Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.571
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    8-900000 betyr 67-75000 brutto pr mnd. Av de 50-60000 som er igjen skal det også betales skatt, kommunale avgifter, forsikringer, drivstoff/reiser etc. Regn med 20-25000 bare i skatt så grevetilværelsen er ikke spesielt reell.
    26% beskatning av hver inntekt (900kkr til sammen) gir 55 tusen/mnd utbetalt til sammen etter skatt. Glem halv skatt i desember og feriepenger. Her er alle måneder like! Dvs 35 etter at alle lån er betalt. Så pr år: 20000kwh strøm, 40kkr i kommunale avgifter og eiendomsskatt, 10kkr div nettgreier pr år og 16000km/år bilkjøring delt på 12 måneder er 7000kr pr mnd. Så 10kkr i husholdning pr mnd ( foring av 2 barn og 2 voksene) og 6kkr i barnehage/SFO, Dvs etter alt essensielt inkludert sparing i egen bolig er betalt sitter man igjen med 12000kr/mnd. Sykt mye til klær og gøy. Stakkars arbeiderklassens småbarnsforeldre.
    De som synes dette er for lite å leve av burde ta seg et tak. Vi har det så bra at vi er i ferd med (eller mer riktig, vi er der ) å bli en nasjon full av sutrekopper og økonomiske analfabeter.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.407
    Om man legger SIFOs referansebudsjett til grunn som gir en nøktern, men ok levestandard, så skal en famile med to voksne og to barn i barnehagealder bruke ca 24k i måneden til alt utenom bil og bokostnader. Dette tallet inkluderer barnehageplass. Referansebudsjettet har lavere tall når barna blir eldre (barnehage gjør et betydelig innhugg i månedlige utgifter og man får mye mat og fritidsaktiviteter for 5-6000 pr- mnd).

På en brutto husholdningsinntekt på 900k burde det være rom for relativt mye slack for en famile på 4, men det fordrer at man har en viss styring på familieøkonomien og ikke kaster bort mye penger på generelt tull & tøys, bor langt over evne eller har en standard på bilparken man ikke har råd til.

Sist redigert:

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    26% beskatning av hver inntekt (900kkr til sammen)
    Skattetatens kalkulator gir, for et par med 900k bruttolønn totalt og 4 millioner i gjeld med 3% rente og fradrag for 2 barn en skatteregning på 94000 per capita, eller i underkant av 21% av inntekten. Så der kommer det ytterligere 4400 utbetalt pr mnd totalt ift dine tall. I tillegg kommer 2x barnetrygd som gir ca 2k i måneden.
    Takk for det. Enda rausere altså. Jeg regnet bare raskt og grovt. Med andre ord 4400krx12 =luksusferie til 53000kr på familien.
    Å, du vet - kaffe latte'n er dyr den. Samme med Michael Kors veskene :)
    For ikke å snakke om alle eple-dingzene som må fornyes hvert år.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ja, for alle mennesker lever i stabile parforhold med trygg og forutsigbar inntekt...

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.826
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Les over. Ingen har sagt noe annet. Dette er imidlertid den dominerende gruppen.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    så våre velferdsordninger skal bruke den dominerende gruppen som grunnlag?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.407
    Uten å gå i detaljer på de enkelte postene har vi området 45.000 i måneden i faste og "faste" utgifter. Dette inkluderer boliglån etter skatt, betjening av et studielån, AKS for et barn, fritidsaktiviteter (fotball), strøm, eiendomsskatt, kommunale avgifter, alarm, internett/tv, strømmeabonnementer, forsikringer og mat/drikke i det daglige (inkl vinmonopolet). Det er en del høyere enn det "trenger" å være - det går ganske mye strøm i en enebolig som ikke akkurat er bygget etter Tek-10, ekstravaganse som en pianolærer som kommer hjem til oss en gang i uka og relativt høy standard på hverdagsmaten. Det store som ikke er med er avskriving på bilen (drivstoff i form av strøm er imidlertid med) og eventuelt tyngre vedlikehold som før eller siden dukker opp på et eldre hus. Om det hadde vært nødvendig er det en del opplagte kuttkandidater som kunne frigjort en noen tusenlapper i måneden. Skulle vi kjøpt tilsvarende bolig i dag ville rimelig nok lånekostnadene vært en god del høyere.

Dvs at med en samlet bruttoinntekt på de nevnte 900k (vår er betydelig høyere) så hadde vi fortsatt hatt en grei slump til overs hver måned til det andre som klær, kultur, spise ute en gang i blant, ferier, gaver og alt det andre. Riktig nok har vi bodd der vi bor i noen år så vi har små utgifter til møbler/interiør/ting som trengs da dette i all hovedsak er anskaffet allerede.

Av disse ~45.000 er en ikke ubetydelig del sparing i form av nedbatling på boliglånet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.363
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Om man legger SIFOs referansebudsjett til grunn som gir en nøktern, men ok levestandard, så skal en famile med to voksne og to barn i barnehagealder bruke ca 24k i måneden til alt utenom bil og bokostnader. Dette tallet inkluderer barnehageplass. Referansebudsjettet har lavere tall når barna blir eldre (barnehage gjør et betydelig innhugg i månedlige utgifter og man får mye mat og fritidsaktiviteter for 5-6000 pr- mnd).

På en brutto husholdningsinntekt på 900k burde det være rom for relativt mye slack for en famile på 4, men det fordrer at man har en viss styring på familieøkonomien og ikke kaster bort mye penger på generelt tull & tøys, bor langt over evne eller har en standard på bilparken man ikke har råd til.
    ,,,,men stereoanlegget......?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.407
    ,,,,men stereoanlegget......?
    Det, som mye annet, får eventuelt vente til man har råd til det. Som Larson er inne på er det helt sikkert trangt for mange, spesielt om man er aleneforsørger med begrenset inntekt i et område med høye bokostnader. Jeg er glad jeg ikke er renholdsarbeider og alenemor til to barn i Oslo for å si det slik. Men at det over tid har festet seg en oppfatning om at ting er så fryktelig vanskelig for småbarnsfamilier synest jeg er underlig. For meg ser det veldig ut som eventuelle problemer først og fremst bunner i ting som i stor grad er valgbare eller kan velges bort. Som å bo over evne, ha bil(er) over evne og generelt ha en livsstil som ikke i tilstrekkelig grad tar hensyn til realitetene i den månedlige kontantstrømmen.

Det er jo bare å se på de budsjettavlene som settes opp i episodene av Luksusfellen. Det er stramt (noe det må bli siden mye skal gå på å betjene gjeld for gammel morro) men man ser også ganske greit at det ikke skal allverdens med inntekt til for å klare seg ganske ok. Fett er det sjelden, men det er mye dyrere å leve fetere enn man har råd til.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Hvilke småbarnsfamilier kjøper stereoanlegg i disse dager?
    Er det ikke bare blåtannhøyttalere rund baut?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.077
    Torget vurderinger
    0
    U

Utgatt24668

Gjest
    Regjeringen får mye pepper for å gjøre nødvendige grep i Norge, mens Sp profiterer på alle som ønsker seg fantasipenger til å opprettholde et ikke-bærekraftig samfunn. Jeg undrer på hvorfor og hvordan landsbygda tror/mener at vi kan fortsette dagens oljepengebruk.

MDG har et poeng i at for lite gjøres på klima men er lite troverdig så lenge de bruker en svovelpredikant som talsperson.

Det er en risiko for både MDG og Sp at de lever på en hype, kanskje spesielt Sp.

MDG burde ha satset på trønderen alene og oppdatert politikken på økonomi og distansert seg mer fra SV og Rødt.

Jeg tror regjeringen kommer seg opp i popularitet men mørkefyrsten og ledelsen i venstre er to problemer som uansett vil felle dem hvis intet gjøres. Selv ikke maktkåtheten til eliten i Ap kan alene redde dem.

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.635
    Torget vurderinger
    10
    Naboen min har kjøpt en svær Toyota Yaris. Sikkert kjempedyr.
    Synes synd på ham!
    Jeg skjønner bare ikke hvor fra han får alle pengene. En sånn Yaris må jo koste flere hundre tusen. Og så klager folk på dårlig råd!!!
    Kunne kostet 1 krone for min del! Sikkert Toyota driftsikkerhet, men duverden så kjedelig! Folk som kjøper Toyota burde holde seg til bussen!
    Livet er for kort til å kjøre Toyota!
    Driftsikkerhet, glem det, se dokumentaren "Da det gikk galt for Toyota".
    Byttes motor på snart annenhver Toyota.
    Når du i tillegg har fått levert den med "Automat" eller snøscooter-girkasse(Reim-Ola) som jeg heller vil kalle det har du om mulig bommet ennå mer.
    De er så stygge at det skulle vært påbudt å parkere de i garage for å ikke skjemme ut nabolaget, siste Prius leder!
    Siste Rav 4 klarte heller ikke "Elgtesten" :
    https://teknikensvarld.se/nya-toyota-rav4-underkand-i-algtestet-uppvisar-farligt-beteende/

Mvh.
    SAL

Sist redigert:
    S

Slubbert

Gjest
    Jeg skriver mye om innstramminger, men én post som burde blitt kraftig utvidet i statsbudsjettet, er riksrevisjonen og generell internrevisjon. Det er så utrolig mye pengesløsing i offentlig sektor, og Norge er ett av få land hvor riksrevisjonen ikke bygger på allerede utført internrevisjon. Mange statlige virksomheter har ikke noen internrevisjon i det hele tatt. Det er våre skattekroner det er snakk om, og så har man ikke noe revisjonssystem som etterprøver at pengene blir brukt på et fornuftig vis, og på det de skal brukes på. Som linken sier har både IMF og OECD anbefalt Norge mer utstrakt bruk av internrevisjon. Og det er også en sikkerhetsventiil mot kameraderi og korrupsjon.

Edit: Nå ser det ut til at regjeringen har innført nye krav etter rapporten linket til over, men da må selvsagt også midlene følge med. Når oljeinntektene faller vil det bli mer og mer viktig å skille nødvendig pengebruk fra unødvendig pengebruk.

https://dfo.no/fagomrader/internrevisjon/krav-til-internrevisjon-i-staten

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Jeg skjønner bare ikke hvor fra han får alle pengene. En sånn Yaris må jo koste flere hundre tusen. Og så klager folk på dårlig råd!!!
    Kunne kostet 1 krone for min del! Sikkert Toyota driftsikkerhet, men duverden så kjedelig! Folk som kjøper Toyota burde holde seg til bussen!
    Når du i tillegg har fått levert den med "Automat" eller snøscooter-girkasse(Reim-Ola) som jeg heller vil kalle det har du om mulig bommet ennå mer.
    De er så stygge at det skulle vært påbudt å parkere de i garage for å ikke skjemme ut nabolaget, siste Prius leder!
    https://teknikensvarld.se/nya-toyota-rav4-underkand-i-algtestet-uppvisar-farligt-beteende/

Mvh.
    SAL
    Ja, nye RAV4 strøk på elgtesten i Sverige men dødsseriøse DinSide har en annen formening https://www.dinside.no/motor/ingen-grunn-til-panikk/71638339

:)

Ang, Yaris så er det vel ikke akkurat en verre bil enn andre småbiler. Og er driftssikkerheten virkelig så dårlig? Ikke meg bekjent - jeg kjenner flere som har og har hatt Yaris og som nærmest aldri er på verksted. Automatkassa/hybridsystemet er pussig, jeg er med på den. Til tiden svært høyt turtall, men det skal visst være slik.........

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.635
    Torget vurderinger
    10

Mvh.
    SAL
    Ja, nye RAV4 strøk på elgtesten i Sverige men dødsseriøse DinSide har en annen formening https://www.dinside.no/motor/ingen-grunn-til-panikk/71638339

:)

Ang, Yaris så er det vel ikke akkurat en verre bil enn andre småbiler. Og er driftssikkerheten virkelig så dårlig? Ikke meg bekjent - jeg kjenner flere som har og har hatt Yaris og som nærmest aldri er på verksted. Automatkassa/hybridsystemet er pussig, jeg er med på den. Til tiden svært høyt turtall, men det skal visst være slik.........
    Ja, dårlig for å si det forsiktig. Service bra, bytter motorer mens bil er inne for vanlig service, kunden vet mange ganger ikke at motor er byttet.
    Slik kommer det heller ikke på statistikken.
    En kompis av meg kjøper mye Toyota, 4 i slengen til kone, barna og seg selv, ble byttet 3 av 4 motorer sist gang.
    Jeg jobbet ett år som takstmann hos Toyota, ikke imponerende lenger.
    Når det gjelder "automaten" er den helt dustete og ennå værre når du er ute med hybriden din i -20 kalde, kjørt den milen eller to den går på batteriet før motoren starter med -20 grader Celsius på olje og vann, god motbakke og motoren plutselig ruser 4-5000 o/min.......

Mvh.
    SAL

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.211
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Når det gjelder "automaten" er den helt dustete og ennå værre når du er ute med hybriden din i -20 kalde, kjørt den milen eller to den går på batteriet før motoren starter med -20 grader Celsius på olje og vann, god motbakke og motoren plutselig ruser 4-5000 o/min.......

Mvh.
    SAL
    Det er en del ting der jeg spør meg selv om de er så bra for levetida til ymse apparaturer...

Jeg har en 2013 VW Amarok 180Hk BiTDI.

Nå har det lenge vært visdom at en turbomotor skal en ikke skru av med en gang etter at den har gått hardt, men la den gå på tomgang en stund til det hele har roet seg ned, og turboen har fått tid å kjøle seg ned mens den har oljesirkulasjon.

På min bil er de start/stoppfunksjon - hvilket betyr at når jeg parkerer hjemme og setter girkassa i park, så skrur bilen selv av motoren med en gang...

Johan-Kr

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.453
    Selv om selve motoren stopper så er det diverse duppeditter i motoren som kjører seg ned etter tur. For eksempel oljepumpe for smøring av turbo.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det vil jeg mene, ja. Men sorter dette, og du har med det samme sortert de som vurderer det.... :D

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.407
    Jeg er litt overrasket over at ingen har giddet å sjekke hva spesialbriller til barn koster i utlandet. Det er kanskje like dyrt som i Norge, ellers kunne man jo mistenke bransjen for å kjøre prisen til himmels siden staten uansett har betalt for gildet.

Eller som Larson ville sagt: har noe først blitt kjempedyrt fordi staten betaler bør staten betale mest mulig for det videre slik at det forblir like kjempedyrt og folk kan føle at de får noe tilbake for skatten sin.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så inntektene bør gå dit våre felles ressurser tilfeldigvis ligger? Går jeg opp i bakken bak huset kan jeg se Oseberg C i klarvær......

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg er litt overrasket over at ingen har giddet å sjekke hva spesialbriller til barn koster i utlandet. Det er kanskje like dyrt som i Norge, ellers kunne man jo mistenke bransjen for å kjøre prisen til himmels siden staten uansett har betalt for gildet.

Eller som Larson ville sagt: har noe først blitt kjempedyrt fordi staten betaler bør staten betale mest mulig for det videre slik at det forblir like kjempedyrt og folk kan føle at de får noe tilbake for skatten sin.
    Du får snakke for deg selv. Hvis du hadde tatt deg bryet med å lese historien jeg linket til noruego, så står det at brilleglass ble importert fra tyskland.

Ellers snakker du som en typisk høyremann i dagens regjering. "1 % kanskje får for mye/ikke trenger ytelsen. Derfor skal 100 % få et massivt kutt i sine ytelser."

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn