weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Antall liker
- 14.375
Det kan skje mye med prisen på et produkt fra det blir importert til det blir solgt videre til noen - med eller uten statlig refusjon. Jeg aner ikke om det er overpriset som en konsekvens at staten uansett tar regningen, jeg påpeker kun at det hadde vært interessant å vite om så er tilfelle. Fenomenet er kanskjebest kjent innenfor medisiner - helt identiske medisiner har vilt forskjellige priser rundomkring i verden basert på hvordan systemet for innkjøp og distribusjon og betaling fungerer.Hvis du hadde tatt deg bryet med å lese historien jeg linket til noruego, så står det at brilleglass ble importert fra tyskland.
Jeg aner ikke hva spesialbrilleglass koster å lage eller hva de kan kjøpes inn fra underleverandører for. Men incentivene for å skaffe de rimelig er ganske lave når regningen uansett sendes videre til staten. Jeg fikk forresten nye briller delvis dekket da jeg var i forsvaret. Tror jeg fikk inntil 1200 kroner eller noe slikt (~1900 i dagens pengeverdi), skulle jeg ha noe moteriktig eller fancy måtte jeg dele det eventuelt overskytende selv (dette var helt standard korreksjon for svært moderat nærsyn så de var uansett ikke dyre).
For øvrig synest jeg - mulligens utrolig nok for deg - at det er høyst urimelig at foreldre må betale 20-30.000 kroner for at barna deres skal se greit. Spesielt de som ikke har råd til en slik utgift.