Juss og økonomi Noen her med peiling på husleierett?

S

Slubbert

Gjest
Har kommet ut for en problemstilling i forbindelse med utleie av leilighet som er vanskelig å finne svar på, lurte derfor på om det er noen jurister eller noen med peiling på utleierett her som kan bistå.

Bakgrunn: Grunnet jobb leier jeg ut leiligheten min på en tidsbegrenset avtale i høst (sju måneder, fra juli tom desember). Leieboer er en bekjent, så vi har bare en muntlig avtale. Formaninger om viktigheten av en kontrakt er forøvrig ikke ønsket, dette er trolig eneste gang jeg skal leie ut i løpet av livet og gjort er gjort.

Utvikling: Hun som leier kunne før helga plutselig berette at hun har kjøpt seg egen leilighet og flytter ut om to uker. Siden det ikke foreligger kontrakt ligger imidlertid husleieloven til grunn og den sier at oppsigelsestiden skal være tre måneder. For en tidsubegrenset avtale, that is.

Så det jeg lurer på er om jeg kan kreve at hun overholder oppsigelsestiden og må fremleie de neste tre månedene, eller om jeg bør si at det er greit at leieforholdet opphører om to uker, og så selv prøve å leie ut med en ny tidsbegrenset avtale som går t.o.m. desember? Og kan jeg ved fremleie risikere at jeg får problemer med å avslutte leieforholdet selv om det er tidsbegrenset? Det fremstår ikke som klart hva som gjelder ved oppsigelse før tiden for en avtale som allerede i utgangspunktet er tidsbegrenset.

Det jeg selvfølgelig er redd for er å miste leieinntektene de neste månedene da dette trolig innebærer at jeg må ta opp ekstra lån dor å dekke inn utgiftene mine. Men jeg er også avhengig av å flytte inn igjen selv fra 1.januar, så hvis jeg risikerer problemer ved fremleie kan jo dette være enda verre.

Så fremleie eller ikke fremleie er vel essensen i spørsmålet. Bør jeg la henne slippe av kroken og ta risikoen med å finne ny leieboer selv eller bør jeg kreve at hun fremleier ut oppsigelsestiden (hvis den i det hele tatt er gyldig for tidsbegrensede avtaler)?
 
C

cruiser

Gjest
Uten kontrakt kan du vel ikke kreve noe som helst, hun kan helt fint påstå at "avtalen" var akkurat den tiden hun nå har planer om å bo der.

Uansett, slike saker demonstrerer egentlig bare viktigheten av å skrive kontrakt som nettopp regulerer disse spørsmålene.

Sent fra min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.589
Antall liker
7.143
Uten kontrakt er det vel sannsynligvis ikke mye du kan gjøre med din leietaker. Ville uansett tatt kontakt med Huseiernes Landsforbund for å dobbeltsjekke. Fikk alltid veldig god støtte derfra de årene jeg leide ut og tidvis hadde problemer.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.533
Antall liker
6.950
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Utvikling: Hun som leier kunne før helga plutselig berette at hun har kjøpt seg egen leilighet og flytter ut om to uker. Siden det ikke foreligger kontrakt ligger imidlertid husleieloven til grunn og den sier at oppsigelsestiden skal være tre måneder. For en tidsubegrenset avtale, that is.

Så det jeg lurer på er om jeg kan kreve at hun overholder oppsigelsestiden og må fremleie de neste tre månedene, eller om jeg bør si at det er greit at leieforholdet opphører om to uker, og så selv prøve å leie ut med en ny tidsbegrenset avtale som går t.o.m. desember? Og kan jeg ved fremleie risikere at jeg får problemer med å avslutte leieforholdet selv om det er tidsbegrenset? Det fremstår ikke som klart hva som gjelder ved oppsigelse før tiden for en avtale som allerede i utgangspunktet er tidsbegrenset.
I utgangspunktet skal en tidsbegrenset avtale gjelde i minimum tre år, med mindre det er en lofts- eller kjellerleilighet - da er minstetid ett år. Det er en unntaksbestemmelse som kommer til anvendelse her, og det er at du skal bruke leiligheten selv.

I husleielovens §9.2 står det: «En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.»

Det springende punkt er den siste delen - i og med at du ikke har skriftlig gitt beskjed, så har du forsømt opplysningspliken, og §9.4 til 9.8 gjelder. §9.6 fastslår at oppsigelsestiden er tre måneder når ikke noe annet er avtalt.

Johan-Kr
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.183
Antall liker
6.891
Torget vurderinger
4
Uansett spørs det vel hvor god bekjent hun er og om du ønsker skal fortsatte å være en bekjent (med positivt fortegn).
 
S

Slubbert

Gjest
I utgangspunktet skal en tidsbegrenset avtale gjelde i minimum tre år, med mindre det er en lofts- eller kjellerleilighet - da er minstetid ett år. Det er en unntaksbestemmelse som kommer til anvendelse her, og det er at du skal bruke leiligheten selv.
Unntaksbestemmelsen er i høyeste grad gjeldende her. Dette er min eneste leilighet og jeg bor for øyeblikket på et rom i kollektiv. I en annen by. Jeg skal flytte hjem ved utgangen av året og det var aldri snakk om noe annet enn at hun skulle leie leiligheten ut året siden hun ikke hadde noen annen plass å bo.

Det springende punkt er den siste delen - i og med at du ikke har skriftlig gitt beskjed, så har du forsømt opplysningspliken, og §9.4 til 9.8 gjelder. §9.6 fastslår at oppsigelsestiden er tre måneder når ikke noe annet er avtalt.
Hele utgangspunktet for avtalen var at hun skulle leie ut året mens jeg ikke bor der. Og problemet er heller ikke at hun vil bo der utover tidsbegrensingen, men at hun nå har kjøpt seg leilighet og vil ut av avtalen - uten oppsigelsestid.

Jeg har uansett snakket med en jurist og jeg frasier meg ingenting om jeg legger ut leiligheten for ny utleie selv, så da gjør jeg det. Hvis jeg får tak i ny leieboer er det jo ikke noe problem uansett, og hun vil være behjelpelig med visning m.v.

Uansett spørs det vel hvor god bekjent hun er og om du ønsker skal fortsatte å være en bekjent (med positivt fortegn).
Egentlig ikke, jeg synes folk er verdt uendelig mye mer enn penger og tar heller en økonomisk smell enn et uvennskap hvilken dag som helst. Det er bare slik jeg er. Egentlig er jeg mest opptatt av det gjøres prosessmessig riktig, så blir det nok til syvende og sist opp til hennes rettferdighetssans om jeg får kompensasjon i tilfelle at vi ikke finner noen ny leieboer.
 
Sist redigert:
Topp Bunn