Noise Harvester

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.193
Antall liker
4.417
Torget vurderinger
1
Hei.

Sjekk denne her http://www.psaudio.com/downloads/harvester.wmv

Er det noe sense i den han sier, eller er det humbug?

Puma
Humbug og humbug fru Blom...

Hvor vidt denne dingsen gjør noe annet enn en X2 kondensator i paralell med LN på nettuttaket er ikke godt å vite. En X2 kondensator fra ELFA i passende størrelse koster noen få kroner, monteres i stikk nærmest mulig evt. forurensningskilde. Alternativt finnes det en såkalt deltakondensator (som består av 1 stk X2 kondis og 2 stk Y-kondiser) til bruk i jordede nettutak. X2- og Y- kondensatorer er kondiser spesifisert til bruk sammen med nettspenning, hvorav Y er ment bryukt mellom fase/nøytral og jord, mens X2 er ment brukt mellom fasene/fase-nøytral.

mvh
KJ
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Hei.

Sjekk denne her http://www.psaudio.com/downloads/harvester.wmv

Er det noe sense i den han sier, eller er det humbug?

Puma
Støy i seg selv kan overføres til lys som formidles via en LED.

Mange forsterkere i dag har gjerne små LED som sitter istendenfor en typisk 1n4148 diode som styrer forspenningen til effekttrinnet. Og det har en målbar effekt.
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Om prinsippet noise harvester funkerer, eller gir noe effekt tar jeg ikke stilling til..;-)
 

Vedlegg

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.450
Antall liker
2.664
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Minner om en tweak nevnt i Lyd&Bilde for mange år siden...
 
B

Back_Door

Gjest
Dette innlegget har jeg nettopp postet i en tråd under generelt. Tenkte kanske at det var større sjanse for en "oppklaring" her?

"Fikk min før helgen. Har gjort noen tester, som virker litt merkelig.
Når jeg vrir på en lysdimmer, blinker den kontinuerlig. Dette virker m.a.o. logisk.
Prøvde nettopp å sette den i en kontakt ved siden av en kontakt der en intercom-unit står. Kobler så støvsuger i en annen kontakt i et annet rom. Støyen slår inn i intercom-uniten på spesielt kanal "B". (Er tre kanaler) Det rare er at når "Noise Harvester" kobles inn, øker støyen i høyttaleren til intercom-uniten Kan noen forklare meg hva dette skyldes?? "
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Dette innlegget har jeg nettopp postet i en tråd under generelt. Tenkte kanske at det var større sjanse for en "oppklaring" her?

"Fikk min før helgen. Har gjort noen tester, som virker litt merkelig.  
Når jeg vrir på en lysdimmer, blinker den kontinuerlig. Dette virker m.a.o. logisk.
Prøvde nettopp å sette den i en kontakt ved siden av en kontakt der en intercom-unit står. Kobler så støvsuger i en annen kontakt i et annet rom. Støyen slår inn i intercom-uniten på spesielt kanal "B". (Er tre kanaler) Det rare er at når "Noise Harvester" kobles inn, øker støyen i høyttaleren til intercom-uniten   Kan noen forklare meg hva dette skyldes?? "
Kanskje den lager støy på nettet ;D

Puma
 
O

om.s

Gjest
Dette innlegget har jeg nettopp postet i en tråd under generelt. Tenkte kanske at det var større sjanse for en "oppklaring" her?

"Fikk min før helgen. Har gjort noen tester, som virker litt merkelig.  
Når jeg vrir på en lysdimmer, blinker den kontinuerlig. Dette virker m.a.o. logisk.
Prøvde nettopp å sette den i en kontakt ved siden av en kontakt der en intercom-unit står. Kobler så støvsuger i en annen kontakt i et annet rom. Støyen slår inn i intercom-uniten på spesielt kanal "B". (Er tre kanaler) Det rare er at når "Noise Harvester" kobles inn, øker støyen i høyttaleren til intercom-uniten   Kan noen forklare meg hva dette skyldes?? "
Nå var det vel kanskje ikke intercomér og støvsugere den ble konstruert for å samarbeide med, men det forteller kanskje litt om lydkvaliteten i heimen, men er det der lyden bør tweakes skal man kanskje se lenger enn til denne lille dingsen etter hjelp ;) ....

mvh
 
B

Back_Door

Gjest
Nå var det vel kanskje ikke intercomér og støvsugere den ble konstruert for å samarbeide med, men det forteller kanskje litt om lydkvaliteten i heimen, men er det der lyden bør tweakes skal man kanskje se lenger enn til denne lille dingsen etter hjelp ;) ....

mvh
Mitt eksempel var kun ment for å forsøke å forstå hvordan den virker.At du da fikk lage noen "morsomme" kommentarer, var jo greit for deg ;)
I det minste kan man konkludere ut fra mine "eksempler" at denne dingsen faktisk gjør noe ;D
Har faktisk også nå forstått litt hvorfor støyen fra intercom oppfattes å øke. En slik intercom sender jo sitt signal via strømnettet. Når da Noise Harvester kobles inn, kan man tydelig høre oppbrekking av signaler fra intercom. M.a.o. er alt som det skal være ::)
 
Topp Bunn