Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Bare nevner at arbeidserfaring til sittende finansminister er 2 år som salgskonsulent for en lokalradio.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Slutt å tøys, fjernis. Sponheim har relevant erfaring.
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Slutt å tøys, fjernis. Sponheim har relevant erfaring.
    Jeg er av den oppfatning at politikere ikke er automatisk kvalifisert til alle stillinger i styret eller som ledere i statlige bedrifter, Sponheim klarte vel å få venstre under sperregrensen før han gikk av, vi har hatt et forfall av alt det viktige i landet de siste 35 årene pga elendig styring av landet, så nei i mine øyne var ikke Sponheim kvalifisert for denne jobben.

    Det gode er nå at han får bedre tid til å være fylkesmann i Hordaland, kanskje han klarer å gjøre en god jobb der.
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Bare nevner at arbeidserfaring til sittende finansminister er 2 år som salgskonsulent for en lokalradio.
    Dette mener jeg også er galt, men husk at du var en av de som latterlig gjorde meg da jeg skrev at jeg ville ha slutt på at mennesker kunne gå rett fra ungdomspartiet og inn på stortinget, at jeg ville at de skulle ha noen års arbeidserfaring først, så her skyter du deg selv i foten.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Nå har Sponheim allerede gjort en strålende jobb som fylkesmann i Hordaland. Og Norsk Tipping også.

    Det er en politisk avgjørelse å fjerne han.
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Nå har Sponheim allerede gjort en strålende jobb som fylkesmann i Hordaland. Og Norsk Tipping også.

    Det er en politisk avgjørelse å fjerne han.
    Det tror jeg også, men jeg tror også at det var en gave fra rød/grønne fordi han ødela valget for de borgelige i 2009, han fikk denne jobben 2 månder etter valget.

    Etter det jeg har fått meg så har han ikke vært noen god fylkesmann i Hordaland, byrådet i Bergen har vært i nyhetene opp til flere ganger fordi Sponheim har lagt hindringer på forskjellige prosjekter, kun for å være vanskelig.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Etter det jeg har fått meg så har han ikke vært noen god fylkesmann i Hordaland, byrådet i Bergen har vært i nyhetene opp til flere ganger fordi Sponheim har lagt hindringer på forskjellige prosjekter, kun for å være vanskelig.
    Lars Sponheim var usedvanlig dyktig som fylkesmann. Han gjorde jobben sin og var statens representant og sørget for at våre statlig folkevalgtes retningslinjer og føringer ble overholdt, krøp ikke for bystyret i Bergen slik en svak person lett ville gjort i en slik posisjon.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å få tilbake gamle dagers brannkasser? Om du har innbetalt, slukker de brannen i huset ditt; om du ikke har betalt er du sikret et publikum.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva med å få tilbake gamle dagers brannkasser? Om du har innbetalt, slukker de brannen i huset ditt; om du ikke har betalt er du sikret et publikum.
    Ala sykeforsikringer man higer etter å få innført?

    Makeløst bra forslag :cool:


     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Hva med å få tilbake gamle dagers brannkasser? Om du har innbetalt, slukker de brannen i huset ditt; om du ikke har betalt er du sikret et publikum.
    Må ikke gi enkelte idèer her nå, vi vet jo alle hvem som ikke er istand til å betale og som i tillegg er store familier.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Etter det jeg har fått meg så har han ikke vært noen god fylkesmann i Hordaland, byrådet i Bergen har vært i nyhetene opp til flere ganger fordi Sponheim har lagt hindringer på forskjellige prosjekter, kun for å være vanskelig.
    Lars Sponheim var usedvanlig dyktig som fylkesmann. Han gjorde jobben sin og var statens representant og sørget for at våre statlig folkevalgtes retningslinjer og føringer ble overholdt, krøp ikke for bystyret i Bergen slik en svak person lett ville gjort i en slik posisjon.
    Nettopp. Bystyret i Bergen trenger noen til å holde de i ørene slik at de følger norsk lovverk i sine vedtak. Sponheim har vært utrolig dyktig i denne rollen, og det må han nok fortsette med. Bergen leverer ikke dyktige politikere for tiden.
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Hvis du tror det, såhar du jaggu problemer med gangsynet.
    Igjen så klarer du ikke å komme med en eneste setning uten å være nedlatende, er du dum eller noe sånt siden du ikke kan komme med argumenter?

    Hele 2600 milliarder må til for å få god standard på veier, jernbane og offentlige bygninger. Det er dommen fra ekspertene som står bak den knusende rapporten om Norges tilstand.
    fakta er at 2015-budsjettet er første år på mange tiår at vedlikeholdsetterslepet reduseres
    Knusende rapport om Norges tilstand: Forfall på 2600 milliarder - Norsk politikk - VG
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du tror det, såhar du jaggu problemer med gangsynet.
    Igjen så klarer du ikke å komme med en eneste setning uten å være nedlatende, er du dum eller noe sånt siden du ikke kan komme med argumenter?

    Hele 2600 milliarder må til for å få god standard på veier, jernbane og offentlige bygninger. Det er dommen fra ekspertene som står bak den knusende rapporten om Norges tilstand.
    fakta er at 2015-budsjettet er første år på mange tiår at vedlikeholdsetterslepet reduseres
    Knusende rapport om Norges tilstand: Forfall på 2600 milliarder - Norsk politikk - VG
    Hvis du med dette mener at vi stort sett kjører på dårligere veier enn for 30 år siden, så har du fortsatt problemer med gangsynet ja.

    Den posten din jeg siterte var også en udokumentert påstand fra din side - og hvis dette er det du har av dokumentasjon har jeg nok mine ord i behold. Hadde du sertifikat for 30 år siden?

    Og Aftenpostens leder i dag inneholder sviende kritikk av kulturministerens utskifting av tippestyret. Den burde du ta deg tid til å lese.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nå må du være snill med ministeren, han har tross alt bevilget 51 mill. til veiprosjektet. 1/10 av totalen.
    Ja det har blitt en svart tysthet omkring bompenger etter at frp fikk samferdsel/finans ... (en ekstremt uheldig kombinasjon)

    Jeg forstår virkelig ikke at ikke det er en større politisk oppslutning omkring ideen av at veitrafikk er noe som gagner absolutt hele samfunnet. Alle og enhver som bor i Norge, og at dette derfor burde være en offentlig kjerneoppgave å fullfinansiere.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    Nå må du være snill med ministeren, han har tross alt bevilget 51 mill. til veiprosjektet. 1/10 av totalen.
    Underlig hvordan slikt er forskjellig fra land til land. I Sverige anses det som en offentlig kjerneoppgave, og derfor praktiserer man ikke vår bompolitikk.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nå må du være snill med ministeren, han har tross alt bevilget 51 mill. til veiprosjektet. 1/10 av totalen.
    Underlig hvordan slikt er forskjellig fra land til land. I Sverige anses det som en offentlig kjerneoppgave, og derfor praktiserer man ikke vår bompolitikk.
    Presis. De har forstått dette. I Norge derimot handler det om å stjele mest mulig penger fra tilfeldig forbipasserende. Med absolutt alle partiers velsignelse.

    Slikt bygger politikerforakt.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Sverige er vel ikke helt sammenlignbart da de bevisst har hatt en sentraliseringspolitikk, stockholm gøteborg malmø triangelet er ikke spesielt kostbart i forhold til vår bosettningsstruktur
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Presis. De har forstått dette. I Norge derimot handler det om å stjele mest mulig penger fra tilfeldig forbipasserende. Med absolutt alle partiers velsignelse.

    Slikt bygger politikerforakt.
    Hvis det er tilfeldig at de er der, kan de vel bare velge å være et annet sted? Sorry, saken er en ting, men retorikken din er ganske slitsom.

    EDIT Nå ble siteringen rett!
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    Tror siteringen din over ble feil, erato. Gjestemedlem er blitt meg og omvendt.

    Ellers - Åmås var en kort tur innom Kultur, skjønte Widvey er en idiot og stakk så fort han kunne.

    At hun er inkompetent får vi enda en bekreftelse på:

    Styring på steroider - DN.no
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Underlig hvordan slikt er forskjellig fra land til land. I Sverige anses det som en offentlig kjerneoppgave, og derfor praktiserer man ikke vår bompolitikk.
    Presis. De har forstått dette. I Norge derimot handler det om å stjele mest mulig penger fra tilfeldig forbipasserende. Med absolutt alle partiers velsignelse.

    Slikt bygger politikerforakt.
    Hvis det er tilfeldig at de er der, kan de vel bare velge å være et annet sted? Sorry, saken er en ting, men retorikken din er ganske slitsom.
    Da foreslår jeg at du burde starte å trene fordi det virker som du blir veldig sliten av mye på forumet her.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Underlig hvordan slikt er forskjellig fra land til land. I Sverige anses det som en offentlig kjerneoppgave, og derfor praktiserer man ikke vår bompolitikk.
    Presis. De har forstått dette. I Norge derimot handler det om å stjele mest mulig penger fra tilfeldig forbipasserende. Med absolutt alle partiers velsignelse.

    Slikt bygger politikerforakt.
    Hvis det er tilfeldig at de er der, kan de vel bare velge å være et annet sted? Sorry, saken er en ting, men retorikken din er ganske slitsom.
    Et utvalg av mennesker som av en eller annen grunn ferdes i et område hvor politikere har valgt å reise innkrevingspunkter og som rammer svært vilkårlig er vel en mer utdypende forklaring. Absolutt alle mennesker som bor i Norge nyter godt av et fungerende veinett. Uansett om selv må kjøre bil eller ikke. Det handler om å få varer i butikkene, om at brannbilen skal komme frem, samme med ambulansen, at skolebussen kan kjøre trygt, at det er kollektivtrafikk og at folk kan kjøre, sykle og spasere for å komme seg dit de skal. Det er like naturlig å regne dette som en offentlig kjerneoppgave som skole, politi, forsvar og helsevesen.

    Å innkreve penger fra bilister som er uheldig nok til å måtte passere et gitt punkt en eller flere ganger for dagen for å finansiere det norske veinettet er en dårlig løsning.

    Igjen er det bare å se til Sverige der dette er ikke-eksisterende.

    Det burde det være i Norge også.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    RoyVidar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    54
    Sted
    Sandefjord
    ^ Stockholm og Gøteborg har "trengselsavgift" tilsvarende "rushtidsavgift.

    Ved Motala og Sundsvall, er det "ordinære" bompenger.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Et utvalg av mennesker som av en eller annen grunn ferdes i et område hvor politikere har valgt å reise innkrevingspunkter og som rammer svært vilkårlig er vel en mer utdypende forklaring. Absolutt alle mennesker som bor i Norge nyter godt av et fungerende veinett. Uansett om selv må kjøre bil eller ikke. Det handler om å få varer i butikkene, om at brannbilen skal komme frem, samme med ambulansen, at skolebussen kan kjøre trygt, at det er kollektivtrafikk og at folk kan kjøre, sykle og spasere for å komme seg dit de skal. Det er like naturlig å regne dette som en offentlig kjerneoppgave som skole, politi, forsvar og helsevesen.

    Å innkreve penger fra bilister som er uheldig nok til å måtte passere et gitt punkt en eller flere ganger for dagen for å finansiere det norske veinettet er en dårlig løsning.

    Igjen er det bare å se til Sverige der dette er ikke-eksisterende.

    Det burde det være i Norge også.
    Rundt byer er bomringene primært for å begrense trafikken, ikke for å hanke inn penger fra bilistene. Å daglig kjøre gjennom bomringen er såpass kostbart at det å reise kollektivt fremstår som et ganske kurant alternativ i Oslo for svært mange. Alle - også de som faktisk kjører - tjener på at så få som mulig tar bilen inn til sentrum på daglig basis. Daglig bompassering koster ca det samme som månedskort på kollektivtransporten. I tillegg kommer drivstoff og andre variable kostnader, samt begrensede (eventuelt dyre) parkeringsmuligheter i senrum. Det er nok kø som det er allerede. Min største innvending mot bomringen i Oslo er at den på østsiden av byen begynner på merkelige steder. Kan bo langt unna sentrum og likevel kjøre inn uten å passere bomringen, mens på vestsiden er stasjonene plassert mye nærmere (Majorstuen og Skøyen). Svigers bor ved grensen mot Østmarka, trenger ikke å passere bommen der for å kjøre til Karl Johan.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Et utvalg av mennesker som av en eller annen grunn ferdes i et område hvor politikere har valgt å reise innkrevingspunkter og som rammer svært vilkårlig er vel en mer utdypende forklaring. Absolutt alle mennesker som bor i Norge nyter godt av et fungerende veinett. Uansett om selv må kjøre bil eller ikke. Det handler om å få varer i butikkene, om at brannbilen skal komme frem, samme med ambulansen, at skolebussen kan kjøre trygt, at det er kollektivtrafikk og at folk kan kjøre, sykle og spasere for å komme seg dit de skal. Det er like naturlig å regne dette som en offentlig kjerneoppgave som skole, politi, forsvar og helsevesen.

    Å innkreve penger fra bilister som er uheldig nok til å måtte passere et gitt punkt en eller flere ganger for dagen for å finansiere det norske veinettet er en dårlig løsning.

    Igjen er det bare å se til Sverige der dette er ikke-eksisterende.

    Det burde det være i Norge også.
    Rundt byer er bomringene primært for å begrense trafikken, ikke for å hanke inn penger fra bilistene. Å daglig kjøre gjennom bomringen er såpass kostbart at det å reise kollektivt fremstår som et ganske kurant alternativ i Oslo for svært mange. Alle - også de som faktisk kjører - tjener på at så få som mulig tar bilen inn til sentrum på daglig basis. Daglig bompassering koster ca det samme som månedskort på kollektivtransporten. I tillegg kommer drivstoff og andre variable kostnader, samt begrensede (eventuelt dyre) parkeringsmuligheter i senrum. Det er nok kø som det er allerede. Min største innvending mot bomringen i Oslo er at den på østsiden av byen begynner på merkelige steder. Kan bo langt unna sentrum og likevel kjøre inn uten å passere bomringen, mens på vestsiden er stasjonene plassert mye nærmere (Majorstuen og Skøyen). Svigers bor ved grensen mot Østmarka, trenger ikke å passere bommen der for å kjøre til Karl Johan.
    Selv rundt byene er bompengeringen der primært for å hanke inn penger. Det er kun i rushtiden den fungerer trafikkregulerende. Resten av døgnet, om det så knapt er en bil på vegen som er det innkreving okke som.

    De rammer også ganske vilkårlig. Der jeg bor er det 20km til jobb, og jeg må passere den ene bomringen begge veier, og en annen en vei. Jeg kjører ikke innom sentrum, men rett igjennom tunnelen. Med de nye satsene ville dette kostet 2500 i måneden, eller over 30.000 kr i året bare i bompenger for å komme seg til og fra arbeidsplassen. For en annen person som bor samme sted, men som har jobben en litt annen plass, men like langt unna ville kanskje sluppet med en passering på den lokale ringen og sluppet med 400kr måneden, eller 5000kr året. Og det på kanskje enda mer trafikkerte og køutsatte strekninger. Det er slikt jeg sikter til når jeg hevder at dette rammer vilkårlig og tilfeldig.

    Jeg synes det er en dårlig måte å finansiere samferdsel på.

    Jeg har større forståelse for å bruke bompenger som et middel mot forurensende trafikk og køer. Men det er som sagt bare en liten og ubetydelig faktor i det hele, og stort sett handler det hele bare om å hanke inn mest mulig penger der man kan uten tanke på hvem som rammes.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    Kommer aldri til å glemme første gang jeg kjørte ombord en svensk ferge, og satte meg til å vente på billettøren, som aldri kom.

    I Sverige er fergene en del av veinettet, og selvsagt ikke noe man betaler ekstra for å bruke.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kanskje man skulle innføre gratis kollektiv transport - da ville man vel få det som man ville ???
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kanskje man skulle innføre gratis kollektiv transport - da ville man vel få det som man ville ???
    Interessant tanke, ingen billettinntekter, kun inntekter fra reklameskilt o.l. Men samtidig lavere utgifter.
    Snart har vi også førerløse tog. Hadde vært spennende og sett et regnestykke på dette.
    Hva ville det egentlig ha kostet oss ?
     
    Sist redigert:

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Igjen så klarer du ikke å komme med en eneste setning uten å være nedlatende, er du dum eller noe sånt siden du ikke kan komme med argumenter?



    fakta er at 2015-budsjettet er første år på mange tiår at vedlikeholdsetterslepet reduseres
    Knusende rapport om Norges tilstand: Forfall på 2600 milliarder - Norsk politikk - VG
    Hvis du med dette mener at vi stort sett kjører på dårligere veier enn for 30 år siden, så har du fortsatt problemer med gangsynet ja.

    Den posten din jeg siterte var også en udokumentert påstand fra din side - og hvis dette er det du har av dokumentasjon har jeg nok mine ord i behold. Hadde du sertifikat for 30 år siden?

    Og Aftenpostens leder i dag inneholder sviende kritikk av kulturministerens utskifting av tippestyret. Den burde du ta deg tid til å lese.
    Så du mener at ekspertene ikke er troverdige, da skjønner jeg godt postene dine er skrevet som de er.

    Men rapporten State of the Nation, fra Rådgivende ingeniørers forening (RIF), forteller oss at vi bør gjøre store investeringer også her hjemme. Uavhengige eksperter og RIFs egne fagfolk har kartlagt vedlikeholds- og oppgraderingsbehovet
    Jeg fant ikke den artikkelen du sikter til i Aftenposten, men jeg fant en annen.

    Norsk Tipping fikk i høst kritikk av Riksrevisjonen for lite effektiv drift.

    «Revisjonen stiller spørsmål ved om styret og ledelsen i tilstrekkelig grad har satt krav til effektiv drift og ressursbruk, og om disse er ambisiøse nok», heter det i Riksrevisjonens rapport som sammenfatter kontrollen med forvaltningen av statlige selskaper for 2013.

    Det vises i rapporten til at til tross for at Norsk Tippings inntekter har økt i undersøkelsesperioden fra 2008-2013, har driftsmarginen og lønnsomheten gått ned.
    Widvey: - Ingen dramatikk eller politikk bak nytt tippestyre - Aftenposten

    I 2009 tok Sponheim over.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn