Noen som har laget motorstyring med motor til platespiller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    182
    Hei!
    Oppretter en egen tråd om dette, da det er litt begrenset hva jeg kan finne på nettet.
    Er i planlegging- og innkjøpsfasen for et platespillerprosjekt, og undersøker muligheten for å lage egen motorstyring.
    Har lest at noen bruker Arduino + en motorkontroller for å styre motor. Men jeg savner konkrete løsninger.
    Er det noen som har eksempler på hvordan dette kan gjøres, og med forslag til konkrete motorer? Har ikke lyst å betale så mye mer enn hva rega sin 24v oppgradering koster (ca 2500kr).

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    182
    Ingen, for øyeblikket. Siden jeg er uerfaren her er jeg avhengig av andres kunnskap.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.567
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Styring blir nokså forskjellig for synkronmotorer og feks DC motorer... synkronmotorer krever variable frekvens, mens en del spillere med DC motorer rett og slett bare bruker variabel spenningsforsyning

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.884
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville heller gjort DIY på rør forsterker, der finnes det mange gode kit å starte med. En diy platespiller er en helt anna liga, selv kommersielle aktører problemer med å få en platespiler til gå jevnt og stille..
    Det enklest er som nevnt over en DC motor med justerbar spenningsregulering

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.884
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel det Michell Orbe bruker?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.724
    Torget vurderinger
    1
    Problemet med typ elmotorer er å finne en med godt nok dreiemoment. De fleste små elmotorer har lavt dreiemoment og høyt turtall.
    Med lavt turtall og høyt dreiemoment så må man starte å se på spesialmotorer, som også gjerne har en slags PWM (slik som vifter til PC) for å måle hastighet og tilpasse hastigheten. Samt få nøyaktig måling på dreieskiven da, der trenger man også gjerne noe sensorer og tilpasninger som må være nøyaktige. Motor på litt høyere turtall og få den drevet ned med noen drev er også en måte å få litt mer dreiemoment, men også noe som kan lage mer støy.

lille hiawata

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Antall liker
    3.518
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Ën venns Orbe sin motor havarerte ,han kjøpte ny fra Origin live funker knall .

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    182
    Å kjøpe motor er ikke noe problem. Da kjøper jeg i så fall rega sitt 24v oppgraderingskit.
    Men tenkte det hadde vært gøy å bygge noe.
    Ser ikke ut til at det er helt rett frem, så blir kanskje å kjøpe.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Holmestrand
    Har du lyst til å bygge er jeg ikke sikker på at motordrift er det mest tilfredsstillende (Jeg er ingeniør med elektronikk og elkraftteknikk. Dette inkluderer motordrift).
    Hva byggeprosjekter angår så tror jeg at høytaler eller forsterker er mye mer interessant. Både som prosjekt og med hensyn på resultat.

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    182
    Har du lyst til å bygge er jeg ikke sikker på at motordrift er det mest tilfredsstillende (Jeg er ingeniør med elektronikk og elkraftteknikk. Dette inkluderer motordrift).
    Hva byggeprosjekter angår så tror jeg at høytaler eller forsterker er mye mer interessant. Både som prosjekt og med hensyn på resultat.
    Har bygget både høyttalere og subwoofer (forsterker er også på ønskelisten).
    Med tanke på din bakgrunn synes jeg du kan finne en god implementasjon av simpleFOC eller liknende for platespillerdrift 😁

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.095
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Maxon har vel veldig gode og sterke motorer.
    Teres brukte vel det i sine platespillere.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.567
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Den originale Platine Verdier brukte en børsteløs DC-motor fra Philips... disse ble senere markedsført som Premotec.. hvor enkle de er å få tak i idag vet jeg ikke..
    Opprinnelig ble denne designet med to spenningsregulatorer for hhv 33 og45...
    Teres-prosjektet brukte vel som nevnt en Maxxon motor... mulig jeg blander et par kort, men en fyr som het Mark Kelly konstruerte en kontroller som jeg mener var til Teres.... bare å google 'Mark Kelly motor controller' så kommer det vel opp et eller annet...

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.506
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bygget Mark Kellys kontroller for en Maxxon motor i sin tid. Det ble ganske vellykket ( til slutt )
    Nå står den på lager og venter på at jeg skal finne inspirasjon til å lage en pen platespiller.. årene går. :rolleyes:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.876
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Denne er så simpel, at det "bare " er å lage 2 stk.
    En til 33 og en til 45, og så skifte mellem de 2.
    Kontakten til høyre for motoren behøver du ikke, da den er til CW eller CCW.

1743759403821.png

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.884
    Torget vurderinger
    2
    Med DC motor er det en absolutt nødvendighet å kunne regulere DC spenningen...LM317 er en klassiker

slik,,,
    1743760900051.png

1743760944271.png

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.506
    Torget vurderinger
    2
    IMG_3564.gif

Mark Kelly
    jeg har fortsatt skjemaer og pdf med hele prosjektet specet og beskrevet, kan oversendes ved PM.

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    182
    Takker! Ser Maxon og Premotec nevnes som motorforslag.
    Noen forslag til konkrete motorer?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.567
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis du fikk pdf'en fra Superhkm så står maxxon--nummeret der... DC-motoren til Verdier finner jeg ikke nummer på, - men prosjektet ble beskrevet i en flott artikkeserie i en svensk utgave av l'Audiphile ca 1990....

69Variant

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Antall liker
    726
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Dette er muligens en litt for enkel løsning? Motor å motorstyring beregnet for en Pioneer DD platespiller, da trenger du bare en strømforsyning, ett par potmeter å noen brytere i tilegg :)
    20250406_165616.JPG
    20250406_165650.JPG
    20250406_165703.JPG

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    182
    Jeg setter pris på alle innspill til motor og motorstyring! Jeg skjønner at det er ikke helt rett frem. Jeg tror ikke jeg kommer videre hvis jeg skal lage det fra bunnen av, så jeg er litt tilbake igjen til Rega sin 24v oppgraderingsmotor.
    Jeg har fått akryltallerken, og vurderer diverse deler fra TNG Spinner.

Angående plinth: fornuftig å lage den i to lag, som til en viss grad er separert fra hverandre? Av estetiske grunner vil jeg ikke ha et større mellomrom mellom lagene enn 0,5 - 10 mm. Noen tips der?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Holmestrand
    Jeg setter pris på alle innspill til motor og motorstyring! Jeg skjønner at det er ikke helt rett frem. Jeg tror ikke jeg kommer videre hvis jeg skal lage det fra bunnen av, så jeg er litt tilbake igjen til Rega sin 24v oppgraderingsmotor.
    Jeg har fått akryltallerken, og vurderer diverse deler fra TNG Spinner.

Angående plinth: fornuftig å lage den i to lag, som til en viss grad er separert fra hverandre? Av estetiske grunner vil jeg ikke ha et større mellomrom mellom lagene enn 0,5 - 10 mm. Noen tips der?
    Nå spør jeg fordi jeg også tenker litt på å lage en sokkel (eller plinth som det tydeligvis heter på norsk .... :cool:):
    Hva vil du oppnå med å lage den i 2 lag, og hvordan tenker du eventuelt å "koble" lagene sammen?

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Antall liker
    182
    Nå spør jeg fordi jeg også tenker litt på å lage en sokkel (eller plinth som det tydeligvis heter på norsk .... :cool:):
    Hva vil du oppnå med å lage den i 2 lag, og hvordan tenker du eventuelt å "koble" lagene sammen?
    Tanken er at tonearm og lagerhus monteres i den øverste delen, og motoren monteres i den nederste, slik at mindre vibrasjoner fra motoren påvirker resten.
    Hvordan koble de er spørsmålet. Et isolerende lag av noe slag.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Holmestrand
    Tanken er at tonearm og lagerhus monteres i den øverste delen, og motoren monteres i den nederste, slik at mindre vibrasjoner fra motoren påvirker resten.
    Hvordan koble de er spørsmålet. Et isolerende lag av noe slag.
    Det høres ut som en god ide.
    hva med å lime et lag med gummi eller kanskje neopren i mellom?
    Hvis gummien er mindre så vil det se ut som det bare er en luftspalte?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.089
    Torget vurderinger
    1
    Ang smørbrødkonstruksjon, f.eks :
    Det kan f.eks være to plater 10 mm aluminium med et tynt lag viskoelastisk lim eller flytende gummi i mellom.

Selv har jeg bygd med to plater 4mm aluminium med 5 cm stabel med kryssfiner i mellom og lassevis med gjennomgående bolter. Det blir ikke CLD, men ganske dødt likevel. Aluminiumsplatene ble produsert av https://www.schaeffer-ag.de/en/

Når det gjelder montering av motor er det noen motstridende hensyn mellom fast geometri i drivlinjen vs demping av ev vibrasjoner i motoren. Det må du vurdere nærmere når motor og motorstyring er i hånden.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Holmestrand
    Ang smørbrødkonstruksjon, f.eks :
    Det kan f.eks være to plater 10 mm aluminium med et tynt lag viskoelastisk lim eller flytende gummi i mellom.

Selv har jeg bygd med to plater 4mm aluminium med 5 cm stabel med kryssfiner i mellom og lassevis med gjennomgående bolter. Det blir ikke CLD, men ganske dldt likevel. Aluminiumsplatene ble produsert av https://www.schaeffer-ag.de/en/

Når det gjelder montering av motor er det noen motstridende hensyn mellom fast geometri i drivlinjen vs demping av ev vibrasjoner i motoren. Det må du vurdere nærmere når motor og motorstyring er i hånden.
    Høres ut som en plan!
    Trenger du gjennomgående bolter?
    Ville tro at lim skulle holde i massevis?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.089
    Torget vurderinger
    1
    Lim hadde kanskje vært et bedre alternativ mht demping, men det blei gjennomgående bolter/skruer bl.a. av hensyn til presis montering av aluminium og kryssfiner (kryssfineren stikker ut ca 1,5 mm utenfor aluminiumsplatene). EDIT avstandsboltene mellom øvre og nedre aluminiumsplate er festet på undersiden av den øvre plata slik at toppen er helt slett.

mvh
    KJ

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn