Forsterkere Nok en "hva skal jeg kjøpe" tråd...

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Skal flytte i leilighet sannsynligvis, og har solgt mine Tangen Miles.

Har et sett Klipsch RF82 jeg skal bruke i stereo fra nå av (blir nok nyttet, men ikke i år).

Så, trenger forsterker. Stereo. Budsjett ca 20.000. Har nesten bestemt meg for Lyngdorf TDA2200, en brukt slik med RoomPerfekt kommer på litt over 20k.

Hvilke andre forsterkere finnes i denne klassen, som klarer å trekke litt vanskelige høyttalere?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har testa dspeaker antimode + xtz A100 D3 på Klipsch RF7mk1. Absolutt ingen problemer.
 

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
557
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Du kan teste min et par dager om du vil.. Bor i Sandnes jeg også. (Asperholen) :)
 

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Hva med Hegel H200 eller H300? Spesielt H300 høres ut som den kan være midt i blinken ut fra reviews i alle fall.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Hva med en primare i 32 , di låter ganske bra på klipsch , og i 32 har nok krefter til og dra rf 82 og mere til. Og har jeg hørt primare på klipsch så er svaret ja og det var rå lyd.
 

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
De omtalene jeg har funnet av Primare i32 har ikke vært like entusiastiske som deg. Hegel H200 eller H300 har fått nesten utelukkende gode kritikker, og beskrivelsen virker som den kan passe mine preferanser. Men det blir jo en del dyrere enn Lyngdorf, ser det ligger h300 til salgs til rundt 20k, og da helt uten romkorreksjon.

Vanskelig uten å ha hørt på greiene, tror jeg må ta en lytterunde og se.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hvordan er signaturen på XTC'en? Har aldri hørt dem.
I klasse A så er den luftig og litt mørk i klangen. I A/B så så får du litt mindre mørket, og litt mere i mellombass.

Men jeg har testa den på RF7mk1 ikke på noen andre høyttalere.

Jeg brukte klasse A til akustisk musikk og sang musikk. Og klasse A/B til rock og metall. Samt kino.

Lurer på om jeg skal ha meg en slik eller effekt trinnet igjen. Trenger noen flere kanaler i kinoen.

Er jo en multikunstner med en hel del digitale og analoge innganger. Men det er jo en relativt billig forsterke.

Får du låne en til å teste. Så er jo det det beste.
 

Geiren

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.03.2005
Innlegg
1.304
Antall liker
1.436
Sted
Foten av Jotunheimen
Torget vurderinger
1
De omtalene jeg har funnet av Primare i32 har ikke vært like entusiastiske som deg. Hegel H200 eller H300 har fått nesten utelukkende gode kritikker, og beskrivelsen virker som den kan passe mine preferanser. Men det blir jo en del dyrere enn Lyngdorf, ser det ligger h300 til salgs til rundt 20k, og da helt uten romkorreksjon.

Vanskelig uten å ha hørt på greiene, tror jeg må ta en lytterunde og se.
Helt riktig ta deg en runde og hør på produktene som du har i tankene, det beste er vis du får låne dei med hjem. Der får du i ro og mak høre på disse uten forstyrrelser fra noen. Kan leverandøren stå inne for produktene sine er ikke dette noe problem, husk dei lever av å selge, ikke stå i butikken/nettsider og skryte av hvor gode dei er.... Det er dine ører/hørsel som bestemmer og ingen annen... ;)
 
Sist redigert:

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Har fått forslag som Bladelius Thyr II og Thor III, Ayre AX-7 også. Noen tanker om disse, det er helt nye merker og modeller for meg, det er LENGE siden jeg var involvert i stereogreier i denn klassen...
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.333
Antall liker
35.023
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har hørt de på AVI forsterker, det låt bra.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.245
Antall liker
9.034
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
De omtalene jeg har funnet av Primare i32 har ikke vært like entusiastiske som deg. Hegel H200 eller H300 har fått nesten utelukkende gode kritikker, og beskrivelsen virker som den kan passe mine preferanser. Men det blir jo en del dyrere enn Lyngdorf, ser det ligger h300 til salgs til rundt 20k, og da helt uten romkorreksjon.

Vanskelig uten å ha hørt på greiene, tror jeg må ta en lytterunde og se.
Det er vel øret som hører som avgjør.. :) I32 har fått masse god presse i det store utland, den er også målt av flere til å yte 2x180w i 8ohm, selv om den er oppgitt til beskjedene 2x120w.

Hegel er ikke noe jeg ville puttet på Klipsch, de har noen unoter i toppen(mange er enige, og mange er uenige, noen mener det er bort på nye modeller osv osv) som gjør at de vil bli noe ubehagelig på hornet til Klipsch..

Etter mine 8år med Klipsch av ulike størrelser så var Vincent en klar og god sak.. spesielt hybrid forsterkerne med rør i seg. SV 226mk2 hadde jeg i mange år og den funka nydelig på RF82.
Consonance A120 linier er også en underdog man kan få tak i billig om man er heldig.. og det låter meget fint på Klipsch.

Nå har jeg I32 selv, og spilte med den på nye RP280.. det er vel noe av det absolutt beste jeg har hørt referance klipsch spille.. stramt, konsist, direkte, luftig og med en mellomtone som virkelig sparka.. og det er krefter nok til å spille mer enn både ører og fornuft vil..

Du skal jo i leilighet så sånn sett trenger du noe som spiller bra på alle volumer, kansje spesielt på lave volumer.. Da ville jeg nok luktet på Rør.. spilte med 2x20w klasse A rør på RP280 også, og det må jeg si var en perfekt leilighets oppskrift :)
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.120
Torget vurderinger
14
Jeg hørte Hegel H300 på Klipsch La Scala i går.
Stor lyd og veldig behagelig. Kunne ha sittet der mange timer.
I mine ører fungerte dette veldig bra. Likte H300 mye bedre en H200.
(Har ikke vært noe stor fan av Hegel før)
I morgen skal jeg høre på samme forsterker med Klipsch RF 7 mk2.
Mvh
Lasse
 
Topp Bunn