Alt til hus og bolig Noen som har greie på radiostøy?

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Etter vi fikk ny strømmåler har det trådløse nettverket vårt (Google wifi meshnettverk) blitt markant dårligere, spesielt i rom tilstøtende måleren.

I dag ringte jeg til kraftselskapet og sa at det var problem. Svaret fra han som hadde ansvaret for dette var at siden måleren opererer på 870-875mHz var det fysisk umulig at det kunne forstyrre wifien på 2,4 og 5gHz.

Er dette riktig? Vil ikke RF signal også kunne forstyrre på første, andre harmoniske og så videre?

Han sa videre at sendereffekten var svært lav, når jeg spurte hva den var svarte han med "i området 0,0005w eller deromkring"...

Stemmer det?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er forsåvidt riktig at sendere kan og ofte vil ha harmoniske, men normalt skal disse være veldig svake. Denne diskusjonen gikk litt småheftig sist vår, og da tok jeg hjem en spektrumanalysator for å måe hos meg selv. Jeg har ikke kalibrert antenne for disse frekvensene, så jeg sammenlignet med lokal Rikst-TV sender, samt et par GSM sendere i området, som var omtrent like sterke målt i stua mi. Den andre faktoren som kan gi slike problemer er dårlig filtrering eller feil i mottakeren i ruteren, slik at denne blir forstyrret. Dette problemet bør kun være på 2,5G, så det kan jo være noe å prøve. Det kan selvfølgelig også være noe feil med sender/antenne i måleren også... 0,5 mW tror jeg er feil... 5-50 mW tror jeg er mer riktig...
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Men sender den måleren data hele tiden?
Bare spør fordi jeg har en slik. Og ifølge appen jeg har så sender den bare noen få ganger i måneden. Kan jo selvfølgelig være at Fortum ikke oppdaterer app like ofte som den strømmåleren sender data.
Jeg har flere rutere i huset. Og en av de står 1 meter unna. Har aldri merket noe problem.
Jeg føler heller ikke at anlegget låter dårligere etter denne ble montert
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Etter det jeg husker kom det vel en burst sånn en gang i minuttet , - i alle fall satt jeg og ventet mellom hver burst, men ikke så veldig lenge...:rolleyes:
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Så i grove trekk har kraftselskapet rett, strømmåleren skal ikke påvirke wifi?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Nei, dagens popmusikk har jeg ikke greie på.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
5GHz modulen bør ikke bli forstyrret uansett, - men om du kan disable 2,5G, så se om det gjør noen endring....
Evt prøv en annen router og se om det også blir påvirket. Det er to muligheter, - enten feil i routeren - eller feil i måleren..
 
Topp Bunn