Noen fra oljebransjen her?

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Hei.

Driver og skriver på en oppgave i faget risikostyring og ledelse. Oppgaveteksten er som følger: "Diskuter trender innen hydrokarbonlekksjer i tidsrommet 1996-2005"

Så langt så bra. Har funnet mye info og statistikk om norsk og britisk sokkel, men er på jakt etter info og statistikk fra andre steder også. Nigeria, Indonesia, Mexico-gulfen osv. Har sendt en mail til ptil og venter på svar.

Siden vi her inne har en god del kompetanse på så mange områder kunne det jo tenkes at det var noen som kunne noe om dette også, eller i det minste kunne vise meg i riktig retning. Og ja, har googlet til øyet ble stort og vått. Men fant ingenting som var relevant desverre.

Så jeg sender ut følere rundt omkring. Håper noen kan hjelpe.... Setter stor pris på det.

Mvh

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.017
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvilket studie er det du tar? Skole og slikt.
Arbeider ikke i bransjen, men har noe tilhørighet i bransjen. Dvs. inn i mot bransjen.

Du kan prøve å se litt mot Russland når det gjelder slike tall. Kanskje du ikke finner noe, men jeg antar at om du klarer å finne noe data så er det interessante tall.

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Hei.

Går ved UiS. Har en Bachelor i Maskinteknikk fra ivår. Går nå på master-studier. Offshoresystemer kalles studiet. Satser på å ta mest mulig undervannsfag. Har allerede et fra bachelor, fant det veldig interessant og forhåpentligvis er det en framtid i det.

Russland er jo helt klart et sted å se mot, men jeg er litt usikker på hvor mye offshore-aktivitet de har der. De stedene jeg har nevnt vet jeg at det er offshoreaktivitet, glemte Brasil som jo er langt framme egentlig, ihvertfall når det gjelder dypvannsbrønner. Etter hva jeg er blitt opplyst i alle fall.

Letingen fortsetter.... ;D

Mvh

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.017
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ok, kom ikke klart fram fra første posten din at det gjaldt offshore virksomhet.
Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med gassco www.gassco.no når det gjelder slike ting.
Gjelder det Hydrokarboner generelt eller er det kun olje du er interessert i?
Arbeider selv litt inn i mot gassco og statoil. For endel år siden var jeg i TO (Transport Optimalisering i Statoil) og kom over endel lekkasjestudier der.

Interessant å vite at Shtockman feltet som det har vært så mye skriverier om i det siste bare er halvparten så stort som det største i Russland. (Urengoy) og Urengoy er 5 ganger større enn det største i Norge (Troll)

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Nei, det var nok en liten glipp det. Men det er nok kun offshore som er interessant. Og det er nok hydrokarboner generelt det gjelder. På norsk sokkel har jeg til nå funnet best statistikk på lekkasjer i prosessområdet på plattformer. Det er jo litt snevert, men det ordner seg nok. Så lenge jeg har nok info til å sammenligne og gjør oppmerksom på forskjellene i data så går det nok bra.

Takker for adresse til gassco, skal sjekke ut det.

Ellers har jeg vært inne på tanken å sende forespørsel direkte til selskaper de har vel gjerne statistikk på egne operasjoner, men jeg er jo mest interessert i samlestatistikk. Det blir for mye arbeid å ta for seg selskap for selskap.

Mvh

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.017
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Du må gjerne sende forespørsel, men om jeg skal være ærlig tviler jeg på om dette er informasjon som de vil gi fra seg.
Noe er offentliggjort, men mange av de mindre lekkasjene som har vært, har aldri kommet utenfor selskapet selv. Endel av grunnen til det er at statistikk kan manipuleres til nesten det ugjennkjennelige om en misbruker informasjonen som skal inn i statistikken. Dette er et beklagelig faktum.

Men en interessant oppgave du skal i gang med. For å se trender både på antall lekkasjer, størrelser på de i tråd med utbygging av nye felt, nye transportruter og alder på eksisterende innstallasjoner.

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Nei, jeg kommer nok ikke til å sende forespørsler, det var bare en tanke. Og det stemmer nok det at de minste lekkasjene blir ikke rapportert på samme måte som de litt større.

Men risikobidraget fra de små lekkasjene er jo ikke like stort som fra de større lekkasjene.

Og oppgaven er spennende nok den, den er ikke så veldig omfattende, det er jo bare en semesteroppgave. Men vi får karakter på den, så det er jo greit å gjøre det bra.

Det jeg allerede har funnet ut, som overrasket meg, er at nord for 59 breddegrad så har norske installasjoner over tre ganger så mange utslipp pr plattformår enn det de britiske installasjonene har. Men hele den britiske sokkelen ser ut til å ha flere utslipp enn den norske. Men jeg har ikke funnet ut hvordan det ser ut i forhold til antall plattformår. Som jo er mer interessant igrunnen og en lettere måte og sammenligne på.

Jaja, det ordner seg nok. Har jo to hele uker på meg...

Mvh

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Det forgår utvinning av naturresurser i og rundt det kaspiske hav, men går det inn i din definisjonen on offshore?

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Tja, offshore er offshore. Om det så bare er tre meters vanndybde så er det offshore. I følge foreleseren min....

Men noe landbaserte ting vil jeg ikke blande meg opp i. Det er for enkelt, en bøtte ned, en bøtte opp ;)

Mvh

Topp Bunn