Dyr, jakt, våpen og fiske Noen her som har greie på antikke våpen? (Bilder i tråden)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Sist gang jeg var og besøkte mor min, fikk jeg med meg disse våpnene hjem. De har tilhørt min bestefar, og har hengt på veggen på Moldhaugen så lenge jeg kan huske, dvs. iallfall nesten 60 år.

    Jeg er usikker på om de er verdt noe og hvor gamle de kan være, men kanskje noen her inne vet?

    1) Perkusjonsgevær, munnlader, glattboret, ukjent (men grovt) kaliber:

    DSC_0830.jpg

    Fabrikantstempel er "Myhrvold"

    DSC_0832.jpg

    Som en ser, passer en normal gasslighter bekvemt inn i løpet:

    DSC_0834.jpg

    2) Vakkert våpen, perkusjon, kammerlader, (relativt) småkalibret:

    DSC_0837.jpg

    Flotte utskjæringer på skjeftet;

    DSC_0840.jpg

    Fabrikantstempel H.Larsen Drammen:

    DSC_0839.jpg

    Som sagt, relativt finkalibret, og riflet:

    DSC_0841.jpg

    3) Det merkverdigste: Perkusjonsvåpen, kammerlader

    DSC_0843.jpg

    Virkelig grovkalibret og riflet:

    DSC_0842.jpg

    Finner ikke noe fabrikantstempel annet enn en K. Kongsberg Våpenfabrikk?

    DSC_0844.jpg

    Og det merkeligste: Perkusjonshammeren er under kassen:

    DSC_0847.jpg

    Har googlet fælt, men finner veldig lite. Er det noen her som har greie på antikke våpen, og eventuelt, hvor kan jeg få taksert noe sånt som dette?


    Mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.704
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det nederste er en Kammerlader . Går for 7000 oppover. gammlevaapen.net

    H Larsen hadde mange patenter, og våpnene er ettertraktet Så fin ut. http://norskevaapen.no/?p=513 Tennstempelrifle

    Den øverste er det så vidt jeg kan se ikke noe spesielt med, bortsett fra noe tresmideri. Johan Myhrvold var mester ved Arsenalet Bøssemakerverksted.

    Du kan jo "browse" denne: Antikke våpen - Kammeret.no

    Det finnes spesialister, men de har alle det til felles at de ikke liker å bli "outet".

    http://kvf.no/vaapen.php?type=Rifle&weaponid=RIF0229
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det nederste er en Kammerlader . Går for 7000 oppover. gammlevaapen.net

    H Larsen hadde mange patenter, og våpnene er ettertraktet Så fin ut. Norwegian military small-arms & blades » Varieties of my Larsen long-guns Tennstempelrifle

    Den øverste er det så vidt jeg kan se ikke noe spesielt med.

    Du kan jo "browse" denne: Antikke våpen - Kammeret.no

    Det finnes spesialister, men de har alle det til felles at de ikke liker å bli "outet".

    Skarpskytter - M/1860 Kort for Skytterlag - Kammerlader
    Takker for veldig mye bra info og linker! :)

    Det begynner å demre for meg at Larsen- riflen er kanskje det fineste våpenet.

    Det Kongsberg- kammerladeren har et formidabelt kaliber- jeg målte innvendig diameter på løpet til 17 mm! Hva blir kaliberet, ca. .66?

    mvh

    Edit: Hvorfor vil ikke ekspertene bli "outet"?
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.704
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, han ville være mitt førstevalg også. Han synes å ha peil.

    B
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Det du har er tre perkusjonsvåpen - som plasserer dem i perioden 1820-1880.

    #1 ser veldig ut som en M1774/1841 militærmuskett. Originalt en dansk Kronberg 1774 muskett (langvåpen uten riflet løp) med flintlås,
    konvertert til perkusjon ved Kongsberg våpenfabrikk i 1841. En over 5 kilo børse som sannsynligvis er "gjort sivil" med nettskjæringer i
    stokken - av mannen bak signaturen Myhrvold. Dette er ikke nødvendigvis en våpensmed, men kan meget vel være en tidligere eier
    - med god tid og en tollerkniv. Ser veldig ut som Nr. 3 på "gruppebildet" her: Norwegian military small-arms & blades » M1774 Infantry musket
    (Sjekk motsatt side av børsa for et S-formet stålstykke med skruehodene). Verdi? Kanskje noen tusenlapper, men sikkert mer verdt for deg...

    #2 er en sivil "kammerlader rifle" produsert rundt 1850-1860. Produsenten H. Larsen er ukjent for meg, men dette ser ut som det kan
    ha vært "et smykke" med forsølvet låsekasse og fine utskjæringer i stokken. Verdt å sjekke opp videre, da denne kan ha en viss verdi.
    Legg ut bilder og forespørsel på: Antikke våpen - Kammeret.no

    #3 er helt klart en Kongsbergprodusert "kammerlader rifle" for militært bruk. Den er IKKE modifisert for Landmann patroner, da disse
    modellene har et leddet kammer (har en selv). Nøyaktig hvike modell det er snakk om er det ikke så lett å finne ut av, men det ligner
    veldig på en M-1860 / 2 bånd - laget for marinen. Her: Rifle - M/1860 - 2 band - Kammerlader
    Hele oversikten over alle langvåpnene produsert på Kongsberg våpenfabrikk, finner du her: Rifler produsert ved Kongsberg Våpenfabrikk
    Se på kammerladere. Sjekk for detaljer som siktemidler og kaliber. Lett og ekskludere mange modeller som har 3 (messing) bånd og
    sivile modeller uten bånd. Jeg tror Berxter er litt optimistisk når det gjelder pris på denne, men dette avhenger selvfølgelig av modellen.


    Alle disse kan det også være værdt å prøveskyte med riktig størrelse perkusjonskapp, moderate mengder svartkrutt og kule av rette
    kaliber, men OBS, OBS, OBS - bare om du har peiling på hva du gjør! Disse våpnene er kanskje 150 år gamle, men de kan fortsatt være
    dødlige - som fungerende skytevåpen - eller som "bombe" (om du får en kammersprengning). Vær forsiktig!

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg kan nada om gamle (eller nye) våpen, men der er som alltid vakkert å se HFS OT på sitt beste.
    Ja, rett og slett imponerende bidrag her på 3 timer!

    Mvh
    OMF
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

    Det du har er tre perkusjonsvåpen - som plasserer dem i perioden 1820-1880.

    #1 ser veldig ut som en M1774/1841 militærmuskett. Originalt en dansk Kronberg 1774 muskett (langvåpen uten riflet løp) med flintlås,
    konvertert til perkusjon ved Kongsberg våpenfabrikk i 1841. En over 5 kilo børse som sannsynligvis er "gjort sivil" med nettskjæringer i
    stokken - av mannen bak signaturen Myhrvold. Dette er ikke nødvendigvis en våpensmed, men kan meget vel være en tidligere eier
    - med god tid og en tollerkniv. Ser veldig ut som Nr. 3 på "gruppebildet" her: Norwegian military small-arms & blades » M1774 Infantry musket
    (Sjekk motsatt side av børsa for et S-formet stålstykke med skruehodene). Verdi? Kanskje noen tusenlapper, men sikkert mer verdt for deg...

    #2 er en sivil "kammerlader rifle" produsert rundt 1850-1860. Produsenten H. Larsen er ukjent for meg, men dette ser ut som det kan
    ha vært "et smykke" med forsølvet låsekasse og fine utskjæringer i stokken. Verdt å sjekke opp videre, da denne kan ha en viss verdi.
    Legg ut bilder og forespørsel på: Antikke våpen - Kammeret.no

    #3 er helt klart en Kongsbergprodusert "kammerlader rifle" for militært bruk. Den er IKKE modifisert for Landmann patroner, da disse
    modellene har et leddet kammer (har en selv). Nøyaktig hvike modell det er snakk om er det ikke så lett å finne ut av, men det ligner
    veldig på en M-1860 / 2 bånd - laget for marinen. Her: Rifle - M/1860 - 2 band - Kammerlader
    Hele oversikten over alle langvåpnene produsert på Kongsberg våpenfabrikk, finner du her: Rifler produsert ved Kongsberg Våpenfabrikk
    Se på kammerladere. Sjekk for detaljer som siktemidler og kaliber. Lett og ekskludere mange modeller som har 3 (messing) bånd og
    sivile modeller uten bånd. Jeg tror Berxter er litt optimistisk når det gjelder pris på denne, men dette avhenger selvfølgelig av modellen.


    Alle disse kan det også være værdt å prøveskyte med riktig størrelse perkusjonskapp, moderate mengder svartkrutt og kule av rette
    kaliber, men OBS, OBS, OBS - bare om du har peiling på hva du gjør! Disse våpnene er kanskje 150 år gamle, men de kan fortsatt være
    dødlige - som fungerende skytevåpen - eller som "bombe" (om du får en kammersprengning). Vær forsiktig!

    mvh
    Gunnar Brekke
    Takk for utfyllende og interessant svar.

    Har definitivt ikke tenkt å skyte med disse her, nei!

    Jeg er ikke sikker på at kammerladeren er akkurat den typen du linket til, jeg synes ikke at kaliberet stemmer. Som sagt, jeg målte innvendig diameter på løp til ca. 17 mm.

    Jeg kan heller ikke finne noe stempel noe sted på våpenet med typebetegnelse. Serienummer, derimot, har jeg: 719, stemplet på mange av delene.

    Får lete videre.....:)

    mvh
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    Diameter på 17 mm. kan vel tyde på at det er et haglegevær. Godstykkelsen i løpet likeså.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Våpenet er s.k. 18-lødig. Dvs det går 18 kuler på et pund bly, og kulene er ca 17.5mm i diameter. De skulle tilsvare 18 gauge (hagle kaliber 18)

    Grove greier :)

    Johan-Kt
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Må bare si at jeg er veldig, veldig imponert over kunnskapen her inne!

    Og, ja, viljen til å dele kunnskapen med andre. :)

    mvh
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    Flesteparten (alle (?)) kammerladerne er 18 løding - som betyr at man kunne støpe 18 rundkuler fra et pund bly. Det betyr en
    diameter på rundt 17 mm på kula. (Dette betyr også at løding samsvarer med haglers kalibre oppgitt i gauge, der 6 gauge
    - er større enn 8 gauge - er større enn 10 gauge - er større enn 12 gauge - er større enn 16 gauge - er større enn 20 gauge).

    Min M1849/67 Landmark (eller M1845/67 Landmark) er oppgitt til 18 løding - og der måler løpet innvendig 16,8 mm (rifle til rifle)
    og 17,2 mm (rille til rille) - helt i samsvar med din rifle.

    Problemet med oversikten over Kongsbergs langvåpen er at M1860 (liksom en del andre modeller) oppgis på en annen måte
    - i kammerlengde = lik 4 tommer. Dette betyr ikke nødvendigvis at diameteren/kaliberet - er noe annet enn 18 løding som
    igjen betyr en diameter lik 17 mm.

    mvh
    Gunnar Brekke

    Edit: Du har definitivt en militærmodell - da du har kloss på høyre side av munningen - for montasje av bajonett.
     
    Sist redigert:

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Her er en video med en senere (patronbasert) fallblokkrifle fra Hans Larsen, med lett gjenkjennelig gravyr og nettskjæring
    - fra din rifle. Interessant også om "skytteren" Hans Larsen som faktisk ble norges- og verdens-mester på 1860-tallet.


    http://norskevaapen.no/?p=508

    mvh
    Gunnar Brekke
     
    Sist redigert:

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Her er en video om M1774/1851 - som ligner en del på din rifle #1; (M1774/1841- kanskje).
    Børsa i videoen er riktignok en senere modifikasjon - med riflet løp og ekspansjonskon i
    kammeret, med svartmalt stokk samt utvendig krok på hanen, men denne ligner fælt.


    mvh
    Gunnar Brekke

    PS. Strålende kommentar - i kommentarfeltet:
    "One gun you'll never see in a bank robbery. An Amish drive by MAYBE!"
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takker, Gunnar_Brekke, dette var kjempeinteressant! Beklager lite svar fra meg hittil, jeg har vært på Østlandet noen dager uten annen nettilgang enn mobilen.

    Bare for å oppdatere denne tråden: Jeg sendte en mail til Larsen- eksperten linket til tidligere i denne tråden, men har ikke fått noe svar ennå. Får jeg noe, skal jeg poste det her.

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    En liten oppdatering:

    En tur til Våpen - Søilen ga en del mer avklaring. Ingen av våpnene var ekstremt mye verdt. Det mest interessante var faktisk dette, som viste seg å være noe annet enn jeg trodde.

    liege.jpg

    Dette KV- våpenet var ikke det. Det ble produsert i Liege i Belgia, og var 16- lødig.

    Man lærer noe nytt hele tiden, og det finnes åpenbart en hel gjeng med folk som bare samler på gamle militærvåpen. News for me.. Uansett, verdi ble satt til 5-7 kkr.

    Fikk også tips om å for Guds skyld ikke begynne å tukle med å renovere/restaurere dem. Flott. Det var heller ikke planen min.:)

    Ellers var utbyttet ved dette besøket hos min gamle mor disse:

    DSC_0941.jpg

    Ammunisjonskoffertene til min bestefar som var medlem av Porsgrunn Skytterlag fra ca. 1920 til 1950. Synes at de var fine.

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn