Nok en gang: Operaaaaa!

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
Flott med ny opera, Det skal en jevn borger som meg benytte meg av. Gleder meg!! IKKE Ole ivars, NEI takk
Håper du får en fin dag i operaen, for den har sannelig kostet oss alle en hel haug med penger. Personlig takker jeg nei til både opera og danseband, men jeg har større respekt for sistnevnte, da de ikke lever av almisser.

PS: min oppfatning av en "jevn borger", er at denne representerer flertallet, og det tviler jeg på at du gjør, så lenge du har tenkt å besøke operaen.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
Bach_Man skrev:
Opera er slett ikke så upopulært som mange skal ha det til.
Ikke?

Hva kommer det da av at de fleste ikke kjenner en kjeft som liker opera?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
havar skrev:
65finger skrev:
Flott med ny opera, Det skal en jevn borger som meg benytte meg av. Gleder meg!! IKKE Ole ivars, NEI takk
Håper du får en fin dag i operaen, for den har sannelig kostet oss alle en hel haug med penger. Personlig takker jeg nei til både opera og danseband, men jeg har større respekt for sistnevnte, da de ikke lever av almisser.

PS: min oppfatning av en "jevn borger", er at denne representerer flertallet, og det tviler jeg på at du gjør, så lenge du har tenkt å besøke operaen.
Jo takk som byr, håper jeg får flere fine dager i operan. Når du sier det: jeg er en ujevn borger :'(
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hadde tromsøværingene har litt mer sans for varige verdier ville de vel heller gått inn for å bruke 30 mrd bygge 7-8 praktoperaer eller konserthus i Tromsø også og ikke ivre etter å skusle alt bort på en 2 ukers idrettsgalla.




I dag må man jammen være kronisk frper for ikke å glede seg på nasjonens vegne. I dag har man grunn til å være stolt av Norge. Det må da på en dag som denne være litt traurig å være programforpliktet til å være en sutrete gledesdreper som forkleiner alt som hever norge over middelmådighetens hengemyr.


- Det er en stor og viktig markering internasjonalt og for oss som kulturnasjon. Innerst i Oslofjorden reiser operahuset seg som et nytt og monumentalt minnesmerke. Det er arkitektonisk vakkert, både innvendig og utvendig, - Kong Harald



Gratulerer Norge og Oslo med et av verdens flotteste operahus.

Og i skammekroken til alle som kaller seg HiFi entusiaster som ikke ser verdien i å betale for et konserthus med så fantastisk akkustikk og lytteforhold.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.858
Antall liker
8.173
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
havar skrev:
Bach_Man skrev:
Gamle syke damer er jo også et "smalt" produkt om vi ser på den generelle interessen, og dermed de potensielle "kundene" blant folk flest.
Gamle syke damer er slett ikke et produkt, men en befolkningsgruppe i seg selv. Spør dem gjerne hva de synes om pengebruken...
Det sat ei slik gammal ei på bakerste benk i operaen, i rullestol i går. Ho verka svært fornøgd. Ho hadde spelt Bess i originaloppsettet i 30-åra av Gershwin "Porgy and Bess". Elles kan vi oppnå å tene inn operaen ved å belaste alle nordmenn 7 kr ekstra skatt dei neste 100 åra. Det samme som ein pakke tyggegummi.
Eg tykkjer det høyrest litt teitt ut å gjere samanlikningar, og dette er noko som held meg borte frå politikk, men som tydelegvis lokkar FrParar inn, og gjev dei enorm sympati i folkegrupper som tydelegvis er oppseda til den haldninga at opera er skriking og berre dumt, medan . Kort stort trur du vårt samla helsebudsjett er? Kor mykje effekt vil eit fråvere av eit offentleg oppsett operabygg ha på kvaliteten av helsetenester? I staden for at desse 7 årlege kronene kan setjast opp mot opera, kunne du fått langt større helesgevinst om du reduserte minstefrådraget på skatt med 1/2 promille. Og det du hadde ramma då, var rett nok alle nordmenn, mellom desse også dei som i staden garantert sølar vekk langt større beløp på fyll, miljøsarving og anna reinspikka idioti.
Pengar luktar sjeldan, og kan brukast like godt om dei vert tekne frå operabygg eller frå anna.
 
S

slowmotion

Gjest
God søndag morgen alle sammen! :D





Det er med stor undring jeg har lest denne tråden ... her i lille Norge synes misunnelsen å sitte i høysetet.


Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal si ......
 
K

KindOfBlue

Gjest
Tråden er trist.

Et fantastisk bygg.
En internasjonal markering.
En motivasjonsbygger uten like for ungdom som ønsker å velge karriere innen musikkunst.
Og et utstillingsvindu for strålende opera som vil tiltrekke verdens fremste artister til Norge.

Og så kommer det noen surmagede oppstøt om at "ingen liker opera."

Problemet er vel at mange misforstår hva opera er og handler om - og sitter med et gammeldags inntrykk av "reservert for eliten."

Dette blir praktfullt, og er på høy tid.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.361
Antall liker
3.980
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Nå er jeg dritt lei av denne operaen. Har nesten ikke hørt om noen annet de siste månedene på nyhetene. Håper det roer seg litt utover.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
havar skrev:
Bach_Man skrev:
Gamle syke damer er jo også et "smalt" produkt om vi ser på den generelle interessen, og dermed de potensielle "kundene" blant folk flest.
Gamle syke damer er slett ikke et produkt, men en befolkningsgruppe i seg selv. Spør dem gjerne hva de synes om pengebruken...
Det sat ei slik gammal ei på bakerste benk i operaen, i rullestol i går. Ho verka svært fornøgd. Ho hadde spelt Bess i originaloppsettet i 30-åra av Gershwin "Porgy and Bess". Elles kan vi oppnå å tene inn operaen ved å belaste alle nordmenn 7 kr ekstra skatt dei neste 100 åra. Det samme som ein pakke tyggegummi.
Eg tykkjer det høyrest litt teitt ut å gjere samanlikningar, og dette er noko som held meg borte frå politikk, men som tydelegvis lokkar FrParar inn, og gjev dei enorm sympati i folkegrupper som tydelegvis er oppseda til den haldninga at opera er skriking og berre dumt, medan . Kort stort trur du vårt samla helsebudsjett er? Kor mykje effekt vil eit fråvere av eit offentleg oppsett operabygg ha på kvaliteten av helsetenester? I staden for at desse 7 årlege kronene kan setjast opp mot opera, kunne du fått langt større helesgevinst om du reduserte minstefrådraget på skatt med 1/2 promille. Og det du hadde ramma då, var rett nok alle nordmenn, mellom desse også dei som i staden garantert sølar vekk langt større beløp på fyll, miljøsarving og anna reinspikka idioti.
Pengar luktar sjeldan, og kan brukast like godt om dei vert tekne frå operabygg eller frå anna.
Så fint at det var ei gammel (men kanskje inhabil..? ;D ) gammel dame i operaen i går. Får håpe hun fikk oppleve noe nytt da, eller kanskje det gikk mest i det gamle..? ;)

Sammenligninger synes du altså er teit, men det er ofte en liten hjelp for å se ting i et visst perspektiv, ikke sant? Halvorsen nevnte dette med 7 kroner. Hvor mange er vi i dette landet? Gang det med 7, og gang det så med 100 år. Hvilken sum får du da? Blir det noen renter på disse 100 årene?Hva kostet operaen? Jeg fikk det ikke til å gå opp. Videre glemte hun å ta med driftskostnadene, som nok kommer til å koste en god slump det også. Det er mange hundre ansatte som skal ha lønn, det kommer gjesteartister, og strøm og vedlikehold koster sitt.

Sammenligningen min med helsevesenet var bare et eksempel, men det behøves da ikke noen utregning for å forstå at disse pengene kunne kommet godt med i norsk helsvesen, og det er svar nok for meg. Skatteøkningen måtte da heller kommet for å bygge praktbygg i oslo... De som svir av penger på fyll, eller tyggis for den del, de gjør det helt frivillig, og betaler samtidig moms og avgift. Ser du forskjellen?

Jeg kan godt dra en sammenligning til: Operaen kommer til å brukes av en liten gruppe i befolkningen, men den ER betalt av oss alle. Bilistene betaler årlig inn 50- 60 milliarder, men staten bruker bare en tiendedel av disse pengene på veier (og en del på opera?). Om staten hadde vært "ærlig", så hadde den planlagte bompengeringen rundt Haugesund vært unødvendig, og dermed kunne 70- 80 tusen mennesker hatt daglig glede av disse pengene, pluss at det hadde gitt miljøgevinst i form av raskere/kortere transport og mindre transportkostnader.

Du har dessverre veldig rett i det med at penger fint kan brukes til alt, samme hvor de kommer fra... Det ville nok aldri blitt opera om finansieringen hadde vært avhengig av kun de pengene som kommer fra brukerne. Vi får takke bilistene..? :D

PS: Om du vil gjøre alvor av hintet om å snakke med gamle damer om pengebruken, så kan du jo stikke innom nærmeste omsorgssenter. Der finner du riktig mange intervjuobjekter vil jeg tro. ;)
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
KindOfBlue skrev:
Tråden er trist.

Et fantastisk bygg.Ja, bygget er flott, akkurat som et visst palass i Romania.
En internasjonal markering. Helt klart, på godt og vondt.
En motivasjonsbygger uten like for ungdom som ønsker å velge karriere innen musikkunst. Mulig det, men hvem skal betale den fremtidige lønnen deres? Kanskje disse ungdommene burde finne seg et mer nevenyttig yrke?
Og et utstillingsvindu for strålende opera som vil tiltrekke verdens fremste artister til Norge. Jaha, verdens fremste artister, er for meg synonymt med de som selger flest plater...

Og så kommer det noen surmagede oppstøt om at "ingen liker opera." Opera plager ikke meg, men den offentlige pengebruken omkring et såvidt smalt produkt er absolutt overdreven.

Problemet er vel at mange misforstår hva opera er og handler om - og sitter med et gammeldags inntrykk av "reservert for eliten." Operaen kan være for hvem som helst, men hvorfor skal alle være med på å betale regningen? Andre konserter finansieres med billettinntekter...

Dette blir praktfullt, og er på høy tid. Jeg hadde også blitt glad om "mine" konserter fikk statsstøtte i et slikt omfang.
Er jeg surmaget? Nei, ikke i det hele tatt. Jeg er faktisk bare oppgitt, og en smule lattermild... 8) Det er en ærlig sak å ha en mening om operaen, og min mening er altså at dette bygget er sløseri fra begynnelse til slutt. Jeg vet at mange her inne er av motsatt oppfatning, og det er helt greit det, bevares...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Tar man med i regnestykket hva dette kommer til å bety for Norge som kulturnasjon og mål for reisende og reklameverdien og den økte anseelse vi nå får, så er jeg overbevist om at dette ikke tar så lang tid før det svare seg rent samfunnsøkonomisk også.

Tenk bare på hvilket symbol operahuset i Sydney er blitt for den byen og for Australia.

I alle tilfelle er det helt meningsløst å syte og bære seg nå i ettertid når operaen er bygget. Det er en annen greie å være i mot det når det planlegges eller budgetteres for. Men nå bør man legge slikt fra seg og heller finne noe annet å ergre seg over. Man fremstår bare som lettere smålig hvis man fremdeles bruker mye krefter på å være opprørt operamotstander nå i ettertid.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.857
Antall liker
10.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Når det er snakk om offentlig pengebruk er alltid alternativet å ta seg av eldre for de i stedet for det formålet som diskuteres der og da. Av andre tråder vet vi at det de fleste egentlig vil er å betale mindre skatt så de kan kjøpe dyrere HiFi.

Synes det er bra vi bruker raust med penger på kultur. Er bare så innmar forbanna på den udemokratiske fordelingen av pengebruken når vi vet hvordan kulturinstitusjonene i distriktene sliter, og hvor mange ildsjeler som jobber skjorta av seg på idealistisk grunnlag mens man forer opp en kulturelite i hovedstaden.....

Man kan få j..... mye kultur ut over hele landet for disse pengene, og mye idrett blant barn, ungdom og eldre for det et OL koster.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.857
Antall liker
10.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Tar man med i regnestykket hva dette kommer til å bety for Norge som kulturnasjon og mål for reisende og reklameverdien og den økte anseelse vi nå får, så er jeg overbevist om at dette ikke tar så lang tid før det svare seg rent samfunnsøkonomisk også.
Vi trenger noen symboler ja, enig i det. Men den samfunnsøknomiske lønnsomhet i OL i Lillehammer slier man fortsatt med å finne,jeg tror man skal være forsiktig med å argumentere med dette for operaen. Men dersom man trenger mere støtte for "at det er typisk norsk å være god", funker nok bygget i Bjørvika bra.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Tar man med i regnestykket hva dette kommer til å bety for Norge som kulturnasjon og mål for reisende og reklameverdien og den økte anseelse vi nå får, så er jeg overbevist om at dette ikke tar så lang tid før det svare seg rent samfunnsøkonomisk også.

Tenk bare på hvilket symbol operahuset i Sydney er blitt for den byen og for Australia.

I alle tilfelle er det helt meningsløst å syte og bære seg nå i ettertid når operaen er bygget. Det er en annen greie å være i mot det når det planlegges eller budgetteres for. Men nå bør man legge slikt fra seg og heller finne noe annet å ergre seg over. Man fremstår bare som lettere smålig hvis man fremdeles bruker mye krefter på å være opprørt operamotstander nå i ettertid.
Jeg ser hvor du vil, men jeg tviler sterkt på at disse potensielle operatitterne kommer i så store flokker, at operaen betaler seg selv. Men, det er selvsagt lov å håpe.

Forøvrig er det vel strengt tatt aldri meningsløst å ytre sin mening? :) Operaen står der den, det skjønner både jeg og alle andre som har betalt den, men dermed har vi ikke begynt å like den... Hadde den vært betalt av publikum, ville saken stilt seg annerledes.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Siden operaen nå står seg er det vel bedre å glede seg over den. Arkitektonisk, akusikkmessig, som konsertlokale, som pynt, som statusobjekt, som kultursymbol .. alle må da vel kunne finne noe som man kan bifalle med litt godvilje vel.

Men for all del, hvis bygget har den magiske kraften i seg at den automatisk kan få alle frpere i dårlig humør bare de hører navnet eller ser et bilde i VG eller på TV Norge av den, så er det nesten verdt pengene i seg selv. 8)
 
K

KindOfBlue

Gjest
havar skrev:
Jeg ser hvor du vil, men jeg tviler sterkt på at disse potensielle operatitterne kommer i så store flokker, at operaen betaler seg selv. Men, det er selvsagt lov å håpe.
Det er høyst usannsynlig at operaen noensinne vil "betale seg selv." I likhet med de aller fleste kulturscener og kulturaktiviteter i Norge vil den være dypt subsidiert over det offentlige budsjettet. Landet er bittelite, men har en overflod av penger, og kan tillate seg kultursponsing på et nivå som ligger langt over det som ellers ville vært mulig. Kino, teater, konserter (også populærmusikk) og kunst er alle tilleggsfinansiert, som regel med godt over halvparten av tilgjengelige midler, over statsbudsjettet.

Forøvrig tror jeg virkelig du bør ta en kikk på hva som går for opera og dans i våre dager. Internasjonal opera er det visuelt og lydlig mest spennende som foregår på planeten for tiden, uten omsvøp. Filmer blekner i forhold. Men så får vi håpe at noe av dette også kommer hit, så vi slipper Flaggermus og Glad enke utslag av den typen vi så i går under åpningen.
For det skal sies, bygget er omtrent 10 nummer for stort i forhold til sangtalentene det huser - så nå har de fått noe å strekke seg etter. Det ble litt bygderevy over enkelte av innslagene i går ...
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Denne tråden er akkurat som opera; skriking og jamring,......og litt kvitring innimellom ;D.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.857
Antall liker
10.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Birdman skrev:
Denne tråden er akkurat som opera; skriking og jamring,......og litt kvitring innimellom ;D.
og en del gjentagelser......
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.249
Antall liker
10.260
Sted
Trondheim
Det er barokkopera det, erato.
Moderne opera er noe helt annet...
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.857
Antall liker
10.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Verdi har nå sin andel av "Jeg dør, jeg dør, jeg dør...................nå dør jeg snart!"
 
B

Back_Door

Gjest
I et samfunn og en tid preget av forflatning og fordumming, ser jeg på den nye operaen som et håp og et lyspunkt! Et håp for at også Norge skal kunne kalle seg en kulturnasjon og heve seg over smålighet og reklamefinansiert "Cæsar-kultur" for "folk flest" som frontes av FRP. I en tid da "folk flest" søker Rai Rai og reality show og ser opp til partier som baserer sine løsninger for fremtidens utfordringer etter værhaneprinsippet, er dette nye bygget et symbol på at vår generasjon tross alt ikke målte all kultur bare etter meningsmålingsprinsipper og reklameverdi.
Programmet på NRK var en stor opplevelse for meg, og gjorde meg stolt på vegne av mitt land!
At man følte at man måtte slippe til Ole Ivars etter gallaforestillingen, viser dog at vi fortsatt preges av umodenhet i et missforstått forsøk på favne alle. Ole Ivars er like malplassert i Den Norske Opera som reklame for Grandiosa ville vært i Nasjonalgalleriet.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Sitter her og måper :eek:. Kjære medborgere, hvorfor så mye galle? Operabygget er jo et smykke, en perle.

Operaen er en fantastisk kulturell milepel. Hvor mange praktbygg har vi her til lands? Svært få. Det var på tide at kunstnere, arkitekter, håndtverkere og ingeniører fikk anledning til å vise hva vår tid med kultur og teknologi faktisk kan oppnå når målet er skjønnhet, bragd og felles glede. Ikke bare kost/nytte F.eks.: Man har lagt ned en haug av kroner og akustikerkometanse for at folk skal skulle kjøre rullebrett, gå på stillettheler eller danse jenka på taket mens forestillingen går uforstyrret i salen. Dette er ikke en varmestue for en fisfin elite, hva nå det skull være for noe. Dette er et urbant, menneskeskapt svaberg, som i sitt vakre indre skjuler noe av det ypperste innen håndtverk, forgivning og know-how.

Husets "software", fortidens og fremtidens operakunst, bærer i seg noen av de beste uttrykkene for de ulike epokenes kulturelle status med de brytninger, skiftninger samt lange sammenbinnede linjene som har bidratt til det kulturelle universet vi i dag forvalter.

Har noen av dere vært i operaens nærområde i det siste? Massiv fortettning, blottet for særpreg og humanisme. Det er en grell kontrast mellom den skulpturelle kvaliteten operaen utstråler og den vulgære blandingen av ekstrem fortetning og amerikansk bissnisse-estetikk. Ble det revet i morgen, ville ingen trukket på skulderen en gang, ingen ting ville ha gått tapt. Gud hjelpe meg som vi trenger oaser som operaen.

Jeg er så evig trøtt av det helse-kontra kulturkortet at jeg nesten går i gulvet! Hvorfor skal jeg en dag sitte, årforkalket og intkontinent, men perfekt medisinert og med nypudret rumpe, og nyte godt av enerom og det siste innen liggesårforhindrende teknologi, hvorfor skal jeg sitte slik viss ikke kroppen min bærer på minner om opplevelser som sa meg noe om hva det vil si å være i live. Hvorfor skal jeg bli gammel viss jeg aldri i løpet av mine år med topp følighet fikk en følelse av hvor stort det er å være menneske? Det er nettopp fordi vi er vesener som skaper, bryr oss, synger, danser, dikter, gråter, ler, elsker, huskes og savnes at det er nødvendig og riktig å burke ressurser på eldre og sykes helbred og velferd. Kunst og kultur er nødvendig for at mennesker skal kunne fortolke sine erfaringer, kjenne seg igjen som en del av mengden, se seg selv som et unikt individ. Et samfunn som ikke vet å skape rom for kultur er det ikke noe mening å bli gammel i. Helsevern og eldreomsorg i et samfunn uten kultur er logistikk, hygiene, dosetter og xl-ark. Fy for faen.

Bare minner om noen fregatter som ligger og skvulper, pensjonerte torpedo-båter, noen jagerfly som skal kjøpes inn, noen kystfort som kostet en lever og en lunge men som nå er nedlagt. Ol-planer er nevnt tidligere i tråden. Hallo. Operaen er et røverkjøp. Håper snøhetta kan tegne gravsteinen min.

Gratulerer folkens

MVh
Sniff
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.249
Antall liker
10.260
Sted
Trondheim
Helt enig, Karma.
Hvorfor skal nå alt være så "folkelig" og middelmådig? Hvorfor skal vi akseptere at det som selger alltid skal være det som er best? Det er jo nesten aldri sånn. Sputnik har solgt flere plater enn Motorpsycho, men er han en bedre musiker? Er musikken hans bedre? Selvfølgelig ikke!
Hvorfor skal bare det middelmådige som har salgspotensiale være det som skal produseres? Da vil alt forflates og forfalle.

Jeg har også mine problemer med å bruke så mange penger på et enkelt operahus i Oslo. Man kunne heller bygd flere, litt mindre operahus rundt om i landet. Et i Oslo, et i Bergen, et i Trondheim, et i Stavanger, et i Kristiansand eg et i Tromsø (til å begynne med). Man burde sørge for at "folk flest" får tilbudet, og "folk flest" bor faktisk ikke i Oslo!

Og opera er ikke bare for "fiffen". En by som Praha (med 1,2 mill innbyggere) har 3 store operahus som stort sett er fulle hele tiden.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.857
Antall liker
10.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
otare skrev:
Jeg har også mine problemer med å bruke så mange penger på et enkelt operahus i Oslo. Man kunne heller bygd flere, litt mindre operahus rundt om i landet. Et i Oslo, et i Bergen, et i Trondheim, et i Stavanger, et i Kristiansand eg et i Tromsø (til å begynne med). Man burde sørge for at "folk flest" får tilbudet, og "folk flest" bor faktisk ikke i Oslo!
Sniff sier mye bra. Samtidig deler jeg det siterte syn. Jeg vil bruke penger på kultur, men å bruke så mye penger på et hus - som i tillegg når en begrenset del av befolkningen - når det er mye kapasitet som er tom pga manglende penger til produksjoner, og lokale ildsjeler som jobber gratis og brenner ut, er jeg ikke sikker på er det optimale dersom det er kultur som er målet.

Det er forskjell på vilje til å bygge monumenter - og vilje til å produsere kultur. Jeg er skeptisk til monumentaspektet ved Bjørvika, og frykter at det blir lite økt kultur på bred basis over sikt som et resultat av satsingen, akkurat som norsk skøytesport ikke fikk noe varig løft av byggingen av Håkons Hall (?) på Hamar.

Men økt selvbilde får vi, noe jeg ikke er sikker på at vi trenger.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.858
Antall liker
8.173
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
havar skrev:
KindOfBlue skrev:
Tråden er trist.

Et fantastisk bygg.Ja, bygget er flott, akkurat som et visst palass i Romania. *)
En internasjonal markering. Helt klart, på godt og vondt.
En motivasjonsbygger uten like for ungdom som ønsker å velge karriere innen musikkunst. Mulig det, men hvem skal betale den fremtidige lønnen deres? Kanskje disse ungdommene burde finne seg et mer nevenyttig yrke? **)
Og et utstillingsvindu for strålende opera som vil tiltrekke verdens fremste artister til Norge. Jaha, verdens fremste artister, er for meg synonymt med de som selger flest plater... ***)

Og så kommer det noen surmagede oppstøt om at "ingen liker opera." Opera plager ikke meg, men den offentlige pengebruken omkring et såvidt smalt produkt er absolutt overdreven. ****)

Problemet er vel at mange misforstår hva opera er og handler om - og sitter med et gammeldags inntrykk av "reservert for eliten." Operaen kan være for hvem som helst, men hvorfor skal alle være med på å betale regningen? Andre konserter finansieres med billettinntekter...*****)

Dette blir praktfullt, og er på høy tid. Jeg hadde også blitt glad om "mine" konserter fikk statsstøtte i et slikt omfang.
******)
Er jeg surmaget? Nei, ikke i det hele tatt. Jeg er faktisk bare oppgitt, og en smule lattermild... 8) Det er en ærlig sak å ha en mening om operaen, og min mening er altså at dette bygget er sløseri fra begynnelse til slutt. Jeg vet at mange her inne er av motsatt oppfatning, og det er helt greit det, bevares...
*******)

*)utbytting av eit fattig folk på vegne av ein diktator, akkurat som her i landet, ja.....
**) Du høyrde kanskje kva forsvarsministeren sa (elles tekst frå Heimevernets gamle klistremerke) "Eit land utan kultur er det ingen vits i å forsvare". Sånn personleg trur eg vi treng fleire songarar enn børsmeklarar.
***)...akkurat same argumentasjon skal ein bruke på mat: Verdas mest brukte mat, er verdas beste.... eit skinnmagert kvalitetsomgrep. Misforstå meg rett; det er heilt greitt å like Britney Spears, men å kalle det ho framfører kvalitetsmusikk skurrar litt i mine øyrer.
****) Sjølv har eg lite sans for all satsinga på fotball-religionen, som rett nok er veldig utbreidd. Nettopp av den grunn trur eg det er viktig at det satsast offentleg på det som ikkje er kommersielt på høgd med fotball, elles vil vi forfalle til ei middagspølse-og-fotball-nasjon. Utan kvitlauk. Men med svært mykje ketchup.
*****) I gamle dagar, på fiske, hadde alle kjøt til søndagsmiddag. Då merka alle sitt kjøtstykke med ein farga ulltråd, slik at dei kunne skilje dei frå kvarandre når det var kokt ferdig. Kanskje ein metode vi må utforske? Og kven skal ta oppvasken? Prinsippet prmatane etter kvart har utvikla er arbeidsdeling...
******) Bukkereidars Blues Band treng ikkje større lokale enn det lokale samfunnshuset, og det er fullt av flotte rubberhallar med god danseplass som eignar seg til dainsbaind-musikk.
*******) Er du sikker på du ikkje er surmaga? Eg trur du treng mental titralac.... :D
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.511
Antall liker
3.056
Syns operasermonien var flott, ihvertfall det jeg så på TV. Meget bar akustikk. Hørtes ikke minst på applausen i salen.

Et arkitektonisk praktbygg.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Takk.

Jeg er veldig glad for at jeg kan beskue dette bygget på nært hold, men jeg tror jeg mener det når jeg sier at hvor det ligger ikke er det viktigste. Det kunne godt ligget i Haugesund, i Trondheim, Bodø eller Hammerfest. MEN, det kunne ikke blitt bygd noe tilsvarende alle disse stedene. Jeg er helt enig i at vi trenger gode og særpregede kulturhus over hele landet. Men jeg tror vi også trenger ETT symbolbygg, referansen.

Kanskje kan operaen med uterom og som motor i utviklingen av en ny bydel, vise folk samt lokal- og regionalpolitikere at kulturanlegg ikke bare en plagsom ekstrautgift ved byutvikling, men også en drivkraft og en identitetsskaper. Jeg tror folk som har opplevd å bli beriket av virkelig superb arkitektur får med seg noen idealer og verdier som tas med til nye steder og setter standard.

Kanskje gir operaen oss bedre selvtillit. Men etter min mening gir den oss først og fremst en mulighet til å tro på vår egen tid, vårt kulturelle nå. Det blir noe mer kollektivt og bestandig enn selvtillit. Operaen er bygd for de kommende tiåer, kanskje hundreår. Ol på Lillehammer var et blaff, et styrkeløft. Slikt gir selvtillit, og ofte selvforherligelse. Stakkars vikingskipet. En nydelig form under det helt spesielle skiftende lyset ved Mjøsa, men det er forlatt. Det er form og volum. Operaen vil aldri bli bare det. To uker (?)er ingenting i en operas historie. Det tar lengre tid å innstudere og få på plass den minste lille oppsetning. Ol er to uker hype. Sikken sløsing med krefter.

Takk til kindofblue for det kulturelle innslaget.

Mvh

Sniff
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jeg er tildels enig med argumentene om at pengene kunne vært spredd ut på kultur over hele landet. Men da må det være kultur. Folk snakker som om disse milliardene er et pengesløseri uten like som kunne gjort stort utslag på helsebudsjettene. Og så koster det oss syv kroner i året. Til sammenligning kommer den nye AFP-ordningen til å koste 100 milliarder frem til år 2050, og dette er en ren sponsing av folk mellom 62 og 67 som allerede sitter med formue og nedbetalte hus. Vi kunne bygget 25 operaer for det beløpet
 

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Innlegg
238
Antall liker
1
Drit i de fattige, og bygg opera til de rike! Når det er sagt så er bygget designmessig blitt en perle, men når vi har dårligere veinett enn i albania, da er det kanskje på tide å fordele pengene noe bedre.

Har pratet med en av konstruktørene og han er meget stolt av lydkvaliteten/akkustikken i spesielt den store salen, og scenen kan faktisk vris helt rundt, men når vi bor i et av verdens fattigste land, så burde nok pengene blitt brukt noe bedre!
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
havar skrev:
KindOfBlue skrev:
Tråden er trist.

Et fantastisk bygg.Ja, bygget er flott, akkurat som et visst palass i Romania. *)
En internasjonal markering. Helt klart, på godt og vondt.
En motivasjonsbygger uten like for ungdom som ønsker å velge karriere innen musikkunst. Mulig det, men hvem skal betale den fremtidige lønnen deres? Kanskje disse ungdommene burde finne seg et mer nevenyttig yrke? **)
Og et utstillingsvindu for strålende opera som vil tiltrekke verdens fremste artister til Norge. Jaha, verdens fremste artister, er for meg synonymt med de som selger flest plater... ***)

Og så kommer det noen surmagede oppstøt om at "ingen liker opera." Opera plager ikke meg, men den offentlige pengebruken omkring et såvidt smalt produkt er absolutt overdreven. ****)

Problemet er vel at mange misforstår hva opera er og handler om - og sitter med et gammeldags inntrykk av "reservert for eliten." Operaen kan være for hvem som helst, men hvorfor skal alle være med på å betale regningen? Andre konserter finansieres med billettinntekter...*****)

Dette blir praktfullt, og er på høy tid. Jeg hadde også blitt glad om "mine" konserter fikk statsstøtte i et slikt omfang.
******)
Er jeg surmaget? Nei, ikke i det hele tatt. Jeg er faktisk bare oppgitt, og en smule lattermild... 8) Det er en ærlig sak å ha en mening om operaen, og min mening er altså at dette bygget er sløseri fra begynnelse til slutt. Jeg vet at mange her inne er av motsatt oppfatning, og det er helt greit det, bevares...
*******)

*)utbytting av eit fattig folk på vegne av ein diktator, akkurat som her i landet, ja.....
**) Du høyrde kanskje kva forsvarsministeren sa (elles tekst frå Heimevernets gamle klistremerke) "Eit land utan kultur er det ingen vits i å forsvare". Sånn personleg trur eg vi treng fleire songarar enn børsmeklarar.
***)...akkurat same argumentasjon skal ein bruke på mat: Verdas mest brukte mat, er verdas beste.... eit skinnmagert kvalitetsomgrep. Misforstå meg rett; det er heilt greitt å like Britney Spears, men å kalle det ho framfører kvalitetsmusikk skurrar litt i mine øyrer.
****) Sjølv har eg lite sans for all satsinga på fotball-religionen, som rett nok er veldig utbreidd. Nettopp av den grunn trur eg det er viktig at det satsast offentleg på det som ikkje er kommersielt på høgd med fotball, elles vil vi forfalle til ei middagspølse-og-fotball-nasjon. Utan kvitlauk. Men med svært mykje ketchup.
*****) I gamle dagar, på fiske, hadde alle kjøt til søndagsmiddag. Då merka alle sitt kjøtstykke med ein farga ulltråd, slik at dei kunne skilje dei frå kvarandre når det var kokt ferdig. Kanskje ein metode vi må utforske? Og kven skal ta oppvasken? Prinsippet prmatane etter kvart har utvikla er arbeidsdeling...
******) Bukkereidars Blues Band treng ikkje større lokale enn det lokale samfunnshuset, og det er fullt av flotte rubberhallar med god danseplass som eignar seg til dainsbaind-musikk.
*******) Er du sikker på du ikkje er surmaga? Eg trur du treng mental titralac.... :D
He he, trenger ikke det så lenge man har OT. ;)

En kjapp oppsummering: Artister som selger plater, har beviselig et publikum, selv om det måtte være frk. Spears som er artisten. Om vi nå holder artister/musikkformidlere som ikke trenger statsstøtte for å overleve utenfor, hvem står vi igjen med da? Uansett, disse resterende burde funnet seg en oppblåsbar hall som de kunne ralle rundt i, og den kunne de finansiert selv. Om de likevel skulle hatt et hus bygget av det offentlige, burde det vært bygget så nøkternt som mulig, eller kanskje som et flerbrukshus. Innse fakta; opera er ikke populært. Man bruker ikke så mye penger på reinspikka luksus, ikke så lenge det finnes bedre ting å bruke penger på. Enkel logikk synes jeg... Om alt annet derimot var på stell, så vær så god for meg.. Det blir for dumt at man skal belønnes med norges dyreste bygg, bare fordi man er dyktig til å fremføre oldgamle musikkstykker. Hadde i det minste folk flest kjempet om billettene, kunne jeg til nøds ha skjønt det. Metallica solgte 40000 billetter på en time, og er for meg blant verdens fremste artister.

Karma sier: "Ole Ivars er like malplassert i Den Norske Opera som reklame for Grandiosa ville vært i Nasjonalgalleriet.", og har rett i det. Jeg sier at en diger og knalldyr opera i Oslo, er like malplassert som en tyrefekterarena i Bergen, så sånn sett passet Ole Ivars godt i operaen. Liksom for å understreke det absurde.

Slik er det; opera er for meg en pussig sak, som får alt for mye penger fra det offentlige. Lurer på utfallet om det hadde vært en folkeavstemming, ja eller nei til opera.

Og folkens: Halvorsens regnestykke om 7 kroner, holder ikke vann. Selv om det hadde vært så enkelt, hvorfor ikke heller bruke disse 7 kronene på veier f.eks..?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.857
Antall liker
10.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sniff skrev:
Kanskje kan operaen med uterom og som motor i utviklingen av en ny bydel, vise folk samt lokal- og regionalpolitikere at kulturanlegg ikke bare en plagsom ekstrautgift ved byutvikling, men også en drivkraft og en identitetsskaper.
Det hadde vært hyggelig om det slo til. Som jeg har sagt i en annen post; vi trenger noen "flagg"; får håpe dette ikke bare blir et nytt byutviklingsprosjekt i Oslo finansiert av resten av oss.

Sniff skrev:
Men etter min mening gir den oss først og fremst en mulighet til å tro på vår egen tid, vårt kulturelle nå.
Er det derfor den kommer til å flyte over av norsk musikk? Hittil er det bare Ole Ivars..... Hvor er den norske musikken? Katarinus Elliings, Hjalmar Borgstrøms og Ole Olsens operaer?
 
B

Back_Door

Gjest
erato skrev:
Sniff skrev:
Men etter min mening gir den oss først og fremst en mulighet til å tro på vår egen tid, vårt kulturelle nå.
Er det derfor den kommer til å flyte over av norsk musikk? Hittil er det bare Ole Ivars..... Hvor er den norske musikken? Katarinus Elliings, Hjalmar Borgstrøms og Ole Olsens operaer?
Et kulturelt nivå måles ikke nødvendigvis bare etter hva man selv er i stand til å lage, men like mye i forhold til hva man evner å sette pris på. Rett og slett hva slags kvalitet som prioriteres.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.671
Antall liker
10.150
erato skrev:
Er det derfor den kommer til å flyte over av norsk musikk? Hittil er det bare Ole Ivars..... Hvor er den norske musikken? Katarinus Elliings, Hjalmar Borgstrøms og Ole Olsens operaer?
Er det ikke ille ? Nå er det snart 19 timer siden de åpnet og fremdeles ikke noe norsk operamusikk.
Ellers så er det tydelig at småligheten er stor her. Veier istede for opera er nevnt. Hvorfor iallverden skal man koste på mange milliarder på veier i Østfold/Akershus ? Det er jo bare et fåtall av Norges befolkning som bruker de veiene.
Selv om jeg er langt fra en operaelsker så er sannsynligheten større for at jeg besøker den enn en av landets fotballarenaer som kommunene bruker mange milliarder årlig på å bygge og drifte. Og kommunene har ansvaret for gamle og svake, ikke staten.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.857
Antall liker
10.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
erato skrev:
Er det derfor den kommer til å flyte over av norsk musikk? Hittil er det bare Ole Ivars..... Hvor er den norske musikken? Katarinus Elliings, Hjalmar Borgstrøms og Ole Olsens operaer?
Er det ikke ille ? Nå er det snart 19 timer siden de åpnet og fremdeles ikke noe norsk operamusikk.
Vi vet nå litt om repertoaret da.....og ikke slå meg i hartkorn med kultur vs veier vs eldre vs skatt - fraksjonen. Jeg er mer i "er dette virkelig den mest effektive måten å bruke ørten kulturmilliarder på, og hva med resten av landet" - fraksjonen.
 
Topp Bunn