Noen her som kan designe og installere soft start til forsterker?

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Antall liker
78
Skulle gjerne fått installert soft start på en Adcom GFA-5500.
Er det en av dere som kan være behjelpelig med dette prosjektet? Pris kan vi evt bli enige om

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.864
Torget vurderinger
1
Til innbygging :

mvh
KJ

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Antall liker
78
Til innbygging :

mvh
KJ
Er det slik at alle soft start moduler vil passe til akkurat min forsterker? Må ikke designe en egen altså

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.864
Torget vurderinger
1
Er det slik at alle soft start moduler vil passe til akkurat min forsterker? Må ikke designe en egen altså
Det er ikke godt å si uten inngående kjennskap til den aktuelle Adcom forsterkeren - hvordan er den koblet mht nettspenning og strømbryter, hvor god plass er det inni, hvor enkelt eller vanskelig er det å gjøre om på tingene. Den saken fra Hypex tåler ei last på 1500VA og 6 ampere kontinuerlig. Den kan bruke enten momentan eller vekslebryter og kan drive led for hhv std.by og på.

mvh
KJ

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Antall liker
78
u0hc7yp6j3491.jpg

Vel litt plass er det på siden der ved trafoen. Kan sikkert festes i frontplate, der får et relativt stort kort plass.
Det er en ganske enkel konstruksjon, men jeg kan ikke særlig mye om hvordan den egentlig er satt sammen, og hvordan man evt skulle montere en soft start modul.
Ut i fra koblingsskjema for modulen ser det enkelt ut, AC inn og AC ut til trafoen?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.864
Torget vurderinger
1
Vis vedlegget 886638
Vel litt plass er det på siden der ved trafoen. Kan sikkert festes i frontplate, der får et relativt stort kort plass.
Det er en ganske enkel konstruksjon, men jeg kan ikke særlig mye om hvordan den egentlig er satt sammen, og hvordan man evt skulle montere en soft start modul.
Ut i fra koblingsskjema for modulen ser det enkelt ut, AC inn og AC ut til trafoen?
Ja det ser ut som god nok plass og vel så det.

AC inn fra nettledningen/-brønnen og AC ut til trafoen + bryter (det går forsåvidt å ha nettbryteren mellom nettledningen og soft-start-modulen også). Det er egentlig veldig enkelt, men som alltid når man leker med nettspenning må en være påpasselig, og ev. få kvalifisert hjelp (på stedet) når tingen kobles opp.

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.864
Torget vurderinger
1
Vis vedlegget 886638
Det kan se ut som dette er koblingen av trafo og strømbryteren:
1674484650558.png

Sukkerbitene gjør det enklere å koble om på tingene. Men her kan det også se ut som det er en strømbegrensning (softstart) på nettspenningen i form av en motstand med negativ temperaturkoefisient, aka NTC (enten den sorte eller den blå dingsen rett til høyre for sukkerbiten). Et koblingsskjema på denne delen hadde vært kjekt.

NTC-motstanden har «høy» motstand ved romtemperatur, strømmen igjennom mostanden ved påslag varmer den opp og motstanden synker, dvs «soft start». En NTC blir veldig varm like etter at den blir slått på og i normal drift, der den har en «likevekt» mellom motstand, strøm og temperatur, men den tar litt tid på å kjølne av slik at en ikke bør slå av og på for raskt.

mvh
KJ

Topp Bunn