noen hifi relaterte spørsmål

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
hei, skal skrive en oppgave om hifi, og da jeg bør ha andre meninger enn kun mine egne tenkte jeg å legge ut noen spørsmål her.

1. Hva "handler" hifi om, og hva legger du i ordet Hifi?

2. Hvordan påvirker denne hobbyen deg og din familie?

3. Hvorfor driver du med hifi, og hvorfor legger entusiastene så mye tid og penger i denne hobbyen?

4. Hva betyr hobbyen for deg?

jaja det får være en start, håper på noen gode svar, å takk for hjelpen til de som svarer :D

mvh Jørgen

K

kbwh

Gjest
1) Musikkformidling i heimen ved hjelp av teknologi

2) Høyttalerene må ha plass rundt seg. Musikken trenger hyller til lagring. Pappa må "på konsert" til stadighet.

3) Liker å tro at jeg ikke er hifi-entusiast :eek:

4) Musikk, musikk, musikk.

O

OldBoy

Gjest

3. Hvorfor driver du med hifi, og hvorfor legger entusiastene så mye tid og penger i denne hobbyen?

1. Hi-fi handler om musikkopplevelse. Ordet hi-fi innebærer at du har så god lyd hjemme at du slipper å gå ut, for eksempel på konsert, for å oppleve naturtro lyd.

2. Påvirkningen er fullført. Tre voksne barn har alle "arvet" min musikkinteresse. Heldigvis har de flyttet hjemmenfra. Jeg sier "heldigvis", fordi det var ganske uutholdelig mens de bodde hjemme på slutten. Alle sto i kø for å spille sin favorittmusikk på MITT anlegg, og jeg sto sist. Nå er det bare kona og jeg, og bare hun ikke blir forstyrret under Dagsrevyen, er det stort sett fritt frem. I verste fall har jeg et par gode hodetelefoner på lur.

3. Ingenting slår god musikk. Mye penger er nødvendig fordi vi allerede har så bra utstyr at enhver marginal forbedring koster skjorta. Dessverre. Det er ikke bare "hi-fi", det er også "hi-risk", fordi en del investeringer ikke slår til som ønsket. Da kan man velge mellom å selge unna til halv pris, og knapt det, på bruktmarkedet, eller å late som om det var verdt pengene og håpe at ingen merker noe.

4. Hobbyen betyr at jeg har noe å glede meg til når alle de andre tingene jeg skal gjøre hjemme, er unnagjort. Som oppvask, bilvask, snømåking, hagearbeid, og denslags. Man kan gjøre nesten alt til god musikk. Spise frokost. Lese avisen. Ta en ettermiddagslur. Pusle i snekkerboden. Surfe på nettet. Og nirvana over alle nirvana: ta et evigvarende skumbad. I det hele tatt.....

B

bamsemann

Gjest
hei, skal skrive en oppgave om hifi, og da jeg bør ha andre meninger enn kun mine egne tenkte jeg å legge ut noen spørsmål her.

jaja det får være en start, håper på noen gode svar, å takk for hjelpen til de som svarer :D

mvh Jørgen
1. Hi-fi handler om å gjengi musikk med en tilstedeværelse og nerve som gjør at jeg får lyst til å høre artistene live....

2.Den kan gjøre meg lystbetont og glad, eller den kan få meg til å dra av meg resten av håret...

3.Fordi jeg har en genuin innteresse av musikk siden jeg var gutt på slutten av 60tallet...

4.Vennekrets med samme innteresse, og at jeg kan kose meg med masse god musikk....

Bamsemann.... :)

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3

1. Opphevelse av tid og sted. Følelse av tidsuavhengighet. Perfekt illusjon.

2. Svinger gjennom årene. De siste årene er interessen på vei opp - primært pga. bedre økonomi. Kona påvirkes egentlig ganske lite, men ellers tror jeg nok at jeg kan oppfattes som en misjonær blant min nærmeste familie. Har dog fått opp interessen blant mine nærmeste og vennekretsen - særlig når de først får ørene opp for transparent og engasjerende lydkvalitet.

3. Musikk skaper glede. God musikk og lyrikk skaper også god almenn dannelse også som supplement til tradisjonell almenndannende skole. Musikk handler om følelser. Følelser er til syvende og sist viktigere enn fornuft. Den har en annen rasjonalitet enn fornuften kan forstå. Musikk gir en glimt av evigheten, noe som fornuften aldri kan gi.

4. Ser ikke på musikk eller hifi som hobby. Å bruke tid på musikk er like naturlig som å gå på jobb.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
dere får ha takk dere som alleresede har svart :) hvis noen flere kunne tenkt seg å svare på disse spørsmålene hadde det vært kjempeflott :D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Høy troverdighet. Med andre ord; musikkgjengivelse som er så troverdig at det føles som artistene befinner seg rett foran deg og spiller.

Større glede av- og økt interesse for musikk.
En mer fargerik hverdag.

Fordi deg gir økt livskvalitet, og avkobling og restitusjon i en travel hverdag, og nye venner.

Et bedre liv.

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
128

1. Hifi er et samlebegrep for teknisk utstyr for reproduksjon av lyd i hjemmet (i proffsammenheng brukes ikke begrepet "hifi" om slikt utstyr). Opprinnelig refererer begrepet til graden av naturtroverdighet i lydgjengivelse.

2. Ettersom jeg har samboer kan jeg selvsagt ikke ture frem nøyaktig som jeg vil (da hadde jeg nok hatt vesentlig mer innspillingsutstyr og redigeringsutstyr enn jeg har i dag). Men hun viser stor forståelse for at god lyd er et viktig ønske for meg, og har aldri lagt noen reell begrensning på min utfoldelse. Så lenge jeg har drøftet ting med henne i forkant, så klart:) Men jeg har alltid gjort det klinkende klart at lydgjengivelsen og akustiske forhold er et sterkt issue for meg, da i forhold til møblering etc. Men hennes idé om skråstilte bokhyller i hjørnene er simpelten genial - så ingen skal si at damer ikke bidrar!

3. Hifi-interessen min er et utspring av en sterk musikkinteresse. Jeg ønsker å optimalisere forholdene for å lytte til musikk i min egen stue. Musikklytting skal være en behagelig og "troverdig" opplevelse, og tilfredsstillelse av et sett med underholdningsbehov.
Jeg har alltid operert i den rimelige enden av prisskalaen, og føler jeg har lite til felles med disse som betaler 20.000 for en dac. Et anlegg i den prisklassen blir rett og slett en prisfelle - en liten oppgradering koster fryktelig mye. Og da mister hele greia sin mening for meg - jeg bruker heller penga på musikk enn på dyre komponenter.

4. Masse glede, avkobling, ekstase og en viss grad av mestring. Har brukt mye tid på å optimalisere høyttalerplasseringen i det senere. Og da jeg endelig fant den rette plasseringen var a-ha-opplevelsen enorm! Men dette dreier seg først og fremst om musikk, glem ikke det ;D ;D ;D

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5

1: kort og godt, for meg handler det om musikk og glede. Hadde jeg ikke hatt glede av det, hadde det blitt bedre plass i stua (!) ...

2: Det det påvirker mest. pr idag, er stua. Siden vi ikke eier eget hus enda, så står anlegget i stua, men når det BLIR eget hus, skal anlegget inn i eget lytterom. Deretter vil hobbyen ikke bli så merkbar slik den er idag, både for venner og familie.

3: Miljøpåvirket - dvs at jeg vokste opp med to eldre brødre, og startet veldig tidlig å interessere meg, og det har siden den gang gått bare en vei. Ang penger, så har jeg et avslappet forhold til dette, da jeg ikke bruker abnorme summer flere ganger for året. De oppgraderingne jeg har gjort, har vært planlagte og betalt med avsatt kabital, dvs ikke lånte penger. De som velger å bruke 10x så mye som meg, har sikkert råd til det, og det er 100% deres eget valg.

4: Enhver person har godt av å ha en hobby.. og for meg er musikk og HiFi uunværlig. Har hatt peroider gjennom 13år med hifi, hvor utstyret har stått i fokus(!), men har heldigvis kommet meg ut av dette igjen. Det er jo tross alt gleden av å høre bra musikk gjengitt på en respektabel måte som er så morro at man bruker penger på slikt :)

Topp Bunn