Høyttalere Nok en "hvilken sub"-tråd

Gesel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.02.2009
Innlegg
100
Antall liker
163
Sted
Stjørdal
Torget vurderinger
3
Jeg får mine Marten Parker Duo til uken. Av elektronikk har jeg Plinius Hautonga og Plinius CD101 samt en Node 2i (og en DAC hektet på denne). Rommet er relativt kvadratisk, ca. 22 kvadrat og med et tykt gulvteppe, litt bilder og kos på veggene. Helt ok rom.

På sikt skal jeg inn med kvalitetssubber, men Parkerene spiste av budsjettet der. Sånn en liten periode skal (les: ett til to år) ønsker jeg å supplere med to rimeligere subber. Hva vil riktig vei å gå være? Jeg kunne tenkt meg Sunfire HRS-10 igjen, men disse selges vel ikke lenger i Norge? Er SVS SB-1000 en grei sub? Skal stå i stereo, spiller hovedsaklig jazz (vokal), opera og litt klassisk. Pris maks 20 000,- men såklart: jo billigere jo bedre. Bør også være noe som er lettsolgt i ettertid. Maks størrelse er 40x40x50 (høyda kan være rundt 50).


Ja, jeg veit. Jeg bør ikke kjøpe noe før jeg har hørt Parker i rommet og kommer heller ikke til å gjøre det. Men litt window shopping i forkant må være lov :)
 
L

Lassencad

Gjest
Hej
Hvis du kun har 20,000kr bør du købe brugt synes jeg . Jeg kan ikke anbefale dem du selv nævner.
En sub er i min verden Stor med en stor enhed / enheder gerne minimum 18" :)
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg er usikker på hvor lurt det er å gå for billige subber som egentlig er tiltenkt et annet formål (aka svs). Til Marten burde man vel bruke litt finere saker, ikke det slappeste fra svs .... Rel er det jo mange som liker, aldri testa noe slikt sjøl, men de dyrere modellene er jo rimelig fine og gode på papiret. En/to gode subwoofere er uansett noe å etterstrebe ved et bruktkjøp.
 
L

Lassencad

Gjest
Ja jeg så denne hos Audio Consult .Skulle være en af de bedre subs i den størrelse

REL Stentor II professionel subwoofer

Britisk, når det er bedst. REL Acoustics Limited har fra start, leveret nogle af markedet bedste subwoofere, der virkelig kunne spille på musikkens præmisser og ikke som flertallet, kun til buldrende film. Størrelse er ikke lille, 59 x 37 x 56 cm og en god vægt på 50 kg. Kirsebærs finer, glasplade på toppen. Stereo indgange, både til PRO højttalere og RCA phonostik, samt XLR stik til balanceret 600 Ohm. Deres styresystem, for optimal renhed, selv ved meget høje niveauer, “Bass system with SET-SAFE” . 200 reelle klassiske watt A/B. Har 2 x 3 m Accuphase signal kabel til forforstærker etc. 9/10


Men den står jo i Danmark :)
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har alt for liten erfaring til å si at det ene er bedre enn det andre, men jeg er enig med @Lassencad i at en del subber er laget for bulder og brum som bare funker til film.
For noen år siden så bestemte jeg meg for å gjøre det, skaffe en sub som laget bulder til film. Da fikk jeg anbefalt Ken Kreisel og jeg fikk akkurat det jeg for ventet, bulder og boom og ....Så var det noen som ba meg teste REL isteden og nå har jeg 2stk REL S3 i stereo til. Funker til musikk for her er det mye mer detaljer, åpenhet og dybde enn Ken Kreisel og noen andre jeg tidligere har hørt.
REL svarte på spørsmål om jeg hadde mye å hente på å gå opp i størrelse og de sa nei fordi rommet mitt ikke er stort nok (ca 5,5m x 3,6m, litt mindre enn ditt). Hvis jeg baserer meg på den informasjonen så er jeg uenig med @Lassencad om at "større er bedre". Det må tilpasses rommet.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.508
Antall liker
14.231
Sted
Langesund
Arealet til mine subber er like stort som 40sykk 12"
Har ikke hørt andre subber som leverer like mye kvalitetsbass
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.112
Antall liker
6.487
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
De siste årene har det jo kommet endel kraftige og små subber siden det har skjedd endel både med klasse D og DSP. Men noen av de minste inkludert enkelte Sunfire begynner fysisk å hoppe rundt hvis du spiller for høyt - det kan jo være kjedelig. Spørs jo litt hvor høyt du spiller selvsagt.

F.eks https://oslohificenter.no/hoyttalere/subwoofer/kef-kf92 ser jo litt spennende ut hvis du er kar om å finne den brukt med litt tålmodighet.

Review:
 

Gesel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.02.2009
Innlegg
100
Antall liker
163
Sted
Stjørdal
Torget vurderinger
3
Det skal nevnes at jeg tidligere har hatt REL S5/SHO og var meget fornøyd. Grunnen til at SVS ble nevnt er all hypen, jeg har aldri hørt disse selv. Så det var bare et spørsmål :)

18" vil jeg rett og slett ikke ha inn i stua, det er en hverdagsstue som hele familien bruker. Vil ha noe som er LITT mer moderat :p Og det er som sagt subber som skal brukes midlertidig, de blir bytta ut så fort jeg får midlene til subbene jeg ønsker meg (REL G1 x2). Kjenner jeg meg selv rett finner jeg plutselig midler fortere enn antatt :rolleyes: :unsure:


Angående volum/lydstyrke: Relativt lavt, har tinnitus. Men ved lave volum synes jeg en sub utgjør enormt mye for dynamikken og fyller ut lydbildet :)

Takker for svar så langt alle sammen :)


thorbjorn78: Den der har jeg sikla litt på. Har også holdt et godt øye med brukten etter den :) Er verdensmester i tålmodighet, så vi får se :)
 
L

Lassencad

Gjest
Det skal nevnes at jeg tidligere har hatt REL S5/SHO og var meget fornøyd. Grunnen til at SVS ble nevnt er all hypen, jeg har aldri hørt disse selv. Så det var bare et spørsmål :)

18" vil jeg rett og slett ikke ha inn i stua, det er en hverdagsstue som hele familien bruker. Vil ha noe som er LITT mer moderat :p Og det er som sagt subber som skal brukes midlertidig, de blir bytta ut så fort jeg får midlene til subbene jeg ønsker meg (REL G1 x2). Kjenner jeg meg selv rett finner jeg plutselig midler fortere enn antatt :rolleyes: :unsure:


Angående volum/lydstyrke: Relativt lavt, har tinnitus. Men ved lave volum synes jeg en sub utgjør enormt mye for dynamikken og fyller ut lydbildet :)

Takker for svar så langt alle sammen :)


thorbjorn78: Den der har jeg sikla litt på. Har også holdt et godt øye med brukten etter den :) Er verdensmester i tålmodighet, så vi får se :)
Jeg har nævnt det flere gange i andre tråde . Mine subs bliver ikke brugt til kun at kunne gengive subsonisk Frekvens men også til at udvide fornemmelsen af rum. Hvis altså det er på optagelsen :)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Trenger man to subber i et stereoopsett?
 
L

Lassencad

Gjest
Trenger man to subber i et stereoopsett?
Det er der jo delte meninger om . Jeg selv startede med 1. Da jeg købte nr 2 fik jeg hurtig den tanke hvorfor jeg dog ikke købte 2 starten af. ?
 
L

Lassencad

Gjest
Med den erfaring jeg har synes jeg en sub ikke bør gengive noget over 40 Hz. Jeg selv deler ved 35Hz.
Og en sub bør på igen måde gengive samme frekvens som front gengiver i bassen. :)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Det er der jo delte meninger om . Jeg selv startede med 1. Da jeg købte nr 2 fik jeg hurtig den tanke hvorfor jeg dog ikke købte 2 starten af. ?

Grunnen til at jeg spør er at jeg vurderer sub sjøl. Med to blir det jo dobbelt så dyrt! De jeg vurderer koster 26 000kr (pr stykk).....
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Med den erfaring jeg har synes jeg en sub ikke bør gengive noget over 40 Hz. Jeg selv deler ved 35Hz.
Og en sub bør på igen måde gengive samme frekvens som front gengiver i bassen. :)

Har samme tankegangen sjøl, men har jo ikke prøvd. Er ikke interessert i spille veldig høyt og få vinduene og interiør til å klirre. Jeg ønsker det som mangler under 50Hz.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg ville også gått for to med mindre du skal dele veldig lavt og bratt. Hvis man deler på feks 60Hz vil suben spille med mye høyere opp i frekvens og dermed være enkel å lokalisere.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Til trådstarter: vet ikke med deg, men neste gang (om) så vil jeg ha en Sub med app styring. Gull med room correction også,
men denne fra Elac er ikke dum og innenfor kriteriene dine?

 
M

MarkusH

Gjest
Mengde subber i partall er en god 'regel'. Jo flere jo bedre i de fleste tilfeller. ;)
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
SVs sb1000 hadde jeg 2stk av for en del år siden i stereo oppsett.. grei nok, men langt fra imponerende lyd kontra størrelse..
Syns de vrengte lyden fort og generelt sett skuffet.

Jeg har tidligere sagt at de jeg har nå(hatt dem en stund nå og med flere høytalere) er i mine ører veldig gode musikk subber. På papiret går de ikke så veldig dypt og mange vil nok le av dem, men Jamo sub800 er en veldig god musikk sub. Og i mitt rom buldrer de godt ned til 25hz.

Deler dem på 50hz nå mot mine palladium p17 og syns det spiller veldig ok.
Har tidligere også hatt flere REL subber.. men disse søte små Jamoene gir enormt for pengene og er lynkjappe og passer musikk enda bedre syns jeg..
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.112
Antall liker
6.487
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Grunnen til at jeg spør er at jeg vurderer sub sjøl. Med to blir det jo dobbelt så dyrt! De jeg vurderer koster 26 000kr (pr stykk).....
Du trenger ikke to fordi det er stereo (hvis du ikke deler usedvanlig høyt), men to vil som det nevnes gi en jevnere bassrespons. Men det kan godt hende du får et fint resultat med bare én også, og du kan jo uansett starte med en.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Du trenger ikke to fordi det er stereo (hvis du ikke deler usedvanlig høyt), men to vil som det nevnes gi en jevnere bassrespons. Men det kan godt hende du får et fint resultat med bare én også, og du kan jo uansett starte med en.
Den jeg tenker på har appstyring og romkorreksjon. Det vil vel formodentlig gi jevn frekvensrespons?
Jeg er i tillegg nødt til å plassere subben i ei krå litt bak den ene høytaleren. Er litt bekymret for om dette gir godt resultat....
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.112
Antall liker
6.487
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Den jeg tenker på har appstyring og romkorreksjon. Det vil vel formodentlig gi jevn frekvensrespons?
Jeg er i tillegg nødt til å plassere subben i ei krå litt bak den ene høytaleren. Er litt bekymret for om dette gir godt resultat....
romkorreksjon vil gi jevnere respons enn ingen romkorreksjon, men ikke så jevn respons som to subber. Men igjen, det kan godt hende det fungerer fint ja. :) Hvilken plassering som funker bra og ikke, er dessverre vanskelig å spå i forkant.
 

TM-1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2012
Innlegg
147
Antall liker
81
Sted
Oslo
Har skaffet Klipsch C-310 ASWi som jeg er veldig fornøyd med. Bruker den bare på musikk. Har litt å gå på for å lære meg app styringen, men også auto- EQ/romkorigeringen fungerer bra. Skal innrømme at kampanje-avslaget på 10000 kr også fikk has på beslutningsvegringen her i gården. En pussighet er at app-styringen ikke funker på Huawei telefoner.. Kampanjen tror jeg fortsatt går.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Arealet til mine subber er like stort som 40sykk 12"
Har ikke hørt andre subber som leverer like mye kvalitetsbass
Dette er jeg ett sannhetsvitne om. totalt utømmelig.
Når du blør fra øra tror jeg du er langt unna max, men snakker fortsatt om kvalitet.
 
Topp Bunn