Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Mener Høyre at det ikke skal utbetales noe i Juni? Om man kaller utbetalingen dagpenger eller feriepenger er da ett fett.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Feriepenger er da en opparbeidet rettighet. Heidi Norby Lunde (det var vel hun som oppfordret de som brøt norsk lov, undra skatt og ikke betalte moms til å fortsette til tross for at de ble dømt i retten) har tydeligvis ikke skjønt dette, som så mye annet. Du får feriepenger i stedet for dagpenger. Når du har ferie får du ikke lønn
    Høyre har aldri skjønt at folk flest faktisk ikke er arbeidsledige frivillig. Og at en rettighet er en rettighet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Nettopp. Derfor var markedet regulert. Det funket veldig fint før høyre kødda det til Oslo. Se ovenfor....
    I stedet for å innse feilslått politikk, noe høyre i ideologitåka aldri gjør, så innfører de nå mer av politikken som ikke virker. Denne politikken har ikke virket i et eneste sivilisert land, men det driter høyre i. De ønsker et usivilert arbeidsliv der ingen som kjører drosje skal tjene penger eller ha et regulert arbeidsforhold med de rettigheter det medfører.
    Hadde vi hatt høyre sin ideal taxinæring nå, hadde ingen drosjesjåfører vært regulære ansatte; alle sin egen herre. Alle de tusener av drosjesjåfører som nå er permiterte, hadde ikke vært permiterte men personlig konkurs. Sikkerhetsnett og fallskjermer er for de rike i høyres verden.

    Visst kan man få billigere drosjer. Men da må det bli færre av dem. Det som kommer til å skje nå på sikt er færre og dyrere drosjer. Og flere useriøse aktører.
    Man har også glemt at drosje er endel av kollektivtilbudet og derfor ikke egnet for vill-vest kapitalisme.....
    har du noen ide om hva en gjennomsittelig drosjesjåfør i Oslo tjener og hva den som eier løyvet sitter igjen med normalt? At det nå er veldig lite antar jeg, men i noenlunde normal drift?

    jeg traff for en tid tilbake en fyr jeg ikke hadde sett siden ungdomsskolen, han kjørte litt drosje i Oslo. Han sa det var såpass kjedeligat han hadde en laptop med filmer for å få den store mengden ventetid til å gå.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    har du noen ide om hva en gjennomsittelig drosjesjåfør i Oslo tjener og hva den som eier løyvet sitter igjen med normalt? At det nå er veldig lite antar jeg, men i noenlunde normal drift?

    jeg traff for en tid tilbake en fyr jeg ikke hadde sett siden ungdomsskolen, han kjørte litt drosje i Oslo. Han sa det var såpass kjedeligat han hadde en laptop med filmer for å få den store mengden ventetid til å gå.

    Jeg vet ikke hva årslønna i Oslo er; det er svært avhengig av hvor mye man jobber. Dette er jo en bransje der du kan jobbe deg ihjel. Ikke uvanlig med over 80 timers arbeidsuke. Hørt at timelønna i Oslo var rundt 90kr før korona.
    Du kan dømme hvor lukerativt det er å kjøre drosje i et gitt område ved å se hvor mange hvite du ser bak rattet. Er det få, er inntekten lav.
    Drosjeeier sitter normal igjen med noen få prosent til overs av det sjåførene kjører inn. Det fordrer at det bilen ikke skades ellers forsvinner dette fort. Eierne må kjøre inn penga til egen lommebok sjøl.

    Normal hverdag har gjerne 70-75% dautid (I Oslo er det sikkert enda værre). I snitt ca 1.5- 2 turer pr time. Men det går jo bort endel tid i tillegg da man skal kjøre til kunde eller har satt av kunde og skal kjøre til et sted der det er sjanse å få en ny.....

    Ja, jeg har jobbet som drosjesjåfør....
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Jeg vet ikke hva årslønna i Oslo er; det er svært avhengig av hvor mye man jobber. Dette er jo en bransje der du kan jobbe deg ihjel. Ikke uvanlig med over 80 timers arbeidsuke. Hørt at timelønna i Oslo var rundt 90kr før korona.
    Du kan dømme hvor lukerativt det er å kjøre drosje i et gitt område ved å se hvor mange hvite du ser bak rattet. Er det få, er inntekten lav.
    Drosjeeier sitter normal igjen med noen få prosent til overs av det sjåførene kjører inn. Det fordrer at det bilen ikke skades ellers forsvinner dette fort. Eierne må kjøre inn penga til egen lommebok sjøl.

    Normal hverdag har gjerne 70-75% dautid (I Oslo er det sikkert enda værre). I snitt ca 1.5- 2 turer pr time. Men det går jo bort endel tid i tillegg da man skal kjøre til kunde eller har satt av kunde og skal kjøre til et sted der det er sjanse å få en ny.....

    Ja, jeg har jobbet som drosjesjåfør....
    Jeg har vært mildt fascinert av drosjebransjen i Oslo, ikke fordi det er noe som engasjerer meg i utgangspunktet siden det ikke er noe jeg er avhengig av, men fordi den fremstår som så gjennomført fucked på stor sett alle tenkelige måter at det interesserer meg litt hvorfor og hvordan det ble slik. Så når jeg en sjelden gang faktisk tar drosje så prøver jeg å få den som kjører til å snakke litt om hvordan det fungerer. Gjennomgangsmelodien er mye venting, mye dødtid, dårlig betalt osv. Noen kjører kun i helgene fordi det kun er da det er mulig å tjene penger. En annen sørget så langt som mulig for å jobbe odde tider da konen som hadde skiftarbeid uansett ikke var hjemme osv. De som kjører for Oslo Taxi som er hva jeg tar har ganske mye stygt å si om andre selskaper, spesielt de som kommer fra langt borte for å melke helgemarkedet i Oslo når det er mye folk ute.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Tok ikke lang tid nei. Nå er det fritt fram for juks, skatt og momsundragelse. Høyre har fått det slik de vil ha det.
    Toyota Camry er blitt luksuslimousin.
    Sist Uber var på markedet betalte 9 av 10 ikke skatt. En stor andel gikk samtidig på NAV.

    Under betalingsmur men overskriften sier nok....
    Uber-sjåfører slipper unna kravet om taksameter ved å kalle bilene «luksuriøse»


     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    ^ Minner litt om han kjørte meg og noe venner i rundt i Athen og skulle hatt tillegg for at han kjørte en "klassisk" Mercedes. Bilen var fra midten av 80-tallet og dette var for 10 år siden.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Fri flyt av dødsulykker er virkig for regjeringen for å opprettholde sosial dumping.
    Der er nok spesielt viktig nå når vi snart har hundretusemer ar arbeidslediger....

     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nei, vi må da for all del ikke gjøre noe som kan påvirke det frie næringsliv..... noen ulykker i året er da en billig penge....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Nei, vi må da for all del ikke gjøre noe som kan påvirke det frie næringsliv..... noen ulykker i året er da en billig penge....
    Det er bare så lenge det ikke påvirker de med høye inntekter. Det øyblikket det gjør det, blir det nok satt inn tiltak.....
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Får vel gratulere Solberg med den lengste perioden uten Ap i regjering siden de først kom inn i regjering, i 1928.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Det går et mønster her. Kutt tilganger. nekt innsyn.

    Trygdeskandalen kunne kanskje vært avdekket i 2014. Regjeringen (via direktoratet) nekter oss innsyn.

    Husker en viss leder som sa at nå skulle det bli mer åpenhet med dem bak roret.
    Viste seg å være nøyaktig det samme som utsagnet "mennesker, ikke milliarder", "nærpolitireformen" og "frit skolevalg". Stå for en retning og putt en merkelapp som betyr det stikk motsatte på den.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Viste seg å være nøyaktig det samme som utsagnet "mennesker, ikke milliarder", "nærpolitireformen" og "frit skolevalg". Stå for en retning og putt en merkelapp som betyr det stikk motsatte på den.
    Orwellsk nytale ja. Stadig populært...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Noen leste boka og trodde det var en instruksjonsmanual! :oops:
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Gud hjelpe... en hel regjering bestående av tanketomme individualister med hysterisk behov for selvforherligelse.....
    For ordens skyld, - jeg var 14 da jeg flytta på hybel, men det var dengang da og itte nå....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Forresten , - at sammenslåingen av fylker kom til å bli dyrere var grundig forutsagt.... men denne regjeringen sparer penger i kjent stil...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Jupp. sammenslåingen var jo bare første steg i å legge dem ned på sikt.

    Ref også dagens forslag om karakterbasert skoleopptak på nasjonalt nivå.

    Å ha familiens 16-åring på internat 100 km vekke vil forbedre fullføringsstatistikken.
    Men Herregud dah!! Mener du virkelig at almuens barn skal få utdannelse??
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert et grep for å øke byråkratiet slik at noen med partiboka i orden kan få millionlønn og påfølgende skattelette...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Høyres agenda er nok ikke effektivisering med sentralisering....





    "
    Høyres justispolitiske talsperson mener det er et problem at vi har for mange sorenskrivere, altså domstolsledere. Mens hans parti har sørget for at vi har nesten like mange direktører i jernbanesektoren som vi har sorenskrivere i hele landet."
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Sikkert et grep for å øke byråkratiet slik at noen med partiboka i orden kan få millionlønn og påfølgende skattelette...
    Jeg skulle med andre ord ikke ha forlatt partiet?

    Men ærlig talt, jeg har ikke skjegg så jeg må se meg selv i øynene hver jævla dag når jeg barberer meg! Tor ikke jeg ville ha holdt ut, selv med milionlønn hvis jeg skulle fronte Ernas distriktspolitikk!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Mener Høyre at det ikke skal utbetales noe i Juni? Om man kaller utbetalingen dagpenger eller feriepenger er da ett fett.
    Nei, det gjør de nok ikke, ytelser utbetales også i juni, men det er tiltaksplikt i henhold til oppfølgingsplanen og ikke ferie. Selv om jeg ikke er høyrevelger, syns jeg også det virker noe snodig å ta ferie i en slik prosess.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Nei, det gjør de nok ikke, ytelser utbetales også i juni, men det er tiltaksplikt i henhold til oppfølgingsplanen og ikke ferie. Selv om jeg ikke er høyrevelger, syns jeg også det virker noe snodig å ta ferie i en slik prosess.
    Ja, man skal stå med lua i hånda og bukke dypt når man mottar ei krone fra staten. Du skal vite at du lever på alle andres nåde, og du skal for all del ikke kunne ta deg en pust i bakken og samle krefter.

    Livet ditt skal være så hardt at alle kan peke på deg og bruke deg som eksempel på hva du blir hvis du ikke drikker tranen din.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det var da voldsomt. Det er lett å høre at du ikke har vært arbeidsledig i noe annet land enn Norge.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Det var da voldsomt. Det er lett å høre at du ikke har vært arbeidsledig i noe annet land enn Norge.
    Han lever ikke i Norge, han lever i Helvete. (dvs. et sted som ikke er styrt av ytre venstre)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Du har bare jobbet hjemmefra, passet hus og hjem, oppdratt barn slik at far kunne være ute i arbeidslivet. Du forsaket din karriere til det beste for enheten. Du mottok ikke ei krone i lønn, og opparbeidet deg ikke pensjonsrettigheter. Du arbeidet like fullt 100 % i hjemmet.

    Nå som din ektemann døde, så skal du ikke lenger få etterlattpensjon.


    Denne regjeringen kutter, kutter og kutter. Bygger ned det som er bra i Norge.


    Ja, det kalde, kyniske kalkulator-Høyre burde ligge åpent alle å se. Mennesker er ikke verdt en dritt og i alle fall ikke når de er utenfor arbeidslivet.

    I fjor var det barnebriller, tannreguleringer. Før det var det fysioterapi til brannskadde. Før det igjen var det syke på AAP. Nå er det pensjonistene som skal tas. Tilbake til minstepensjon på deg!

    Husk hvordan Erna sa at hun var mest opptatt av de nederst ved bordet. Makan til løgner skal du lete lenge etter.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ja, man skal stå med lua i hånda og bukke dypt når man mottar ei krone fra staten. Du skal vite at du lever på alle andres nåde, og du skal for all del ikke kunne ta deg en pust i bakken og samle krefter.

    Livet ditt skal være så hardt at alle kan peke på deg og bruke deg som eksempel på hva du blir hvis du ikke drikker tranen din.
    Så hardt er det vel ikke å være arbeidssøker, man skulle jo tro at det få nytt arbeid var førstepri, nå er det jo også blitt slik at man kan motta disse ytelsene "hvorsomhelst" etter denne famøse nav skandalen, så hva er egentlig problemet?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128

    Du har bare jobbet hjemmefra, passet hus og hjem, oppdratt barn slik at far kunne være ute i arbeidslivet. Du forsaket din karriere til det beste for enheten. Du mottok ikke ei krone i lønn, og opparbeidet deg ikke pensjonsrettigheter. Du arbeidet like fullt 100 % i hjemmet.

    Nå som din ektemann døde, så skal du ikke lenger få etterlattpensjon.


    Denne regjeringen kutter, kutter og kutter. Bygger ned det som er bra i Norge.


    Ja, det kalde, kyniske kalkulator-Høyre burde ligge åpent alle å se. Mennesker er ikke verdt en dritt og i alle fall ikke når de er utenfor arbeidslivet.

    I fjor var det barnebriller, tannreguleringer. Før det var det fysioterapi til brannskadde. Før det igjen var det syke på AAP. Nå er det pensjonistene som skal tas. Tilbake til minstepensjon på deg!

    Husk hvordan Erna sa at hun var mest opptatt av de nederst ved bordet. Makan til løgner skal du lete lenge etter.
    Trengte ikke lete lenge. Fant deg med en gang. Man får fortsatt etterlattepensjon, men den legges om. Mannen er ikke lenger famliens eneforsørger, og folketrygden bør utformes etter den tiden vi lever i.

    Forresten, er det noen spesiell grunn til at du ikke nevner at barnepensjonen samtidig styrkes?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke helt om dette med nedlegging av politistasjoner i belastede bydeler i Oslo er regjeringspolitikk, byråkratpolitikk eller Oslopolitikk , men det passer bra med det bildet jeg har av at denne Høyreregjeringen stort sett tar dustete og uforståelige valg..

    Har de ingen forståelse av realitetene eller interesse av å bli gjenvalgt?
    Der begynner å bli få grunner til å stemme på Erna igjen, faktisk bare 2: Arveskatten og formuesskatten.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    KrFs nestleder i Politisk kvarter i dag: Vi har laget et program som favner bredt. Partiet er på 2,2% i NRKs seneste måling, så akkurat det er diskutabelt.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Pensjonene må tilpasses den tiden vi lever i? Etter ca 40 år med skatteletter er visst pensjonene for dyre, det er ikke nok penger i statskassa.. Kanskje det var skattelettene som var for dyre??
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Pensjonene må tilpasses den tiden vi lever i? Etter ca 40 år med skatteletter er visst pensjonene for dyre, det er ikke nok penger i statskassa.. Kanskje det var skattelettene som var for dyre??
    Pensjonsreformen kom ii 2011(?) og er tverrpolitisk. Uansett hva man kaller det så er målet selvsagt å redusere de langsiktige forpliktelsene til det offentlige. Da de opprinnelige reglene kom så levde ikke folk spesielt lenge etter 67 år. Det har ikke så mye med de blåblå å gjøre, egentlig. Siden pensjon er langsiktig så er det viktig at det er tverrpolitisk enighet om hva som faktisk gjelder, om skal kaste rundt på dette hvert 4. eller 8. år så blir det i alle fall kaos og umulig å beregne hva man kan forvente å få en gang i fremtiden og følgelig heller ikke mulig å planlegge.

    Det som er mer bekrymringsverdig er at det fortsatt ser ut til å være et relativt stor misforhold mellom hva folk tror de får i pensjon og hva de realistisk kan forvente å få. En del virksomheter har en svært dårlig IPA-ordning (lavt innskudd) og jeg tror de fleste ville blitt overrasket om de visste hvor lite de vil få / hvor lenge de må jobbe for å få noe ut fra Folketrygden. Man må stort sett jobbe et stykke ut i 60-årene for ikke å bli minstepensjonist i Folketrygden, nesten hele effekten utover det kommer de siste årene i yrkeslivet.

    I Folketrygden er forskjellen for senere årskull på aldri å ha jobbet eller å ha jobbet i 30 år med full opptjening (dvs lønn over 6G) ingen ting. Så kommer i sistnevnte tilfelle selvsagt IPA i tillegg.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Skatteletter uten virkning blir ikke riktigere av at det er tverrpolitisk enighet om de. Det er enda ingen som har påvist økt sysselsettingseffekt av skattelettene, heller tvert om (tenker på den utredningen om formuesskatten som regjeringen bestilte, og som ble lagt fram i høst)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn