Noen som har erfaring med Kingsaudio King fulltone-elektrostater???

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Har pr. idag Burmester pre (935 mk2) og Parasound monoblokker JC-1 (nok krefter altså :))og Infinity IRS Omega høytalere. Bare for å ha sagt det - så er jeg kjempefornøyd med Omegaene, men har alltid vært svak for nærheten til musikken som elektrostathøytalere gir. Har fått tilbud fra Trond (Seland) hos Maxwell i Kristiansand om å få låne disse King elektrostatene for en uforpliktende test hjemme på eget anlegg/lytterom.

Lysten til å prøve noe nytt er absolutt til stede:), men konefaktoren er heller dårlig på disse beistene av noen høytalere (måler 180 cm på sokkelesten). Prøvelytten hos Maxwell på enkel klassisk og akkustisk jazz tok nesten helt pusten fra meg. Dette til tross for tildels tragiske lytteforhold i forretningen.

Ingen som har erfaringer med disse King-høytalerene? (Vet at de har vært til test i Fidelity, men testen er såpass fersk at den ikke har blitt publisert enda).

mvhifilsen
OhYeah
 
C

Cyber

Gjest
Jeg har vært å hørt beistene på samme sted, men kan ikke si jeg ble lamslått akkurat. Spilte greit, men syntes der og da ikke at det var ekstraordinært...

Du får mange kvadratmeter for prisen ihvertfall :D
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.364
Antall liker
35.098
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Får inderlig håpe de låter en Kings Audio Queen, for makan til dårlig diskant må en lete lenge etter. Hvertfall slik jeg hørt dem hos Maxwell i Stavanger.
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Har også hørt disse høytalerne hos Maxwell i Krs. Synes det låt helt fint, og mer enn bra nok til å danne seg et blide av hva de kan prestere. Du må selvfølgelig ta i mot tilbudet om å få prøvd dem hjemme, men vær oppmerksom på at de krever sin plass. Er du ute etter elektrostatlyd er jeg sikker på at King leverer, og det til en relativ fornuftig pris....

Lykke til, men husk at lydgjengivelse fra elektrostater er sterkt vanedannende..... ;D
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Hei
Hva er prisen på disse elektrostatene?
finner ikke noe på sidene til maxwell
Mvh Jan I
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Nå ble jeg faktisk litt usikker, men mener det var rundt 60K for King. (Prisen i USA ligger mellom 6 og 7K US$ - altså ganske normal prisforskjell mellom Norge og "over there").

OhYeah
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
60k var ihvertfall prisen da jeg var der i vinter.

mvh
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Ser at du SOA har Martin Logan elektrostater. Legger ved et bilde av lydrommet mitt. King'ene vil bli stående rimelig nærme skråtak på sidene, men det vil event. bli god plass bak elektrostatene. Hvordan tror du dette rommet vil egne seg for elektrostater?

mvh
OhYeah
 

Vedlegg

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Tradisjonelt vil gjerne elektrostater ha god plass rundt seg, spesielt bakover, noe som ikke ser ut til å være en issue hos deg. Mine er 190 cm høye og fungerer godt under normal takhøyde, selv om de hadde mere optimale arbeisdforhold da jeg bodde i en bygård i Oslo med 3,5 m under taket. Hvordan King fungerer med lav takhøyde er vanskelig å si, men Trond på Maxwell sa at de var atskillig lettere å plassere, og ikke så plasshungrige som "normale" elektrostater. Vil råde deg til å forsøke høytaleren hjemme så finner du fort ut om dette fungerer.

mvh
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Tydeligvis ikke mange (om noen i det hele tatt?) som har egne erfaringer med disse elektrostatene!(?)

Kona drar på ferie til Gran Canaria om ei lita uke. Må gjøre en avtale med Trond på Maxwell om hjemlån av Kingene når hun er bortreist (når katten er borte...osv ;) Litt lettere å styre med høytalertesting når kona er bortreist.

Skulle det bli "innertier" så er det bare en kjapp infotelefon til Gran Canaria og informere om at far investerer i høytalere i stedet for husfarferie! Det argumentet burde holde i massevis ;D

Gleder meg som en unge til å teste disse på hjemmbane!!!

(Tror likevel Kingen skal få problemer med å utkonkurrere mine utmerkede Infinity IRS Omega høytalere. Det er spesielt trøkk i bassområdet jeg er mest skeptisk til vedr. elektrostatene. Time will show!)

OhYeah
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Ja da har jeg vært innom Trond (Maxwell) og avtalt hjemlån av Kingene :) Det blir hjemlån førstkommende fredag. Blir spennende å endelig teste fulltoneelektrostater på eget anlegg/lytterom.

Regner med at det kommer noen kompiser innom i løpet av helga for en prøvelytt ;D
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.364
Antall liker
35.098
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Du lover bilder - ikke sant?
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
King på plass!!! Størrelsen er enorm!!! Omegaene ser nesten puslete ut ved siden av King!
 

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Takk for sist,

Elektrostater er spennende greier, hvordan låter så disse i eget rom da?,
fått noen inntrykk?.

MVH Johnny
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Takk for sist til deg også Johnny :)

Som antatt - etter en kort test - viste det seg at Kingene er meget bra på enkel akustisk musikk. Vokalen til bl.a. Radka Toneff var bare helt enorm. Også Tord Gustavsen Trio (Being there) imponerte min kompis Øyvind!
.
Likevel vil jeg (vi) påstå at selv på dette området er faktisk Kingene bare marginalt bedre enn Omegaene.
.
Men som fryktet tåler Kingene svært lite basstrøkk før det blir blafring i basselementene. Såpass lite tålte de - at selv ved normalt lyttevolum (på ingen måte høyt) - hadde de ikke en sjanse til å gjengi basstrommene/kompet på Jack Johnson's "What you thought you need" (fra cd'n Sleep through the static).
.
Kingene tålte faktisk enda mindre i de nedre oktaver enn jeg på forhånd hadde fryktet. Jeg er nok (dessverre?) altfor glad i en viss trøkk i bassen til å kunne gå over til en fulltoneelektrostat!
.
Takk for lånet Trond/Maxwell og muligheten til å teste Kingene. Har ihvertfall fått en bekreftelse på at Omegaene fortsatt henger med i svingene :)

mvh
OhYeah
 
Topp Bunn