Noen som husker IMF transmission line høyttalere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Uttern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    487
    Antall liker
    162
    Torget vurderinger
    1
    Har kjøpt LCR meter, visst du har behov;)
     

    cmolsen

    Medlem
    Ble medlem
    06.12.2005
    Innlegg
    6
    Antall liker
    6
    Må vel nesten melde meg inn i klubben jeg og :) Har vært og handlet IMF RSPM MK IV hos Tor-S i Tromsø, og fått dem frakta hjem til Målselv. Driver dem med EC AW180 og Parasound P5. Låter helt fabelaktig her i kveld :cool:

    imf.jpg
     

    Voff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    6.351
    Antall liker
    1.739
    Torget vurderinger
    1
    Har du Saint-Saens orgelsymfoni på Telarc kan det bli svært morsomt. Få høytalere som går så dybt i bassen .
    Har hatt RSPM MK IV Improved og Professional monitor. Unike høytalere....
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    6.342
    Antall liker
    1.469
    Hørte dem i København Audioscan for over 40 år siden. Eneste som imponerede var den dybe bas som dog ikke var præcis eller attack.
     

    Uttern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    487
    Antall liker
    162
    Torget vurderinger
    1
    Har gått noen år på forsterkersiden siden den gang. Her har jeg attack og dynamikk uten sidestykke, samt stort og åpent lydbilde, som forbauser ALLE, som har vært innom. Bare å glemme alle fordommer, og hva dere tror dere husker fra en halv mannsalder siden.

    Mvh
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    17.680
    Antall liker
    4.949
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskd
    Torget vurderinger
    0
    Eg hadde IMF TLS 80 II for 40 år sidan, og likte dei ganske godt. Problemet var å finne ein forsterkar som greidde å tøyle bassane skikkeleg, og finne eit godt rom for dei. Bror min kjøpte dei av meg etter nokre år, då eg gjekk over til store elektrostatar.
    Eg trudde lenge at den tansmisjonslinjebassen vi fekk ut av IMF var typisk. Men så fekk eg høyre kombinasjonen transmisjonsbass/elektrostat då eg prøvde InnerSound Eros, som sauma desse to prinsippa ganske godt. Den interesserte kan kontakte PM Audio, og be om ein demonstrasjon av Sanders Sound System, som er ei vidareføring av InnerSound.
     

    Uttern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    487
    Antall liker
    162
    Torget vurderinger
    1
    Er også stor forskjell på MKIV kontra MkVII, og mye av det kan nok tilskrives ELAC-elementene kontra KEF, som sitter i MkIV. Stor forskjell også på TDL sine basser kontra ELAC 128-20. ELAC er mye mere presis og dynamisk, og går dypere. Har prøvd det, og det var ingen tvil, fra første taktslag var det åpenbart. Det samme med ELAC sine 5-36 mellomtoner kontra KEF B110. ELAC er helt andre dyr enn KEF og TDL. 5-36 mellomtonen er vidåpen, på en måte elektrostatisk i presentasjonen. Eneste ankepunktet mot IMF er den fysiske størrelsen og fremtoningen (for interiørpolitiet :) Men jeg lever godt med det

    Mvh
     

    cmolsen

    Medlem
    Ble medlem
    06.12.2005
    Innlegg
    6
    Antall liker
    6
    Ble sittende å spille til 2:30 i natt ... godt man har ferie :p
    IMF'ene erstattet et sett Kef Reference 201 + Rel Strata V Sub hos meg ... så vidt jeg kunne høre i natt (på relativt lavt volum) gjør de en bedre jobb enn den komboen.

    Mvh
    Cato
     

    Uttern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    487
    Antall liker
    162
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg på :) Husker ikke nå i farta om Tor Steve modda disse ,slik vi har gjort med Mk VII' ne, men det må han svare på.

    Mvh
     

    cmolsen

    Medlem
    Ble medlem
    06.12.2005
    Innlegg
    6
    Antall liker
    6
    Han hadde ihvertfall bytte kondisene med et sånt sett fra Falcon på disse.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    17.680
    Antall liker
    4.949
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskd
    Torget vurderinger
    0
    Transmisjonslinjebass er ikkje alltid optimal, men det er eit interessant prinsipp, eit slags motsett horn. Eg har eigd to transmisjonskonstruksjonar, gamle IMF TLS 80II (som gjekk djupt, og var litt slapp i bassen, iallfall med det eg kunne finne av forsterkarar) og InnerSound Eros (som hadde ein bass som faktisk matcha elektrostatelementet svært godt). Eg har såleis vanskeleg for å vere kategorisk i meininga om prinsippet.
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    89
    Antall liker
    38
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    I kveld vil jeg legge ut et par RSPM Mk.IV for salg her på sentralen og ser svært gjerne at de går til noen som er interessert nok til å abonnere på denne tråden.
    De selges for en venn pga. flytting og står i Bærum.
    Selv om denne gruppen ikke skal være kommersiell håper jeg at det er akseptabelt å gi et forhåndsvarsel på denne måten.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    2.685
    Antall liker
    1.189
    Torget vurderinger
    0
    Du har helt rätt. ”Vintageavdelingen” ska vara icke kommersiell. Se Hovedregel 6a.:)
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    89
    Antall liker
    38
    Torget vurderinger
    2
    Har gått noen år på forsterkersiden siden den gang. Her har jeg attack og dynamikk uten sidestykke, samt stort og åpent lydbilde, som forbauser ALLE, som har vært innom. Bare å glemme alle fordommer, og hva dere tror dere husker fra en halv mannsalder siden.
    Jeg kan si meg enig, akkurat slik er det. Å høre store IMFer som blir drevet av en virkelig velegnet (moderne) forsterker glemmer man aldri, og som du sier blir ALLE som opplever det for første gang forbauset, nesten uansett hvor mye de selv måtta ha investert i nymotens hi-fi på ulike asyl.

    Er så transmisjonslinjeprinsippet overlegent, først og frems vis a vis bassreflex? Som Arne sier er en slik konklusjon kanskje vanskelig å trekke, men her er mine personlige og subjektive grunner for å i det minste foretrekke det når plassen tillater:
    - De tilbyr den mest naturlige gjengivelse av visse instrumenter, og ikke bare kontrabass eller orgel. Hør for eksempel Ringo sine trommer på "The End" og gjør en sammenligning
    - Evne til å gjengi kjellerdyp bass i selv ganske store rom tilsynelatende helt uanstrengt. Der er temmelig fasinerende å observere en B139 levere "trouserflapping" bass uten synlige membranutslag. Må det ikke være noe overlegent med dette prinsippet - tenker jeg - når man ser hvilke nær-døden-opplevelser moderne "longthrow" basselementer i reflekskabinetter må gjennomgå uten å være i nærheten av å klare det samme?
    - En uovertruffet evne til så spille LAVT. Alle høyttalere jeg har hatt av andre typer har gitt en opplevelse av at lydtrykket må opp til en viss terskelverdi for at de skal "åpne seg" og begynne å gjengi musikken på en komplett og sammenhengde måte. De verste av dem har ved dette volumet allerede begynt å slite med kompresjon og blitt enerverende å høre på, og det kan naboene også ha blitt! Så ikke med transmisjonslinjer, og for meg er dette det beste argumentet for dem
    - De velter sjeldnere
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    17.680
    Antall liker
    4.949
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskd
    Torget vurderinger
    0
    No finnest det mange svært gode bassreflekskonstruksjonar, og få (ingen?) ting kan gje att bass like godt som basstårn med fire-fem femtentommarar i fri dressur, men eg er stort sett einig med Ingmar. Transmisjonslinje kan vel sjåast på som eit "motsett horn", som ikkje har rompa bak, for å seie det litt morosamt. Dette med å spele lågt er faktisk ein stor pluss, som gjer at hybridkonstruksjonane til Roger Sanders er så vellukka på alle måtar - her møtest elektrostat og transmisjonslinje på ein vellukka måte, noko mange nektar å tru før dei høyrer det. Transmisjonslinjebass, er ikkje det veldig utflytande og uartikulert, då?
    Vel, IMF med ein meir normal effektforsterkar kan vere slik, men med eit moderne, transistorbasert kraftverk med fire-fem hundre Watt, er det ei anna sak.
    For å høyre Sanders http://www.sanderssoundsystems.com/ ta kontakt med PM Audio. Paul har agenturet, og eg meiner han har eit demosett ståande.
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    232
    Antall liker
    189
    Sted
    Tromsø
    Pilsern: Er du Første ut å tester IMF 100 ? :)


    Det prates mye om bassen til disse store TL IMFene, og jeg henger meg på at de med B139 kan virke treige i bassen, har dog ikke hørt de på skikkelige HighEnd monsterforsterkere enda. De med ELAC basser låter tightere og oppleves som tørrere, og noen mener det er mindre bass i de. Det er en smakssak.

    Kombinasjonen ELAC 5-36 mellomtone / TW1400 / TW2100 er råbra, jeg personlig synes lyden mikser svært bra sammen og lyden fra disse 3 enhetene kommer ut som ett, ingenting stikker ut.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    6.351
    Antall liker
    1.739
    Torget vurderinger
    1
    Trege i bassen er ikke riktig betegnelse. 20Hz er ganske tregt! :giggle:
    "Problemet" er vel heller at IMF'ene ikke har stort membranareal slik at øvre bass og området der "smekken" er, gjengis mer likt slik som toveis stativhøytalere. Slik jeg husker mine to IMF sett (RSPM MKIV Improved og Professional Monitor) minner de litt om mine B&W 805s - bortsett fra dypbassen da og det faktum at tredimensjonaliteten ikke er like bra på IMF.....
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.569
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    9
    Har et par IMF 50mk2, paret med en Musical Fidelity forsterker. Sammen utgjør de en kraftfull duo, med en fantastisk dypbass, en levende mellomtone og en diskant som aldri er hard eller skriker. Ift nevnte kommentar over, syns jeg 3dimensjonaliteten er glimrende...fantastiske musikkformidlere
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    6.688
    Antall liker
    2.909
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    180W og oppover klasse AB eller D begynner å hjelpe på. Har hørt RSPM med McIntosh 2201, Electrocompaniet AW180 og Hypex NCore 400. Førstnevnte sliter litt når det går hardt for seg. Med AW180 og NC400 varveet ingen problemer med kontroll.

    NC400 og en kapabel rør-pre låter utrolig bra på RSPM. ingen mangler hverken på 3D eller artikulasjon.

    Johan-Kr
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    89
    Antall liker
    38
    Torget vurderinger
    2
    Hugsar eg sleit med både tredimensjonalitet og bassartikulasjon då eg hadde TLS 80 attende anno 1978, Men den gongen hadde eg ikkje tilgong på slike effektforsterkarar som vi har i dag, og som sikkert kan få basselementet til å skjerpe seg.
    Ja, mye har skjedd på forsterkersiden som gjør at bassartikulasjonen til en mindre utfordring nå for tiden.
    Dette med tredimensjonaliteten (3D) er et annet tema som vi vet, og her kommer noen tanker om dette også i en ledig stund på hjemmekontoret:

    IMFene vi snakker om er konstruksjoner fra 70- og 80-tallet som på godt og vondt presenterer rom (dimensjonalitet ) på en annen måte enn det som er vanlig i dag. På dette området synes jeg at IMFene har en god del til felles med de høyttalerene jeg bruker mest nå om dagen, Audio Note type E, og noen jeg har brukt tidligere, Yamaha 1000M. Dette er kanskje ikke så overraskende når man husker at dette er er konstruksjoner fra omtrent den samme æra.
    Det som kjennetegner deres presentasjon av rom er at lyden legges ut i rommet mellom lytteren og høyttalerene. Dette i motsetning til mellom og spesielt bak. Dette rommet, som altså mest befinner seg foran høyttalerene, kan være meget stort og musikken kan oppleves nær, intim og uttrykksfull. Instrumentene og musikerene er dog ikke særlig presist plassert selv når slik informasjon finnes opptaket.
    På den positive siden liker jeg denne presentasjonen godt fordi den prioriterer den musikalske opplevelsen fremfor de tekniske aspektene ved opptaket og produksjonen slik som moderne høyttalere kan gjøre. Dette motvirker lyttetretthet (synes jeg) og langt flere opptak blir gode nok til å like.
    På den negative siden kan man selvsagt si at mangel på presis D3 gjør at opplevelsen blir mindre troverdig i gjengivelsen av opptaksrommet og instrumentenes plassering i det. Dette har jeg forståelse for, men spørsmålet som ofte blir stående igjen er hvilken virkelighet som da brukes som målestokk. Dersom man med "virkelighet" mener opplevelsen av - for eksempel - Dum Dum Boys på Sentrum Scene eller Oslo Filharmonikerene i Konserthuset, så synes jeg at 70-talls konstruksjonene gir en minst like troverdig presentasjon som mye av det som selges i dag.
    Det disse gamle konstruksjonene har til felles med hverandre er bla. brede baffler og at de trives best nær vegger og kanskje i hjørner. En slags 3D-effekt kan oppnås ved å benytte svært kraftig innvikling, men da i form en av et slags tunellsyn som gir en illusjon av dybde, men som ikke er mer korrekt av den grunn.
    Takk for i dag!
     
    Sist redigert:

    Uttern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    487
    Antall liker
    162
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner meg overhodet ikke igjen, mtp dårlig 3D. Her er høytalerne helt borte, stort sceneri og lett å skille instrumenter fra hverandre. Lydbilde går langt utover høytalerne, og dybde så det holder. Orkesteret bretter seg ut foran lyttern, i bredde og høyde, tom enkeltinstrumenter kan man separere lett ut av lydbildet i store orkesteropptak, visst man bare vet hva man skal lytte etter. Q-sound (Roger Waters) låter helt villt. Detaljer høres langt ut på siden, bak lytteposisjon. Mao, savner ABSOLUTT ingenting:) Opptaksrommet defineres klart og tydelig. Tid (fase) sted og rom klart definert. Dette er RSPM MkVII, vel og merke.
    Mvh
     

    Voff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    6.351
    Antall liker
    1.739
    Torget vurderinger
    1
    Ingen av nevnt dårlig 3D. Bare at enkelte andre høytalere er bedre.....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    17.680
    Antall liker
    4.949
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskd
    Torget vurderinger
    0
    Hugs at mine erfaringar ligg attende til 1978. Men det var i denne tida eg fekk høyre Beverigde modell 2, som har perspektiveigenskapar som må kallast eineståande, også i dag.
    På denne tida hadde eg god erfaring med Bose 901, Magnepan, og TLS80mkII (i tillegg til nokre butikkdemonstrasjonar og korttidsheimlån), så eg fekk sjokk då eg oppdaga kor mykje tredimensjonalitet to kanalar kunne formidle. Så det var stusseleg å komme heim att til TLS 80 II.... og det er kanskje denne kjensla eg hugsar, TLS 80 var eg rimeleg fornøgd med fram til dette. Ein må også ta med i vurderinga at TLS80 kosta kr 8888,00 på Audioscan, medan Beverigde kosta litt over 40 000 på denne tida. Men slik tenkte ikkje eg. Ikkje den gongen.

    "Grønn var min barndoms dal. Før vokste her store trær, men nå er her bare kratt"
     

    Uttern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    487
    Antall liker
    162
    Torget vurderinger
    1
    Hørte på Beveridge i 87, med de håndbygde og tilpassede Supreme rør effektforsterkerne, drevet av David Berning preamp. Ble kjempeskuffet og undret meg over prisen han hadde betalt for systemet. Udynamisk og kjedelig å høre på, men fin klangkarakter dog. Smaken er som baken :)

    Mvh
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    17.680
    Antall liker
    4.949
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskd
    Torget vurderinger
    0
    Hørte på Beveridge i 87, med de håndbygde og tilpassede Supreme rør effektforsterkerne, drevet av David Berning preamp. Ble kjempeskuffet og undret meg over prisen han hadde betalt for systemet. Udynamisk og kjedelig å høre på, men fin klangkarakter dog. Smaken er som baken :)

    Mvh
    Eg reagerte den gongen på evna Beverigde hadde til å nyansere dynamikk, men sjølvsagt spelte dei ikkje fortissimobasstrommeslag. Dei dalte relativt fort i bassen, og spelte ikkje så veldig høgt. Men du verda kor dei presenterte musikken.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn