen og løpt avsted.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Synes verkstedets vurdering skurrer: Er dette merkeverksted? Er det en 2.5D motor? Har noen sjekket timingen på kamreima? Den kan ha tannet over en tann om den ikke er etterstrammet. Dette skjedde på en L400 2000 mod jeg kjøpte til et flytteprosjekt. Den fungerte som om den var spedalsk på tomgang. Dette skjedde akkurat ved nedbremsing til stopp. Det var ingen skade på ventiler eller motor øvrig. Ikke bra å kjøre med denne tilstanden, da kan motoren rase- Merkeverkstedet skulle ha 55 000 for reparere en unødig reparasjon. Byttet kam- og balansereimer samt strammere selv oich voilá....
Selv uten motorskade er bilen min verdt ca 3-5 kkr iht en bilselger jeg var innom. Jeg har også fått klar beskjed om at den ikke vil greie en ny EU-kontroll pga. rust. Å fikse den er et tapsprosjekt av dimensjoner, og vil ikke skje. Det er knapt verdt pengene å fylle på tanken for å få den på dynga for egen maskin.

mvh
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Jeg er selv på jakt etter en 4-dørs pickup. Når det gjelder Navara, har jeg hørt at rust er et problem. Du skriver ikke om du vurderer ny eller brukt, og eventuelt hvor gammel bruktbil. Det kan jo ha litt å si for hvilke potensielle problem som kan dukke opp. Den har jo f.eks. vært levert med en del ulike motorer opp gjennom årene.

Frode
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg er selv på jakt etter en 4-dørs pickup. Når det gjelder Navara, har jeg hørt at rust er et problem. Du skriver ikke om du vurderer ny eller brukt, og eventuelt hvor gammel bruktbil. Det kan jo ha litt å si for hvilke potensielle problem som kan dukke opp. Den har jo f.eks. vært levert med en del ulike motorer opp gjennom årene.

Frode
Hei, takker.

Jeg har fått med meg rust, ja, men den jeg ser på er to år gammel og har bare gått litt over 3000 km. Har lest om motorer som går også, men det ser ut til å være et problem frem til 2011-13.

mvh
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Land Cruiser og HiLux må man vel omtrent skyte for å bli kvitt .... men nå er det vel flere utgaver av 'cruiser'n....
Vi har en rekke Amarok, HiLux og Izusu på jobb, men jeg kjører de lite, da det er andre avdelinger som disponerer disse på fast basis. Amarok er i alle fall svært behagelig så lenge alt er OK, og har egentlig ikke hørt at vi har hatt større problemer med de, men jeg får høre med d'Herrer mekanikusene... En av dem hadde Navarra en periode, men han er langt nord på prosjekt - hørte egentlig ikke noe negativt..
 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Land Cruiser og HiLux må man vel omtrent skyte for å bli kvitt .... men nå er det vel flere utgaver av 'cruiser'n....
Vi har en rekke Amarok, HiLux og Izusu på jobb, men jeg kjører de lite, da det er andre avdelinger som disponerer disse på fast basis. Amarok er i alle fall svært behagelig så lenge alt er OK, og har egentlig ikke hørt at vi har hatt større problemer med de, men jeg får høre med d'Herrer mekanikusene...
Joa, takker for den, men nå var det Nissan Navara jeg lurte på.....

Har sett på en del andre, enten var de for store til å passe inn i garasjen (Ford Ranger), engelske, eller direkte uforskammet dyre. Ikke Faen om jeg noensinne bruker + 600 KKr på en bil. Ikke om den kommer dekt med gull og rubiner.

Mvh
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg redigerte - en av mekanikerne våre kjørte Navarra en periode, men bytta til Tuareg... han er en særdeles habil mekaniker, så kan høre med han når vi starter på jobb i morra tidlig... han er laangt nordafor om dagen..
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg redigerte - en av mekanikerne våre kjørte Navarra en periode, men bytta til Tuareg... han er en særdeles habil mekaniker, så kan høre med han når vi starter på jobb i morra tidlig... han er laangt nordafor om dagen..
Ser det nå, beklager....Det hadde vært veldig fint! :D

Når det gjelder bil, er jeg en gnitalus. Jeg unner ikke den norske staten mer bilavgifter enn jeg absolutt må. Etter kjøp kjører jeg dem til de detter ifra hverandre under ræva på meg, jfr. min Mitsubishi Grandis.

mvh
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Hei, takker.

Jeg har fått med meg rust, ja, men den jeg ser på er to år gammel og har bare gått litt over 3000 km. Har lest om motorer som går også, men det ser ut til å være et problem frem til 2011-13.

mvh
Da er det vel bare å få antirustbehandlet den(hvis ikke det er gjort), så skulle du ha bil lenge.

Noen tester som omhandler Navara (og konkurrenter):
https://m3.idg.se/2.1022/1.688952/test-pickup
https://www.klikk.no/motor/bil/bilt...anger-32-tdci-og-nissan-navara-23-dci-3618840
https://www.dinside.no/motor/test-nissan-navara/60979968

Frode
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei, takker.

Jeg har fått med meg rust, ja, men den jeg ser på er to år gammel og har bare gått litt over 3000 km. Har lest om motorer som går også, men det ser ut til å være et problem frem til 2011-13.

mvh
Da er det vel bare å få antirustbehandlet den(hvis ikke det er gjort), så skulle du ha bil lenge.

Noen tester som omhandler Navara (og konkurrenter):
https://m3.idg.se/2.1022/1.688952/test-pickup
https://www.klikk.no/motor/bil/bilt...anger-32-tdci-og-nissan-navara-23-dci-3618840
https://www.dinside.no/motor/test-nissan-navara/60979968

Frode
Takker for gode linker!

mvh
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tja - de fleste japanske pickupene er så vidt jeg har fått med meg relativt greie, rent mekanisk.

Gamle hilux er slitesterke, men det er traktorer, interiør- og komfortmessig. De nye har opphoret interiør, men setene er pyton for min kropp.

Mitsubishi L200 er forholdsvis grei - ok seter for meg. Isuzu D-max er mye for penga.

Navara er stort sett slitesterk den også. Som de fleste rammebygde pickupene med dieselmotor, så er det rusten som er største bekymringen. Motorene til Nissan er stort sett kurant.

Selv kjører jeg en Amorok 2013-modell med permanent 4WD. Rammebygd, den også, men vesentlig bedre komfort enn mye av konkurrentene.

Johan-Kr
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tja - de fleste japanske pickupene er så vidt jeg har fått med meg relativt greie, rent mekanisk.

Gamle hilux er slitesterke, men det er traktorer, interiør- og komfortmessig. De nye har opphoret interiør, men setene er pyton for min kropp.

Mitsubishi L200 er forholdsvis grei - ok seter for meg. Isuzu D-max er mye for penga.

Navara er stort sett slitesterk den også. Som de fleste rammebygde pickupene med dieselmotor, så er det rusten som er største bekymringen. Motorene til Nissan er stort sett kurant.

Selv kjører jeg en Amorok 2013-modell med permanent 4WD. Rammebygd, den også, men vesentlig bedre komfort enn mye av konkurrentene.

Johan-Kr
Takker. Har ikke hatt Isuzu på radaren.

Får se på Navaraene i morgen, de står rett rundt hjørnet for meg.. Ellers ser det ut til at aktuelle D-Maxer står på Voss. I så fall får jeg kanskje ta toget dit. Tør ikke kjøre Mitsubishien så langt.

mvh
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Oddvar Bjelde i Indre Arna er vel Isuzu-forhandler. Men det er ikke sikkert at de har noe som faller i smak.

Et billig alternativ kan være Fiat Fullback. Det er en Mitsubishi L200 med Fiat-logo.

Frode
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Oddvar Bjelde i Indre Arna er vel Isuzu-forhandler. Men det er ikke sikkert at de har noe som faller i smak.

Et billig alternativ kan være Fiat Fullback. Det er en Mitsubishi L200 med Fiat-logo.

Frode
Det er riktig, det. Men det var ikke noe som falt i smak i Arna. Dessuten er jeg litt skeptisk til Oddvar Bjelde etter et tidligere besøk der.

mvh
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.105
Antall liker
9.408
2 år gammel og 3000 km. Hvis prisen er tiltalende, er det noe å lure på? Garanti i mange år ennå, knapt vært våt så rust er ikke noe å bekymre seg for. Nissan Diesel er en bedre motor enn Toyotas diesel.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
2 år gammel og 3000 km. Hvis prisen er tiltalende, er det noe å lure på? Garanti i mange år ennå, knapt vært våt så rust er ikke noe å bekymre seg for. Nissan Diesel er en bedre motor enn Toyotas diesel.
Godt sagt.

Det som gjenstår er besiktigelse, prøvekjøring, garasjetesten (passer den inn??) og evt. pruting.......:)

mvh
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det kan forøvrig lønne seg å kjøre optimalisering på den. Kollegaen min har en Pathfinder, og optimalisering utgjorde desiliteren på mila, og vel så det, forskjell.

Mhp garasjen, trenger du et par remedier...
6D8B7F93-E28A-4719-BD19-C31104A526C8.jpeg F30FC5A3-5772-4619-9FDE-0F0B7F29801C.jpeg

Johan-Kr
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.105
Antall liker
9.408
2 år gammel og 3000 km. Hvis prisen er tiltalende, er det noe å lure på? Garanti i mange år ennå, knapt vært våt så rust er ikke noe å bekymre seg for. Nissan Diesel er en bedre motor enn Toyotas diesel.
Godt sagt.

Det som gjenstår er besiktigelse, prøvekjøring, garasjetesten (passer den inn??) og evt. pruting.......:)

mvh
Lykke til ;) Ny bil er gøy, og kan man få en "ny" som i dette tilfellet så er det ekstra gøy. Prisavslaget i forhold til helt ny er behagelig.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det kan forøvrig lønne seg å kjøre optimalisering på den. Kollegaen min har en Pathfinder, og optimalisering utgjorde desiliteren på mila, og vel så det, forskjell.

Mhp garasjen, trenger du et par remedier...
Vis vedlegget 561951 Vis vedlegget 561952

Johan-Kr
Knegg! ;)

Jeg trodde jeg hadde en stor garasje helt til jeg prøvde å få inn en Ford Ranger! Ikke sjans i havet.

Hva er optimalisering? Har aldri hørt om det.

Mvh
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.105
Antall liker
9.408
Ehhh...har du sjekket målene på de to? Faktisk er det nesten ikke forskjell.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ehhh...har du sjekket målene på de to? Faktisk er det nesten ikke forskjell.
Ja, jeg har det. :)

Det kan bli jævlig trangt, men ettersom jeg målte garasjen til ca. 545 cm, skulle det gå. Det spørs litt på hvor mye tillegg du får på hengerfestet.

Men jeg tar ingen sjanser. Det første jeg skal gjøre er å kjøre Navaraen inn i garasjen.

Mvh
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.909
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Gjør som HV, kjøp Amarok.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Da ble det en Nissan Navara. Den gikk inn i garasjen med mindre enn 3 cm. klaring! :D

Mvh
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Så tar du bilen til en chiptuner og fårcden optimalisert. Litt mere sprut i motoren og mindre tørst på suppe.

Grattis med ny jernhest :)

Johan-Kr
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Så tar du bilen til en chiptuner og fårcden optimalisert. Litt mere sprut i motoren og mindre tørst på suppe.

Grattis med ny jernhest :)

Johan-Kr
Takker!

Og der fikk jeg samtidig en forklaring på hva optimalisernig betyr. :)

mvh
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.105
Antall liker
9.408
Grattis.

4WD, klar for de store eventyr nå, tipper jeg. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Gratulerer! Antar at det er den som stod hos Sande i Godvik. Så ut til å være et bra kjøp.

Frode
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Gratulerer! Antar at det er den som stod hos Sande i Godvik. Så ut til å være et bra kjøp.

Frode
Det har du helt rett i. Det ble den hvite, pga. færre kilometer og større utstyrspakke. Og enda litt bedre pris.

Liker ikke hvitt, men fant ut at det ikke var så mye jeg så til fargen når jeg satt inni bilen. :D

mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Grattis.

4WD, klar for de store eventyr nå, tipper jeg. ;)
Takker!

Ikke nødvendigvis de store eventyrene nei, men det var veldig greit å vite at jeg har mye større sannsynlighet for å komme meg opp den lange, bratte og svingete motbakken opp til hovedveien på vinterstid.:)

mvh
 
Topp Bunn