Noen med peiling på PC?

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Noen som vet hvordan man formaterer en PC og legger inn windows på nytt når jeg ikke fikk med windows CD? El-kjøp sa at alt lå inne på harddisken, men det kan jeg ikke helt forstå...

Er det bare jeg som synes det er rart at en nesten ny PC som bare blir brukt til å surfe bare blir tregere og tregere...? Pc er et uferdig produkt beregnet for proffene :( :( ::)

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
kjør system gjennomretting. Da kan du velge å gå tilbake til den datoen du startet å bruke pcn;)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Før du formaterer, så ville jeg absolutt kjørt en virus scan, det finnes mange av de på nettet som er gratis..
Er redd du har fått en del 'bugs' inn på maskin pga elendig virus prog..

Skulle ikke forundre meg om du hadde Nortor Antivirus eller lignende.?

Om du har Norton, så slett det så fort du har sjans og legg inn Kasparsky Anti-Virus og Kasparsky Brannmur.!

Hadde samme problem og var så dum at jeg trodde Norton var like gode i dag som før i tiden, men så feil kan man ta.!
Norton er ikke verdt 5 sure sild..

Om du trenger litt assistanse, så er det bare å sende meg en PM eller mail, så skal jeg prøve å hjelpe deg så godt jeg kan..

K

knutinh

Gjest
Mange pc-er har en skjult partisjon hvor alt som trenges til å gjenskape maskinen som den var da du fikk den ny. Dette må igangsettes av en diskett, cd-rom eller lignende.

Som shaunv riktig påpekte, så kan du ofte bare gå til et tidligere system restore punkt.

mvh
Knut

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.620
Torget vurderinger
4
Åååå, hvorfor er norton så dårlig?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Hvorfor Norton er så dårlig kan jeg ikke svare på, det er ikke så lett å gå inn på kildefil eller lign for å se alle detaljer..
Ikke har jeg kunskap nok til å gå gjennom alle filer for å se hva den tar og ikke tar heller..

Men såpass kan jeg fortelle deg..
Når jeg installerte Kaspersky så var det 856 virus, ormer, ad-aware osv på min maskin..
På maskinen til kona så var det 1139 virus osv..
Orket seff ikke å gå inn i detajer for å sjekke 856 bugs, en god del var nok 'ufarlig' men jeg klarte ikke å holde maskin oppegående i mer enn 3-4 timer, da måtte jeg restarte den..
Begge maskinene var utrolig trege hele tiden med Norton..
Norton er også et prog som bruker ekstremt mye system resurser, så jeg ser absolutt ingen grunner til å bruke Norton.!

Ligger online med ADSL 24/7..
Uten å bruke maskinen til noe som helst, så var det en del aktivitet, både inn og ut av maskinen..

Etter at jeg installerte Kaspersky Anti-Virus og brannmur + RegistryFix, så er maskinen UTROLIG mye kjappere og 100% feilfri ;)

Vet det er virus og ormer på maskin selv den dag i dag, men de er innkapslede og utgjør ingen fare..

Jeg må også godta all aktivitet inn og ut av maskin, så jeg har full kontroll..

Jeg HÅPER at alle med Norton laster ned gratis antivirus fra download.com eller lignende, sletter Norton og prøver noe annet, da tror jeg noen og enhver får seg en liten aha opplevelse.!
Gjør gjerne dette uten å ligge online, da får du hvertfall ikkeno nye virus inn på maskin..
Funker ikke det nye progget som ønsket, så legg inn Norton igjen..

Jeg har prøvd de aller fleste gratis virus prog og alle som har 30 dager osv, men det er kun Kaspersky som fikser alt..
Hvertfall på våres maskiner..

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Kaspersky er bra og bittelitt mindre ressurskrevende enn Norton 2005. Du bør uansett hvilket program du bruker ha et anti-spywareprogram i tillegg.

Ad-aware og Spybot er to av de mest vanlige folk har, og de er gratis og utfyller hverandre.
Selv abbonerer jeg på et som heter Webroot SpySweeper, og jeg det har funnet mye rask som ingen av hittil nevnte program har funnet. Det koster et par hundrelapper i året, men det er verdt å sjekke ut. Vunnet mange priser osv osv...

Anyho, det finnes utallige måter å få fart i PCen igjen på. Hvis du er helt ukyndig anbefales det ikke å bruke tredjeparts programmer som rydder og sletter i registeret. Vær forsiktig med det.

Du bør først kjøre en diskopprydning på c: (sletter unødvendige midlertidige filer) og deretter ta en defragmentering av c. Etter hver som du lagrer og sletter, får oppdateringer og ditt og datt, så legges dataene i biter, altså fragmenter rundt om kring på tilfeldige ledige steder harddisken.
Dvs at lesehodet som henter data fra disken må flytte seg unødvendig mye frem og tilbake hele tiden. Da blir PCen treig...

Under en defragmentering samles alle bitene som hører sammen sammen ... og de blir lagt samlet, altså DEfragmentering.

Start->programmer->tilbehør->systemverktøy-> så har du menyen. Det er i alle fall helt udramatisk og krever ingen kunnskaper.

Til slutt vil jeg nevne at dersom mappen med midlertidige internettfiler er for stor, vil det ta lenger tid å lete etter nettsiden der enn å hente den fra nettet. Med den hastigheten de fleste har i dag, kan denne godt begrenses. Min er på 5 MB.
I Internett Explorer: verktøy->alternativer->midt på arket:midlertidige internettfiler; trykk innstillinger og voila!

Lykke til!

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Takk for tips!! Tror jeg skal prøve systemgjenoppretting, men den gir meg bare mulighet for å gjennopprette denne måneden. Skulle gjerne satt den 5-6 måneder tilbake. Må undersøke mer.

Ellers kjører jeg Norman og synes dette fungerer greit, men har ikke noe å sammenligne med da. i tillegg kjører jeg Ad-aware, men etter at jeg begynte med Opera nettleseren ser det ikke ut til at det blir noe særlig dritt på maskina.

I tillegg til dette bruker jeg en ekstern HD, slik at jeg kun har MS Office, iTunes ol lagret på den innebygde HDen. Den eksterne kobler jeg kun til ved behov, slik at C: er så og si ubrukt. Synes PCen ble raskere av dette i begynnelsen, men ikke nå lenger...

Synes det er merkelig at en slik sett overdimensjonert PC ikke skal klare slik bruk... :( Synes faktisk min gamle 486 var like treg i bruk som min nåværende..hehe ;)

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
C er systemedisken din der xp og de fleste andre programmer er installert, så den er nok ikke ubrukt. ;)
Husk å ta backup av viktige data når du prøver med systemgjenoppretting.
Stalltip til dere som liker å tune PCen moderat: PC Pitstop Optimize...

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Bare for å hive ett spm inn fra sidelinjen. Har nå spybot, adaware og avast på computeren er det noe mer jeg trenger av gratis programmer for å være sikker på at maskinen min er i fred?

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Bare for å hive ett spm inn fra sidelinjen. Har nå spybot, adaware og avast på computeren er det noe mer jeg trenger av gratis programmer for å være sikker på at maskinen min er i fred?
evt bruke Firefox som nettleser og ikke(!) bruke Kazaa som nedlastningsprogram.... Får ikke noe dritt på min pc i allefall, med nevnte taktikk! (og den står på 24/7)

mvh Kai

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
evt bruke Firefox som nettleser og ikke(!) bruke Kazaa som nedlastningsprogram.... Får ikke noe dritt på min pc i allefall, med nevnte taktikk! (og den står på 24/7)

mvh Kai

Uff da jeg glemte å nevne at jeg bruker faktisk firefox er blitt så vandt til den at jeg ikke husker det ikke er windows originalen. Og jeg laster ikke ned. Har ikke interesse av fileshare styr. Så da regner jeg med at jeg er ganske trygg.

Topp Bunn