Noen som veit hvor man får kjøpt platevaskere?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg irriterer meg grønn og rød over knitring og spraking fra "skitne" vinylskiver, og tenkte å prøve en sånn vinylvasker. Jeg har sett en HELT enkel sak fra KAB "over there" som heter KAB EV-1, som jeg tenkte å pøve. Jeg akter ikke å investere 8 - 10K i en motordrevet vasker...men: Er det noen som veit hvor sånt kan kjøpes her til lands??

Noen som har erfaring med slike vaskere?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Takk for svar og tips. Alle disse mer eller mindre heilautomatiske platevaske-/rensemaskinene er grisedyre.
Oslo hiFi Center selger forøvrig Nitty Gritty.

Kabusa ( KAB ) i USA produserer en heilmanuell sak, beregna til å kople på heimestøvsuger. Prisen i USA er 168 USD, og jeg har fått oppgitt ca. 32 USD i frakt osv.

Noen som har erfaring med disse?

??? ???

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Hvis du ikke skal ha "verdens beste" http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=24877.0
kan du like godt vaske platene i oppvaskkummen.
Bruk lunket vann, to dråper Zalo og en platebørste. Skyll i lunket vann og tørk etterpå.
Du får ikke rengjort rillene helt ned i bunnen, men mye av det som ligger øverst blir borte.
Omtrent like bra som de kommersielle vaskerne.

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Hvor mye du vil legge i det av kr., mener jeg avhenger litt av hvor mange plater du har. Selv har jeg ikke så voldsomt mange, og klarer meg fint med en Knosti Disco Antistat.
Den får kjøpt bl.a her http://www.svalander.se/vinyl/knosti.htm

Helmanuell sak som fint fjerner støv og fingeravtrykk. Opplever også at statisk elektrisitet minimaleres. Dyrere maskiner med vacuum, ultralyd osv er nok endel bedre, men syns denne enkle og billige saken gjør en OK jobb.

Lorentz

Medlem
Ble medlem
04.01.2008
Antall liker
0
Ferdige platevaskere er sikkert helt supre, men de er utrolig dyre. Har sett den billige KAB-varianten, tror den kan funke bra, men import er jo dyrt. Selv synes jeg jeg kommer utrolig langt med litt DIY - hadde et vrak av en Dual 1225, kjøpte et sånt smalt støvsugermunnstykke og limte fløyelsrenser på, og en Mobile Fidelity-børste. Bruker hjemmestøvsugeren. Dette funker helt strålende - om det er fullt så bra som proffe maskiner (eller ultralyd) vet jeg ikke, men platene blir enormt mye bedre. Mye å finne på nettet her.

Merk at reimdrevne platespillere egner seg dårlig til sånt, for lite kraft. Bør ha mellomhjul (mange gamle dualvrak på loppis) eller annen type motor.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , det sies å være dyrt ja....

men sist jeg hørte tok <lyric 4500 for en vpi 16,5 som må sies å være ett knall kjøp , jeg har forøvrig hatt flere vaskere fra forskjellige merker....

alle vacum vaskere ,

Jeg ville i allefall ikke nølet med å ringe <lyric å kjøpt en sånn en....<lyric har og deler på lager , og denne vaskern har en enorm sugekraft , kanskje nøkkelen til resultatet....gullende rene skiver.

Hvis du bor i Oslo eller omegn , så kan du sende en PM til meg , ta med deg noen bedritene plater for så å kjøre de på min vasker for å se om etterpå vil unnvære resultatet ;)

etter hvordan denne både ser ut , deletilgang , og god service i butikken , hadde jeg ikke vært ett brøkdels sekund i tvil......vpi 16,5 er den beste budsjettvaskern som man slipper å sveive rundt,.....

man kan få en nitty-gritty med sveiv til tusen spenn mindre , men jeg ville aldri vært forruten drivmotor for en tusenlapp.

Mvh Espen

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.308
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Det er ikke noe big deal å ikke ha motor som gjør at plata spinner.

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.101
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Hvorfor ikke lage en med ultralyd ? Non plus ultra

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
ssm skrev:
Hvis du bor i Oslo eller omegn , så kan du sende en PM til meg , ta med deg noen bedritene plater for så å kjøre de på min vasker for å se om etterpå vil unnvære resultatet ;)

Mvh Espen
Jeg bor i Bodø, men takk for tilbudet. Dersom det er noen fra Bodø eller omegn på denne tråden OG som har en vasker, vil jeg sette umåtelig stor pris på en demonstasjon / leie av en vasker, uansett fabrikat - sånn at jeg får prøvd det.

Her er link til den heilmanuelle saken som hjeg nevnte: http://www.kabusa.com/frameset.htm?/rcleaner.htm

De har mye "stash", bl.a. Nitty Gritty'er.

Den koster USD 159 + USD 32 i frakt m.v., MEN: noen som veit hva prisen blir her i gamlelandet, levert med evt. toll og alle avgifter? Jeg har aldri importert annet enn vinyl fra UK...og det er noen år siden!

??? ???

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
VilhelmW skrev:
Den koster USD 159 + USD 32 i frakt m.v., MEN: noen som veit hva prisen blir her i gamlelandet, levert med evt. toll og alle avgifter? Jeg har aldri importert annet enn vinyl fra UK...og det er noen år siden!

??? ???
I nesten alle tilfeller betaler du "kun" 25% mva på summen av vareprisen og frakt. Ikke noe annet.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Ok...det er ikke som i UK at det er prisen minus VAT eller hva de kaller det når man kjøper varer derfra, og så kommer norsk moms i tillegg her?

Hvis det er den prisen som oppgis i USA, betyr det grovt sånn ca. kr. 1700 levert her...tror jeg skal bestille en sånn. Forhåpentligvis blir det bedre enn bare å gnikke med en antistatklut og litt børsting...

??? :D

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
bråker gjør alle vaskere , men disse med ultralyd bråker ikke de noe helt for jævlig i de høyere frekvenser ?

en kompis hadde en sånn...solgte hele greia , umulig å bruke i en leilighet pga infernalsk lyd og mht naboene.

min 16,5 bråker den og , men ikke mere enn at det er fullt levlig selv å vaske vsa musikkspilling.

Med servicen Lyric har ytet på disse vaskere , samt pris/kvalitetsforhold......og bra deletilgang , men kvalitetsdeler som er longlife , ser jeg ingen grunn til å ikke kjøpe en 16,5 vasker fra VPI

Nå er det sånn at denne vaskern har vært produsert i årevis , men i de siste år har den fått noen små endringer bla a i kavinettfinishen , og med at det er satt inn en stålpinne i holderen for sugerøret slik at det ikke kan vri seg.

Den har også støvlokk , og det følger med en fin børste med massivt alu håndtak , i kjent vpi stil kan replacement børster fåes til håndtaket , sugerørene holder lege uten tegn til slitasje på filten etter mange mange platers vask.......

Jeg er bare utrolig fornøyd med min 16,5 lett å bruke og den tjener meg stadig vel

ett vinylliv ute3n vasker er nå utenklig ;D

Espen

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
VilhelmW skrev:
Ok...det er ikke som i UK at det er prisen minus VAT eller hva de kaller det når man kjøper varer derfra, og så kommer norsk moms i tillegg her?

Hvis det er den prisen som oppgis i USA, betyr det grovt sånn ca. kr. 1700 levert her...tror jeg skal bestille en sånn. Forhåpentligvis blir det bedre enn bare å gnikke med en antistatklut og litt børsting...

??? :D
En gang til:
Uansett hvor du kjøper noe fra skal du ha varen netto uten lokal tax, etc. Denne nettoprisen pluss frakt er grunnlaget for norsk mva.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
ssm skrev:
bråker gjør alle vaskere , men disse med ultralyd bråker ikke de noe helt for jævlig i de høyere frekvenser ?

en kompis hadde en sånn...solgte hele greia , umulig å bruke i en leilighet pga infernalsk lyd og mht naboene.

min 16,5 bråker den og , men ikke mere enn at det er fullt levlig selv å vaske vsa musikkspilling.

Espen
Transducerne drives på ca 40kHz. Selv gullører blir ikke plaget av det. Nå er det en del annen mekanisk støy i en slik vasker. Vesentlig vibrasjoner som jeg ikke helt kan forklare. Mye av dette kan dempes hvis det er for ille. At det skulle plage naboer er helt ubegripelig. Da vil en ikke kunne spille musikk heller.
Hvis resultatet er viktig, er ultralyd løsningen.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
DEt har du rett i Hans.....så akn det legges til at hos noen av oss er musikkspillingen dratt helt til bristepunget fra før av.....

en nabo sa til meg en gang (hadde glemt å lokke døra ut til gangen etter vinylhandlen) har du støvsuget i hele dag du a? ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Audiomix skrev:
En platevasker trenger en ikke hele tiden.
I beg to differ! Jeg vasker alt. Det vil si at vaskeren min er i bruk minst en gang i måneden (sånn rett etter lønning), som regel enda oftere. Da er det ikke praktisk å dele en vaskemaskin.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nei det er ikke praktisk , ikke med ditt og mitt brukt zomby...men for en håndfull mennesker som har få plater , og ikke ønsker å bruke mye penger på dette , er det jo ett alt å gå sammen 4-5 stykker.

( så må det også gås sammen om kostnadene som holder maskinen oppe å går , væske,reservedeler som sugerør etc.....ett tankekors er at dette brukes /slites 5 ganger så fort....

Uansett , ett vinyl-liv for meg uten en 16,5 er utenklig.

Pickupene mine har som oppgave å spille musikk , ikke pløye møkk.

Mvh Espen

Topp Bunn