Politikk, religion og samfunn Noen som IKKE flagger på 1.mai?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Ser på ulike fora at det fortsatt er de som på "pur faen" skal vaske bil, pusse båt eller kjøre støyende maskiner på 1.mai.

Hvordan er det hos oss? Er det mange her inne som "glemmer" balkongflagget på 1.mai?
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.995
Antall liker
715
1.mai flagges det i heimen, som en påminnelse til bøndene rundt meg om alle skattebetalerne som finansierer dem. De, på sin side, kjører enten møkk eller sitter inne og fyller ut tilskudds-skjemaer. Flaggstengene står der øde og forlatt.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.691
Antall liker
9.290
Sted
Trondheim
Jeg skal vaske og polere bil. Ikke på "pur faen", men fordi bilen trenger det, jeg har fri og det er fint vær (og det kan være langt mellom slike dager her oppe i Trondheim). Jeg kunne selvfølgelig gjort det på lørdag. Da var det også fint vær. Men da vasket og polerte jeg bil nr 1, og når naboen har tatt ut Ferrarien kan ikke min BMW stå ute og være møkkete.

Ja, og så har jeg ikke flaggstang. Håper det er god nok grunn.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Holder en lav profil i dag, mao så flagger jeg heller ikke :)

Så det blir vel en skogstur med bikkja.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Flagger ikke men tar nok en tur på trening og sloss litt, 1 mai er jo tross alt en kampdag
 

Xtrike

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.01.2015
Innlegg
91
Antall liker
30
Sted
Mjøndalen
Når så og si alle har en rolig dag og fri tar jeg meg en dag på jobb og det blir til og med overtid :)
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.183
Planen er å jobbe litt i hagen. Det kan hende jeg bare slapper av og hører på musikk i stedet.

edit:

Nå er klokken snart halv ett og jeg har såvidt klart å bi ferdig med frokosten. Ser ut som det blir ren avslapning i dag.
 
Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.518
Antall liker
9.668
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Er på hytta. Slapper av, maler litt på vestveggen og koser meg i godværet. Ingen flaggstang verken her eller hjemme.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.834
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Er på jobb, har hengt ut flagget der da :)
Om kona har hengt opp flagget hjemme vet jeg ikke.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ahhh! 1. mai.

Borgerskapet er forvirret. Hvor ble alle av? Au pair'en? Gartneren? Hvorfor tar ingen telefonen? Må jeg bile til golfbanen selv? Bære golfbagen selv? Jeg ser den har hjul, kan den trilles?

Småborgerskapet klipper sine høyt belånte gressplener. Noen med elektrisk klipper, forvilet over sin lydløshet. Andre med korrekt støyende totaktere. Det handler ikke bare om å holde plenen nede, like viktig å få budskapet ut.

Arbeiderklassen flagger og går i tog. Synger internasjonalen og bærer bannere de er enige eller uenige i, alt etter som.

Turnusarbeiderklassen går på jobb, og tjener for en jævla gangs skyld litt penger på det.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ser på ulike fora at det fortsatt er de som på "pur faen" skal vaske bil, pusse båt eller kjøre støyende maskiner på 1.mai.

Hvordan er det hos oss? Er det mange her inne som "glemmer" balkongflagget på 1.mai?
Det har ingenting med "pur faen" å gjøre, men på en dag jeg har fri og ikke jobber gjør jeg selvsagt de oppgaver jeg trenger å gjøre hjemme for meg selv i min egen hage og hus, og hvorfor i huleste skulle jeg ikke det? Om noen har et problem med det får de innse at det er deres problem.

Hadde jeg hatt flaggstang hadde jeg flagget på offentlige flaggdager. Inkludert 1. mai.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Ser på ulike fora at det fortsatt er de som på "pur faen" skal vaske bil, pusse båt eller kjøre støyende maskiner på 1.mai.

Hvordan er det hos oss? Er det mange her inne som "glemmer" balkongflagget på 1.mai?
Det har ingenting med "pur faen" å gjøre, men på en dag jeg har fri og ikke jobber gjør jeg selvsagt de oppgaver jeg trenger å gjøre hjemme for meg selv i min egen hage og hus, og hvorfor i huleste skulle jeg ikke det? Om noen har et problem med det får de innse at det er deres problem.

Hadde jeg hatt flaggstang hadde jeg flagget på offentlige flaggdager. Inkludert 1. mai.
Dessverre så finnes det mange som gjør det nettopp på "pur faen"!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Ahhh! 1. mai.

Borgerskapet er forvirret. Hvor ble alle av? Au pair'en? Gartneren? Hvorfor tar ingen telefonen? Må jeg bile til golfbanen selv? Bære golfbagen selv? Jeg ser den har hjul, kan den trilles?

Småborgerskapet klipper sine høyt belånte gressplener. Noen med elektrisk klipper, forvilet over sin lydløshet. Andre med korrekt støyende totaktere. Det handler ikke bare om å holde plenen nede, like viktig å få budskapet ut.

Arbeiderklassen flagger og går i tog. Synger internasjonalen og bærer bannere de er enige eller uenige i, alt etter som.

Turnusarbeiderklassen går på jobb, og tjener for en jævla gangs skyld litt penger på det.

Been there, seen it, done it! :rolleyes:

Nå har jeg forlatt "turnusarbeiderklassen". Om det har vært en klassereise opp eller ned er jeg usikker på?? Nå er jeg "løsarbeider undelagt stemmene i min kones hode!":cool:

Men flagget er opp på 1mai! :)

Er oppvokst i det solide borgerskap, men min gamle fader, lærer, samnorskmann ( for de som vet hva det var for noe! ) og venstremann, holdt steinhardt på at 1. mai var en "offentlig høytidsdag" og den skulle man forholde seg til! Fant man ingen annen grunn til det så var det grunn god nok å vise respekt for de som feiret dagen! Å legge om til sommerdekk, vaske bilen eller slå gresset var i følge faderen et uttrykk for manglende dannelse!
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.237
Antall liker
286
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Balkong flagget kommer opp 17 mai. 1.mai flagger jeg ikke.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ser på ulike fora at det fortsatt er de som på "pur faen" skal vaske bil, pusse båt eller kjøre støyende maskiner på 1.mai.

Hvordan er det hos oss? Er det mange her inne som "glemmer" balkongflagget på 1.mai?
Det har ingenting med "pur faen" å gjøre, men på en dag jeg har fri og ikke jobber gjør jeg selvsagt de oppgaver jeg trenger å gjøre hjemme for meg selv i min egen hage og hus, og hvorfor i huleste skulle jeg ikke det? Om noen har et problem med det får de innse at det er deres problem.

Hadde jeg hatt flaggstang hadde jeg flagget på offentlige flaggdager. Inkludert 1. mai.
Dessverre så finnes det mange som gjør det nettopp på "pur faen"!
Det kan ikke tildels bare være slik man velger å oppfatte det, da?

...og hvis så er tilfelle; er det så farlig? Det er faktisk lovlig å ikke markere, eller for den saks skyld markere at man ikke markerer en merkedag. ...og det beste for å bekjempe dette må vel være å bare ikke bry seg om det i så fall.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
Jeg har blitt for gammel til å tro at en protest mot feiring av 1. Mai skal være særlig provoserende så i dag nyter vi solen på terrassen mens det lille tørklet i norske farger som fulgte huset vaier forsiktig i den milde brisen. Som lovlydig norsk borger respekterer man også helligdagsfreden da vi selv liker å nyte noen finværsdager uten totakterakkompagnement. Borgerskapsopprøret fremstår etterhvert bare latterlig.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Selvfølgelig flagger jeg i dag.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har blitt for gammel til å tro at en protest mot feiring av 1. Mai skal være særlig provoserende så i dag nyter vi solen på terrassen mens det lille tørklet i norske farger som fulgte huset vaier forsiktig i den milde brisen. Som lovlydig norsk borger respekterer man også helligdagsfreden da vi selv liker å nyte noen finværsdager uten totakterakkompagnement. Borgerskapsopprøret fremstår etterhvert bare latterlig.
Helligdagsfreden (Lov om helligdager og helligdagsfred) inkluderer ikke 1. mai, og sier forøvrig heller ikke at man ikke har lov til å utføre arbeid, men bare at man ikke har lov til å lage "utilbørlig" larm. Å vaske bilen eller å luke i hagen er derfor fulstendig greit.

De som provoseres av at andre gjør slikt burde gå i seg selv og vurdere om de kanskje ikke har blitt noen litt vél brysomme moralister.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.256
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Her flagges det 1. Mai, har blitt mer fokusert på dette etter som årene går. Selv om jeg ikke er spesielt glad i fagbevegelsen og AP/SV.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
Jeg har ikke sagt et pip om arbeid generelt, men om støy. Derav begrepet totakterakkompagnement. Jeg snakker heller ikke om det er lov å jobbe. Jeg finner dette "borgerkapsopprøret" latterlig, men de som har stort behov for det skal da få lov til å det. Og jeg kan synes de ter seg som klovner. Et statement som tilsvar til et statement. Moralisering kommer fra de som ikke greier balansegangen her.
 
Sist redigert:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.408
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Dette er jo den store hagedagen. Bare sjekk trafikken på Plantasjen oa. Hadde det ikke vært arbeidernes dag, hadde jeg flagget første mai for å ønske våren velkommen.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke sagt et pip om arbeid generelt, men om støy. Derav begrepet totakterakkompagnement. Jeg snakker heller ikke om det er lov å jobbe. Jeg finner dette "borgerkapsopprøret" latterlig, men de som har stort behov for det skal da få lov til å det. Og jeg kan synes de ter seg som klovner. Et statement som tilsvar til et statement. Moralisering kommer fra de som ikke greier balansegangen her.
Jada. Som sagt har jeg til gode å se noe av denne "motdemonstrasjonen".
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
Som student i Trondheim var det veldig mange gamle gubber i nabolaget som hadde stort behov for å drive med hagearbeid 1. Mai. Disse var usynlige 364 dager i året. Samme observert gjennom noen år i stavanger. Men siden behovet for utearbeid er så stort denne dagen skal de få holde på. Også kan jeg synes det hele er smålatterlig. Som sagt har jeg blitt for gammel for slikt :)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Jeg har blitt for gammel til å tro at en protest mot feiring av 1. Mai skal være særlig provoserende så i dag nyter vi solen på terrassen mens det lille tørklet i norske farger som fulgte huset vaier forsiktig i den milde brisen. Som lovlydig norsk borger respekterer man også helligdagsfreden da vi selv liker å nyte noen finværsdager uten totakterakkompagnement. Borgerskapsopprøret fremstår etterhvert bare latterlig.
Helligdagsfreden (Lov om helligdager og helligdagsfred) inkluderer ikke 1. mai, og sier forøvrig heller ikke at man ikke har lov til å utføre arbeid, men bare at man ikke har lov til å lage "utilbørlig" larm. Å vaske bilen eller å luke i hagen er derfor fulstendig greit.

De som provoseres av at andre gjør slikt burde gå i seg selv og vurdere om de kanskje ikke har blitt noen litt vél brysomme moralister.
1.mai og 17.mai omfattes ikke av lov om helligdager, fordi dette ikke er helligdager, men offentlige høytidsdager som omfattes av: "Lov om 1 og 17 mai som høgtidsdager"

Men som Dazed skriver så gjelder ikke bestemmelsene om "helligdagsFRED" på disse dagene!?? Det er faktisk lov å støye og bråke på disse dagene. Så da blir konlusjonen den at de som klipper gress, ( i mitt tilfelle kjører snøfres, - det kom 25 cm i natt! ) og driver med annet i den gata ikke bryter loven! De mangler bare dannelse!
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
Spot on spirre. Det er ikke alt man må gjøre bare fordi det ikke er forbudt.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Om der gjøres kun for å provosere er det selvsagt bare teit. Om noen synes jeg er latterlig og udannet hvis jeg f.eks. velger å bruke en fridag på å ta opp backloggen av hagearbeid som skal være klart før sommeren, så får de heller bare slite med det. Alt er ikke en politisk erklæring eller en fornærmelse!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Så da blir konlusjonen den at de som klipper gress, ( i mitt tilfelle kjører snøfres, - det kom 25 cm i natt! ) og driver med annet i den gata ikke bryter loven! De mangler bare dannelse!
Sier du i fullt alvor at hvis det kommer 25cm snø, så skal man av respekt for arbeiderbevegelsen la være å fjerne den fra oppkjørselen sin på 1. mai?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
Spirre skal få svare selv, men jeg leste det mest selvironisk
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.020
Antall liker
4.365
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Hagearbeid i vårsola er da bare hyggelig, men man behøver ikke å forstyrre andres helligdag med støyende motorisert redskap.
Om noen blir provosert av manuell klipping av epletrær og litt raking virker dette snodig, eller kanskje små-fanatisk.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.629
Antall liker
15.714
Torget vurderinger
2
Kongehuset flagger. Da kan vel andre gjøre det også?

Skjermbilde 2017-05-01 kl. 15.20.20.jpg
 
C

Cyber

Gjest
Ser på ulike fora at det fortsatt er de som på "pur faen" skal vaske bil, pusse båt eller kjøre støyende maskiner på 1.mai.

Hvordan er det hos oss? Er det mange her inne som "glemmer" balkongflagget på 1.mai?
Det har ingenting med "pur faen" å gjøre, men på en dag jeg har fri og ikke jobber gjør jeg selvsagt de oppgaver jeg trenger å gjøre hjemme for meg selv i min egen hage og hus, og hvorfor i huleste skulle jeg ikke det? Om noen har et problem med det får de innse at det er deres problem.

Hadde jeg hatt flaggstang hadde jeg flagget på offentlige flaggdager. Inkludert 1. mai.
Dessverre så finnes det mange som gjør det nettopp på "pur faen"!
Flagger ikke, hovedsaklig fordi jeg har malt kvisten flagget henger på. Rekker ikke så mye på vanlige dager så jeg har malt litt rekkverk, garasje og diverse som gjenstår for sesongen. Gressklipperne i nabolaget har gått i hele dag, selv dristet jeg meg til 4 kutt på gjæringssagen. :rolleyes:

Er det ikke arbeidets dag? Eller hvordan var det?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.719
Antall liker
13.209
Har snekret innendørs heimen i dag, og tok saga og de andre verktøyene inn i huset. Takk til festool for å levere utmerket støvoppsamling.

Har ikke registrert noen som bråker ute i dag her på beste østkant.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Her flagges med både Norske Flagg og Svenska Flaggan, om ikke annet så for å feire at vi har råd til å bo fornuftig, og at vi har fantastiske rettigheter som arbeidstakere i Norge.

Uten kampen fra arbeidere i hele Skandinavia de siste 100 år eller mer, hadde vi ikke en gang kunnet ha en diskusjon om temaet i dag. Klart man heiser litt flagg på en sånn dag!

:)

Mvh
Håkon Rognlien
 
J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
Uten at jeg har noe forhold til verken AP eller LO så blir det likevel alltid slik at det blir en skål og en ydmyk tanke og takk til de som opp igjennom årene har stått på og vært med på å få til lover og avtaler som sikrer at vi alle her til lands tross alt får en del av kaka. Noe som igjen gjør at vi f.eks. kan kjøpe totalt unødvendige ting som f.eks. hifi.

Skål!

(male kan jeg gjøre en annen dag...)
 
6

65finger

Gjest
jeg ser ikke den dagen som en AP/LO dag mere som en feiring av folk som arbeider/har arbeidet for å bygge land og velstand
 
Topp Bunn