Noen som har brukt Hey Di Trollkraft?

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Har inntrykk av at det ikke er den ting man ikke kan spørre folket her inne om, så jeg prøver meg på denne. Skal ha bort en liten knaus i hagen ( 50 cm høy, 1*2 meter omtrent). Litt kjipt å dra inn dynamitt-Harry for en så liten jobb. Er det noen som har prøvd Troll-kraft? Funker det? Andre tips?

Mvh
Sniff

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
390
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Min far brukte dette i kjelleren for noen år siden. da jeg ikke var direkte med på eksperimentet men kun har sett resultatet så kan jeg gå god for produktet. Han var fornøyd ihvertfall.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.965
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jepp - det vil funke.

Det vil selvsagt kunne ta litt tid avhengig av temperatur og slikt, men på såpass små jobber skal det ikke være noe problem.

Husk å planlegg hvordan "Utslaget" blir når du borrer.

Jeg begynner senere i sommer på et noe større prosjekt. Skal ta ut ca 200m3 med stein - og til det kommer jeg ikke til å bruke trollkraft, men hydraulisk knekkeutstyr. Det virker på samme måte som trollkraft - altså at man borer og knekker ut fra borehullene, men virker da noe raskere!

Mvh
OMF

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.354
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tenk på all boringa du må gjøre. Du må bore tettere enn med "mitt", og hvis du må stå med Fjällboremaskinen Pionjär BR-51 har du en helsikes jobb. Er det ikke noen bønder i nærheten med et gammelt lager med svette gubber og fenghette nr 8, da? Mer tilfredsstillende når det smeller skikkelig...
Forbehold, da jeg ikke har prøvd de nyeste typene, men det var erfaringen med 1. generasjons "sprengsement"

B

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.965
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
berxter skrev:
Tenk på all boringa du må gjøre. Du må bore tettere enn med "mitt", og hvis du må stå med Fjällboremaskinen Pionjär BR-51 har du en helsikes jobb. Er det ikke noen bønder i nærheten med et gammelt lager med svette gubber og fenghette nr 8, da? Mer tilfredsstillende når det smeller skikkelig...
Forbehold, da jeg ikke har prøvd de nyeste typene, men det var erfaringen med 1. generasjons "sprengsement"

B
Joda - er kjent med boringen.
Halvparten er inntil husveggen og den andre halvparten er i blindkjelleren - så derfor er dynamitt uaktuellt!

Renger med å borre ca 500 hull på utstiden, med en gjennomsnittlig boredybde på 1,5 meter.
Det er gjort på ca 3 dager med en Commando!

Har forøvrig sprengningssertifikat selv, men har ikke erfaring eller lyst til å gjøre jobben på den måten!

Mvh
OMF

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Takk for svar

Høres ut som trollkraft er verdt å prøve. Eller høres ser den bustersaken interessant ut. Må jo uansett av sted for å leie et egnet borr, så da kan jeg jo ta med meg en slik også. Ser utleieproffen har slike her i Osloområdet.

Mvh
Sniff

Pittar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2006
Antall liker
46
Torget vurderinger
6
Bruk Trollkraft i tørt vær, tilsig av vann fra oven eller underfra ødelegger virkningen til Trollkraften. Bor hullene ferdig, og vent til sommeren med godværsdager.

Har brukt for en del tusen i dette pulveret, virker godt. Men vannet kan fort ødelegge for mye arbeid.

Pittar

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.354
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sniff skrev:
Takk for svar

Høres ut som trollkraft er verdt å prøve. Eller høres ser den bustersaken interessant ut. Må jo uansett av sted for å leie et egnet borr, så da kan jeg jo ta med meg en slik også. Ser utleieproffen har slike her i Osloområdet.

Mvh
Sniff
Hvis det blir mange høl anbefaler jeg deg sterkt å legge noen kroner i leien slik at du får skikkelig utstyr. Å stå med bensindrevet Pionjär e l er en sann lidelse, samt at de skjærer seg hele tiden. Nei, skikkelig luftdrevet utstyr, gjerne på jigg. Kan dessverre ikke anbefale noe, da sertifikatet mitt utløp for 10-15 år siden, og jeg har ikke drevet med denslags siden (utenom litt bjønning her og der).
Bernt K

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Godt tips der Pittar.

@berxter: Vet ikke helt hvor mye borring som skal til. Brukte bensindrevet borr i samme fjell da jeg bygde gjerde for noen år siden. Sleit litt. Det er ikke akkuratt sandstein dette fjellet i østre Follo. Frykter det kan bli noen hull.

Mvh
Sniff

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Sprengbetong virker greit det, med de forbehold om regn som er nevnt. I tillegg vil jeg anbefale en "viss" temperatur utendørs også. Er det kaldt virker det ikke like godt, og glem ikke at vann i hullene ikke ndvendigvis er noen fordel, så propp i dem er ikke dumt. Forslaget om å vente på varm tørr sommer støttes.

For øvrig er min prisippielle holdning at hvis massen ikke kan fjernes med drønn og brak er det ingen vits i prosjektet. Men forstår selvsagt din noe tilbakeholdende instilling så nært huset. Likevel: "Mit" er gøyere enn Hei'di!

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
berxter: Det der var jo svært konkret. Skulle bety noe sånn som 21 hull det da. Et lite men overkommelig helvete.

Spiralis: Håper det blir ikke så rent lite pang på tomta etter hvert ;). Planlegger tilbygg, men det ligger litt lenger frem i tid. Har forøvrig et anstrengt forhold til alt som generer hjemløs masse i hagen. Den er svært utilgjengelig og det blir fort heisekraner og styr innvolvert.

Synes det er greit med alt jeg kan gjøre selv. Godt å lempe og styre litt for n kontorrotte.

Mvh
Sniff

Topp Bunn