Noen som kjenner igjen denne tonearmen?

jonlam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
438
Antall liker
5
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
1
Noen som har noen erfaring med match av PU til denne armen?

Jeg har i dag PU- clearaudio Aurum alpha mm.
Kunne tenkt meg å teste MC pu.

Spilleren er en Oracle delphi
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.344
Antall liker
10.964
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Mørch kom med utskiftbare armrør, fargekodet, beregnet på ulik pu vekt/ komplianse, så det kommer an på hvilket armrør du har.

Effective mass of complete tonearm with armtube:
Light (green):
Medium (red):
Heavy (blue):
All armtubes can be used with all models.
4 g
7.5 g
14 g

Personlig har jeg alltid hatt lyst på å prøve en Mørch arm i eget anlegg, men har ikke erfaring til å gi deg råd om pu match..
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.511
Armrørende har en liten farge-dott med før nevnte koder. Gul finnes i tillegg, men er nå utgått.

Nye armrør koster rundt 6k, grei motivator for følgende enkel mod for å endre effektiv masse

Armen ble normalt levert med vekter for å passe alle armrørende. Brukerveiledning oppgir vilke lodd som skal benyttes til gitt rørfarge og vekt på pu. Derfor er det relativt greit å sette på lodd til rørfarge som matcher PU. For deretter eksperimentere med vekter plassert på armrøret/pu-feste. Gitt at du har et armrør som er lettere enn ønsket match.

Grønnt rør (4 g effektiv masse) finnes det ikke noen moderne PU som mather uten en slik enkel mod.

EDIT: Et salgsargument med disse Mørch armene er nettopp utskiftbare armrør slik at man enkelt kan bytte PU med mulighet for også matche effektiv masse til PU. Andre systemer er man mer låst vedrørende effektiv masse. Dessverre lærer man at dette argumentet faller til steingrunn første gang man forsøker justere opp en slik arm ;) Du kjøper heller en komplett arm til før du kødder til en ferdig justert Mørch arm.
 
Sist redigert:

jonlam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
438
Antall liker
5
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
1
Et skritt nærmere. Min arm har en rød dott.
Takk
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
@ Jonlam.

Er din arm en UP-4 eller DP-6?

Prøv at tage fat om brønden (den med plexiglas hvor armen er skruet på). Vrid forsigtigt fra sise til side.
Mærker du et spidspunkt i midten eller mærker du to spidspunkter, en i hver side?
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.511
Min UP-4 ser litt anderledes ut inne i plexiglasset. Den delen merket med rødt avslutter ca 3mm fra flaten armrøret monteres. Her ser det ut som den går helt opp til flaten?
1606574131217.png
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
@PeriodeLytter

"Pinolskruen" du har afmærket er den du justerer Azimuth med. Når armrøret er taget af ser du Pinolen i venstre side er forseglet med rød maling. Den højre kan du justere op/ned. (jeg har muligvis misforstået dit indlæg?)
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.147
Antall liker
2.700
Sted
Kongsberg
Ta tak rundt pleksiglassdelen og løft forsiktig (i forhold til armbasen).
Er det en UP-4, vil du kunne løfte toppen et par millimeter.
Er det en DP-6, vil du IKKE kunne løfte toppen noe særlig.

Uansett, gode armer. Stygge som juling, men veldig velspillende.
Armrøret avbildet (med ordinære "headshell") kalles et "presisjon
armrør" - i motsetning til "ordinære armrør" som bare har en flat-
trykt endestubb og "armkrok" på toppen for festing av elementet.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Jonlam.

Du har DP-6. Du ser de sorte pinoler. En i hver side. (derfor den er to-punkts ophængt)
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.511
@PeriodeLytter
"Pinolskruen" du har afmærket er den du justerer Azimuth med. Når armrøret er taget af ser du Pinolen i venstre side er forseglet med rød maling. Den højre kan du justere op/ned. (jeg har muligvis misforstået dit indlæg?)
Mente bare at UP-4 av utsende avviker fra bilder postet av trådstarter.

Her er måleresultater for DP-6. Som man ser er ulempen med manglende avtagbart headshell andre fordeler.
 
Topp Bunn