Noen som har lyst og hjelpe med oppskrift for klass D forsterker?

q77

Medlem
Ble medlem
27.04.2020
Innlegg
23
Antall liker
4
Hei,

Jeg planlegger nytt lydanlegg i stuen. To subbaser kommer å bygges, å min tanke var først at drive disse med noe rimlig forsterker/sluttrinn, typ Behringer A800 eller lignende. Men på grunn av ønsket høy WAF så vill dog en annen størelse og form på vare enklere. Tanker startet då på at bygge forsterker selv, men hjelp av ferdige moduler. Noen for har lyst og hjelpe med oppskrift? :)

Baser planlegges samtidigt så kan ikke svare på effektkrav, men regner med at jeg ikke trenger spille så veldig høyt så 2x150-200 watt burde vare nok? Ja, skal tåle 4ohm.

Hva med auto on/off, slik på "kjøpesubwoofer", går det at ordne?

Burde jeg valge to mono moduler, eller en stereomodul?

I øvrig er vifteløst er et krav.

Gjerne butikker der leveranse til Norge er enkel/rimelig (har hatt noen utfodringer med at bestille ting etter jeg flyttet til Norge).

Noen alternativ på forsterkermoduler jeg funnet:

Den siste synes jeg er mest intressent av disse.
 

q77

Medlem
Ble medlem
27.04.2020
Innlegg
23
Antall liker
4
Takk for tips :)

Ja glemte nevne budsjett. En Behringer A800 koster vel omtrent 2500 Nok, så tenker/håper på omtrent 3000.

Plateforsterker tenkte jeg på først, men inså at jeg ikke vil ha fortsterker i subbaser uten ha disse passive. Man kan nok forvisso ha to plateforsteker i ett kabinett byggt for disse, men det føles ikke så fordelaktigt (bang for buck) som å kjøpe rackforsterker. Så tror rackforsterker nok er alternativet til egen oppskrift.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Vis budsjettet er 3000, så ville jeg nok heller ventet litt å spart litt mer. Du skal vel også ha DSP?
En god SMPS strømforsyning alene koster jo nesten 3000 ferdig momset og fortollet. Kabinett alene drar i vei over 1000 lappen. og du kan fint regne en tusenlapp eller 2 i nicks and nacks som kabler kontakter, koblinger og brytere og lignende.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Det er en kar på Finn som selger noen Icepower 300 watt med innebygd PSU til 1400,- for stykket.
 
Topp Bunn