Noen erfaring med Technics sb-10

jonkpaul

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
154
Antall liker
106
Sted
Solbergelva, 3057
Torget vurderinger
3
Har selv hatt sb8, det var gode høyttalere. Technics bedre høyttalere er svært bra saker, disse er der oppe. Spiller selv på sb7000 og sb-e100.
 

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
178
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Kjøpte du de?

SB-10 er en knall høyttaler, absolutt verdt 2000 i god stand. SB-10 ble vel i sin tid laget som ett direkte svar på NS-1000M, og det er absolutt ikke noe å si på kvaliteten. De var faktisk litt dyrere enn Yamahaene. Om du googler litt, finner du en faksimile fra ett gammelt hifi-blad med en direkte sammenligning av de på nettet.
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.697
Antall liker
883
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
er litt i tenkeboksen, elementene så fine ut men kassen var malt hvit og noen små hakk, har ns1000m fra før og har egentlig ikke plass hehe;) men skal ta stilling til uka om jeg kjøper dem, må uansett få hørt på dem
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hvite kasser er ikke bra, og det vil bli endel arbeid å fikse det. At folk kan gjøre slikt med klassikere. Men så har vi sett NS1000 som har vært malt til mye høyere priser på Finn, så kanskje det likevel er et godt kjøp?
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.697
Antall liker
883
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
vet det husker den rosemalte ns 1000 som var til salgs hehe, men nå er jo hvit noe inn i hus mafia verdenen.. men ser at det finnes utgaver med 3 røde autosikring knapper på fronten og noen uten hva er forskjellen på disse utgavene? alderen?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det med sikringene vet jeg ikke noe om. Men den finishen, er den fint utført? Ser de "originale" ut, eller ser de håndmalte ut?
 

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
178
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
følger vist med orginal høyttaler stativ.
Hm. Jeg trodde ikke det fantes stativer spesifikt til SB-10. Legg gjerne ut noen bilder om du kjøper de!

Jeg har faktisk både NS-1000M og SB-10 selv, men ville ikke begi meg ut på noen sammenligning, da SB'ene ikke har vært mye i bruk. Ikke fordi det er en dårlig høyttaler, men Yamahaene er i bedre stand og har originale SPS-500 stativer, så de har hatt forkjørsrett.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
ser orginale ut, han som eier dem har kjøpt dem nye og malt dem, så en eier. følger vist med orginal høyttaler stativ.
Ok, da hadde jeg kanskje klart å leve med hvite høyttalere. Det skal visstnok ha høy WAF... skriver mannen med noe som ser ut som to svarte melkekartonger i stuen. :rolleyes:
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Sånn overmaling ødelegger alt, imo. Tyder på dårlig eierskap tidligere, det. Du får heller aldri finishen tilbake slik den originalt var. Har eieren sprengt dem tidligere, eller er de nye elementene et forsøk på å bevare dem? Jeg sier: Leit på annet sted, Pug. Slikt gjør man ikke uten grunn. Refinishing er et verktøy, men kan brukes feil.

PS: Verste jeg har sett av arten er etpar Sonus Faber Toy Tower. Der ble det svarte læret overmalt med hvit vinyllakk på sprayboks.
 
Sist redigert:

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
178
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Du får heller aldri finishen tilbake slik den originalt var
SB-10 er trefinert. Maursyrebasert malingsfjerner, fin stålull, trerens, riktig olje og MYE tålmodighet kan muligens fikse biffen. Det kommer vel litt an på malingen som er brukt.
Jeg har ett par Rogers LS3/5A som ble malt svarte av forrige eier, så jeg håper du ikke har rett.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Du får heller aldri finishen tilbake slik den originalt var
SB-10 er trefinert. Maursyrebasert malingsfjerner, fin stålull, trerens, riktig olje og MYE tålmodighet kan muligens fikse biffen. Det kommer vel litt an på malingen som er brukt.
Jeg har ett par Rogers LS3/5A som ble malt svarte av forrige eier, så jeg håper du ikke har rett.
Akkurat de får du nye kasser til fra Falcon, og de koster ikke skjorta mtp totalverdien til høyttalerne. For hvis du har kjøpt svartmalte LS3/5A så har du vel betalt langt fra de overdrevne bruktprisene på disse.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Pug: Eller bruke penga på noe mer fornuftig..

Virak: Jeg har nok det. Men hent nye kabinetter, bygg dem om, as per Baluba.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Pug: Definitiv DIY, det der..jeg sier nei, det er de ikke..Hvis du har det minste hull i opphenget endrer det egenskapene negativt- begge bassene bør imo skiftes. Ellers, break for parts,
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
De bør være litt penere og teknisk perfekte for å forlange hele 2000 for dem, selv om de konkurrerende NS-1000 går for betydelig høyere summer.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ikke verd mer enn 750 kr i den standen, Pug. Hadde de vært superstrøkne og teknisk perfekte, KANSKJE 1700. Bruk elementene som "brekkstang" for å få prisen ned. De må skiftes. Det hullet kan være så mikroskopisk det bare vil, faktum er at elementet er ødelagt.
 

jonkpaul

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
154
Antall liker
106
Sted
Solbergelva, 3057
Torget vurderinger
3
Ikke verd mer enn 750 kr i den standen, Pug. Hadde de vært superstrøkne og teknisk perfekte, KANSKJE 1700. Bruk elementene som "brekkstang" for å få prisen ned. De må skiftes. Det hullet kan være så mikroskopisk det bare vil, faktum er at elementet er ødelagt.
Hvor tar du 1700,- fra?
Jeg er uenig, det er langt under det jeg mener de er verdt i pen/god stand.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Jonkpaul: Det finnes langt mer fornuftige høyttalere å bruke 2000 kroner på. Et par AE, Epos eller Mordaunt-Short, for eksempel. De hvite der er imo " way too far gone", vil koste mer å rette på enn de er verd.
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Joda, det finnes mange fornuftige valg. Er du superheldig så kommer du over noe slikt som meg til under halvparten av internasjonal bruktpris, slik er det norske bruktmarkedet noen ganger disker opp med supertilbud. Men likevel så er nok perfekte eksemplarer av noe såpass interessant som dette nok et sted mellom Auditors 1700 og det som forlanges for NS-1000. Selv om de skulle være bedre enn sistnevnte så vil de likevel ikke oppnå de prisene siden de har blitt en ikonisk modell. Men 1700 er nok altfor lavt for strøkne eksemplarer av vintage som opprinnelig var såpass dyrt. Husk at NS-1000 var alt annet enn billig i 1978, og disse var dyrere.

MEN, jeg er enig med Auditor i verdien av akkurat dette paret. Ikke over tusenlappen i alle fall, til det har verdien blitt for ødelagt med å male over originalfinish og skade i bassoppheng.
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.697
Antall liker
883
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
Mener nyprisen på sb 10 var rundt 25000 kr i sin tid. ser nede i Europa går de gjerne for mellom 12000- 18000, men der er ikke kassen malt da??

må si at mine ns 1000m trenger noe tlc men elementene er strøkne på dem og funker supert.

men trenger jeg nye høytalere, nope har pr dags dato, tannoy prestige Sandringham, tannoy dc 4000, tannoy litte gold monitor x 2 par, Kef ls 50, Yamaha ns 1000m. og AE 109. :) og Rel Britannia b2
 
Sist redigert:

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
syns det er litt merkelig at ns 1000 nesten har gude status mens sb10 som mer eller mindre er jevnbyrdig konkurrent ikke er verd noe???
Yamaha hade otrolig framgång med marknadsföringen. Att Sveriges Radio "köpte" ungefär 250 par var den bästa marknadsföring man kunde få. "Köpte"; det går rykten om att man fick dem gratis av Yamaha...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
syns det er litt merkelig at ns 1000 nesten har gude status mens sb10 som mer eller mindre er jevnbyrdig konkurrent ikke er verd noe???
Yamaha hade otrolig framgång med marknadsföringen. Att Sveriges Radio "köpte" ungefär 250 par var den bästa marknadsföring man kunde få. "Köpte"; det går rykten om att man fick dem gratis av Yamaha...
Litt slik som da Canon kuppet pressefototronen med å sponse avisredaksjoner og kjente fotografer i en årrekke, og brukte da spesielt et OL på nittitallet til å gjøre fullstendig rent bord. Fra å ha under 20% av markedet til nærmere 80% på ti år. Men akkurat NS-1000 og NS-2000 befant seg i mange musikkstudioer også, i likhet med diverse JBL-modeller. Pluss at nesten alle studioer på åtti- og et stykke ut på nittitallet hadde et sett NS-10 eller NS-20 til balansemiks. Noe som er fryktelige hifihøyttalere når de mates av analytiske hififorsterkere. Min tidligere kollega i studio hadde et sett NS-10 drevet av EL34-forsterker. Det låt faktisk ganske underholdende sammenlignet med samme høyttalere i samtlige studioer jeg har hørt dem.

Det som er litt gøy med slike studioorienterte passive høyttalere er at de rister av seg de analytiske studionykkene når du kobler dem til rør. Det er verdt å teste enhver Yamaha NS av den typen med rørforsterker. Ha gjerne bittelitt krefter på lur, så EL34 er absolutt minimum.

Tilbake til SB-10, skriver ikke trådstarter lenger oppe at de går for 12-18.000 kroner nedover Europa? Isåfall er de verdt et par tusen hvis ikke reconing av bassene (du må jo ta begge to) blir for dyrt eller vanskelig, og du er i stand til å gi dem ny fin finer om nødvendig. Men 2000 er likevel å strekke strikken litt for høyttalere i den standen, uansett hva de går for i topp stand. Et alternativ er å levere dem inn til lakkering i så mange lag at finish ikke blir et tema. Da kan du plutselig verdisette dem i toppen av markedet.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Baluba: Akkurat NS10 viser seg jo meget god til balansemix/kompatibilitetsmix også, da...Så den forstår jeg..hehe..
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.697
Antall liker
883
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
Litt avsporing, Tannoy little gold monitor 12 er og en kjent studiemonitor, har testet den opp mot ns 1000m, på mbl rigg. meget underholdene, ns1000m er super analytisk, tannoyen er litt in Your face holdning, alla jbl

men som sagt, skal høre på sb 10 til neste uke, er lyden tilfredstillende og så legger prøver jeg å få dem for 1700 max
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
984
Antall liker
743
Torget vurderinger
8
Om du får SB-10 tilbake i god stand så vil du sjelden (aldri?) tenke særlig på om det var ett eller to tusen du ga for dem. Kan meget vel være ett godt kjøp.

Auditor du framstår så skråsikker, men det betyr ikke alltid at du har rett. Best greie har du vel på kassettbåndpriser, det er dyrt det :)
 

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
178
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
OK, den malingen var ikke så kledelig... Slik skal det være:
16050006.jpg


Forøvrig har det vært så mye naysaing i denne tråden at jeg på ren trass har bestemt meg for å prøve å fjerne malingen på småtassene mine.
Liberon stripper, trerens og den fineste stålull ble kjøpt inn i dag ;)
 

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.899
Antall liker
4.385
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
kjør på med de sb-10-ene du ikke hørt dem selv men mange slike type konstruksjoner som fint kan plassere seg langt der oppe lydmessig og såklart vel så gode som yamaha ns 1000 ofte slike konstruksjoner som vil overaske enn positivt :) og om enn er en ivrig entusiast så er det ikke noe problem å få fineriert dem på nytt hadde sikkert ikke sett dumme ut i for eks ebony finish uavhengig av hva folk mener :) potensial har klart disse sb-10-ene og hva får man ellers til en 1000 lapp :confused ??? folk er så dømmende nå om dagen så fort ting blir for billige eller viser seg å være ``feil merke`` ;) uansett så er dem verdt å redde :)
 
Topp Bunn