Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    KrF og Frp fant hverandre i at det skal være "kristne flyktninger".

    Det gledet HRS.

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.428
    KrF og Frp fant hverandre i at det skal være "kristne flyktninger".

    Det gledet HRS.

    Ingen som snakker om diskriminering? Bibelvifting er tydeligvis godt agn for endel velgere.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    ^Er visst ikke lov, etter internasjonale traktater som Norge er med i, men slike kan man ikke finlese når det haster med å senke priser på snus og øl.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    594
    Antall liker
    477
    Sted
    Aarhus
    motorveiutbyggingen fra vinterbro til Svinesund (ferdigstille 2008) kostet 4.5 milliarder. hvordan går det ann å bruke 60 milliarder for å oppgradere e18 fra Oslo til asker? regjeringskvartalet er nå stipulert til 25 milliarder, 8 milliarder til planlegging og prosjektering. plutselig rundt 2015 ble all form for utbygging ekstremt dyrt. snodig greier. operahuset klokket inn på 4 milliarder. regjeringsbygget foreløpig 6 ganger den prisen
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.477
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Se litt på utviklingen i tomtepriser langs traséen, tenker jeg. Det er kanskje litt dyrere å utvide E18 forbi Høvik nå enn å bygge vei over jorder i Østfold for 15-20 år siden.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Leeeeeenge siden SP var bondeparti.

    AP har ikke troverdighet i distriktene da de til enhver tid finner sammen med regjeringen for håpløse beslutninger. SV blir for akademisk for mange. SP gjenstår.

    Å reversere det meste Høyre har stått for de siste 7 årene er god politikk.
    I SPs forslag til statsbudsjettet for 2021 så har de økt oljepengebruken vesentlig. Dette antyder på lang vei at deres politikk ikke er bærekraftig.

    På mange måter har SP tatt over populist-rollen fra Frp, der mange nordmenn ikke har tatt innover seg at vi må sikre et bærekraftig samfunn.

    Sentraliseringen til Høyre er drevet av at man skal klare å opprettholde tjenester med høy kvalitet - men på samme tid dekke det primært av skatteinntektene (og ikke olje), derav deres fallende populæritet i distriktene. Men, motivet er faktisk legitim, selv om gjennomføringen ikke har vært optimal...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.477
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Populismen til Vedum består stort sett i å reise rundt til alle landets avkroker, drikke kaffe på samfunnshus og brakker, si det folk vil høre, si seg enig i alt de klager over, og ikke måtte stå til ansvar for noe av det. Det vil fort gå over ved et eventuelt regjeringsskifte.

    Spørsmålet er hvor mye skade han greier å gjøre på veien når han vil øke utgiftene kraftig, holde skattene nede, og melde Norge ut av EØS. Det virker nokså dyrt på meg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.738
    Antall liker
    13.228
    ^Er visst ikke lov, etter internasjonale traktater som Norge er med i, men slike kan man ikke finlese når det haster med å senke priser på snus og øl.
    Det er vel i så fall strengt tatt to muligheter:

    1) Ingen voksne var til stede da denne avtalen ble inngåt
    2) Noen har lurt noen til å gå med på et kompromiss de som lurte vet ikke er mulig å oppfylle.

    Av disse fremstår 1) som det klart mest sannsynlige.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    594
    Antall liker
    477
    Sted
    Aarhus
    Se litt på utviklingen i tomtepriser langs traséen, tenker jeg. Det er kanskje litt dyrere å utvide E18 forbi Høvik nå enn å bygge vei over jorder i Østfold for 15-20 år siden.
    joda men 15 ganger så dyrt. ikke bare jorder. en bunke broer, lange tunneler osv. Har jobbet i og med den bransjen i de siste 20 årene. det er ikke bare meg som undres
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjelder "prioritering" av kristne flyktninger så er fakta i saken følgende: Kristne er den mest forfulgte gruppen i verden når det kommer til forfølgelse på grunn av tro! Jesidier og Ahmadiyya "muslimer" kommer også høyt oppe på denne listen. Det at man nå åpner for å slippe inn disse er faktisk "noe nytt" i Norge for blandt annet KrF har vært meget sterke motstandere av å gi disse flyktningestatus. Offisielt er begrunnelsen at disse gruppene vil bli enda mer forfulgte, som "straff" fra muslimene som forfølger dem om det blir kjent at Norge gir slike asyl!??! Kirken, Den Norske ( som det sto i Telefonkatalogen ) har også vært forkjemper for at kristne flyktninger fra Midt Østen ikke skal slippes inn. Muligens fordi en "God Kristen" skal la seg slakte som et "Offerlam for Jesus"?? Ikke vet jeg, jeg har ikke bare tidvis, men ofte, problemer med å henge med i det jeg oppfatter som manglende logisk tenking fra "parhestene" KrF og "Kirken, Den Norske. Det kan jo selvsagt være at man beviser sin nestekjærlighet bedre med å primært slippe inn folk som hater en på grunn av konflikten Islam Kristendom? Det kan være så enkelt som en "ego ting"? Det sies at Guds veier er uransakelige, men imho er både KrFs og Kirkens veier minst like uransakelige.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Men Larson dah!
    Er det liksom galt å tenke på de mindre bemidlede også nå da? Chamapgne har da vel "alle dannede" mennesker råd til?

    "Riff Raff" kan da holde seg til Juleøl, den har jo blitt litt billigere nå, takket være FrP!

    For egen del liker jeg ikke Champagne! Så her blir det nok rødvin eller Juleøl til middag. Grensen til Russland er stengt så rosa russisk champagne er ikke lenger lett tigjengelig. Den er god! Og ja jeg vet at purister med styrke vil hevde at det ikke er champagne, men det dr..ter jeg i! den er god og den selges som Champagne der borte.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet er hvor mye skade han greier å gjøre på veien når han vil øke utgiftene kraftig, holde skattene nede, og melde Norge ut av EØS. Det virker nokså dyrt på meg.
    Høyres politikk er nok langt dyrere samfunnsøkonomisk.....

    Nå de ikke noe nytt at partier bruker mer penger i valgflesket enn i posisjon. Men vi kan da i det minste håpe på andre prioriteringer enn hva høyre driver med. Alt omtrent vil være en forbedring....
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Høyres politikk er nok langt dyrere samfunnsøkonomisk.....

    Nå de ikke noe nytt at partier bruker mer penger i valgflesket enn i posisjon. Men vi kan da i det minste håpe på andre prioriteringer enn hva høyre driver med. Alt omtrent vil være en forbedring....
    Å øke løpende utgifter på ubestemt tid med en fordyrende politikk type SP er faktisk skadelig. Selv FrP var mer fornuftige her da de ville bruke oljepenger på investeringer - og ikke et evigvarende driftsbudsjett som SP legger opp til.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Avgiftskuttene på snop, snus øl og vin er sikkert positivt for "nytelsessyke" nordmenn som ikke har økonomi til å dra til Sverige. Svenske handelsmenn puster nok lettet ut. Om, eller eventuelt når, prisnivået i Norge når et kritiske punkt, og dermed slukker lysten på et finansielt " scoop" i Sverige, vil tiden vise. Har ingen tro på at det kommer til å skje, kanskje like bra.
    Lavere moms på nødvendige matvarer som hadde gagnet folkehelsen kunne kanskje være en ide?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.428
    ^Den artikkelen er vel strengt tatt et resyme av hvordan H/FrP tolker SPs budsjettforslag. At du sluker det rått er ikke overraskende.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Avgiftskutt og redusert matmoms har dessverre kun forbigående effekt. Resultatet er kun at "matbaronene" blir rikere. Priser i Norge fastsettes stort sett ut fra "markedet" er villig til å betale, ikke hva det koster kjøpmannen å ta varen inn til butikken. Selv i EU der det er "fri flyt" er maten billigere i Polen enn i Tyskland. Tyskerne har større betalingsvillighet enn hva polakkene har. Dessverre er det så enkelt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Forsvarets oppgave er vel å beskytte hele landet, og ikke å drive distriktspolitikk i en landsdel?
    Man skulle tro at det du sier er riktig. Men erfaringene tyder på at det er noe helt annet som ligger bak. Forsvaret er der for at "Forsvarsbygg" og FLO skal tjene penger!

    En bekjent har formulert følgende to gullkorn. Ta dere tid til å lese dem. Det er faktik ganske fornøyelig lesing selv om saken i seg selv er jævlig tragisk.


    "Suksesshistorien om familiebygg.

    Vi har en vanlig kjernefamilie med mor far og et par barn. Vi hadde 2 fulle jobber og tjente greit. Vi har et helt greit hus med 3 soverom, garasje og stor plen. Siden både mor og far i huset har full jobb så deler vi på utgiftene.

    Men en dag ved middagsbordet kom tanken på å effektivisere og synliggjøre utgifter for å kunne spare litt penger til en sydenferie, nyere bil, et finere julebord, eller noe annet vi hadde lyst på. I den forbindelse kom 7åringen med ønske om litt lommepenger til en tur på kino eller noe annet.

    Noen hadde hørt om horisontal samhandel, så det ble vurdert som en mulighet. Vi startet med å opprette familiebygg (FAB) som automatisk overtok all bygningsmasse på eiendommen, samt alle økonomiske forpliktelser på dette. For å administrere familiebygg meldte lillebror på 4 seg. Han overtok samtidig ansvaret for lånet på huset, forsikring, strøm osv. Her så vi voksne oss meget fornøyde med å slippe utgifter på 10-20 000 pr mnd på hus og hjem. Dagen etterpå kom han med en liste vi kunne krysse av på for å melde inn det vi trengte av rom i huset. Jeg meldte at jeg trengte garasjen for å ha bilen min i, og jeg trengte å bruke badet i 1. Etg og soverommet. Kona mente hun trengte badet i 1. Etg, soverommet og kjøkkenet. I tillegg yttergangen for å oppbevare sko. Barna meldte fra at de trengte hvert sitt soverom, badet i 2. Etg, sandkassa og lekestativet ute i hagen. Dagen etter hadde 4åringen sittet i barnehagen og jobbet med dette og han kom hjem med en faktura til alle. Jeg måtte betale 14 000 pr mnd (4000 for bad, 4000 for soverom og 6000 for garasje), kona måtte ut med 12 000 pr mnd (4000 pr rom hun ville bruke), barna hadde 12 000 hver i faktura (4000 pr rom og 2000 pr installasjon i hagen). Dette var en suksess. Vi fikk inn 50 000 pr mnd i husleie. I sin storhet hadde den påtroppende direktøren i familiebygg definert alle korridorer og ganger i huset som fellesområde som vi ikke trengte betale leie for pr i dag. Familiebygg ville gå med ca 30 000 i overskudd pr mnd og her ville det muligens bli penger til overs til julebord for alle 4 aksjonærene, det ville i alle fall bli penger til ukelønn for lillebror.

    Baksiden av medaljen var at ingen hadde bedt om å få bruke verandaen eller stua, slik at disse ble sperret for bruk.

    Neste trinn var å se på materiellet vi hadde, biler, snøfreser, klær, og annet utstyr. Dette ble vederlagsfritt overført til familiens logistikkorganisasjon(FALO). Her meldte 7åringen seg straks for å administrere. FALO overtok ansvaret for å vedlikeholde og å betale utgifter på alt materiell. Her så vi voksne oss klare for å slippe lån, forsikring, vedlikehold osv på kjøretøy, og utgifter til å fornye garderoben kunne jo FALO ta seg av i framtiden. Den nytilsatte direktøren meldte straks fra at vi måtte levere en liste med hvilke klær, kjøretøy osv vi mente vi hadde behov for. Av personvernhensyn kan jeg ikke legge fram liste over hvilke klesplagg og annet utstyr vi meldte behov for men den påfølgende helgen ble vi pålagt å levere inn alt overskuddsmateriell. Innholdet i klesskapet mitt ble krympet til ca 32%, og det så ut som andre i huset kom i samme situasjon. 7åringen fikk en større mengde esker med klær og annet utstyr det ikke var meldt inn behov for. Det ble øyeblikkelig behov for å opprette familiens avhendingsprosjekt(FAAP) som fikk som oppgave å avhende overskuddsmateriell (FAAP er et underbruk av FALO slik at direktøren styrer det prosjektet). Dagen etter fikk jeg en faktura på 8000 pr mnd for kjøretøy(bil) og 8000 pr mnd for annet personlig bekledning og utrustning jeg skulle leie av FALO. Kona fikk tilsvarende regninger på 5000 og 9000. Barnas regninger var noe mindre men de måtte ut med til sammen 6000 hver. FALO ville kunne gå med over 20 000 i overskudd pr mnd. Utsiktene for et fint julebord var tilstede.

    Barnehage og SFO er noe vi så fram til å slippe og betale, de nye direktørene kunne jo betale dette av ukelønnen sin i de nyoppretta organisasjonene, slik at jeg og kona så fram til en lysere økonomisk framtid.

    Etter en uke oppdaget mor at alle kjøkkenredskapene var fjernet fra kjøkkenet av FALO, ingen hadde bestilt de, så de var ”solgt” på det åpne markedet av FAAP, sammen med en del av klærne vi hadde levert inn. Resten var satt på lager. FALO tilbydde seg å skaffe nytt kjøkkenutstyr til en pris av 18 000 pr mnd. Mor i huset syntes dette var greit og opprettet Familiemat og forpleining(FMFPL), som skulle ha ansvar for mat og andre huslige sysler. Vi fire i huset fikk samtidig en månedlig faktura på 8000 for mat og forpleining (sengetøy, håndklær, rengjøring av hus osv). Lillebror må leveres i barnehagen, det gjør mor på veg til arbeid, hun må nå (FMFPL)begynne å fakturere han for levering og henting i bhg, hun leverer en faktura til han på 2000,- pr mnd, dette må taes av lillebrors ukelønn.

    FMFPL har sådan fått inntekter på 34 000 pr mnd som kan gi et pent overskudd. Mor har fått en stor 50% stilling med dette og må dermed gå ned til 50 % på sin vanlige jobb, dette dekkes av FMFPL sitt overskudd.

    Det dukket opp en del daglige oppgaver som ikke FMFPL, FAB eller FALO tok seg av, dette var for eksempel oppgaver som klipping av plen, hjulskift på kjøretøy, vedlikehold av diverse(ikke bygningsmasse), der måtte far trå til og opprettet samtidig familietjenester (FAT) som kunne levere dette, FAT leverte samtidig faktura til FMFPL, FAB og FALO på 8000 hver seg pr mnd for tjenester. Alt dette arbeidet gjore at far fikk en 25% stilling som førte til at han måtte gå ned til 75% stilling i sin vanlige jobb. Dette ble selvfølgelig dekt opp av inntektene til FAT. Problemet her var at FAAP hadde allerede solgt verktøyet, gressklipperen og snøfreseren på det åpne markedet, da ingen brukte disse på tidspunktet for oppgjør av materiell. FALO kjøpte disse tilbake for en mye høyere sum, men de fikk materiellet på plass, og fakturerer FAT for 12 000 pr mnd for materiell. (senere kom det fram at et par klassekamerater av direktøren i FALO hadde tjent penger nok til både ny iphone og ipad ved å kjøpe og selge dette materiellet, dette granskes av FALO).

    Alt dette hadde jo medført en del ekstra arbeid som medførte at FAT måtte hjelpe FMFPL, FAB, FALO og FAAP med faktureringsarbeid hit og dit, noe FAT fakturerer hver av de andre organisasjonene for med 10 000 pr mnd, men alt dette arbeidet var noe som førte til at far måtte gå ytterligere 25% ned i sin vanlige jobb og jobber nå kun 50%.

    Jeg personlig har dessverre måttet slutte å parkere bilen i garasjen som nå er avstengt siden jeg merkelig nok tjener mindre penger enn jeg gjore før, FAAP har overtatt garasjen og vurderer å leie den ut til naboen eller et firma fra kommunen her, eventuelt er avhending et alternativ. 7

    2-3 dager i uka velger jeg og barna å spise knekkebrød for å slippe å spise middagen FMFPL leverer til overpris, dette har fått ned våre utgifter til FMFPL på et nivå som gjør at vi klarer å få det til å gå rundt. FAT klipper kun gresset hver andre uke, og brøyter kun hver 4. dag på grunn av kapasitetsproblemer som grunner i mye faktureringsarbeid, konas bil skal få vinterdekk montert ila august for da har FAT tid til dette.

    Dette var en suksesshistorie, Det ville selvfølgelig vært fint å kunne bruke den avlåste stua og garasjen, men det er jo et resultat av innsparingene.

    Å etter alle disse innsparingene, kunne noen med kalkulator fortelle meg hvor alle penga ble av?

    Vi er peise blakk både mor og far, mens 4åringen har begynt å ta taxi til barnehagen for å slippe regninga fra FMFPL.

    Burde vi kanskje ansette flere direktører?Klassen til 7åringen hjalp FAAP å bli kvitt klær, verktøy og annet som ingen hadde meldt inn behov for, ble visstnok et bra loppemarked og FAAP trengte kun å betale noen få tusen for å bli kvitt materiellet. Klassen har planer om 14 dagers ferietur i alpene neste påske."

    Den andre er i samme gate:

    Mye tull og lite ull.

    "Ullhistorien.

    (De som skal lese denne bør ha satt seg inn i suksesshistorien om familiebygg for å få bakgrunnskunnskapen på plass. )

    I familien har vi fått en uventet ullproblematikk i vinter. FALO har nemlig midt i fellesferien hatt en opprydding i klesskapene til alle medlemmene av familien. De kalte det "en nødvendig systematisering, oppgradering og tilpassning av bekledning ut fra klimatiske forhold". Familien hadde nemlig et stort lager ulltøy ingen meldte behov for siden oppyddingen skjedde mens det var 25 varmegrader i juli. Så da ble ulltøyet satt bort på et lager ingen har tilgang til langt langt borte. Det er også mulig avhendingsprosjektet har avhendet de til naboen for en billig penge (naboen fikk betalt en rimelig sum for å ta de i mot selvfølgelig). Falo vet iallefall å ta seg betalt. Jeg fikk en faktura for at de hadde ribba skapet mitt for varme klær. Jeg måtte betale 150 kr pr par ullsokker, 175 pr ull longs, 200 pr ullunderskjorte(tynn), 250 pr ullunderskjorte (middels tykk), og 300 pr ullgenser de fjernet fra skapet mitt. Totalt kom det en regning på over 4000 for at de fjerna alt vintertøyet. De tre andre i familien fikk lignende regninger. Samtidig har jeg hørt at FALO utreder om hvor mange flere direktører de trenger. Det har de faktisk allerede forhånds fakturert alle andre parter for samtidig som fakturaen for oppryddingen i klesskapene kom. (Har hørt rykter om at de vurderer en kosedirektør, en visekosedirektør og en brus-underdirektør, som alle skal jobbe opp mot psykososialt arbeidsmiljø for direktøren. Så det er ikke bare i Indre Troms at horisontal samhandel muligens reduserer operativ evne.)

    Det har i ettertid vist seg at FALO ikke har klart å levere ullsokker og ullundertøy på flere måneder. Da snøen kom i oktober meldte jeg fra om at jeg hadde behov for både ullsokker og ulltøy (det var blitt fjerna da jeg ikke hadde sagt fra at jeg hadde behov for dette materiellet.) Jeg fikk nylig melding om at dersom jeg bestiller ullbekledning nå vil det muligens være på plass til 17.mai til den nette pris av 12 000 for tilsvarende av det de rydda vekk i Juli. (kvalitet koster vet man jo).

    Denne totale mangelen på ulltøy har ført til at vi har måtta benytte flere lag av tøy beregnet for klimatiske forhold om sommeren, som igjen fører til større forbruk av klær som igjen gjør at skittentøyet tårner seg opp. Derfor har vi måttet redusere på drift for å ha tid til å vaske tilstrekkelig antall tennissokker og collegegensere for å ikke fryse i hjel. FALO sier de ser med bekymring på økt bruk av vaskemaskinen med tanke på belastning på det elektriske anlegget og slitasje på vaskemaskiner. De har derfor innført myntautomat med en relativt høybetaling pr vask for å redusere unødvendig bruk av vaskemaskinen (jeg tror det er skjult finansiering av leksedirektøren). I tillegg har familiemat og forpleining etter avtale med falo (som godkjenner bruk av disse plaggene denne vinteren som en nødløsning) tilbydd seg å strikke ullklær med en timespris på 1250 pluss moms. Sokkene vil komme på ca 1800 pr par pluss ullkostnader. Ullgenser og ullbukse vil ligge på tilsammen ca 18 200 inkl ullkostnader. Herregud som jeg skulle ønske jeg bare kunne henta noen par alaskasokker og noen sett ullfrotte på intersport, det hadde sikkert ikke kosta mer enn 1000kr pr komplett sett. Men i følge instrukser familiebygg, falo, avhendingsprosjektet osv har innført er det jo ikke lov å handle slikt ute på det åpne markedet, en annen sak er at alt materiell man skal anskaffe gjennom en testprosess for å bli godkjent for bruk. . Derfor er alternativene fmfpl sitt ulltøy eller tennissokker og collegegenser (som allerede er godkjent da de er eid av falo).

    Burde vi ansette enda flere direktører?"


    De som har litt mer enn overfladisk kjennskap til Forsvaret vil selvsagt se likhetspunktene med "Forsvarsbygg og FLO". Og om en og annen krone i dette umettelige sluket går til saker som kan kalles distriktspolitikk er jeg redd det har absolutt null innvirkning på landets forsvarsevne!
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Ja, dere bør absolutt ansette flere direktører!! Minst 49!!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.856
    Antall liker
    8.843
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg konstaterer enkelt og greit at vår samlete pensjon neste år øker med 5-10.000 kr ut over de 1.8 mill (inkludert AFP og tjenestepensjoner) vi allerede har takket være FrP,
    Av nysgjerrighet - hvordan sikrer man seg 1,8 millioner i årlig pensjon som par? Jeg tror kanskje ikke dette er helt representativt for pensjonister som gruppe.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nppe, - men det ville det vel ha vært for et par av de selvpriviligerte... dvs et par stortingsrepresentanter...

    Forøvrig er Spiralis beskrivelse briljant og spot on for den galskapen som regjerer forsvaret, - og som om ikke det er nok, så er FLO et selskap som skal gå med overskudd, - og det overkuddet går ikke tilbake til Forsvaret, men rett tilbake i statskassa! Hvem ved sine fulle fem synes dette er en fornuftig organisering av et statlig organ? Forresten - hvor mange direktører er det FLO, eller Forsvarsbygg ??
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.738
    Antall liker
    13.228
    Jeg føler meg snytt. Drikker ikke brus, brygger mitt eget avgiftsfrie øl, har stort sett lagt snusen på hylla og spiser ikke sukkertøy. Får slukke sorgene i vin med 10% lavere avgift kanskje.

    Dette må være et av de rareste budsjettforlikene som noensinne er inngått. Snus, snop og sukkertøy mot kvoteflyktninger og litt mindre bistand.

    Om jeg har forstått ting korrekt så vil en en boks med løssnus bli ca 12-13 kroner billigere og en boks porsjonssnus ca 7 kroner biliigere.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Att en 6pakk pils blir 10kr billigere kan vel ikke byte noe som helst for de fleste? kunne like gjerne betalt 10kr mer prisen er uansett så høy:p
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Samtidig er det Sps konsekvente motstand mot sentralisering og budskap om å ta hele landet i bruk som treffer den politiske tidsånden i 2020. Det gjør partiet større enn både Ap og Høyre på novembermålingene – og nesten dobbelt så store som Frp. Og hele Norge knegger når de hører partileder Trygve Slagsvold Vedum svare på gjentatte spørsmål om han skal bli statsminister, mens Frp høres ut som en dieselbil på tomgang når de snakker om kvoteflyktninger og billigere alkohol og snus. Det er ikke akkurat fremtiden som snakker.

    Frp og regjeringspartiene ble selvsagt enige om statsbudsjettet for 2021. Det blir litt billigere øl, vin, snus, brus og sjokolade og litt bedre å drive butikk ved svenskegrensen. I tillegg er det litt mer til vei, litt mer penger til pensjonister og litt vanskeligere for flyktninger å få permanent opphold i Norge. Men like mange – eller få – kvoteflyktninger.

    Og en dram i timen og en pris snus blir et par kroner billigere. Det er da noe.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^Den artikkelen er vel strengt tatt et resyme av hvordan H/FrP tolker SPs budsjettforslag. At du sluker det rått er ikke overraskende.
    Jeg sluker ikke avisartikler rått. Det er ikke et 1-1 forhold mellom hva media skriver, eller hva Frp sier, og hva jeg mener. Det er likevel noen poenger her å tenke over. Jeg kunne gjerne ha referert til SV sine kommentarer som går på mye av det samme: At det ikke er et bærekraftig budsjett. Regjeringen bruker allerede for mye oljepenger (pre Covid-19) - og vi bør ikke bruke enda mer.

    Det er en tverrpolitisk enighet om at SP er ute på viddene, og jeg ER faktisk overrasket over at ikke flere her er mer skeptiske til det de legger opp til. I tillegg er SP overraskende naive mht formueskatten, som vil treffe mange av deres velgere.

    SP er farlige i den forstand at de er populistiske og fyrer opp under misnøyen på distriktene, men de vet ikke selv hvordan de skal betale for løfter som ikke er økonomisk forsvarlig i 2020. Vi er i en situasjon der vi skal omstille oss, ikke gjøre oss enda mer avhengig av en oljeinntekt som vil rreduseres over tid.

    Samarbeidet mellom SP og MDG kommer til å bli tidenes sirkus. Underholdene vil mange si, men det er IKKE bra for Norge.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Morsomt å registrere at beskyldningene om SPs populisme selvsagt kommer fra alle de som taper velgere til SP. Hvis ikke FRPs "gigantiske" budsjettergulering på såvidt over 0,05% av statsbudsjettet er populisme, på bekostning av andre områder som burde prioriteres, så finnes det ikke "populisme" i norsk politikk.
    I populismens agenda er det jo faktisk slik at alle saker som følger velgernes ønsker, nødvendigvis blir populisme..... for hva er egentlig populisme, annet enn å gjøre det velgerne vil og ber om?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Morsomt å registrere at beskyldningene om SPs populisme selvsagt kommer fra alle de som taper velgere til SP. Hvis ikke FRPs "gigantiske" budsjettergulering på såvidt over 0,05% av statsbudsjettet er populisme, på bekostning av andre områder som burde prioriteres, så finnes det ikke "populisme" i norsk politikk.
    I populismens agenda er det jo faktisk slik at alle saker som følger velgernes ønsker, nødvendigvis blir populisme..... for hva er egentlig populisme, annet enn å gjøre det velgerne vil og ber om?
    Både Frp og SP er best i klassen på å komme med rådyre løfter som ikke er bærekraftige. Det skal ikke mye til for å se at dette er et faktum.

    Jeg er overhodet ikke i mot mye av det SP ønsker å få til, men jeg savner en realitetsorientering i det de foreslår. Vi har en begrenset inntekt å fordele, som blir enda mer vanskelig over tid mht reduserte oljeinntekter, og da er ikke løsningen å bruke mer.

    Spesialiserte tjenester koster mye, og det sier seg selv at vi må sentralisere til en viss grad. SP nekter å ta dette innover seg og snakker i medvind sammen med de stemmene som later som at vi har ubegrenset med midler.

    Dette betyr ikke at vi kan prioritere bedre. F.eks. kunne vi ha gjennomført sentraliseringen på en mye bedre måte - og det er helt på trynet at folk i Nord Norge skal betale fullpris for bensin og Diesel der de i praksis ikke har noe valg mht EL-bil som eks. Men, det SP driver med er løfter som vi ikke har dekning til å gjennomføre.

    F.eks. 30 mil til lensmannskontor er faktisk et godt eksempel at de ikke har råd til egen politikk, til tross for et betydelig økt oljepengeforbruk i deres alternative budsjett. Jeg henviser også til SV sine kommentarer - dette er ikke kun propaganda fra Høyre og Frp.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    synes ikke Høyre har noe å fare med når de bare kaster ut ytterligere 18 milliarder oljepenger for å tekke FrP.

    Høyre er en versting når det kommer til oljepengebruk. Frp, krf og venstre må smøres med dine og mine penger for at Erna skal få lov til litt selvrealisering.

    Videre donerer de vekk eiendom. Ta Entra. I fjor solgte de haugevis av aksjer til 120 kroner (før det til 70 kroner). Kursen står nå i 180 kr. 50 % stigning som er donert vekk. Og det nasjonale eiendommer som har blitt snikprivatisert. Videre, overtakelsebud fra svensker denne uken. Folketrygden fnyser av det. Erna og co kaster seg over og selger sine aksjer for 2,65 milliarder. Aksjekursen er nå opp 10 % etter det. Det var 265 millioner kroner donert til svenskene. Møkkaregjering.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er at det er ingen besparelser i denne sentraliseringen/privatiseringen. Snarere tvert imot. Antallet byråkrater, gjerne med millionlønninger (det er her hunden egentlig er begravet - ikke i et ønske om sparing), har økt i rekordfart under høyreregjeringen.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.134
    Antall liker
    7.765
    Sted
    Oslo
    synes ikke Høyre har noe å fare med når de bare kaster ut ytterligere 18 milliarder oljepenger for å tekke FrP.

    Høyre er en versting når det kommer til oljepengebruk. Frp, krf og venstre må smøres med dine og mine penger for at Erna skal få lov til litt selvrealisering.

    Videre donerer de vekk eiendom. Ta Entra. I fjor solgte de haugevis av aksjer til 120 kroner (før det til 70 kroner). Kursen står nå i 180 kr. 50 % stigning som er donert vekk. Og det nasjonale eiendommer som har blitt snikprivatisert. Videre, overtakelsebud fra svensker denne uken. Folketrygden fnyser av det. Erna og co kaster seg over og selger sine aksjer for 2,65 milliarder. Aksjekursen er nå opp 10 % etter det. Det var 265 millioner kroner donert til svenskene. Møkkaregjering.
    Er det ikke sådan vårt samfunn skal fungere?
    Det som går bra bør eies av private,
    og skulle det gå dårlig, kan man alltids få en statlig redningspakke
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Problemet er at det er ingen besparelser i denne sentraliseringen/privatiseringen. Snarere tvert imot. Antallet byråkrater, gjerne med millionlønninger (det er her hunden egentlig er begravet - ikke i et ønske om sparing), har økt i rekordfart under høyreregjeringen.
    Jeg ser denne problemstillingen. Håpet er at ny ledelse kan få fokuset på besparelser over tid. Dette er derimot svært krevende da gamle kulturer er vanskelig å snu. Men, man må begynne et sted. Om de har valgt riktig tilnærming er derimot uklart - men at vi må påbegynne kutt, besparelser og effektiisering er helt klart.

    De som har lyktes best med dette i dag er Nye Veier - som fikk starte fra bunnen av. Der man derimot innfører effektivisering inn i en gammel kultur - viser seg å være svært vanskelig. Det kan godt tenkes at mange av de statlige selskapene må på sikt avskaffes der man begynner på nytt. Dette er derimot en litt urettferdig beskrivelse - da f.eks. Statens Vegvesen har langt flere og krevende oppgaver enn f.eks Nye Veier - så det er ingen enkelt fasitsvar på dette.

    Problemet med poltikken på venstresiden er at man ikke skal gjøre noe som helst.. Mens kanskje høyresiden prøver å gjøre noe - men lykkes ikke helt.

    Fokuset på millionlønningene er muligens litt overdrevent - da de store kostnadsdriverne ligger et annet sted. F.eks innen samferdsel ser vi kostnadsdrivere innen forsinkelser på litt dårlige planlagte prosjekter som går over flere år som eks. Mange av disse prosjektene ble planlagt før vi fikk på plass ny ledelse - slik at vi ikke ser helt effekten av dette ennå.

    Årsaken til at statlige eide selskap justerer lønningene er at de konkurrerer med private selskap om de samme hodene. For å unngå å bli tappet for kompetanse på kritisk kompetanse (ikke bare ledelse, men ogå en rekke andre funksjoner) så blir dette gjort. På samme tid vil jeg påstå at flere statlige selskaper også konkurrerer godt ved å legge bedre til rette for en fleksibel arbeidshverdag - slik at lønnen ikke er alt.
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn