Nok et feilkjøp / Iron Maiden

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Nok en gang har jeg kjøpt en sekser på terningen i VG, og hva skjer?, denne cd,en er det så dårlig lyd og musikk på at den kåres her og nå til en av 2006 dårligste utgivelser.

Blir ikke noe mere Iron Maiden på meg :-[.
 

kjetilrosand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2003
Innlegg
177
Antall liker
0
Flinkgutt:)

Må legge til at jeg var skuffet over denne jeg og.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Fraråder alle til ikke å kjøpe denne cd,en, hørtes nesten ut som et av elementene i høytalerene hadde tatt kvelden. ??? ??? ??? ???.



Flinkgutt:)

Må legge til at jeg var skuffet over denne jeg og.
 
O

om.s

Gjest
Dette er IKKE så dårlig, verken musikalsk el lydmessig som her beskrevet, sjekk forventningene, og stereoén, først...

mvh
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Man får høre selv, men i min stue så kommer jeg aldri til å spille nevnte gruppe noen gang mer, for en nedtur, og seks på terningen da? :-[.
 
K

kiwi

Gjest
Helt enig dette var en skuffelse, og da tenker jeg ikke mest på lyden men på musikken, blir en støvfanger i cd hyllen dette :mad:
Flinkgutt:)

Må legge til at jeg var skuffet over denne jeg og.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.051
Antall liker
12.130
Sted
Hus
Blir gitt ut på dobbel lp oxo......er nok bedre det da :D

Mvh Tom
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei!

tør minne på at Maria Arredondo også innkasserte en sekser på terningen på sin første cd.man bør ikke følge anmelderene blindt når det blir yatzy.for Maiden fans er sikkert den nye platen fenemenal.har bare noen få plater av de og jeg synes den nye er slett ikke verst.

mvh. s,

p.s.hadde det ikke vært litt kjedelig å være musikk-elsker om man aldri gjorde noen bom-kjøp,da er gleden desto større så snart man får ei go'skive i heimen 8)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.569
Jeg får vel kjøpe den da, så jeg kan sjekke hvor dårlig den er.
Eneste Maiden-cd med brukbar lyd er debutalbumet deres.
 

Smertehyl

Medlem
Ble medlem
06.09.2006
Innlegg
12
Antall liker
1
Høyr høyr!! Debuten er heilt klart den sterkaste skiva, med Killers på ein god andreplass!! Bra det er fleire med denne meininga her!
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
Nok en gang har jeg kjøpt en sekser på terningen i VG, og hva skjer?, denne cd,en er det så dårlig lyd og musikk på at den kåres her og nå til en av 2006 dårligste utgivelser.

Blir ikke noe mere Iron Maiden på meg :-[.
Hva hadde du ventet da ? Iron Maiden !!! pubertetsheavy på sitt aller verste. Fantasiløse doble gitarsoloer som har repetert seg selv igjennom hele 90 tallet. Skal du først høre på heavy så prøv Threshold, Kamelot eller Royal Hunt. Sistnevnte har desverre ikke førsteklasses lyd men holder musikalsk meget høy kvalitet.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Tok med cd,en tilbake til butikken, og nevnte lydkvaliteten til ekspeditøren, han ville ikke sette den på ut i butikken, men vi tok en lytt på hodetelefonene, og melodi 5-9 er det ikke så gal lydkvalitet på, men uansett bytta den i den nyeste rosa panteren. Den har kun fått 2 på terningen.

Dette er vel medaljens bakside ved ett high end anlegg, at man hører hvor "dårlig" det kan gjøres, men herregud hvor bra det blir når innspillingen er tilfredstillende ;D.



Dette er IKKE så dårlig, verken musikalsk el lydmessig som her beskrevet, sjekk forventningene, og stereoén, først...

mvh
 
T

Thomas1

Gjest
Den dagen jeg bare handler musikk etter innspillingskvalitet, selger jeg anlegget!
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.213
Antall liker
7.033
Torget vurderinger
4
Jeg har da alltid regnet etthvert innkjøp av Iron Maiden som et feilkjøp....nærmest per definisjon ;-)

En annen ting er at denne bruken av terninger i anmeldelser alltid har forundret meg. Har folk glemt hva som faktisk er det helt grunnleggende ved terninger ?? hrrrmpffff!!!
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Den dagen jeg bare handler musikk etter innspillingskvalitet, selger jeg anlegget!

Samme her. Det er jo på grunn av musikken at jeg har denne hobbyen. Hvis jeg ender opp med et anlegg som kun kan spille norske jazztrioer, så er det på tide å stikke fingeren i jorda :)
 
K

kbwh

Gjest
Et godt anlegg gjør det lettere å skjønne hva som skjer/spilles på møkkainnspillinger. Det er også noe.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.979
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Iron Maiden ja, det forbinder jeg med hockeysveis, stripete tettsittende stillongs og joggesko av en type som minner om basketballsko.
Heh.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
De er også temmelig streite for å være et metalband. Man assosierer dem mer med te enn med sprit for å si det slik. Et stort alkoholinntak ville jo også ha vært hemmende for Bruce Dickinsons pilotkarriere.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
889
Er det bare meg eller låter Maiden litt mer moden enn vanlig på siste platen. Eskapistisk pubertetsrock om krig, hærførere djevler og guder er jeg blitt vant til fra den kanten, men siste platen behandler temaene på en litt mer reflektert måte. Låtene er dessuten ikke så "poppete"; varemerket til Maiden. Låter som sitter som et skudd ved første gjennomlytting, men blir kjedelig i lengden. Denne krever litt mer lytting. Konklusjon; man er ikke voksen før man fyller 50.

Med henhold til lyden er den visstnok spillt inn live i studio.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.569
Altså - vi skal helst ikke like musikk som blir likt av mennesker som vi av ulike årssaker kan se ned på?

Da tror jeg heller jeg velger å menge meg med tapere enn med de selvhøytidelige.
 
O

om.s

Gjest
Er det bare meg eller låter Maiden litt mer moden enn vanlig på siste platen. Eskapistisk pubertetsrock om krig, hærførere djevler og guder er jeg blitt vant til fra den kanten, men siste platen behandler temaene på en litt mer reflektert måte. Låtene er dessuten ikke så "poppete"; varemerket til Maiden. Låter som sitter som et skudd ved første gjennomlytting, men blir kjedelig i lengden. Denne krever litt mer lytting. Konklusjon; man er ikke voksen før man fyller 50.

Med henhold til lyden er den visstnok spillt inn live i studio.
Jeg synes du har fanget noe av det jeg og opplevde med denne skiva, det låter helt enkelt modnere enn hva man er vant til fra den kanten, når det er sagt så slapp jeg IM rundt 90 og har ikke kjöpt og knapt lyttet til noen skive fra den kanten, för nå.
Iron Maiden, killers og den siste er vel det som er verdt å ha fra den kanten,imho.

Det eneste jeg direkte misliker er deres pubertale covere, der kunne stilen värt lagt om for lenge siden, men det har vel blitt ett reg.varemerke verdt "noen" kroner det og...

mvh
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
889
Tror mange liker Maiden fordi de er så herlig politisk ukorrekte. Det er selvfølgelig flott når Bono setter seg som målsetting å utrydde ekstrem fattigdom i verden. Og egentlig støtter jeg hans oppfatning helt ut, og jeg mener det er flott at han bruker den posisjonen han har oppnådd til å presse statsledere til å arbeide for hans syn. Men det er et men ved det han og U2 gjør, og det er faren ved å bli fanget av sin egen visjon. Faren ved å bli en klisjé som kun oppfattes som endimensjonalt og tannløst "gode", og mangle det uforutbarsige.

Nå har forsåvidt Maiden óg vært fanget av sin egen klisjé, og nedturen for dem startet rundt 1990 da de begynte å ta sin egen eskapisme på alvor og druknet i sin egen selvhøytidelighet.

Både U2 og Iron Maiden er jo egentlig barn av punk bevegelsen på begynnelsen av 80 tallet og merkelig nok er kanskje, som andre her sier, de første utgivelsene deres de beste. God kunst lages gjerne ut av desperasjon, og på både Boy og Killers ligger på en måte desperasjonen som et bakgrunnsteppe for musikken. Nå er på en måte begge gruppene kommet tilbake der de en gang var og gjenskaper det de gjorde i begynnelsen av karrieren, bare på en modnere måte.

Tror det kan være en fordel med høyttaler med lite egenlyd og god kontroll for å få maks ut av A Matter Of Life And Death. Min erfaring er at "vanskelige" plater ofte trengs å "holdes litt i ørene" for å låte bra.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg får vel kjøpe den da, så jeg kan sjekke hvor dårlig den er.
Eneste Maiden-cd med brukbar lyd er debutalbumet deres.
Ikke enig; jeg kjøpte "Piece of Mind" på original engelsk vinyl da den kom ut (ca 1980?) og har den fortsatt; den låter helt suverent bra hos meg; åpent, drivende energisk, fargerikt, utstrakt i topp og bunn, og med en solid fokusert klang på alle instrumenter. Forresten synes jeg vel at PoM var Maidens musikalske høydepunkt også.

Mvh Vidar P
 
O

om.s

Gjest
Ikke enig; jeg kjøpte "Piece of Mind" på original engelsk vinyl da den kom ut (ca 1980?) og har den fortsatt; den låter helt suverent bra hos meg; åpent, drivende energisk, fargerikt, utstrakt i topp og bunn, og med en solid fokusert klang på alle instrumenter. Forresten synes jeg vel at PoM var Maidens musikalske høydepunkt også.

Mvh Vidar P
!990?

mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei, Piece of Mind var ute lenge før 1990. Vil gjette meg til ca 1983, men skal sjekke platecoveret når jeg kommer over skiva.

Den låter iallefall svært godt på original vinyl fra Emi, og er jo spekket med gode låter og inspirert musisering!

Mvh Vidar P
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
1983 står det på mitt eksemplar.
 
O

om.s

Gjest
Nei, Piece of Mind var ute lenge før 1990. Vil gjette meg til ca 1983, men skal sjekke platecoveret når jeg kommer over skiva.

Den låter iallefall svært godt på original vinyl fra Emi, og er jo spekket med gode låter og inspirert musisering!

Mvh Vidar P
Mmm takker for korreksjonen, Iron Maiden kom i 80 og Killers i 82(?) og siden The number of the beast, derav trodde jeg fritt etter hukommelsen at den var sluppet senere..

mvh
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.569
1980 Iron Maiden
1981 Killers
1982 The Number of the beast
1983 Piece of mind

På turneen i fjor spilte de bare musikk fra disse platene.
 
O

om.s

Gjest
1980 Iron Maiden
1981 Killers
1982 The Number of the beast
1983 Piece of mind

På turneen i fjor spilte de bare musikk fra disse platene.
Da får man vel også gi "piece of mind" en sjanse til etter alle disse år.....( hadde den engang på vinyl...)

mvh
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.569
Beste Maiden - studioplate:
1. Piece of mind
2. Iron Maiden
3. Brave new world
4. A matter of life and death
5. The number of the beast
6. Killers
7. Fear of the dark
8. Somewhere in time
9. Dance of death
10. Powerslave
11. No prayer for the dying
12. 7. son of a 7. son
13. Virtual XI
14. X-factor
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Nr 3. heter Brave new world og nr 4 heter A matter of live and death.

Ellers, så ser min liste slik ut:
1. The number of the beast
2. Piece of mind
3. Powerslave
4. The seventh son of a seventh son
5. Iron Maiden
6. Killers
7. Somewhere in time
8. Fear of the dark
9. No prayer for the dying

De andre har jeg ikke hørt. Ga opp IM etter Fear of the dark, men mulig at jeg må skaffe meg de siste platene. Disse har jo fått ganske bra kritikk.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.569
Sånn, da har jeg rettet trykkleifene. ;)

Jeg ga opp da Powerslave kom, men kom på at dette var morsom musikk igjen da jeg så "Rock in Rio" på TV. Så dem live for første gang i fjor, i Praha.

Kjøpte hele remastered-serien til 59,-/stk.
 

nlb

Medlem
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
21
Antall liker
0
En person som velger verdens mest overeksponerte, overspillende skuespiller Steve Martin i stedet for skikkelig trøkk bør vel få lyttelisensen indratt. Videre er det faktisk få heavy plater som scorer spesielt bra m.h.t. lyd, men jeg holder nå på med denne hobbyen for musikkens skyld og må vel inrømme at Maiden står høyt i kurs. Er dog ikke enig med VG's anmelder om at den rabgerer blandt de beste, men helt def. et greit album.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det var en fleip, for å legge trykk på ironien i innlegget :p.



En person som velger verdens mest overeksponerte, overspillende skuespiller Steve Martin i stedet for skikkelig trøkk bør vel få lyttelisensen indratt. Videre er det faktisk få heavy plater som scorer spesielt bra m.h.t. lyd, men jeg holder nå på med denne hobbyen for musikkens skyld og må vel inrømme at Maiden står høyt i kurs. Er dog ikke enig med VG's anmelder om at den rabgerer blandt de beste, men helt def. et greit album.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.341
Antall liker
3.481
Torget vurderinger
49
Bedre lyd på de første platene ,bedre musikk også imo 8)
Platene med Paul D'Anno som vokalist er hyppig spillt hos meg ...........seint en fredagskveld ;D
 
O

om.s

Gjest
Kjöpte "Piece of Mind" på Statoil stasjonen for 65,- Sek inkl Aftonbladet (89,- uten), og skal innrömme at denne hadde jeg glemt.
Bedre enn jeg kunne huske, og holder med forrige "taler" som mente at det var bedre musikk på de förste platene, med unntak av "number of..." den faller ikke helt i smak.....

mvh
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Piece of mind er også høydepunktet for meg, etter -87 har det stort sett gått nedover. Siste er ihvertfall ett stort steg i riktig retning synes selv om jeg ikke har fått hørt den for mye enda.
De to første har jeg spilt altfor lite i det siste, det må gjøres noe med. Etter at pokerlaget sklir ut i kveld tror jeg kan være en god anledning!

God helg
 
O

om.s

Gjest
Piece of mind er også høydepunktet for meg, etter -87 har det stort sett gått nedover. Siste er ihvertfall ett stort steg i riktig retning synes selv om jeg ikke har fått hørt den for mye enda.
De to første har jeg spilt altfor lite i det siste, det må gjøres noe med. Etter at pokerlaget sklir ut i kveld tror jeg kan være en god anledning!

God helg
Tenkte å kjøpe opp Killers igjen også, da mener jeg å fått med meg det vesentligste igjen, enig at den siste tross begredelig lyd, er ett steg i "riktig" retning igjen.....

mvh
 
Topp Bunn